AnonymBruker Skrevet 22. juli #21 Skrevet 22. juli Du burde melde deg på NM i klaging. Anonymkode: 05cce...743 2
Brunello Skrevet 22. juli #22 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Litt bakgrunnsinfo: Jeg er 36 år gammel, samboer er 38. Vi har to små barn (1 og 3 år). Bor i dag i en av landets tre største byer. Drømmen min har alltid vært å renovere et gammelt hus, typ klassisk villa. Vi har nå kjøpt et renoveringsobjekt i et fantastisk område, som vi fikk nesten 1 mill under prisantydning. Boligen kan bli helt perfekt for oss. Vi er nå i prosess med å selge nåværende hus, og anslår at vi kan pusse opp for om lag +\- 4 mill. Dette var drømmen, men jeg har blitt et aspeløv mentalt etter kjøpet. Tankene mine er slik for tiden. - Vi klarer trolig ikke å full renovere huset med en gang. Hvordan vil det være å bo i et «halvveis» hus med barn? Vi bor i et oppusset hus i dag. - Vi må trolig inn med størstedelen av sparemidlene våre ifbm renovering. Dog vil vi få tilnærmet samme eller bedre månedlig likviditet om vi lager utleiedel. Stresset over at sparekonti må tappes, dog visste jeg det før kjøpet. - Hvordan vil det gå med barna oppi dette? Må nok trå til med mye egeninnsats (er relativt handy), og bruke kvelder/helger og fri på oppussing. Vi får bo hos svigerforeldre ved oppussingen, og får hjelp med barna. - Stor risiko for uforutsette kostnader. Jeg har først nå innsett at situasjonen og boligen vi bor i dag er komfortabel, og vi har en trygg og god situasjon. Føler vi har vært uansvarlige og påtatt oss en enorm risiko. «Man vet ikke hva man har før man mister det».. Dette er kansje et luksus/i-lands problem, men jeg føler meg helt jævlig av det. Sommeren har blitt ødelagt, blir helt handlingslammet, og ekstremt stresset.. Noen som har tips/råd og innspill..? Anonymkode: 65b2f...58a Dere bør sette bort alt og ikke bruke veldig mye tid på oppussing. Når dere har fire millioner til disposisjon, får dere gjort mye om det ikke er en falleferdig rønne dere har kjøpt. Prioriter det viktigste, og ta det som ikke er nødvendig etter hvert. 3
Gjest Linneah2013 Skrevet 22. juli #23 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Litt bakgrunnsinfo: Jeg er 36 år gammel, samboer er 38. Vi har to små barn (1 og 3 år). Bor i dag i en av landets tre største byer. Drømmen min har alltid vært å renovere et gammelt hus, typ klassisk villa. Vi har nå kjøpt et renoveringsobjekt i et fantastisk område, som vi fikk nesten 1 mill under prisantydning. Boligen kan bli helt perfekt for oss. Vi er nå i prosess med å selge nåværende hus, og anslår at vi kan pusse opp for om lag +\- 4 mill. Dette var drømmen, men jeg har blitt et aspeløv mentalt etter kjøpet. Tankene mine er slik for tiden. - Vi klarer trolig ikke å full renovere huset med en gang. Hvordan vil det være å bo i et «halvveis» hus med barn? Vi bor i et oppusset hus i dag. - Vi må trolig inn med størstedelen av sparemidlene våre ifbm renovering. Dog vil vi få tilnærmet samme eller bedre månedlig likviditet om vi lager utleiedel. Stresset over at sparekonti må tappes, dog visste jeg det før kjøpet. - Hvordan vil det gå med barna oppi dette? Må nok trå til med mye egeninnsats (er relativt handy), og bruke kvelder/helger og fri på oppussing. Vi får bo hos svigerforeldre ved oppussingen, og får hjelp med barna. - Stor risiko for uforutsette kostnader. Jeg har først nå innsett at situasjonen og boligen vi bor i dag er komfortabel, og vi har en trygg og god situasjon. Føler vi har vært uansvarlige og påtatt oss en enorm risiko. «Man vet ikke hva man har før man mister det».. Dette er kansje et luksus/i-lands problem, men jeg føler meg helt jævlig av det. Sommeren har blitt ødelagt, blir helt handlingslammet, og ekstremt stresset.. Noen som har tips/råd og innspill..? Anonymkode: 65b2f...58a Hvis dere skal gjøre alt selv har dere et enormt arbeid foran dere som vil ta år. Fordelen er at dere bor med svigers og at dere har barnevakt der, da er dere to til å pusse opp. Pass bare på at dere tar fri også, mange forhold har blitt ødelagt i en sånn prosess. Lei inn folk til de største tinga hvis dere har råd til det, det hjelper masse. Planlegg godt så går dette helt strålende. Se fremover og gled dere til dere flytter inn i et flott hjem dere har vært sammen om å pusse opp. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 22. juli #24 Skrevet 22. juli Gud så mange sure og misunnelige svar. Jeg skjønner deg når du får denne ambivalensen rundt prosjektet. Jeg får slike følelser rundt alle større avgjørelser. Det er helt normalt. Men ut fra det du beskriver har dere økonomi til å bære det. Skulle det bli for krevende med det dere skal gjøre selv, lei inn folk. Det er jo gjerne slik at det man tenker er en enkel jobb, tar mere tid og krefter enn man har sett for seg. Gjør det viktigste først, og flytt inn. Så kan resten gjøres etter hvert. Ikke mist drømmen din, hold fast på tanken om hvor fint dere vil få det der når dere har gjort hustet til deres. Anonymkode: f750c...b29 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #25 Skrevet 22. juli Jeg synes du sutrer, ts, på en skala fra 1-10 er "problemet" ditt en svak toer. Gjort er gjort, avgjørelsen er tatt, nå får du brette opp ermene og gå løs på oppgaven i stedet for å sutre. Anonymkode: 49aba...124 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli #26 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Herregud, dette hører vel hjemme i et blad for de rikeste. 😂 Huff, nå lever vi perfekt og har oppnådd drømmen. Imens vi forgyller drømmen, skal vi bo og ivaretas av slektninger. Hjelp meg, min fremtid der så usikker ut! 😂 Fortell meg at du er bortskjemt og privilegert uten å fortelle meg at du er det 😂😂 Anonymkode: b993e...f75 Så de som er bemidlet skal ikke få ha problemer også? Gjør noe med livet ditt, hvis det er så tragisk... Anonymkode: 07550...1cf 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #27 Skrevet 22. juli Renovering er ingen spasertur i parken, så jeg skjønner godt at du har litt kalde føtter. Har dere fått tilbud på hva alt koster? Det vil nok komme uforutsette utgifter underveis som dere ikke tenkte på. Pass på at dere ikke svir av alle pengene på dette prosjektet, for det kommer dere til å angre på - fort gjort å «bo seg ihel». Lykke til - det er nå litt spennende også🙌🏼🤩 Anonymkode: 7101e...835 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #28 Skrevet 22. juli Har dere pusset og renovert opp noe før? Altså ikke bare malt en vegg, men virkelig pusset opp? Hvis svaret er nei, så foreslår jeg dere går i gang med å leie inn håndverkere omgående når huset er tatt over, og bruker de fire millionene på å få ting gjort profesjonelt og i raskt. Så kan du heller kose deg med innredningen etterpå. Faktum er at svært får i dag innehar noe særlig kunnskap eller kompetanse til å gjøre store renoveringsprosjetker på egenhånd. Å være relativt handy i hverdagen kan ikke sammenlignes med totalrenovering. Mange tror de kan lære alt på youtube, men det blir sjelden bra, og forsikringen dekker ikke når det etter to år viser seg at det som ble gjort fører til alvorlig feil og mangler på bygget. Alt for mange drømmer seg vekk i eventyrlig oppussing, tid for hjem og interiørreportasjer om før/etter, uten snev av forståelse for realistisk tidsbruk. Du sier dere skal bo hos svigers, hvor mange år har dere tenkt å bli værende mens dere snekrer på selv i et helt hus? Du spør hvor lenge der kan bo i et halvveis renovert hus, svaret er at dersom dere ikke renoverer det før dere flytter inn blir det mest sannsynlig ikke gjort. Og det blir en kilde til frustrasjon og klaging i lang tid fremover, helt til en av dere ikke orker mer og flytter ut. Og da får dere ikke solgt til god pris igjen fordi huset er halvveis. Se sinnasnekkeren alle sesongen, lei håndverekre, ta koseinteriørjobben selv til slutt. Der er mitt råd. Anonymkode: d0019...930 1
