Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer som jeg har vært med i ca 10 år, og jeg har aldrig hatt så dårlig selvtilitt som jeg har sammens med han. Han får meg til og føle at jeg ikke er noe som helst spessiel for han. Har vært mye oppgjennom tiden, men vil spørre om «råd» ang en situasjon igår.

vi kjørte ut, og jeg hadde tatt på meg kjole. Jeg følte meg skikkelig dritt igår, og fortalte han dette. Han sier at jeg var fin i kjolen, og at jeg så bedre ut en 98% av andre som gikk i kjole. Så jeg satt spørsmålstegn ved 98%.. han sier at han kan jo ikke si 100%. Og da sier jeg at jeg oppfatter det som at jeg ser bedre ut enn de fleste, men det finnes folk som ser bedre ut også. Han mente bare at jeg fokuserte på feil ting og var dramatisk. Jeg følte det komplimanget bare var et stikk.

hva mener dere?

AnonymBruker
Skrevet

Du var overdramatisk.

Anonymkode: 5183b...470

• Liker 19
  • Nyttig 8
Skrevet

Nå hadde jeg forventet meg et kjipt eksempel, og så er det du som reagerer kjipt! Han forsøkte å komme deg i møte med et kompliment og du fokuserer på at han ikke sa 100%.

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt klart at du har lav selvtillit og selvfølelse, så er jo spørsmålet om det er deg eller han som egentlig er problemet her… 

Jeg tenker du er såpass usikker at her må du jobbe med deg selv.

Samtidig, jeg skjønner følelsen og overtenkingen din, men det bunner jo i et eget problem og ikke han…

Anonymkode: 03b23...9ea

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Frida18 skrev (40 minutter siden):

Så jeg satt spørsmålstegn ved 98%.. han sier at han kan jo ikke si 100%. Og da sier jeg at jeg oppfatter det som at jeg ser bedre ut enn de fleste, men det finnes folk som ser bedre ut også. Han mente bare at jeg fokuserte på feil ting og var dramatisk. Jeg følte det komplimanget bare var et stikk.

hva mener dere?

Du mener selv at det ikke er bra nok å være blant topp to prosent?

Hvor store tanker har du om deg selv?

Anonymkode: 6a8e2...f75

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja jeg jobber med meg selv, og er klar over at jeg reagerer feil. Men jeg hadde ikke så dårlig selvbilde før, men har fått dårligere og dårligere med årene da han kan sitte og si at ho og ho er dritstygg, og ho så bra ut osv. og de han syns er så stygge, syns jeg er kjempefine🥹 jeg prøver heletiden tenke realistisk om det er jeg som bryter meg selv ned, eller om han faktisk påvirker meg dårlig

Skrevet

Jeg har ikke store tanker om meg selv, men jeg gir ikke komplimang til samboer som tyder på at ja du er kjekk, men det finnes jo kjekkere . I mine øyne er det kun han, men ja.. det finnes selvsakt andre kjekke menn 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kreds sttil samboeren din som har vært sammen med deg i 10 år på tross av hendelser som de du beskriver, om ikke DET er et tydelig tegn på at han liker deg og at du henger deg opp i feil ting vet jeg ikke hva er? 

Anonymkode: d0ada...4ba

• Nyttig 2
Skrevet

Hvis han konstant snakker om utseendet til andre damer, kan det selvfølgelig være ufint og kjipt. Men at man av og til er ærlig og ikke sier at "du er den peneste i hele verden", må være greit. Det er man jo ikke heller. Men om han alltid trekker frem hvem som er penere enn deg, er det en annen ting.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her må du gå under selv. Det høres ut som om grunnen til at du har dårlig selvtillit er 

1. du blir eldre. Kroppen endrer seg, og du aksepterer det ikke. Du høres veldig ung ut, og kanskje sammenligner du deg med en enda yngre aldersgruppe. 

2. Du overrekker og tolker alt din samboer sier negativt

3. du har et stort behov for bekreftelse fra din samboer, antagelig også et urealistisk stort behov. 

4. de jentene han sier er stygge og du synes er pene. Mest sannsynlig synes han ikke de er stygge, men han tør ikke si de er pene fordi du får kraftige reaksjoner. Ved å si de er stygge forsøker han å gi deg bekreftelse på at du er penere enn de. Evt. har dere bare en ulik smak, og det må også være lov. 

Anonymkode: 5f80f...ccc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Du overreagerer. Men samtidig er det mer  som ligger bak dette, siden du forteller at han hele tiden vurderer damer foran deg, til stygge eller pene.

Bare så det er sagt, både kvinner og menn kan reagere eller kverulere på å se bedre ut enn 98 prosent på en dårlig dag. Skal man først gi et kompliment, er det greit å kjøre på, ikke lage småluker. Har selv blitt "tatt på" denne typen ting i forhold og dating, av menn. Skjønner meg og skjønner dem.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal si til kjæresten sin at de ikke er den peneste i verden. Med mindre kjæresten selv spør om de er den peneste i verden, som er et rart spørsmål. Da legger man opp til å få dårøige svar, særlig siden den andre ofte føler seg tatt på senga og testet. Alle vet uansett at det er lurt å si, og man mener jo som oftest også, at kjæresten er den flotteste i verden, fordi det er ens kjæreste. Å gi komplimenter handler mange ganger om å gi trygghet, ikke om å gjøre en "objektiv" vurdering. Det betyr ikke at man er falsk.

