Gå til innhold

Er vinskap et fint møbel?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Vinskap er for folk som liker å jåle med at alkoholkonsumet deres er for høyt.

Hvis dette er signalet dere ønsker å gi, er det bare å kjøre på.

Ehh, nei. Vinskap er for lagring slik at vinen beholder eller utvikler seg under be beste forhold over tid. Hvis konsumet er høyt, så trenger du ikke lagringsmuligheter.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Estetisk fint vil jeg ikke hevde det er (det på bildet gir kjøkkenet en mer rotete helhet i mine øyne), men det er vel noe man har primært av praktiske  årsaker (evnt for snikskryt), ikke for de interiørmessige kvalitetene? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et vinskap ville jeg aldri hatt på kjøkkenet. Det er ikke fint synes jeg.

Anonymkode: 878eb...490

• Liker 2
Skrevet

Så veldig fint er det vel ikke, men praktisk. Synes dog de kan «skjules» litt… heller som benkeskap enn høyskap. Ville nok ikke kalt det et møbel akkurat, å bruke det som det blir litt … «nyrik russer» for meg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Copernicus82 skrev (1 time siden):

Du skriver i første innlegg at dere vil ha plass til ca. 48 flasker - det er i praksis et benkskap på halve størrelsen. Dette er nok nærmere 150 flasker, vil jeg tippe. Hvis dere er seriøse samlere ville jeg heller gått for skap som er beregnet på langtidslagring med heldekkende dør og plasssert dem et annet sted. Da får dere også plass til langt flere flasker i skapet.

Ja du sier noe der. Mener bestemt at kjøkkenleverandøren sa det var plass til 24 flasker i hvert skap.  Vi har tegnet inn to - ett over og ett under stekeovnen. Ser når jeg søker på nett at mange benkeskap har plass til 48 flasker. Samtidig har vi et 30 eller 40 skap i dag og tviler på at jeg har fått inn mer enn 12 flasker i det. Hmmmm …

Anonymkode: 0237d...a9e

Skrevet
Tripptrapp1 skrev (1 time siden):

Ehh, nei. Vinskap er for lagring slik at vinen beholder eller utvikler seg under be beste forhold over tid. Hvis konsumet er høyt, så trenger du ikke lagringsmuligheter.

Nei. En kjeller er for lagring slik at vinen beholder eller utvikler seg under de beste forhold over tid.

En kjeller har sesongvariasjoner av temperatur og fuktighet.

Et vinskap holder jevn temperatur og gjør vinen lett tilgjengelig for tørste ganer.

Selvsagt trenger man ikke vinskap. Det er mitt poeng.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke om det er så fint. Det kommer vel helt an på designet og typen. De fleste vinskapene(vinkjølerne) ser ut som vanlige kjøleskap, men med glassdører med ulik grad av gjennomsiktighet. Vin skal helst lagres mørkt, fordi den over tid kan ta skade av lys og UV-stråling, derfor er sikten gjennom glasset ofte begrenset.

Det finnes også vinskap/hyller uten kjøling, og uten dør, eller med helt klar glassdør. Disse er mer til å vise fram vin som et dekorativet element, og ikke til riktig oppbevaring av vin. Om det er dette han ønsker seg, blir det annerledes, men kan fort se rotete ut også.

Ønsker meg vinskap selv, men det er kun for å kunne oppbevare vin ved riktig temperatur. Ønsker to temperatursoner slik at jeg alltid har drikkeklar vin, både hvit og rød. Men jeg har tenkt å plassere skapet i kjelleren, så for meg betyr ikke utseendet noe.

Anonymkode: ae928...39e

To temperatursoner er bare tull. Vin lagres best på 11-12 grader. Da er hvitvinen drikkeklar etter en snau halvtime i kjøleskap og rødvinen omtrent samme tid på kjøkkenbenken. 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Da er hvitvinen drikkeklar etter en snau halvtime i kjøleskap og rødvinen omtrent samme tid på kjøkkenbenken. 

Jeg hadde vinskap på kjøkkenet i tidligere bolig. Det var bare en dyr oppbevaringsplass . Jeg drev ikke å lagret viner i årevis.

Hvitvin står klar i kjøleskapet og rødvin trenger bare litt tid i kjøleskapet hvis den er for varm.

Savner ikke skapet i det hele tatt. Det tok plass på kjøkkenet som trengs for andre ting og så rotete ut hele tiden.

Anonymkode: ba2c2...7ab

Skrevet

Min største innvending  til de vinskapene man integrerer på kjøkkenet er at de er for små. De fleste som skaffer seg vinskap er vininteressert. Da blir det knapt med lite skap. Mye bedre å kjøpe et stort skap å plassere dette et annet sted.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde vinskap på kjøkkenet i tidligere bolig. Det var bare en dyr oppbevaringsplass . Jeg drev ikke å lagret viner i årevis.

Hvitvin står klar i kjøleskapet og rødvin trenger bare litt tid i kjøleskapet hvis den er for varm.

Savner ikke skapet i det hele tatt. Det tok plass på kjøkkenet som trengs for andre ting og så rotete ut hele tiden.

Kjøleskapskald hvitvin er ofte for kald. Mye hvitvin skal serveres 8-10 grader. Men jeg er enig med deg i at det er tull med vinskap om du ikke skal lagre vin over tid.

Endret av Brunello
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Det er snakk om vinskap med temperatur et for hvit og et for rødt. Lurer på om jeg er enig i at det kan se rotet ut? Veldig usikker her. 

Jeg synes det ser unødvendig rotete ut med alle de synlige flaskene. Hvorfor skal man skilte med at man har vinflasker/alkohol liggende? Jeg ville gjemt vinflaskene bak en vanlig kjøkkeninnredningsdør, ikke glassdør. Som noen nevner her også, skal jo ikke vin ha dagslys helst, men oppbevares mørkt. Før brukte man vindusløse kjellere til dette, både pga fuktigheten (korken), mørket og temperaturen. Men nå skal alle liksom vise frem vinflaskene sine. Jeg er ingen fan av det.

Anonymkode: 10427...032

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Kjøleskapskald hvitvin er ofte for kald. Mye hvitvin skal serveres 8-10 grader.

Det tar få minutter å øke temperaturen etter at den er ute av kjøleskapet og i glasset. Sjelden vin belmes rett fra flaska.

AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempestygt. Eller like fint som et kjøleskap.  Hadde ønsket det integrert/skjult med skapdør.

Men hvis det er veldig viktig for mannen din hadde jeg levd med det. Er ikke så viktig 

Anonymkode: 44e79...6db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tar få minutter å øke temperaturen etter at den er ute av kjøleskapet og i glasset. Sjelden vin belmes rett fra flaska.

Jada, vet det. Men er det en god vin bør man ikke drikke direkte fra kjøleskapet. Bør tempereres til 8 om den skal drikkes på 10. Og så bør man ha vinkjøler på bordet. Ikke lett å få rett temperatur. I alle fall ikke når det er så varmt som det har vært nå. Må helle mindre i glasset enn vanlig.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel like fint som et et hvilket som helst skap man har hjemme? Litt finere enn et vanlig matskap/langskap kanskje. 

Anonymkode: 78917...76b

Skrevet
Snok1 skrev (20 minutter siden):

Nei. En kjeller er for lagring slik at vinen beholder eller utvikler seg under de beste forhold over tid.

En kjeller har sesongvariasjoner av temperatur og fuktighet.

Et vinskap holder jevn temperatur og gjør vinen lett tilgjengelig for tørste ganer.

Selvsagt trenger man ikke vinskap. Det er mitt poeng.

Dette er rett og slett ikke riktig. Vinskapet sørger for optimale forhold (minimale svingninger i temperatur, fuktighet m.m) og sørger for best mulig ivaretakelse av vin over tid. En god gammeldags kjeller som ikke så mange har lengre sørger for tilnærmede forhold, dog med noe større variasjon gjennom årstidene. Kjeller er en rimelig og grei løsning for de fleste, men optimalt sett burde man ha en form for kjøling og kontroll med luftfuktighet for at det skal bli riktig bra. Det er ikke variasjonene som gjør at vinen lagres og utvikles riktig, det er fraværet av den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er kjempestygt. Eller like fint som et kjøleskap.  Hadde ønsket det integrert/skjult med skapdør.

Men hvis det er veldig viktig for mannen din hadde jeg levd med det. Er ikke så viktig 

Anonymkode: 44e79...6db

Takk for svar. Lurer likevel på om du er en person som kjøper en og en flaske vin, eller om du som oss kjøper ett par kasser i slengen? Vi er glad i vin og ett sted må de både oppbevares og tempereres. Men absolutt et alternativ med vinskap med tett dør (hvis det finnes - har aldri sett) eller med mørkt glass. Ts. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke et fint møbel. Harry kanskje. Men om dere lagrer mye vin er det vel ok.

Anonymkode: 5cbd1...f8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er harry, og ville plassert det i en bod eller et annet lite synlig sted.

Hvorfor ønsker mannen å ha det på utstilling? «Vi drikker så ofte at vi trenger færrest mulig skritt til flaskene?» 😂

Anonymkode: a2eab...b04

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vinskap er vel for lagring av vin LENGE. Ikke når du kjøper helt vanlig vin i større kvanta fordi du handler sjelden og/eller har en del selskaper og dermed forbruk av vin. Vinen tåler helt fint et par-fire mnd i et vanlig kjøkkenskap. 

Anonymkode: 05b37...a65

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...