Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da er du jo en del av det, og vil ikke så lett se situasjonen objektivt 

Anonymkode: be5ef...3f6

Overhodet ikke.

Anonymkode: c9d0c...e92

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utifra den første siden her, så fremstår du litt bitter, ts. Du føler deg underlegen og trenger å tråkke på dem som du anser som mer vellykkede. Du tråkker på dem ved å anta at de ser på film om 22 juli?😅 

Jeg var litt sånn før, var hjemmeværende mor med en mann som ikke har noe utdanning. Utrolig misunnelig på naboene at jeg følte for å rakke ned på dem bak ryggen deres.. Så gikk ekteskapet vårt i dass og jeg ble alenemor. Jeg leide en liten leilighet, en toroms faktisk, meg og mine to barn. Men jeg står på, har kommet langt i utdanningsgraden, og leier en større leilighet. Og jeg er faktisk stolt av meg selv - og jeg driter i hva andre gjør. Om de er lege eller advokat eller trygda. Det betyr ingenting så lenge de er gode mennesker. Har fått gode venner i et trygt og fint miljø for barna.

Har faktisk funnet ut det at når man er fornøyd med seg og sitt og har selvtillit på det, så blir man ikke smålig. 

Tenker det kan hjelpe for deg, ts, ved at du jobber med deg selv og går igjennom hva i livet DITT du kan gjøre noe med for å føle deg bedre:) 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tvert imot, jeg ser på dette som positive egenskaper, men disse egenskapene kan man ha uansett om man bor i Bærum eller i Levanger, Mandal, eller Jondal, og uansett om man er "arbeiderklassen" eller "øvre middelklasse".

Mitt poeng er at ts i sine innlegg hinter til at disse egenskapene kommer  fra økonomisk status, og det er jeg uenig i.

Anonymkode: 250b9...119

Det spiller faktisk en stor rolle hva slags miljø man vanker i også. Når høflighet og ambisjoner er normen der du bor, så blir man preget av det.

Anonymkode: bc8cf...ff6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

@AprilLudgate har helt rett.

Jeg er oppvokst i et arbeiderklassehjem blant alle øvre middelklassehjemmene i Bærum, og det var milevis forskjell på deres hverdag og min.

Mange fikk ikke engang velge egne venner når de kom i tenårene fordi de måtte ha venner med den riktige bakgrunnen og de riktige kontaktene.  Tenk deg det!

Og presset... Jeg sto slalåm, og var med i noen konkurranser bare for gøy.  Kjørte jeg ut tråkket jeg bare opp igjen, og fortsatte.  Det viktigste for meg og mine foreldre var at jeg kom til mål.

Mens mine konkurrenter måtte vinne!  Foreldrene deres sto på sidelinjen og kjeftet hvis de ikke presterte godt nok.

Jeg hadde en solid oppdragelse, men sammenlignet med dem kunne jeg like gjerne vært oppdratt av ulver.  

Rektor på en Norstrandskole som fikk veldig dårlig score på trivselsundersøkelsen melder om det samme i media - og peker spesielt på at FORELDRENE forsterker ukulturen.

Men hva vet vel vi som bor der, jobber med statistikken osv - TS har svaret utfra naboene på hytta :P 

Neida. Men jeg ble litt overrasket over såpass manglende innsikt. 

Dette er vanlige kulturer i alle byer og kommuner med øst/vest. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det spiller faktisk en stor rolle hva slags miljø man vanker i også. Når høflighet og ambisjoner er normen der du bor, så blir man preget av det.

Jo da, men det spiller også en rolle om høflighet og ambisjoner er en fasade, eller ekte.

Det handler mer om personene enn bosted, utdanning, og sosioøkonomisk klasse.

Der jeg vokste opp i Bærum var det veldig ofte (selvfølgelig ikke alltid) en fasade.

For eksempel ble jeg invitert i bryllupet til en venninne fra en annen sosioøkonomisk krets enn jeg selv tilhørte.

Moren hadde alltid vært høflig og grei mot meg, men denne dagen sprakk fasaden, for det kunne jo ikke komme frem at datteren "menget seg med slummen" (morens ord).