Carrot Skrevet 22. juli #29 Skrevet 22. juli jeg tror det er ganske normalt å få litt skjelven etter at man har tatt valg som har stor påvirkning, og jeg tror det er et sunnhetstegn jeg TS - at man ikke tar lett på ting! Og jada, det blir sikkert stressende og mange ting som er uforutsett vil dukke opp og problemene kan komme til å stå i kø men når dere er i mål DA kan dere se tilbake og klappe dere på skulderen for vel gjennomført jobb og NYTE fremtiden og resultatet som ligger bak jobbingen for å komme dit ❤️ Stå i det og ta det som det kommer, mange gode dager ødelegges av bekymringer som aldri ble et problem.. Og de store greiene som kommer de har man stort sett 100% gjennomføringsevne å i en eller annen form etterhvert og "overlever" så dette går nok helt fint tror jeg! 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #30 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Nei, for du kunne ikke dy deg med å kalle det for "et kvalmt innlegg". Du kan i allefall innrømme at det var et dømmende innlegg med ovenfra og ned holdning, du må gjerne overbevise deg selv om at du var realistisk. Anonymkode: 21e73...112 Eh. Anonymkode: 81abc...d46 1
Bålkaffe Skrevet 22. juli #31 Skrevet 22. juli (endret) Det at du får panikk er et bra tegn, det betyr at dette ikke var noe impulsskjøp og spontan greie og at du kommer til å ta dette på alvor. Men prøv å få hjernen til å innse at dette kan du klare. Det er mange som har klart dette før deg og dere har budsjettet til å klare dette. Tving deg til å se på bildene av huset, rominndelingen, hvor vvs er, hvor strømmen ligger og sett opp en prioriteringsliste over hva dere vil ha ferdig først. Tenk kjøkken og bad, det er to veldig viktige rom. Stuer og soverom kan flyttes rundt på og være hvorsomhelst, det kan ikke bad eller kjøkken være. Sett opp lister av ting dere kan gjøre selv og hva dere vil trenge betalt hjelp til, hva det innebærer av materialer og verktøy, tegn opp forslag på rominndeling og hvordan det skal se ut. Prøv å kjør hjernen over i planleggingsmodus og la den få fritt spillerom til å fantasere på hvordan drømmehuset deres skal se ut, for det er det du investerer i nå, drømmehuset for din familie. Dette klarer du, TS, jeg har trua på deg! Edit: og om du tror du kan takle det sånn etterhvert, du skriver at du tenker på uforutsette ting, men hva spesifikt er det du ser for deg at kan være uforutsett? Tenk nøye over det og tenk også nøye over hvordan dere skal møte de uforutsette tingene, da er de nemlig ikke uforutsette lenger og det kan foreligge en plan for de tingene allerede. Endret 22. juli av Bålkaffe 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #32 Skrevet 22. juli Jeg vokste opp med foreldre som kjøpte bolig, pusset opp i noen år, solgte med gevinst, og kjøpte større bolig. Så gjentok de prosessen. De startet i en ettroms før broren min ble født, og jobbet seg opp til toroms, treroms, enebolig og så villa mens de fikk fire barn på ti år. Boligene var i gradvis mer elendig utgangspunkt for hvert kjøp, og det ble gradvis større gevinst for hvert prosjekt. De gjorde det meste selv, og involverte oss barna etter alder og evner. Jeg var 13 år da jeg tok over ansvaret for fargevalg og interiør. 😊❤️ Jeg hadde en fantastisk barndom, og både jeg og søsknene mine har endt opp med å være handy, og fått oss handy partnere. Nå er jeg og mannen min på det femte og største renoveringsprisjektet vårt sammen, et småbruk (da går vi forhåpentligvis aldri tom for arbeid). 😁👌 Jeg tenker det kommer litt an på hvor handy dere er, men anbefaler sterkt å leie inn folk til de tingene som er vanskelige og spesielt kjedelige og tidkrevende. Vi leier inn folk til listing og bytting av kledning f. Eks, det er gørr kjedelig. 😅 Er masse inspirasjon på nett og sosiale medier, jeg elsker serien Drømmeslottet på NRK f. Eks. Kan anbefale denne siden for å tegne plantegninger, det er gull verdt å kunne endre ting 40 ganger på tegningen før du begynner å bestille kjøkken. https://floorplancreator.net Vi kjøper også så mye vi kan brukt på finn og FB marketplace, bedre både for lommebok og naturen. Har kjøpt digert kjøkken der i solid tre, for 17.000,- litt maling og ny benkeplate, så har vi spart veldig mye penger. ❤️👌 Anonymkode: 80ff4...54f 4 1
Tough cookie Skrevet 22. juli #33 Skrevet 22. juli I disse trange økonomiske tider der folk virkelig sliter, så oppfatter jeg ditt innlegg som sutrete. Skjønner godt at du har fått litt hetta, men dere har 4 millioner å pusse opp for, og da kan dere bruke de pengene på den störste renoveringen, og gjøre resten selv hvis det eventuet ikke er mer penger igjen. Dere er privilegert 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #34 Skrevet 22. juli Mange som har det slik. Opp og nedturer. Har man hus eller gård blir man aldri ferdig. Anonymkode: f76ed...179
Anonym90059005 Skrevet 22. juli #35 Skrevet 22. juli Pengene her er jo den minste bekymringen, men at noen går på et renoveringsprosjekt med to barn på 1 og 3 år, det fatter jeg ikke! Det vil jo uten tvil gå utover de og familielivet. All den tiden dere må bruke i det huset, på fritid og helger, er tid som går tapt med to små barn. Fint med besteforeldre, for all del, men jeg ville aldri byttet bort så mye tid fra egne små barn med pussing og snekring. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #36 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du burde melde deg på NM i klaging. Anonymkode: 05cce...743 Å du burde melde deg på NM i misunnelse... Anonymkode: 07550...1cf 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #37 Skrevet 22. juli Har gjort det samme selv med gode resultater og har egentlig bare 2 råd: 1. Dere må like å pusse opp. Det kommer til å gå mange kvelder og netter til oppussing. Dere må dele dere i perioder så en kan passe barn mens den andre jobber med huset. Den livsstilen er ikke for alle forhold, men de som liker det kommer som regel styrket ut på andre siden 2. fokuser på «the bear minimum»først - oppholdsrom (med mulighet for matlaging), bad og soverom til alle i huset. Alt annet kan tas over tid, men om man begynner å klumpe seg sammen på 1 soverom, har barn oppi et farlig renoveringsmiljø og lever i en hverdag man mistrives i vil ikke prosjektet fungere. Anonymkode: 1768a...7f0 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #38 Skrevet 22. juli Vi kjøpte et ubeboelig hus, hvor det måtte gjøres en hel del før vi i det hele tatt kunne flytte inn. I løpet av 1,5 mnd fikk vi huset innflyttingsklart. Vi bodde ikke i huset mens vi arbeidet der, men brukte hver kveld og helg til å få det ferdig innvendig. Utvendig er det kun drens, vann og kloakk og hage som må tas. Her er vi startet, men blir ikke ferdig i år. I tillegg skal vi innrede kjeller som i dag er uinnredet. Alt går så lenge man liker å holde på med det, er forberedt på mye arbeid og har kapasitet og penger. Hvis dette er noe dere vil, så kommer dere i mål. Anonymkode: 1e121...be1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #39 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi kjøpte et ubeboelig hus, hvor det måtte gjøres en hel del før vi i det hele tatt kunne flytte inn. I løpet av 1,5 mnd fikk vi huset innflyttingsklart. Vi bodde ikke i huset mens vi arbeidet der, men brukte hver kveld og helg til å få det ferdig innvendig. Utvendig er det kun drens, vann og kloakk og hage som må tas. Her er vi startet, men blir ikke ferdig i år. I tillegg skal vi innrede kjeller som i dag er uinnredet. Alt går så lenge man liker å holde på med det, er forberedt på mye arbeid og har kapasitet og penger. Hvis dette er noe dere vil, så kommer dere i mål. Anonymkode: 1e121...be1 Må legge til at jeg aldri hadde orket å bo oppi renoveringen, arbeid ute og i avsperret etasje går fint for min del. Anonymkode: 1e121...be1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #40 Skrevet 23. juli Jeg tror ikke dette er noe negativt. Det er bare det at dette er drømmen din, det dukker naturligvis opp spørsmål. Hva om man ikke får det til? Hvordan blir det å bo slik med barna? Hva hvis alt går galt og man sitter igjen med dårligere økonomi? Hva om det blir mer krangel enn koselig? Og hva skal man gjøre etter drømmen er oppnådd? Tro på at du kan håndtere hva enn som kommer. Du har sannsynligvis arbeidet mye for å komme hit du er i dag, og om du har tatt deg vann over hode så er det aldri for sent å snu. Men en ting er sikkert, hvis du oppfyller drømmen din så dukker det etterhvert opp en ny. Dette er en stor mulighet for deg og din kjære til å komme enda nærmere og barna blir enda mer knyttet til øvrig familie. Av og til må man ta sats å hoppe ut i det for å finne en vei videre, og veien blir til mens man går. Anonymkode: f7ef5...ece 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå