AnonymBruker Skrevet 22. juli #1 Skrevet 22. juli Har et barn med diagnoser, som nå er 15 år. Det har vært mange tøffe år, hvor vi foreldre har satt livet på vent og søsken har blitt hardt rammet. Aller verst er det nå i tenårene. Jeg (mor) har nå pleiepenger for å ta meg av barnet. Jeg ser at behovet kan komme for kommunal bolig når barnet fyller 18. Da kan kommunen muligens følge opp det praktiske, og vi foreldre stå for kjærlighet og omsorg, de nære ting. Har hørt at man må søke tidlig. Men hvor tidlig og hvordan går vi frem? Liten kommune på østlandet. Anonymkode: 55acf...0a4 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli #2 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har et barn med diagnoser, som nå er 15 år. Det har vært mange tøffe år, hvor vi foreldre har satt livet på vent og søsken har blitt hardt rammet. Aller verst er det nå i tenårene. Jeg (mor) har nå pleiepenger for å ta meg av barnet. Jeg ser at behovet kan komme for kommunal bolig når barnet fyller 18. Da kan kommunen muligens følge opp det praktiske, og vi foreldre stå for kjærlighet og omsorg, de nære ting. Har hørt at man må søke tidlig. Men hvor tidlig og hvordan går vi frem? Liten kommune på østlandet. Anonymkode: 55acf...0a4 Beklager avsporing. Men må man man seriøst SØKE om slikt? Er det ikke en «selvfølge» at arbeidsbelastningen går over til det offentlige/kommunene når person er voksen på papiret om foreldrene vil det? Det kan da ikke være meningen at foreldre barn med spesielle behov må slite seg ut resten av livet sitt? Det er snakk om inkludering og at man ikke skal ha sorteringsamfun, er det da meningen at foreldre som tar utfordringen må være «småbarnsforeldre»resten av livet sitt? Anonymkode: 06189...5ab
AnonymBruker Skrevet 22. juli #3 Skrevet 22. juli Du må nok alt begynnr søknad prosessen. Noen vi kjenner startet prosessen da barnet var 15, for som kommunen sa lang ventetid liste og ofte lang proses å få på plass alt i bolig. De vi kjenner fikk først plass da barnet fylte 20 pga plass osv. Bor i et bofellesskap med 8 andre. Eget rom, eget bad, felles stue og kjøkken, eget trenings rom. Faste ansatte som rullerer. Når jeg prater med de sist sa de at beboerne nå var i alderen 18 til 25. Og at deres barn nå muligens måtte bytte bofellesskap pga ho skulle fylle 26, så nå vurderer de å bygge egen bolig fordi kommunen mener ho kan flyttes til gamle hjemmet siden de ikke har plass i det bofellesskap som er beregnet fra du er 26 til 40 år Anonymkode: 4f82f...6bd 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #4 Skrevet 22. juli Man må faktisk sette seg på venteliste🥴 Gjort det selv, men aner ikke når og om vi vil få tilbud. Datteren min blir 19 år, lett pu og epilepsi. Anonymkode: b7e4c...df4 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #5 Skrevet 22. juli Dette burde jo teamet rundt barnet kunne svare på, og ikke minst hjelpe med å komme i gangvei søknader! Anonymkode: 719d4...b17 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #6 Skrevet 22. juli Jeg anbefaler deg å starte søknadsprosessen nå. Ta kontakt med kommunen, her er det tildelingskontoret som behandler søknadene. Men regner med det er organisert litt ulikt i ulike kommuner, så kanskje det heter noe annet der du bor. Det kan gå fort og det kan ta mange år å få plass i tilrettelagte boliger, så lurt å melde inn behovet tidlig. Anonymkode: 21bea...0db
AnonymBruker Skrevet 22. juli #7 Skrevet 22. juli Ta kontakt med koordinatoren deres i kommunen. Vet at noen kommuner har mange års ventetid på bolig. Mange steder må det ofte bygges en ny bolig og det kan være mange på lista fra før. Anonymkode: 6725c...691
AnonymBruker Skrevet 22. juli #8 Skrevet 22. juli Vi starter prosessen før ungdomsskolen i samarbeid med bydelen... Anonymkode: 61de5...ce8
AnonymBruker Skrevet 22. juli #9 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Har et barn med diagnoser, som nå er 15 år. Det har vært mange tøffe år, hvor vi foreldre har satt livet på vent og søsken har blitt hardt rammet. Aller verst er det nå i tenårene. Jeg (mor) har nå pleiepenger for å ta meg av barnet. Jeg ser at behovet kan komme for kommunal bolig når barnet fyller 18. Da kan kommunen muligens følge opp det praktiske, og vi foreldre stå for kjærlighet og omsorg, de nære ting. Har hørt at man må søke tidlig. Men hvor tidlig og hvordan går vi frem? Liten kommune på østlandet. Anonymkode: 55acf...0a4 Der er ett sted du får svar på dette spørsmålet; nemlig hos kommunen din. Der kjenner de rutiner og fremgangsmåter. Alt annet blir gjetninger. Anonymkode: cae8c...3c1 2 1
Mr&Ro Skrevet 22. juli #10 Skrevet 22. juli Start søknadsprosessen nå og si ja til første tilbud! Selv om det ikke er det optimale. Sier du nei kommer du sist i køen og må begynne på nytt 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #11 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Man må faktisk sette seg på venteliste🥴 Gjort det selv, men aner ikke når og om vi vil få tilbud. Datteren min blir 19 år, lett pu og epilepsi. Anonymkode: b7e4c...df4 Vi var i møte med kommunen. Min sønn er for velfungerende fikk vi vite. Samme diagnose som din datter. Anonymkode: 6955e...29b
AnonymBruker Skrevet 22. juli #13 Skrevet 22. juli Ikke kommunal bolig! Det er for rusmisbrukere osv. Ungdom/voksne med spesielle behov søkes inn til bofellesskap eller omsorgsbolig, med oppfølging 🧡🧡🧡 Anonymkode: 7aadf...794
AnonymBruker Skrevet 22. juli #14 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Beklager avsporing. Men må man man seriøst SØKE om slikt? Er det ikke en «selvfølge» at arbeidsbelastningen går over til det offentlige/kommunene når person er voksen på papiret om foreldrene vil det? Det kan da ikke være meningen at foreldre barn med spesielle behov må slite seg ut resten av livet sitt? Det er snakk om inkludering og at man ikke skal ha sorteringsamfun, er det da meningen at foreldre som tar utfordringen må være «småbarnsforeldre»resten av livet sitt? Anonymkode: 06189...5ab Følger din avsporing litt da jeg ikke kan svare på TS sitt spørsmål: "Vi skal ikke ha sorteringssamfunn" gjelder bare til de er født. Da er det ikke så nøye lengre. Skal det kuttes går det alltid utover dem. Jobbet i flere ulike boliger i mange år, i ulike kommuner, og har utallige tragiske historier jeg må ta med meg i grava. Anonymkode: d5646...582 7 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #15 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ikke kommunal bolig! Det er for rusmisbrukere osv. Ungdom/voksne med spesielle behov søkes inn til bofellesskap eller omsorgsbolig, med oppfølging 🧡🧡🧡 Anonymkode: 7aadf...794 Kan vi foreldre være med og bestemme dette selv? Vårt barn er ikke psykisk utviklingshemmet, men har alkoholskader fra svangerskap. (Adoptert, hvis det har noe å si). Barnet er velfungerende på noen måter, men trenger likevel oppfølging på flere områder som handler om rutiner. Ts Anonymkode: 55acf...0a4 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli #16 Skrevet 22. juli Kom igang med prosessen nå! I kommunen hvor vi bodde tidligere vet jeg at foreldre til slutt gikk sammen for å bygge boligfellesskap til barna sine slik at de fikk flyttet ut før fylte 30.. Anonymkode: 520a0...3e0
tussi84 Skrevet 22. juli #17 Skrevet 22. juli Er en vesentlig ting som blir glemt her. Enn kan gjerne søke så mye så man vil om tilpasset bolig, men hva hvis den unge voksne takker nei til tilbudet når de er blitt myndig? Så lenge vedkommende er myndig og velger å si nei, så blir jo barnet værende hjemme da.
