AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Skrevet 16 timer siden Vi planlegger nytt kjøkken og mannen ønsket stort vinskap fra gulv til tak. ( eller nesten, plass til 48 flasker) Kjøkkenet er i overgang til stua. Så det vil være synlig også i stua. Vi diskuterte litt frem og tilbake i går da den ene halvdelen evt kunne være et skap (da med halvparten så høyt vinskap) . Jeg har fått bestemt det meste på kjøkkenet så helt greit for meg med vinskapet. Han argumenterte med at vinskap også er et fint møbel. Jeg er litt usikker på hva jeg mener om det. Er det fint/kult med et godt synlig vinskap? Vi er ikke vinentusiaster men har alltid 20-30 flasker stående. Takk for svar. Anonymkode: 0237d...a9e
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Skrevet 16 timer siden Vet ikke om det er så fint. Det kommer vel helt an på designet og typen. De fleste vinskapene(vinkjølerne) ser ut som vanlige kjøleskap, men med glassdører med ulik grad av gjennomsiktighet. Vin skal helst lagres mørkt, fordi den over tid kan ta skade av lys og UV-stråling, derfor er sikten gjennom glasset ofte begrenset. Det finnes også vinskap/hyller uten kjøling, og uten dør, eller med helt klar glassdør. Disse er mer til å vise fram vin som et dekorativet element, og ikke til riktig oppbevaring av vin. Om det er dette han ønsker seg, blir det annerledes, men kan fort se rotete ut også. Ønsker meg vinskap selv, men det er kun for å kunne oppbevare vin ved riktig temperatur. Ønsker to temperatursoner slik at jeg alltid har drikkeklar vin, både hvit og rød. Men jeg har tenkt å plassere skapet i kjelleren, så for meg betyr ikke utseendet noe. Anonymkode: ae928...39e 2 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Skrevet 16 timer siden Nei, jeg synes absolutt ikke at vinskap er noe pent Anonymkode: 47a5a...58f 4 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet ikke om det er så fint. Det kommer vel helt an på designet og typen. De fleste vinskapene(vinkjølerne) ser ut som vanlige kjøleskap, men med glassdører med ulik grad av gjennomsiktighet. Vin skal helst lagres mørkt, fordi den over tid kan ta skade av lys og UV-stråling, derfor er sikten gjennom glasset ofte begrenset. Det finnes også vinskap/hyller uten kjøling, og uten dør, eller med helt klar glassdør. Disse er mer til å vise fram vin som et dekorativet element, og ikke til riktig oppbevaring av vin. Om det er dette han ønsker seg, blir det annerledes, men kan fort se rotete ut også. Ønsker meg vinskap selv, men det er kun for å kunne oppbevare vin ved riktig temperatur. Ønsker to temperatursoner slik at jeg alltid har drikkeklar vin, både hvit og rød. Men jeg har tenkt å plassere skapet i kjelleren, så for meg betyr ikke utseendet noe. Anonymkode: ae928...39e Takk for svar. Det er snakk om vinskap med temperatur et for hvit og et for rødt. Lurer på om jeg er enig i at det kan se rotet ut? Veldig usikker her. Anonymkode: 0237d...a9e
Tripptrapp1 Skrevet 16 timer siden #5 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi planlegger nytt kjøkken og mannen ønsket stort vinskap fra gulv til tak. ( eller nesten, plass til 48 flasker) Kjøkkenet er i overgang til stua. Så det vil være synlig også i stua. Vi diskuterte litt frem og tilbake i går da den ene halvdelen evt kunne være et skap (da med halvparten så høyt vinskap) . Jeg har fått bestemt det meste på kjøkkenet så helt greit for meg med vinskapet. Han argumenterte med at vinskap også er et fint møbel. Jeg er litt usikker på hva jeg mener om det. Er det fint/kult med et godt synlig vinskap? Vi er ikke vinentusiaster men har alltid 20-30 flasker stående. Takk for svar. Anonymkode: 0237d...a9e Pent er det ikke. Men hvis man er opptatt av riktig lagring av vi , så kan det være nødvendig hvis man ikke tilfeldigvis har en kald og mørk kjeller med riktig luftfuktighet. 5
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Skrevet 16 timer siden Vi har slik med mørk dør, der du kan skru av og på belysning inne (om flaskene synes eller ikke). Har plassert det slik at det ikke er synlig fra fin-stue delen av stua, men såvidt fra spisestua. Veldig synlig på kjøkkenet, men sklir også fint inn da vi har valgt en del sorte detaljer. Jeg ville helst ha det i boden, men betydde mye for mannen å ha det på kjøkkenet. Og da setter jeg ikke ned foten på grunn av estetikk. Anonymkode: 15b54...601
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Skrevet 16 timer siden Tripptrapp1 skrev (1 minutt siden): Pent er det ikke. Men hvis man er opptatt av riktig lagring av vi , så kan det være nødvendig hvis man ikke tilfeldigvis har en kald og mørk kjeller med riktig luftfuktighet. Bor i leilighet så boden i kjelleren er ikke aktuell lagringsplass. Takk for innspill. Anonymkode: 0237d...a9e
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden Et vinskap er oftest ikke pent i private hjem. Skal det være et fint møbel bør det etter mitt syn være orden på flaskene i skapet, symmetri i skapet, osv. Jeg har vinskap selv, og det ser fryktelig rotete ut når det er flere ulike flasker. Selv om jeg har mange like, så blir det jo med tiden mange enkelt-flasker også. Som da forstyrrer det estetiske. Anonymkode: 873c8...fd6
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Skrevet 16 timer siden Vi har vinskap i stua (det er ikke plass på kjøkkenet). Det er et møbel, hverken pent eller stygt. Det er temmelig nøytralt. Det står mellom to andre møbler, så det er bare døra med sotet glass som er synlig. Anonymkode: e2312...3c3
exictence Skrevet 16 timer siden #10 Skrevet 16 timer siden Pent er det jo alt etter hva dere selv synes.
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Et vinskap er oftest ikke pent i private hjem. Skal det være et fint møbel bør det etter mitt syn være orden på flaskene i skapet, symmetri i skapet, osv. Jeg har vinskap selv, og det ser fryktelig rotete ut når det er flere ulike flasker. Selv om jeg har mange like, så blir det jo med tiden mange enkelt-flasker også. Som da forstyrrer det estetiske. Anonymkode: 873c8...fd6 Vårt vinskap ser ikke rotete ut, med mindre man åpner døra. For det sotete glasset er så mørkt at man ikke ser gjennom det. Så det kommer helt an på hvilket skap man kjøper. Anonymkode: e2312...3c3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden Omtrent slik vil det se ut. Vi skal også ha mørkt kjøkken, men med lys benkeplate . Ts. Anonymkode: 0237d...a9e 1
Snok1 Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden Vinskap er for folk som liker å jåle med at alkoholkonsumet deres er for høyt. Hvis dette er signalet dere ønsker å gi, er det bare å kjøre på. 8
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Omtrent slik vil det se ut. Vi skal også ha mørkt kjøkken, men med lys benkeplate . Ts. Anonymkode: 0237d...a9e Omtrent slik vi har. Men vi har mørk dør, og hyllene er også mørke. Du ser flaskene om du skrur på lysene, kan knapt skimte de ellers. Så på et mørkt kjøkken som her så ville det gått i ett med uttrykket ellers. Anonymkode: 15b54...601 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Skrevet 15 timer siden Snok1 skrev (5 minutter siden): Vinskap er for folk som liker å jåle med at alkoholkonsumet deres er for høyt. Hvis dette er signalet dere ønsker å gi, er det bare å kjøre på. Noen har andre interesser enn en selv = jåleri, og noe man gjør for andre 😅 Anonymkode: 15b54...601 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Skrevet 15 timer siden Jeg har lyst å sette inn et selv når vi skal lage nytt kjøkken. Men ikke slik høyt et. Jeg ønsker det under benkeplaten. Er også to soner på det jeg ser på. Jeg har elsker vin. Og ønsker å ha det i rett temperert. Så derfor jeg vil ha det. Men det kan være jeg har flere plasser jeg kan plassere det. Så får vi se hva vi gjør. Men jeg liker det. Og det er det som er viktigst. At dere liker det. Hvem bryr seg hva andre tenker. Dere som skal bo der. Anonymkode: 0ee2a...c27
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Skrevet 15 timer siden Snok1 skrev (13 minutter siden): Vinskap er for folk som liker å jåle med at alkoholkonsumet deres er for høyt. Hvis dette er signalet dere ønsker å gi, er det bare å kjøre på. Haha. Vi alle gjør noe som andre har noen meninger om. Hvorfor skal man bry seg. Man lever jo livet for seg selv. Ikke hva andre folk tenker?!? Anonymkode: 0ee2a...c27
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #18 Skrevet 15 timer siden Snok1 skrev (18 minutter siden): Vinskap er for folk som liker å jåle med at alkoholkonsumet deres er for høyt. Hvis dette er signalet dere ønsker å gi, er det bare å kjøre på. Man kommuniserer med alt man gjør. Det er ikke mulig å ikke kommunisere. Måten du ordlegger deg på kommuniserer mer enn du sannsynligvis er klar over ❤️ Anonymkode: 0237d...a9e 2
skrue Skrevet 15 timer siden #19 Skrevet 15 timer siden For min del blir dette på samme nivå som å stille opp flasker av ymse slag i stuen. Det er ikke for meg. Har selv et vinskap, men det er plassert godt vekk på et grovkjøkken. Om det er temperaturen som er viktig så skaff en skap uten glass og lys i front. 3
Copernicus82 Skrevet 15 timer siden #20 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Omtrent slik vil det se ut. Vi skal også ha mørkt kjøkken, men med lys benkeplate . Ts. Anonymkode: 0237d...a9e Du skriver i første innlegg at dere vil ha plass til ca. 48 flasker - det er i praksis et benkskap på halve størrelsen. Dette er nok nærmere 150 flasker, vil jeg tippe. Hvis dere er seriøse samlere ville jeg heller gått for skap som er beregnet på langtidslagring med heldekkende dør og plasssert dem et annet sted. Da får dere også plass til langt flere flasker i skapet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå