Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at i USA presser de ut råmelk hele svangerskapet for å ha til barnet, og omtaler det nærmest som gull.

Jeg har skjønt at det er veldig næringsrikt, mer fett og inneholder antistoffer osv, men det gjør jo morsmelken som kommer etter også.

Er det noen som vet mer om innholdet og hva som skiller det fra vanlig morsmelk?

Anonymkode: b9d52...115

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For de som sliter med å produsere melk kan stimuli før fødsel hjelpe med å få melkeproduksjonen raskere i gang etter fødsel. I tillegg får man samlet en del som babyen kan få rett etter fødsel, så kan man utsette å supplere med mme. Gjelder f.eks. mødre som har hatt brystreduksjon. Vet ikke om det er blitt en mer generell trend i usa.

Anonymkode: c9c8f...c4a

AnonymBruker
Skrevet

For de som sliter med å produsere melk kan stimuli før fødsel hjelpe med å få melkeproduksjonen raskere i gang etter fødsel. I tillegg får man samlet en del som babyen kan få rett etter fødsel, så kan man utsette å supplere med mme. Gjelder f.eks. mødre som har hatt brystreduksjon. Vet ikke om det er blitt en mer generell trend i usa.

Anonymkode: c9c8f...c4a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde svangerskapsdiabetes, og da ble jeg anbefalt å håndmelke før fødsel. Dette fordi barnet kunne ha lavt blodsukker og måtte få mat med en gang. Jeg fikk det ikke til, men det gjorde ingenting. Barnet fikk litt mme. 

Du trenger ikke håndmelke før fødsel med mindre du har risikofaktorer som diabetes. Dier barnet som normalt er jo dét uansett bedre enn å få fra kopp eller flaske. 

Vet ikke helt hvorfor det er blitt en trend enkelte steder. De gjør det kanskje bare sånn i tilfelle?

Anonymkode: 8ccf2...e89

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare i USA, vanligere og vanligere her til lands også. Jeg fikk ingen info om dette med samling av råmelk i svangerskapet og da jeg fødte på sykehuset var de «rystet» over at jeg ikke hadde fått denne infoen. Dette fordi barnet var stort og krevde en del melk for å holde oppe blodsukkeret + at det tok noen dager før min melkeproduksjon var i gang. Kan legge til at det ikke var noen overraskelse at barnet potensielt var stort og dette var et tema på flere av kontrollene mine. På ammehjelpen står det litt om råmelk at den er næringsrik, inneholder antistoffer og bidrar til modning av tarmen.

Anonymkode: 2d1d2...a5e

AnonymBruker
Skrevet

Obs obs: dette skal ikke gjøres før uke 37 da det kan stimulere til fødsel! 

Jeg fikk tips om å begynne å samle råmelk da jeg var på kontroll på termin. For min del var det kun for å hjelpe å sette i gang fødsel, men for noen er det nyttig med råmelk hvis ammingen går tregt i starten. 

Anonymkode: 3681b...11c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg samlet råmelk sist gang. Det var helt gull på sykehuset! Babyen fikk mat og ble god og mett. Jeg var mindre stresset fordi jeg følte at babyen fikk maten den skulle ha. Da jeg tok KS var det også supert at pappaen kunne gi råmelk mens jeg lå på bordet å ble sydd. Tok et par timer før jeg klarte å treffe babyen grunnet komplikasjoner, så det var godt å vite at babyen likevel fikk råmelk og var fornøyd den tiden. 

Med førstemann opplevde jeg at han,  med sin i utgangspunktet lave fødselsvekt, gikk masse ned i vekt på sykehuset fordi jeg ikke hadde nok mat. Det tok flere dager før noen reagerte og han fikk MME. Før det hadde jeg bare fått beskjed om at "han spiste jo godt". Jeg satt igjen med et traume fra den opplevelsen. Hele babytiden gikk med til at jeg var bekymret for om han fikk nok mat. Det ble virkelig en helt annen opplevelse med nr.2, bl.a. på grunn av råmelken jeg hadde samlet opp. 

