Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av mine eldre onkler døde nylig.  Jeg var med han og familien på slutten, og har vært mye med dem nå dagene i ettertid. Til helgen skal jeg egentlig reise på ferie, den eneste ferien jeg har i år. Reiseforsikring dekker ikke avbestilling, og alt er forhåndsbetalt med lenge oppsparte penger i en strukket økonomi. Alle sier at jeg burde reise, men jeg frykter at folk vil dømme meg som egoistisk og at det kan bli dårlig stemning i ettertid. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min mormor døde sommeren for 7 år siden. Noen av barnebarna var bortreist og kom ikke i begravelse. Jeg er nok den eneste som husker det, fordi jeg har en tendens til å huske uvesentligheter.

Hvem av hennes nieser/nevøer som var der aner jeg ikke, og jeg bryr meg heller ikke. Jeg vet at de som var hjemme og hadde fri var der, og at de som ikke kom hadde vært der om de var hjemme og hadde fri. 

Reis, med god samvittighet. Livet er til for å leves.

Anonymkode: d6d6a...c86

• Liker 2
Skrevet

Dette er noe pårørende bør vise forståelse for. Begravelser i ferietiden er ofte litt "amputerte" når det gjelder antall oppmøtte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du er så lite selvstendig og ikke har egne meninger så har du ikke annet valg enn å bli hjemme. 

Anonymkode: 12086...85f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reis! Du kan dra til graven en annen gang og sette ned en blomst.

Anonymkode: e9e24...6bd

• Liker 1
Skrevet

Pleier familien din å lyve deg opp i ansiktet, for så å snakke stygt om deg i ettertid, siden du ser for deg et sånt resultat?

Min erfaring - fra begge sider - er at de fleste har forståelse for sånne ting, særlig når avdøde var eldre og dødsfallet noenlunde naturlig og ventet. Livet går videre og praktiske hensyn og andre prioriteringer er alltid en del av bildet.

• Liker 2
Skrevet

Du var der til det siste og du har vært der etterpå, lytt til dem når de sier du skal ta ferien din ❤️ 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dra på ferien. Du har stilt opp før du drar og familien bør ha forståelse for dette. Du er med dem i tankene. 
Gå innom en kirke på begravelsesdagen og tenn et lys, hvis det passer seg sånn der du er. 

Anonymkode: 2a3ad...bfc

• Liker 2
Skrevet (endret)
Balooo skrev (14 minutter siden):

Alle sier at jeg burde reise, men jeg frykter at folk vil dømme meg som egoistisk og at det kan bli dårlig stemning i ettertid. 

Jeg ville nok ringt de nærmeste og beklaget for at du ikke har muligheten til å komme, og forklart situasjonen.

Så reiser du med god samvittighet og nyter ferien. De fleste oppegående personer vil ha forståelse for din situasjon.

Endret av Bigote
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at onkelen din ville at du skal reise! En begravelse er jo ikke for den dødes skyld men for de som er igjen, og om hans nærmeste ber deg om å reise, så gjør du det! Du kan hedre livet hans ved å tenke på ham innimellom og mimre gode minner du har hatt med ham❤️

Anonymkode: 15eb5...a69

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...