Det ble en heftig krangel mellom bruden og hennes mor, og de kom frem til et kompromiss.  Jeg kunne få delta i bryllupet, som servitør.  Da kunne jeg være der for venninnen min, samtidig som ingen av de andre gjestene fikk vite at jeg var en venn.

Noe slikt tror jeg faktisk ikke ville skjedd i andre kretser.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enig i dette. Jeg begynte min arbeidskarriere som nyutdannet og 24 år på en arbeidsplass med topp utdannede folk, flesteparten med doktorgrad og forskerkompetanse. Jeg jobbet der i mange år. Stort sett bare flotte forbilder med omsorg for andre og inkluderende adferd som har preget mitt liv i positiv retning. Så mine voksne barn har nå lignende inkluderende adferd og ambisjoner. Har bare positive ting å si om denne type miljø. Bra mennesker rett og slett. 

Anonymkode: 7b059...348

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jo da, men det spiller også en rolle om høflighet og ambisjoner er en fasade, eller ekte.

Det handler mer om personene enn bosted, utdanning, og sosioøkonomisk klasse.

Der jeg vokste opp i Bærum var det veldig ofte (selvfølgelig ikke alltid) en fasade.

For eksempel ble jeg invitert i bryllupet til en venninne fra en annen sosioøkonomisk krets enn jeg selv tilhørte.

Moren hadde alltid vært høflig og grei mot meg, men denne dagen sprakk fasaden, for det kunne jo ikke komme frem at datteren "menget seg med slummen" (morens ord).

Det ble en heftig krangel mellom bruden og hennes mor, og de kom frem til et kompromiss.  Jeg kunne få delta i bryllupet, som servitør.  Da kunne jeg være der for venninnen min, samtidig som ingen av de andre gjestene fikk vite at jeg var en venn.

Noe slikt tror jeg faktisk ikke ville skjedd i andre kretser.

Joda, det kunne skjedd i andre kretser også, det er bare litt fler av type i deler av Bærum

Anonymkode: 856b3...877

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep.

veronica<3, mod.

AnonymBruker
Skrevet
Firefine skrev (På 22.7.2025 den 11.51):

Det er vel en del av dette store bildet som skiller noen av oss. Evne til å prioritere fellesskapet, f.eks felles måltider og gode samtaler. Å si ‘nei’ til barn og å sette kalte forventninger til sosial oppførsel.

Som liten ble jeg kjørt hjem til ei jente i klassen for å si unnskyld for noe dumt jeg hadde gjort. Mamma og pappa stod rett bak meg og foreldrene til jenta stod bare og måpte. 

Jeg følte meg elsket hver dag og ble en veldig trygg voksen. 

Så bra gjort av foreldrene å vise deg ansvarlighet. 

Anonymkode: 75c30...01f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

hvis hun får beskjed om det så gjør hun det vel ikke av seg selv?

Så dyrt som feriebolig på sørlandet er er det jo ganske sannsynlig at de fleste er fra Oslo Vest eller Bærum…

Jeg skjønner hva ts mener. Søsteren min har doktorgrad, mannen hennes også, alle vennene deres har høy utdannelse, spennende jobber og god lønn (ikke vestkanten og Bærum-rike, men typ 900 000-1,2 mill), er intelligente og sosiale, og det er lett å føle seg underlegen med en patetisk Bachelorgrad. De er skikkelig hyggelige alle sammen også…

Anonymkode: 11908...a50

Men du velger jo selv hvordan du vil føle deg, og det er kun du selv som kan endre på det. Ts er f.eks veldig på dette med forskjell i oppførsel hos barna, det er jo hun selv som sitter med nøkkelen der, man kan oppdra unger som ikke bor på tik og tok og sitter inne helt uavhengig av utdannelsesnivå. 

AprilLudgate skrev (7 timer siden):

Rektor på en Norstrandskole som fikk veldig dårlig score på trivselsundersøkelsen melder om det samme i media - og peker spesielt på at FORELDRENE forsterker ukulturen.

Men hva vet vel vi som bor der, jobber med statistikken osv - TS har svaret utfra naboene på hytta :P 

Neida. Men jeg ble litt overrasket over såpass manglende innsikt. 

Dette er vanlige kulturer i alle byer og kommuner med øst/vest. 

Nei det er det ikke, det er ikke sånn her jeg bor. 

Anonymkode: 300cb...5e2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men du velger jo selv hvordan du vil føle deg, og det er kun du selv som kan endre på det. Ts er f.eks veldig på dette med forskjell i oppførsel hos barna, det er jo hun selv som sitter med nøkkelen der, man kan oppdra unger som ikke bor på tik og tok og sitter inne helt uavhengig av utdannelsesnivå. 

Nei det er det ikke, det er ikke sånn her jeg bor. 

Sikter du til levevilkårsundersøkelsene i din krets, eller din personlige opplevelse?

Jeg aner ikke hvor «der du bor» er, så jeg aner ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Sikter du til levevilkårsundersøkelsene i din krets, eller din personlige opplevelse?

Jeg aner ikke hvor «der du bor» er, så jeg aner ikke. 

Bor i en av norges største byer (ikke Oslo), men det er jo ikke relevant hvor, for du påstår jo at alle steder er delt mellom øst/vest, og jeg sier at det er det ikke. Levekårsundersøkelsen er enig med meg, min erfaring sier det samme.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra en annen del av landet, men bor nå i Bærum. Tidligere bodde vi på Oslo vest, før vi flyttet hit. Jeg føler at jeg har et slags “utenfra, men innenfor”-perspektiv. Selv opplever jeg at Bærum har et bedre miljø enn Oslo vest, mye fordi sistnevnte preges mer av ulikheter og en mer sammensatt befolkning. Det er mange internasjonale familier i Oslo vest, og kanskje litt mindre samhold der.

Inntrykket mitt av Bærum er veldig positivt. De aller fleste jeg møter er hyggelige og lette å prate med. Foreldrene er ressursterke, og jeg er faktisk positivt overrasket over hvor godt skolemiljøet til barnet mitt er. Ungdommene jeg har møtt virker imøtekommende og høflige, og barna som har vært på besøk hos oss oppfører seg fint. Jeg ser en tydelig forskjell sammenlignet med stedet jeg selv vokste opp, og forstår derfor noe av det trådstarter refererer til.

Samtidig er det viktig å være klar over at dette er generaliseringer. Jeg tror mye handler om at det er et dyrt område, og at man derfor gjerne må ha en solid jobb for å bo her. Det gjør nok også at mange foreldre er opptatt av å lære barna gode sosiale ferdigheter. Det finnes også mange fritidstilbud, som skaper felles interesser og tilhørighet.

Jeg synes ikke folk her er spesielt “klysete”, slik ryktet ofte sier. Tvert imot opplever jeg mange som jordnære, kanskje mer enn i enkelte andre områder jeg har bodd. I hvert fall i barnehage og småskolealder (jeg har ikke store barn ennå), er det lite merkepress. Gjenbruk er også veldig populært. På skolen har vi egne byttegrupper der foreldre aktivt bytter sportsutstyr barna har vokst ut av. Det er mange gode foreldreinitiativ og en fin kultur for å hjelpe hverandre.

Anonymkode: 66fa5...27c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er mest nysgjerrig på hva denne spennende maten er jeg da. Så hva er det?

Ellers så tror jeg at det har mer med personlighet å gjøre, og at de kanskje snakker sammen over denne spennende maten, som en familie.

Anonymkode: bd0b9...717

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kommer fra en annen del av landet, men bor nå i Bærum. Tidligere bodde vi på Oslo vest, før vi flyttet hit. Jeg føler at jeg har et slags “utenfra, men innenfor”-perspektiv. Selv opplever jeg at Bærum har et bedre miljø enn Oslo vest, mye fordi sistnevnte preges mer av ulikheter og en mer sammensatt befolkning. Det er mange internasjonale familier i Oslo vest, og kanskje litt mindre samhold der.

Inntrykket mitt av Bærum er veldig positivt. De aller fleste jeg møter er hyggelige og lette å prate med. Foreldrene er ressursterke, og jeg er faktisk positivt overrasket over hvor godt skolemiljøet til barnet mitt er. Ungdommene jeg har møtt virker imøtekommende og høflige, og barna som har vært på besøk hos oss oppfører seg fint. Jeg ser en tydelig forskjell sammenlignet med stedet jeg selv vokste opp, og forstår derfor noe av det trådstarter refererer til.

Samtidig er det viktig å være klar over at dette er generaliseringer. Jeg tror mye handler om at det er et dyrt område, og at man derfor gjerne må ha en solid jobb for å bo her. Det gjør nok også at mange foreldre er opptatt av å lære barna gode sosiale ferdigheter. Det finnes også mange fritidstilbud, som skaper felles interesser og tilhørighet.

Jeg synes ikke folk her er spesielt “klysete”, slik ryktet ofte sier. Tvert imot opplever jeg mange som jordnære, kanskje mer enn i enkelte andre områder jeg har bodd. I hvert fall i barnehage og småskolealder (jeg har ikke store barn ennå), er det lite merkepress. Gjenbruk er også veldig populært. På skolen har vi egne byttegrupper der foreldre aktivt bytter sportsutstyr barna har vokst ut av. Det er mange gode foreldreinitiativ og en fin kultur for å hjelpe hverandre.

Ser de fleste tar alle i Bærum som like. Bærum er stort, og ikke bare rik folk der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ser de fleste tar alle i Bærum som like. Bærum er stort, og ikke bare rik folk der.

Nei, såklart ikke.

De aller fleste er ikke det, men av folk som har kjøpt bolig siste 10 året så vil jeg si flertallet har gode jobber. Jeg ser i klassen til barnet mitt at ikke en eneste av foreldrene er sykepleier eller lignende. Men, de fleste er heller ikke «rike», mer at de har noe høyere lønn enn gjennomsnittet andre steder. 
For bare 5-10 år siden var boliger mye billigere og da var det mye større variasjon i hvem som kjøpte i forhold til nå. Nå koster jo et rekkehus 10 millioner og oppover så barnefamilier må ha god råd for å bo i området så det siler jo ut litt folk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, såklart ikke.

De aller fleste er ikke det, men av folk som har kjøpt bolig siste 10 året så vil jeg si flertallet har gode jobber. Jeg ser i klassen til barnet mitt at ikke en eneste av foreldrene er sykepleier eller lignende. Men, de fleste er heller ikke «rike», mer at de har noe høyere lønn enn gjennomsnittet andre steder. 
For bare 5-10 år siden var boliger mye billigere og da var det mye større variasjon i hvem som kjøpte i forhold til nå. Nå koster jo et rekkehus 10 millioner og oppover så barnefamilier må ha god råd for å bo i området så det siler jo ut litt folk.

Får mange rekkehus i Bærum til rundt 6 mill, også under.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Får mange rekkehus i Bærum til rundt 6 mill, også under.

Mange er det ikke, da snakker vi i såfall om Bærums verk, Lommedalen, Skui, Vøyenga, generelt Bærum vest. Kommunen er delt i billigere og dyrere områder som alle andre steder. De fleste sikter nok mot østre eller midtre Bærum når de snakker om Bærum i denne tråden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller snu dette på hodet. Sammenligner man med f.eks. andre europeiske land er standarden på deres ungdoms/menneskers imøtekommenhet, høflighet og kommunikasjonsevner mer lik de man finner på Oslo Vest og østre Bærum. Hva er det da som gjør at en såkalt lavere stand eller arbeiderklassen her ikke har tilegnet seg denne kulturen? 

Anonymkode: d6e40...638

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

hvis det er slik jeg tror de er, genuint flotte mennesker som "gjør alt riktig" så er det jo ganske koselig da? det er jo fint å se på noen man kan "se opp til". sukke henført på. som en film?! 🤔

Anonymkode: 5e4c0...add

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...