Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi bor i en koselig sørlandsby og om sommeren kommer turistene. En del av disse har vi blitt kjent med gjennom mange år og vi liker de generelt godt. 
De kommer fra Oslo/Bærum.

ALLE voksne har høyere utdanning og spennende jobber. Ungdommene skal studere og gjerne med stedet med høye opptakskrav. De spiser spennende mat og har en veldig fin sosial dynamikk seg i mellom og med oss naboer. Ungene er høflige, åpne og inkluderende. Hvordan blir det sånn??? Det er lett å føle seg litt liten ved siden av sånne vellykkede mennesker… 

Anonymkode: 01791...bb9

Gode naboer og gode mennesker er gull verdt og bør tas vare på, det virker som om det er sånn der dere bor/ferierer. Det er veldig ofte sånn at barna tar etter foreldrene, på godt og vondt. Som foreldrene er sånn blir barna. 

Anonymkode: 98a50...8d0

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jaja jeg hadde annen opplevelse hele oppveksten av folk fra disse områdene.  En årsak til de fikk navnet Bærum sos, vestkant sos.

Bodde i typisk turist sted for disse i Tønsberg. 

De tok seg til rette ,trodde de eide alt. 8g gjorde barna ungdommen noe galt så ordnet mamma og pappa opp, ungene stod å sa rett ut vi bare får penger vi hvis vi trenger det. Mens vi lokale ungdommene ofte tok små jobber i ferier: selge jordbær, jobbe på kafe, selge is, stå i kiosken osv. Mens fleste fra Bærum og vestkanten festet fra de omtrent var 15 fikk både vin og champagne fra foreldrene sine  kjørte som griser med båtene i fjorden. Sa de eide stranda og jogget de lokale bort, selv om det var offentlig strand

Anonymkode: cfbc8...6f0

Kanskje du har truffet de med økonomisk kapital, og uten mental og kulturell kapital? Min erfaring med såkalt ressurssterke er som ts beskriver. Høflige og interessante ungdom som i tillegg gjør det bra på skolen og søker de beste universitet. De kan å konversere og de har generelt gode manerer. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og når deres 13-åring får beskjed av treneren om å gjennomføre sommertrening, så bare gjør hun det helt av seg selv. 

Og så sitter mine elskede Tik Tok unger ved siden av… 

ts. 

Jo…..

Men for meg som bor i Oslo og ser forskjellene (og kjenner til familier i Bærum/Asker og) så er ikke motivasjonen den man tror alltid.

Ungdommene der sliter de og. Men ikke med foreldrenes penger. 

Ungdommen gjennomfører treningen fordi press. MYE høyere press enn der du er fra.

Og det mener jeg ikke er en positiv ting. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det at jeg overhodet ikke gjør det, men jeg merker at de rett og slett får til mye mer enn meg og oss. 

ts. 

du har et "stakkars meg" syn på ette TS så det er kanskje ikke så rart om de har et "fette fikser vi" syn på ting? 

Anonymkode: ee14c...7cb

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det at jeg overhodet ikke gjør det, men jeg merker at de rett og slett får til mye mer enn meg og oss. 

ts. 

Har du spurt deg selv hvorfor de får til så mye mer enn dere? Hvorfor skulle ikke dere få til det samme? Latteremojien din etter at du skrev at sikkert ser film om 22. juli og snakker om demokrati sier jo sitt. 

Jeg vil tro at de har en visjon og mål om sin oppdragelse, mens dere er mer happy go lucky og ser hvor det ender. 

Anonymkode: 21e3a...01b

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (49 minutter siden):

Jo…..

Men for meg som bor i Oslo og ser forskjellene (og kjenner til familier i Bærum/Asker og) så er ikke motivasjonen den man tror alltid.

Ungdommene der sliter de og. Men ikke med foreldrenes penger. 

Ungdommen gjennomfører treningen fordi press. MYE høyere press enn der du er fra.

Og det mener jeg ikke er en positiv ting. 

Hvorfor slenger du ut dette? Du kan jo umulig vite det.

Sånn er lite apropos; Henny Reistad kommer fra Bærum og hadde vel den største egendriven som finnes. Og Casper Ruud. Birk Ruud og utallige flere idrettsstjerner. 

ts. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er en av en sånn familie fra Oslo vest som ferierer på sørlandet, med mye ressurser etc! 

du skulle bare visst hvor mye dritt det er. Mange familier er "pill råtne", men utad ser alt fantastisk ut… 

Jeg har brukt et helt liv på å skjule og gjemme mors alkoholmisbruk. Utad fremstår vi sånn som du skriver - men det er bare råttent på innsiden.. 

Anonymkode: 892ce...a56

Dette er åpenbart oppgulp som kommer fra noen som ønsker å dra Oslo vest ned for å selv føle seg bedre.

Noen familier fungerer bedre enn andre. Slik er det bare.

Anonymkode: 2625e...21d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lettere å oppdra barn med en ressurssterk familie i ryggen og ditto nabolag, sånn er det bare. Mange av disse familien kommer fra møblerte hjem i flere generasjoner og har en annen selvtillit. har foreldrene høy utdanning så vil gjerne og barna ta etter.

Anonymkode: b9f32...0e2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sånn er lite apropos; Henny Reistad kommer fra Bærum og hadde vel den største egendriven som finnes. Og Casper Ruud. Birk Ruud og utallige flere idrettsstjerner. 

ts. 

Fordi undersøkelser gjort på levevilkår og oppvekstvilkår tyder på det.

Og fordi de forteller det selv i kvalitative intervju.

Det er velkjent 😅🤷‍♀️

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er åpenbart oppgulp som kommer fra noen som ønsker å dra Oslo vest ned for å selv føle seg bedre.

Jo, men undersøkelser viser at innlegget her stemmer.

Forsåvidt også hvor mye dop og kokain de finner i kloakken på vestkant VS østkant.

Mange på vestkant bekrefter dette selv i kronikker og innlegg. 

Og ja - noen familier fungerer bedre enn andre internt i bydeler/kommuner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg… hæ? Jeg ER jo fra Oslo Vest. Har ikke noe behov for å dra det noen steder - hverken opp eller ned?

Anonymkode: 892ce...a56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er litt både og, det er jo fint at ungdommen kommer og hilser, og at de bruker ferien på å trene osv. Men man trenger ikke være noe geni for å skjønne at det kan bli mye press på dem også. Og desto større skam dersom man er «mislykket». 

Jeg vet det er banalt å si, men det er jo ikke manerer som avgjør om du er en bra person. Dysfunksjonelle (og funksjonelle!) familier finnes i alle samfunnslag. Men de har kanskje litt forskjellige typer utfordringer?

Anonymkode: 71497...cc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ER en grunn til at færre tar yrkesfag deler av Asker/Bærum og deler av Oslo. 20 % mot Finnmark hvor 70 % velger yrkesdag, man går i foreldres fotspor. 

Anonymkode: 856b3...877

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er litt både og, det er jo fint at ungdommen kommer og hilser, og at de bruker ferien på å trene osv. Men man trenger ikke være noe geni for å skjønne at det kan bli mye press på dem også. Og desto større skam dersom man er «mislykket». 

Jeg vet det er banalt å si, men det er jo ikke manerer som avgjør om du er en bra person. Dysfunksjonelle (og funksjonelle!) familier finnes i alle samfunnslag. Men de har kanskje litt forskjellige typer utfordringer?

Det er bare 0 press andre steder. Mine barn går på vgs i Bærum og Oslo og ja det var fra 4,5 å komme inn, men press - nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ts. 

Henny Reistad gikk NTG Bærum, Casper Ruud gikk Wang Toppidrett, en hel masse kjente alpinister gikk Dønski vgs Toppidrett Alpint (4årig)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er bare 0 press andre steder. Mine barn går på vgs i Bærum og Oslo og ja det var fra 4,5 å komme inn, men press - nei.

Jeg mener jo ikke bare karakterpress da.. Men usynlig press ift hva man skal gjøre på fritida, i ferier, hvilke klær og biler som er ok. Man bør ha en del penger, og oppføre seg på en viss måte. Man merker det kanskje ikke så godt dersom man er «innenfor», men hvis man skiller seg ut merkes det godt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi bor i en koselig sørlandsby og om sommeren kommer turistene. En del av disse har vi blitt kjent med gjennom mange år og vi liker de generelt godt. 
De kommer fra Oslo/Bærum.

ALLE voksne har høyere utdanning og spennende jobber. Ungdommene skal studere og gjerne med stedet med høye opptakskrav. De spiser spennende mat og har en veldig fin sosial dynamikk seg i mellom og med oss naboer. Ungene er høflige, åpne og inkluderende. Hvordan blir det sånn??? Det er lett å føle seg litt liten ved siden av sånne vellykkede mennesker… 

Det er de samme folkene som bor på Sørlandet og har ferieleiligheter..

Ikke samme klasse som alle andre..

Føler meg ikke liten da jeg er fornøyd med det jeg har 😊

Anonymkode: 8bc03...3f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg mener jo ikke bare karakterpress da.. Men usynlig press ift hva man skal gjøre på fritida, i ferier, hvilke klær og biler som er ok. Man bør ha en del penger, og oppføre seg på en viss måte. Man merker det kanskje ikke så godt dersom man er «innenfor», men hvis man skiller seg ut merkes det godt. 

Vi bor ikke i Bærum eller Oslo, men ungene går på vgs der og syntes ikke det er spesielt press, mer deilig å gå vgs hvor kravet ikke er 3,5..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Henny Reistad gikk NTG Bærum, Casper Ruud gikk Wang Toppidrett, en hel masse kjente alpinister gikk Dønski vgs Toppidrett Alpint (4årig)

Og hva sier du med det? 
Poenget var at egendrive er viktig og at det må komme innenfra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det oppfattes ikke som noe press fordi alle har det likt! Har du ikke god råd og kan gi 15-25 mill for en bolig så bor du ikke i Bærum øst eller Oslo vest. Og ja, det er høy standard for utdanning og oppdragelse. 

Anonymkode: 016a7...50b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...