Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går snakket jeg med min søster. Hun hadde jobbet i helgen. Hun var sliten og det var varmt. I går hadde hun kastet opp om morgenen og formiddagen. Jeg sa at det er sikkert pga varmen og jobbe i varmen. 

Nå ringte hun og spurte om jeg kunne kjøre til legen. Jeg spurte om hun hadde blitt verre. Nei da, men ville ta en sjekk 

Er det vanlig? Hører at fastleger har så mye å gjøre. Skjønner hvorfor nå ja 

Anonymkode: 8add7...de6

• Liker 12
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da bør hun først ringe og høre om det er aktuelt med legesjekk. De færreste legekontor ønsker pasienter med oppkast inn når det er kortvarig og lite alvorlig. Søsteren din kan drikke eplejus og farris blandet en stund til før hun oppsøker lege.

Anonymkode: 415c1...878

• Liker 13
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Har flere i omgangskretsen som må til legen bare de er litt forkjøla, eller noe sånt "enkelt" som legen ikke kan gjøre noe stort med. Jeg tenker at om det ikke er noe legen kan hjelpe med og det går over av seg selv inne rimelig tid så drar jeg ikke. Går selvsagt om jeg trenger sykemelding utover egenmeldingsdager. 

Det skal sies at jeg har en kronisk sykdom som jeg er på sjekk for et par ganger i året så sånn sett er jeg jo en del til legen.

Anonymkode: 72032...fd0

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da bør hun først ringe og høre om det er aktuelt med legesjekk. De færreste legekontor ønsker pasienter med oppkast inn når det er kortvarig og lite alvorlig. Søsteren din kan drikke eplejus og farris blandet en stund til før hun oppsøker lege.

Anonymkode: 415c1...878

Hun har fått time kl 14

AnonymBruker
Skrevet

Helt umulig og svare på, det kan være symptomer på alt og vi vet ikke historikken. Hun har vel snakket med legekontoret siden hun har fått time, og legen ville ta en sjekk? 

Anonymkode: 6da1b...4c8

• Liker 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Vet her så gikk kommune legen ut med at en skulle ha lav terskelen for å ta kontakt med lege med tanke på heteslag, og dehydrering slik at de kunne gi rask væske behandling og kunne ungå mer alvorlig tilstand som hjerte stopp osv pga varmen 

Og uansett er det lege som tar avgjørelse om det bør sjekkes ut

Anonymkode: a92a2...b0e

• Liker 5
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med deg. Har flere i omgangskretsen som må til legen bare de er litt forkjøla, eller noe sånt "enkelt" som legen ikke kan gjøre noe stort med. Jeg tenker at om det ikke er noe legen kan hjelpe med og det går over av seg selv inne rimelig tid så drar jeg ikke. Går selvsagt om jeg trenger sykemelding utover egenmeldingsdager. 

Det skal sies at jeg har en kronisk sykdom som jeg er på sjekk for et par ganger i året så sånn sett er jeg jo en del til legen.

Anonymkode: 72032...fd0

Det er litt forskjell på litt forkjøla. Dette var ikke noe legen kunne hjelpe med over telefon , derfor fikk hun time kl 14. hadde det vært fullt opp med hastepasienter hadde hun ikke blitt bedt om og komme på sjekk kl 14. oppkast kan være symptom på mye, og det kan være noe alvorlig. Skjønner ikke hvorfor kg og søster er så kritiske til at fastlegen ville ha henne på time? 

Anonymkode: 6da1b...4c8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Terskelen for at kvinner oppsøker lege er nå så lav at fastlegene vurderer å si nei til enkelte legetimer.

* generell helsesjekk, oppsøk privatlege

* samtalepartner fordi de krangler med ektemannen, oppsøk parterapi 

* osv... 

Anonymkode: d9e99...c3f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Terskelen for at kvinner oppsøker lege er nå så lav at fastlegene vurderer å si nei til enkelte legetimer.

* generell helsesjekk, oppsøk privatlege

* samtalepartner fordi de krangler med ektemannen, oppsøk parterapi 

* osv... 

Anonymkode: d9e99...c3f

Kvinner er litt spesielle. Ofte går de til legen for å få trøst og ha noen å prate med. 

Anonymkode: 8796c...5a1

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange misbruker helsevesenet. Det du beskriver ts, er helt tullete. Det samme med folk som drar på legevakta med halsbetennelse og andre plager som er forbigående og som legen egentlig ikke får gjort noe annet med enn å gi råd om å ta smertestillende, drikke masse, hvile osv. Sunn fornuft mot plager alle har/får innimellom. Flaut egentlig,  virker som enkelte voksne må ha trøst.

Når det kommer til små barn er terskelen en annen, ettersom de ikke gjør så godt rede for seg og det kan være flere farligere tilstander enn for voksne.

Anonymkode: af31a...b2e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om mange, spesielt kvinner, tror leger må vite om at som foregår i kroppen. Lege trengs kun dersom man må ha hjelp, som regel trenger man ikke hjelp. Man trenger feks ikke legehjelp pga vanlig oppkast eller sår hals i noen dager.

Anonymkode: 80e40...6b7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha. En jeg jobber med har frikort hos legen hvert år og det får han innen vi har kommet til påske. Han er for legen for den minste ting, bare han hoster litt eller har flis i fingeren. Fyren er over 30 år og mamma kjører han hver gang for han er tross alt dårlig og kan ikke kjøre selv. Dette er en høyt utdannet mann som er kjekk og har draget på damene. Merkelig at han ikke klarer langvarige forhold, men jeg tror både psyken og mamma spiller en rolle der 😂

Anonymkode: 8ec99...f92

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at slike folk ikke eier skam av å møte opp til legen eller legevakten for oppkast eller halsbetennelse? Jeg hadde vært drit flau.

Anonymkode: 74ca9...6cf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet på legevakt noen år, og fikk helt hakeslepp av alt folk mente skulle ha legetilsyn. Myggstikk, kleggstikk, gnagsår, vonde bein etter en kveld på høye hæler, vondt i halsen en dag, feber første dag hos både barn og voksne, barn med feber dag to og ingen påvirkning på allmenntilstand, munnsår, forkjølelse, fyllesyke, omgangssyke med et timers varighet, magesmerter som hadde vart i et kvarter (og som ordnet seg når de feis på venterommet), solbrenthet, langvarige ryggsmerter/knesmerte/hoftesmerter, løs melketann, osv osv. Det er ikke det minste rart at det er ventetid både på legevakt og hos fastlegen, folk må lære seg å se ting an, bruke fastlegen for langvarige plager, og gå på apoteket for hjelp med mindre ting (insektstikk, munnsår, forstoppelse ect). Disse var i tillegg de som klagde over lang ventetid, de som kom onn med ting som faktisk var lege og legevaktsmat klagde i mye mindre grad. 

Anonymkode: adc3e...33f

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun har fått time kl 14

Da mener vel legen at det er reelt da. Pass dine egne saker.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Da mener vel legen at det er reelt da. Pass dine egne saker.

Helsesekretærene deler ut akuttimer til de som ringer, de avgjør ikke om det er reelt eller ei.

Anonymkode: adc3e...33f

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange misbruker helsevesenet. Det du beskriver ts, er helt tullete. Det samme med folk som drar på legevakta med halsbetennelse og andre plager som er forbigående og som legen egentlig ikke får gjort noe annet med enn å gi råd om å ta smertestillende, drikke masse, hvile osv. Sunn fornuft mot plager alle har/får innimellom. Flaut egentlig,  virker som enkelte voksne må ha trøst.

Når det kommer til små barn er terskelen en annen, ettersom de ikke gjør så godt rede for seg og det kan være flere farligere tilstander enn for voksne.

Anonymkode: af31a...b2e

Du vet halsbetennelse kan bli veldig alvorlig.  Ble selv innlagt pga det. Var så hovent i halsen at jeg nesten ikke fikk puste  ble dermed lagt i narkose og de satte inn rør slik at en fikk oksygen. 

Da hadde jeg blitt avvist av fastlege 4 ganger

Anonymkode: a92a2...b0e

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

der jeg hadde lege før så vet jeg det er mange som ikke fikk time, folk som for eks bare var forskjøla fikk ikke det 

men dem som virkelig trenger time får ikke det heller der da, jeg fant en kul og fikk bare beskje om at det kan ikke være noe farilig siden jeg ikke var så gammel så ente med og gå privat og fikk beskjed om at det var kreft 

Anonymkode: a76d0...c5f

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at disse menneskene peker på et symptom i smafunnet i dag - og det er usikkerhet

Lav kompetanse på eget liv, egen kropp, egen helse. 

Og selv om man kan le godt av mennesker som oppsøker legevakt for et myggstikk, så ligger det nok en frykt for en allergisk reaksjon i bunn. 

Eller at man ikke har kompetanse på egen helse. Og å le av bekymrete mødre som ikke har lært nok fra sine egne mødre, syns jeg vi kan holde oss for gode for. Noen har ikke den samme kompetansen på helse, kropp, sykdom og psykdom som oss. Språkbarrierer, sosial kontroll, ensomhet… 

Det ligger mye i en kontakt med helsevesenet. Dumskap er sjeldent den største… 

Anonymkode: 0bd75...676

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Den første sommeren jeg hadde baby, fikk han, det jeg så på som varme utslett. Moren min og faren hans mente en tur på legevakten var det eneste riktige. Ungen puppet og tisset og var stort sett veldig fornøyd, men jeg ga etter og tok ham med meg. Og legen sa det samme som meg, varmeutslett, og ingen fare siden han drakk godt og hadde bra bleier. En unødvendig tur, det går an å bruke huet! 

Selv har jeg vært på ferie og har med meg hjem en helt forjævlig hoste. Sånn hvor man slenger ut lungene. Jeg drikker en flaske Solvipect om dagen og regner med at det går over om et par dager. En god venn av meg ble helt sjokkert over at jeg ikke hadde vært hos legen 😮 det eneste legen kunne gjort var vel å skrive ut Cosylan og det fins vel ikke lenger. 

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...