Gå til innhold

Er vinskap et fint møbel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar. Lurer likevel på om du er en person som kjøper en og en flaske vin, eller om du som oss kjøper ett par kasser i slengen? Vi er glad i vin og ett sted må de både oppbevares og tempereres. Men absolutt et alternativ med vinskap med tett dør (hvis det finnes - har aldri sett) eller med mørkt glass. Ts. 

Anonymkode: 0237d...a9e

Vi har et vinskap i boden ved sidenav fryseskap. Ser ikke hvorfor det skulle være på kjøkkenet. 

Blir som å skulle ha kjøleskap med glassdører for meg 

Anonymkode: 44e79...6db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. Lurer likevel på om du er en person som kjøper en og en flaske vin, eller om du som oss kjøper ett par kasser i slengen? Vi er glad i vin og ett sted må de både oppbevares og tempereres. Men absolutt et alternativ med vinskap med tett dør (hvis det finnes - har aldri sett) eller med mørkt glass. Ts. 

Men dette høres ut som om dere trenger et sted til forbruksvin, ikke lagringsvin. Tenker vinskap er unødvendig for forbruksvin, mens vinskapet kan inneholde de som skal lagres 10-20 år osv.

Anonymkode: 05b37...a65

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er harry, og ville plassert det i en bod eller et annet lite synlig sted.

Hvorfor ønsker mannen å ha det på utstilling? «Vi drikker så ofte at vi trenger færrest mulig skritt til flaskene?» 😂

Anonymkode: a2eab...b04

Tenker du alltid det værste om andre? Mannen min ønsker ikke å utstille vinen. Vi bor i leilighet og har begrenset med lagringsplass. Ikke plass til et større vinskap i boden. Som oppgitt tidligere har vi oftest 20-30 flasker stående. Nå står litt her og litt der og noe i et lite vinskap. Tanken med et større vinskap var å samle flaskene og ha tilgjengelig temperert vin. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men dette høres ut som om dere trenger et sted til forbruksvin, ikke lagringsvin. Tenker vinskap er unødvendig for forbruksvin, mens vinskapet kan inneholde de som skal lagres 10-20 år osv.

Hva slags lagring bø vi gå for da? 

AnonymBruker
Skrevet

Vinskap blir fort umoderne når også massene skjønner hvor skadelig vin faktisk er. Da er ikke vin noe å pynte med.

Om 5 år er å drikke regelmessig vin omtrent som å røyke var for 10 år siden.

Hilsen en som bruker pulsklokke og ser at kroppen blir super-stressa av bare noen få glass vin. Har deretter halvert alkoholforbruk.

Men gjør som dere vil.

Anonymkode: 52dd8...2c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vinskap blir fort umoderne når også massene skjønner hvor skadelig vin faktisk er.

Og her kom moralisten. Til og med i en tråd om kjøkkeninnredning.

Anonymkode: ba2c2...7ab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags lagring bø vi gå for da? 

Da ville jeg bare brukt et vanlig kjøkkenskap, mye billigere. Også mer anvendelig. Vin som skal kjøles legges i kjøleskapet eller fryseren i passe tid.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vinskap blir fort umoderne når også massene skjønner hvor skadelig vin faktisk er. Da er ikke vin noe å pynte med.

Hilsen en som bruker pulsklokke og ser at kroppen blir super-stressa av bare noen få glass vin. Har deretter halvert alkoholforbruk.

Men gjør som dere vil.

Vi har allerede vinskap vi har hatt i 25 år. Hilsen ts som blir oppgitt over at folk trenger klokker som forteller dem hvor mye du har sovet eller om kroppen er  i ulagelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Omtrent slik vil det se ut. Vi skal også ha mørkt kjøkken, men med lys benkeplate . Ts. 

IMG_1198.jpeg

helt ok

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Nei. En kjeller er for lagring slik at vinen beholder eller utvikler seg under de beste forhold over tid.

En kjeller har sesongvariasjoner av temperatur og fuktighet.

Et vinskap holder jevn temperatur og gjør vinen lett tilgjengelig for tørste ganer.

Selvsagt trenger man ikke vinskap. Det er mitt poeng.

Svingende temperaturer er katastrofe for lagring 😂

Vi har lagringsvinene i vinskap. Barolo som skal stå i 20+ år, noe Bordeaux (men mener de er litt oppskrytt), Brunello di Montalcino, Chianti Classico, noe Nebbiolovarianter. Champagne, Riesling og Chablis Grand Cru, etter at vi har satt oss mer inn i hvitt de siste årene.

Man har ikke akkurat en italiensk vinkjeller med stabil temperatur og riktig fuktighet tilgjengelig her på bjerget ;)

Anonymkode: 15b54...601

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da ville jeg bare brukt et vanlig kjøkkenskap, mye billigere. Også mer anvendelig. Vin som skal kjøles legges i kjøleskapet eller fryseren i passe tid.

Unøyaktig, mer jobb, og man må vite akkurat hvor mye som går. Og bommer som regel på temperaturen. 

Har vi venner til reker så kan det gå 2 flasker på tre par, og det kan gå 4 om det er en lang sommerkveld. Da er det greit å kunne fylle på rett fra skapet som holder stabile 10 grader. Heller avslutte med en rødvin som er perfekt temperert til 15 (stiger raskt 2-3 grader). 

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig for meg å sette meg inn i hvorfor det er så viktig med vinskap, men synes de gjør det visuelt rotete. Hvorfor kan det ikke være integrert?

Anonymkode: 32fa8...175

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Unøyaktig, mer jobb, og man må vite akkurat hvor mye som går. Og bommer som regel på temperaturen. 

Har vi venner til reker så kan det gå 2 flasker på tre par, og det kan gå 4 om det er en lang sommerkveld. Da er det greit å kunne fylle på rett fra skapet som holder stabile 10 grader. Heller avslutte med en rødvin som er perfekt temperert til 15 (stiger raskt 2-3 grader). 

Hvorfor må man vite akkurat hvor mye som går? Det er da ingen krise om det blir til overs. Og å beregne riktig temp og tid lærer man fort :)  Folk må da bare ha vinskap om de vil, men mer elektrisitet, mer forbruk, mer unødvendig ræl som skal byttes ut ( som ts’ nåværende vinskap) og til slutt blir søppel i verden. For lagringsvin er det fint, for forbruksvin helt unødvendig. Du vet folk drakk vin i tusener av år før vi fikk elektrisitet…

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må man vite akkurat hvor mye som går? Det er da ingen krise om det blir til overs. Og å beregne riktig temp og tid lærer man fort :)  Folk må da bare ha vinskap om de vil, men mer elektrisitet, mer forbruk, mer unødvendig ræl som skal byttes ut ( som ts’ nåværende vinskap) og til slutt blir søppel i verden. For lagringsvin er det fint, for forbruksvin helt unødvendig. Du vet folk drakk vin i tusener av år før vi fikk elektrisitet…

Ja og folk kjørte uten bilbelte for bare 50 år siden. Barna uten bilstol, og mange røyket både i bil med barn tilstede og inne. Verden går fremover og å bytte ut et 25 år gammelt vinskap er vel ikke den verste som skjer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller brukt plassen til kunst eller bøker, men dersom mannen din er vinelsker og samler på vin, så er det noe annet og dere må vurdere prioriteringene og plassen dere ønsker å bruke på dette.  

Anonymkode: 71e7b...296

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vi har allerede vinskap vi har hatt i 25 år. Hilsen ts som blir oppgitt over at folk trenger klokker som forteller dem hvor mye du har sovet eller om kroppen er  i ulagelig. 

Jeg elsket også vin men ble sjokkert over hvordan kroppen ble stresset av det.  Klokka har fått meg til å drikke mindre. Fordi det ikke er verdt det. Har alvorlig sykdom i familien. Så er ikke meningen å moralisere.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lyset det avgir på kvelden er sjeldent veldig koselig. Vurderte det selv men fant ut av behovet ikke var stort nok. Vi drakk for lite årgangsvin til at det ga mening.

Anonymkode: e8e96...f74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Og her kom moralisten. Til og med i en tråd om kjøkkeninnredning.

Anonymkode: ba2c2...7ab

Ikke meningen å moralisere.  Men jeg ble sjokkert over hvor mye to glass vin stresser kroppen nesten hele natten. Men om du synes det er verdt det så kjør på. Jeg har halvert forbruket i alle fall.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det fint/kult med et godt synlig vinskap? Vi er ikke vinentusiaster men har alltid 20-30 flasker stående. 

Ikke for å høres dømmende ut, men jeg ser ikke helt poenget med 20-30 flasker stående dersom det ikke er lagringsvin som skal modnes? Hadde aldri prioritert dette i en leilighet dersom ingen av oss var langt over snittet interessert i vin, eller drakk MYE vin.

Anonymkode: 71e7b...296

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men gjør som dere vil.

Noen av oss har skjønt dette uten smartklokke. Det er jo i bunn og grunn gift for kroppen, og jeg er ikke avholds en gang. Men hadde stusset på et vinskap hos venner og bekjente fyllt opp av billigvin pga. høyt forbruk. 

Anonymkode: cb847...a38

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...