Anonymkode: 9d538...b29

AnonymBruker
Skrevet

Trendgreie? Hørte ingenting om dette da jeg var gravid med de to eldste, kontra nå med min 8 uker gamle baby.

Anonymkode: 882d2...e96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg samlet råmelk sist gang. Det var helt gull på sykehuset! Babyen fikk mat og ble god og mett. Jeg var mindre stresset fordi jeg følte at babyen fikk maten den skulle ha. Da jeg tok KS var det også supert at pappaen kunne gi råmelk mens jeg lå på bordet å ble sydd. Tok et par timer før jeg klarte å treffe babyen grunnet komplikasjoner, så det var godt å vite at babyen likevel fikk råmelk og var fornøyd den tiden. 

Med førstemann opplevde jeg at han,  med sin i utgangspunktet lave fødselsvekt, gikk masse ned i vekt på sykehuset fordi jeg ikke hadde nok mat. Det tok flere dager før noen reagerte og han fikk MME. Før det hadde jeg bare fått beskjed om at "han spiste jo godt". Jeg satt igjen med et traume fra den opplevelsen. Hele babytiden gikk med til at jeg var bekymret for om han fikk nok mat. Det ble virkelig en helt annen opplevelse med nr.2, bl.a. på grunn av råmelken jeg hadde samlet opp. 

Anonymkode: 9d538...b29

Det er ikke sånn at de lar babyen din sulte hvis du ikke kan gi babyen melk altså. De har bankmelk og MME de kan gi også! Jeg var på intensiv et døgn og så ikke babyen min på den tiden etter KS (baby var på nyfødt intensiv og kunne ikke være med meg), og fikk bankmelk. Jeg håndmelka råmelk som de gav med sprøyte selv om jeg satt der inntulla i ledninger og arteriekran mm 😅, men babyen skulle ha ganske store mengder melk fra første stund og det tok rundt 5 dager før jeg hadde nok melk. 

Anonymkode: 3b445...400

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Trendgreie? Hørte ingenting om dette da jeg var gravid med de to eldste, kontra nå med min 8 uker gamle baby.

Anonymkode: 882d2...e96

Det kommer jo ny forskning stadig som gjør at ting endrer seg. Har ikke med trend å gjøre.

Anonymkode: 3b445...400

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk aldri noen informasjon om at det var lurt å begynne FØR fødsel å samle mat til barnet? Ble veldig overrasket over at det er en greie. Min midterste var sugesvak og fikk ikke ut noe selv om hun lå lenge på brystet. De foreslo mme på barsel, men jeg ba om et lite pilleglass og en liten sprøyte uten spiss. Håndmelket råmelken, tok det opp i sprøyten og ga henne i munnviken mens hun lå til brystet og diet. Da fikk hun i seg det hun trengte frem til hun var sterk nok til å få ut melken uten å få hjelp. 

Personalet på sykehuset var relativt unge kvinner (barnepleier og sykepleier som jobbet på barsel) og var ikke vant til at foreldre tok initiativet til håndmelking. De ga uttrykk for å være positivt overrasket over hvordan jeg løste det at hun ikke fikk i seg mat fra brystet og sa de ville ta med seg metoden min og foreslå det for andre som kunne dra nytte av det.

Det er sikkert mange som gjør det samme, men jeg er glad for at jeg slapp å gi mitt nyfødte barn mme når det ikke var nødvendig, jeg visste jo at jeg hadde masse råmelk (lakk en del råmelk gjennom svangerskapet). 

Anonymkode: 5fbbf...b0f

Skrevet

Eg samla råmelk fordi eg ikkje ville at baby skulle få MME viss det var behov for det. Det er større sannsynlighet for å få melkeproteinallergi viss ein gir MME rett etter fødsel, og mange andre ulemper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...