Du må vurdere ut fra dine egne følelser, ts. Å argumentere seg vekk fra følelsene sine, fungerer ofte dårlig. Følelser trumfer fornuft og å forandre egne følelser krever som oftest praksis og nye erfaringer, ikke fornuft. Påstander om at man overdriver, som du får av meg og andre, hjelper for øvrig heller ikke, men får deg til å føle deg liten for det også. Du trenger nok høyere selvtillit, men det kan godt være at du også trenger å kvitte deg med kjæresten din. Det er ikke gjensidig utelukkende.

Endret av Lava Anne
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke skylde på samboeren din for din dårlige selvtillit. Dette er noe du må jobbe med selv.

Anonymkode: d78e2...275

• Nyttig 2
Skrevet
Frida18 skrev (32 minutter siden):

Ja jeg jobber med meg selv, og er klar over at jeg reagerer feil. Men jeg hadde ikke så dårlig selvbilde før, men har fått dårligere og dårligere med årene da han kan sitte og si at ho og ho er dritstygg, og ho så bra ut osv. og de han syns er så stygge, syns jeg er kjempefine🥹 jeg prøver heletiden tenke realistisk om det er jeg som bryter meg selv ned, eller om han faktisk påvirker meg dårlig

Han snakker ikke deg ned, men han er en generell idiot ja. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes du kom med et dårlig eksempel som grunnlag for vurdering her inne. 
kan du komme m flere eksempler? Kanskje lettere å se helheten hvis du kan dele mer om hva d handler om?

Anonymkode: d2738...b03

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke samboeren din som gir deg dårlig selvtillit i dette tilfellet her i hvert fall. Her er det noe inni deg som får deg til å føle deg sånn, og det må du jobbe med. 

Anonymkode: 40a05...527

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de andre har rett, men samtidig skjønner jeg deg litt også. For din elskede vill man være den fineste i verden, og det hadde kostet ham lite å si det. Greit nok at du objektiv sett, for eksempel ved en avstemning å på nettet med hundre tusen svar, trolig ikke hadde blitt rangert som den aller aller fineste. Men utseende er jo subjektivt, og da syns man jo gjerne at ens egen kjæreste er den vakreste, selv om man vet at ikke alle i verden ville være enig. Så jeg syns det var teit av ham å si det med 98%. Han kunne bare sagt at du var finest i verden

Anonymkode: 772f6...574

Skrevet

Siden dette er det eneste eksempelet du kommer meg, må vi jo nesten ta utgangspunkt i det!

Hvis dette "beviser" hvordan han er, så høres han jo ut som en knakande fin fyr - eller mener du selv at du tilhører de 2% vakreste kvinnene? Og er litt prinsesse?

Beklager, men hvis jeg skal klare å hente opp noe som helst sympati for deg, så må du komme med andre eksempler enn dette her - og hvis det er slik han er, så kan du virkelig ikke si at din samboer er den som gir deg dårlig selvtillitt! 

Skrevet

Snakker fra en kvinnes perspektiv. Har en mann med dårlig selvtillit og det ødelegger forholdet - ja faktisk. Men pga andre ting en ‘kun’ utseende, selvom det også er en faktor. Hvis du ofte fisker etter komplimenter, er det bedre å kommunisere om dette på en skikkelig måte ved å si at du har behov for bekreftelse (noe som er naturlig og menneskelig, og skal forekomme i en kjærlighetsrelasjon) og at det hadde vært fint med spontane komplimenter fra ham. Som kommer fra hjertet. 

Syns ikke det han sa var ille, det er jo ærlig på en måte, men hadde kanskje vært bedre å si: syns du er utrolig fin i kjolen, skjønner at du føler deg dritt, men du er nydelig. Noe sånt. Uten å kvantisere og dra inn andre kvinner.

Ellers er det vanskelig å si fra et eksempel om han drar deg ned, eller om du leter etter ting som han sier feil pga dine egne utfordringer. Uansett er selvtillit noe som du bør ta tak i - for din egen del. 

Anonymkode: 7df76...1f1

Skrevet
Frida18 skrev (På 22.7.2025 den 13.01):

Du burde droppe typen din. Er ingen normal person som kommenterer sånt om folk. 

Skrevet
On 7/22/2025 at 12:16 PM, Frida18 said:

vi kjørte ut, og jeg hadde tatt på meg kjole. Jeg følte meg skikkelig dritt igår, og fortalte han dette. Han sier at jeg var fin i kjolen, og at jeg så bedre ut en 98% av andre som gikk i kjole. Så jeg satt spørsmålstegn ved 98%.. han sier at han kan jo ikke si 100%. Og da sier jeg at jeg oppfatter det som at jeg ser bedre ut enn de fleste, men det finnes folk som ser bedre ut også. Han mente bare at jeg fokuserte på feil ting og var dramatisk. Jeg følte det komplimanget bare var et stikk.

hva mener dere?

Herregud, prinsesse. Kle deg i noe du er komfortabel i, og slutt med sånne hemmelige shit tests hvor han skal gi deg akkurat dét kompliment du ønsker deg, eller blir det tantrums og drama. Ingen gidder dette i lengden. 

Anonymkode: 36b94...092

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...