smurfebuss Skrevet 22. juli #18 Skrevet 22. juli tussi84 skrev (2 minutter siden): Er en vesentlig ting som blir glemt her. Enn kan gjerne søke så mye så man vil om tilpasset bolig, men hva hvis den unge voksne takker nei til tilbudet når de er blitt myndig? Så lenge vedkommende er myndig og velger å si nei, så blir jo barnet værende hjemme da. Unge voksne som trenger tilrettelagt botilbud har ofte verge. 1
tussi84 Skrevet 22. juli #19 Skrevet 22. juli smurfebuss skrev (1 time siden): Unge voksne som trenger tilrettelagt botilbud har ofte verge. Ikke nødvendigvis. Enn må være umyldiggjort (noe som er ganske vanskelig å få til i Norge), før man mister retten til å feks ta valg bedre bolig, egen helse osv. Evt at man er så syk at man ikke kan uttale seg/gjøre rede for seg. Jeg sier det jeg sier fordi et søsken av meg bor fortsatt hjemme hos foreldrene våre i en alder av snart 35 år. Hun er lettere psykisk utviklingshemmet og skulle gjerne bodd i et bofellesskap med tilrettelegging og noe hjelp rundt seg. Foreldrene våre har ville hatt henne ut i flere år nå. Både for hennes del, og for deres del. De er slitne. Men uansett hva kommunen har prøvd å tilby søstren min så vil hun bare ikke flytte ut. Så foreldrene mine er rådville, og mamma vil ikke kaste Hun ut heller. Det eneste nettverket min søster har er jo dem, og meg som er på besøk inne i mellom. Hun harogså problemer iht hygiene, rengjøring/,rydding, og klarer ikke å ivareta egen helse så ofte som hun burde. Men noe hjelp til å kunne hjelpe hun får hun ikke, med mindre hun vil det selv. Så mest Sannsynlig flytter hun aldri ut. Så hva gjør man da når barnet ditt nekter å flytte ut?
AnonymBruker Skrevet 23. juli #20 Skrevet 23. juli tussi84 skrev (6 timer siden): Ikke nødvendigvis. Enn må være umyldiggjort (noe som er ganske vanskelig å få til i Norge), før man mister retten til å feks ta valg bedre bolig, egen helse osv. Evt at man er så syk at man ikke kan uttale seg/gjøre rede for seg. Jeg sier det jeg sier fordi et søsken av meg bor fortsatt hjemme hos foreldrene våre i en alder av snart 35 år. Hun er lettere psykisk utviklingshemmet og skulle gjerne bodd i et bofellesskap med tilrettelegging og noe hjelp rundt seg. Foreldrene våre har ville hatt henne ut i flere år nå. Både for hennes del, og for deres del. De er slitne. Men uansett hva kommunen har prøvd å tilby søstren min så vil hun bare ikke flytte ut. Så foreldrene mine er rådville, og mamma vil ikke kaste Hun ut heller. Det eneste nettverket min søster har er jo dem, og meg som er på besøk inne i mellom. Hun harogså problemer iht hygiene, rengjøring/,rydding, og klarer ikke å ivareta egen helse så ofte som hun burde. Men noe hjelp til å kunne hjelpe hun får hun ikke, med mindre hun vil det selv. Så mest Sannsynlig flytter hun aldri ut. Så hva gjør man da når barnet ditt nekter å flytte ut? Nei, trenger absolutt ikke å være umyndig gjort for å ha verge. Anonymkode: 6955e...29b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå