Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene gangen var jeg gjennom tre intervjuer, men så krevde de fem spesifikke referanser. Disse klarte jeg ikke hoste frem da det gikk tilbake i tid og ikke alle har å oppdrive gjennom nummeropplysningen.

Nå spør de et annet sted om referansen til en spesifikk person som er i ferie, og som jeg ikke får tak i det private telefonnummeret til en som er i ferie da hun ikke nås på hverken mail eller tlf. Hvordan takle det på en god måte?

Anonymkode: c5a90...429

Skrevet

Du gir den kontaktinfoen du har på henne og skriver at hun er i ferie frem til xx

Anonymkode: 524f8...3ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du gir den kontaktinfoen du har på henne og skriver at hun er i ferie frem til xx

Anonymkode: 524f8...3ba

Men er det greit å gi kontaktinfo før personen har sagt det er greit å være referanse?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det greit å gi kontaktinfo før personen har sagt det er greit å være referanse?

Selvsagt ikke.

Anonymkode: e74c2...37c

• Liker 5
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei

Anonymkode: 8fd3f...cf7

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ikke det. Du får bare si at personen er på ferie og at du kommer tilbake med kontaktinfo når hun har svart ja på å være referanse. Hvis de er interessert i å ansette deg og er en smule seriøse så forstår de jo selvsagt det.

Anonymkode: ade84...b4b

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo ha hvem som helst som referanse. Må ikke være en leder. Og referanser er bare tull. Man har ikke lov til å snakke ned personer. Så hva er vitsen da? Er det jo uenigheter på jobb så er dem jo glad for å bli kvitt deg og roser deg oppi skyene for at du skal få den jobben. Så blir det ikke deres problemer lenger. 

Anonymkode: 411c9...a15

• Liker 3
Skrevet

Nysjerrig..Men hvilke type jobb krever 5 referanser?

Jeg hadde bare slengt på kollegareferanse pluss pluss

Anonymkode: fd786...72c

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Disse ukene vet man jo at man ikke får tak i folk. Jeg er ofte referanse, men ikke hvis jeg ikke blir spurt først. Du må ta kontakt først, og er du usikker på om nr er i bruk feks må du faktisk ringe/sms'e så du har kvalitetssikret det først. Hvis kontaktinformasjonen ikke stemmer ville jeg tenkt at noe skurrer alvorlig 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man har ikke lov til å snakke ned personer. Så hva er vitsen da?

Snakker man nøytralt så er det hint om ikke å ansette personen.
Samme er det om man er for positivt om personen ennå jobber for deg.
Man vil snakke med tidligere ledere

Anonymkode: bd546...09a

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

har du ikke avtalt referanse i forkant av søknad? 

Anonymkode: c602f...f30

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nysjerrig..Men hvilke type jobb krever 5 referanser?

Jeg hadde bare slengt på kollegareferanse pluss pluss

Anonymkode: fd786...72c

Jeg leverte 7 sist gang. 

Anonymkode: a3857...d75

• Liker 1
Skrevet

Hvis man snakker alt for positivt og er ansatt der du jobber nå, så høres det ut som man vil bli kvitt denne personen. 

Anonymkode: b688a...7ee

Skrevet

Ja, selvsagt er det greit. Jeg gjør ihvertfall det uten å nøle. Når folk tar på seg lederjobber (eller andre jobber som gjør at de kan bli aktuelle som referanser) så må de tåle å bli oppringt. 

Skrevet
bare innom en tur skrev (4 minutter siden):

Ja, selvsagt er det greit. Jeg gjør ihvertfall det uten å nøle. Når folk tar på seg lederjobber (eller andre jobber som gjør at de kan bli aktuelle som referanser) så må de tåle å bli oppringt. 

Jeg er leder og det er ikke det at jeg ikke tåler å bli oppringt, men for å gi en god referanse trenger jeg faktisk å vite om dette på forhånd. Jeg pleier å be om å få lese Finn-annonsen slik at jeg kan trekke frem sterke sider kandidaten har opp mot stillingsutlysningen, og være mentalt forberedt på spørsmål rundt erfaring eller personlige egenskaper hvor kandidaten ikke stiller like sterkt.

Jeg har aldri blitt oppringt ut av det blå, og hadde jeg blitt det, hadde jeg svart at jeg ikke har blitt spurt om å være referanse og at jeg må ringe kandidaten først. Jeg kan ikke sitte og gi en referanse, med personopplysningen, før jeg vet 100 % sikkert at kandidaten faktisk har søkt på denne stillingen og oppgitt meg som referanse. Det kan jo være en gal eks eller nabo som ringer, for alt jeg vet.

Anonymkode: 0c75c...598

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Jeg er leder og det er ikke det at jeg ikke tåler å bli oppringt, men for å gi en god referanse trenger jeg faktisk å vite om dette på forhånd. Jeg pleier å be om å få lese Finn-annonsen slik at jeg kan trekke frem sterke sider kandidaten har opp mot stillingsutlysningen, og være mentalt forberedt på spørsmål rundt erfaring eller personlige egenskaper hvor kandidaten ikke stiller like sterkt.

Jeg har aldri blitt oppringt ut av det blå, og hadde jeg blitt det, hadde jeg svart at jeg ikke har blitt spurt om å være referanse og at jeg må ringe kandidaten først. Jeg kan ikke sitte og gi en referanse, med personopplysningen, før jeg vet 100 % sikkert at kandidaten faktisk har søkt på denne stillingen og oppgitt meg som referanse. Det kan jo være en gal eks eller nabo som ringer, for alt jeg vet.

Anonymkode: 0c75c...598

Dette er jo det reneste sludder. Du kan jo bare svare at du er uforberedt, og vil ringe tilbake i løpet av en dag eller to. Er alle ledere like hjelpeløse som deg tro? 

Endret av bare innom en tur
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan jo ha hvem som helst som referanse. Må ikke være en leder. Og referanser er bare tull. Man har ikke lov til å snakke ned personer. Så hva er vitsen da? Er det jo uenigheter på jobb så er dem jo glad for å bli kvitt deg og roser deg oppi skyene for at du skal få den jobben. Så blir det ikke deres problemer lenger. 

Anonymkode: 411c9...a15

Lov å  snakke ned personer ? En referanse kan si det den ønsker om vedkommende om en vil det, si x ikke var flink i jobben, kom mye for sent. De skal ikke spørre om fravær, men det er flere som oppgir at x har høyt fravær osv. En referanse kan være så ærlig de vil, derfor er det viktig en er sikker på den personen en velger. Ingen som sitter og lytter på samtalene så her er det i grunnen fritt frem . Og de aller felste arbeidsplasser vil ha en referanse når de skal ansette nye 

Anonymkode: 83d06...4da

• Liker 4
Skrevet
bare innom en tur skrev (9 minutter siden):

Det er ikke greit, det må avtales på forhånd. Hadde jeg blitt oppringt ut av det blå av noen uten at det var avklart på forhånd , så hadde jeg vært klar på at jeg ikke var interessert i å snakke med vedkommende når ting ikke er avklart. Står ikke i min stillingsbeskrivelse at det er krav om at jeg skal være referanse for noen av de nåværende eller tidligere ansatte.

TS settes ikke i noe godt lys hun heller når hun ikke har snakket med referansene ine før hun gir hun kontakt info

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
bare innom en tur skrev (12 minutter siden):

Jeg forventer å få vite at jeg blir oppgitt som referanse.

For det første, ønsker jeg å vite at det er reelt, dvs at kandidaten vet at firmaet kontakter meg - mange potensielle arbeidsgivere tar kontakt uten at dette er avtalt med kandidaten noe jeg finner totalt useriøst.

For det andre, blir jeg spurt om å være referanse så er jeg ærlig på om jeg er en god eller dårlig referanse for kandidaten. Noen tidligere ansatte har gjort en dårlig jobb, og jeg lyver ikke til en potensiell ny arbeidsgiver. Da har de sjansen til å velge en annen referanse.

Anonymkode: 8fd3f...cf7

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke greit, det må avtales på forhånd. Hadde jeg blitt oppringt ut av det blå av noen uten at det var avklart på forhånd , så hadde jeg vært klar på at jeg ikke var interessert i å snakke med vedkommende når ting ikke er avklart. Står ikke i min stillingsbeskrivelse at det er krav om at jeg skal være referanse for noen av de nåværende eller tidligere ansatte.

TS settes ikke i noe godt lys hun heller når hun ikke har snakket med referansene ine før hun gir hun kontakt info

Står ikke i stillingsbeskrivelsen nei. Jobber i stat eller kommune skjønner jeg 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...