Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jaja jeg hadde annen opplevelse hele oppveksten av folk fra disse områdene.  En årsak til de fikk navnet Bærum sos, vestkant sos.

Bodde i typisk turist sted for disse i Tønsberg. 

De tok seg til rette ,trodde de eide alt. 8g gjorde barna ungdommen noe galt så ordnet mamma og pappa opp, ungene stod å sa rett ut vi bare får penger vi hvis vi trenger det. Mens vi lokale ungdommene ofte tok små jobber i ferier: selge jordbær, jobbe på kafe, selge is, stå i kiosken osv. Mens fleste fra Bærum og vestkanten festet fra de omtrent var 15 fikk både vin og champagne fra foreldrene sine  kjørte som griser med båtene i fjorden. Sa de eide stranda og jogget de lokale bort, selv om det var offentlig strand

Anonymkode: cfbc8...6f0

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jaja jeg hadde annen opplevelse hele oppveksten av folk fra disse områdene.  En årsak til de fikk navnet Bærum sos, vestkant sos.

De tok seg til rette ,trodde de eide alt. 8g gjorde barna ungdommen noe galt så ordnet mamma og pappa opp, ungene stod å sa rett ut vi bare får penger vi hvis vi trenger det. Mens vi lokale ungdommene ofte tok små jobber i ferier: selge jordbær, jobbe på kafe, selge is, stå i kiosken osv. Mens fleste fra Bærum og vestkanten festet fra de omtrent var 15 fikk både vin og champagne fra foreldrene sine  kjørte som griser med båtene i fjorden. Sa de eide stranda og jogget de lokale bort, selv om det var offentlig strand

Så dumt med sånne opplevelser. 
ts

Anonymkode: 01791...bb9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Merkelig. Her er det krav om sommerjobb fra ung alder. Det er mange som bare er deltid med foreldrene på hytta, de gjør alt fra å jobbe på McDonalds, til å jobbe på sykehjem. Høflige og hyggelige tenåringer som alltid hilser. Men som også får lov å låne BMWen for å reise mellom sommerhus og jobb. Og sikkert som ungdom flest smugdrikker litt. 

Atferd som du beskriver har aldri ført til god arbeidsmoral, gode karakterer, og gode studier, som er viktig i disse kretsene. 

Anonymkode: 1f5ef...848

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøver jo planlegge meg inspirere ja, men vi har nok ikke de samme ressursene. Bare det at ungene deres kommer bort for å hilse på mine foreldre. Kunne bare drømme om at mine unger ville tenke i de baner 🙈

ts 

Og når deres 13-åring får beskjed av treneren om å gjennomføre sommertrening, så bare gjør hun det helt av seg selv. 

Og så sitter mine elskede Tik Tok unger ved siden av… 

ts. 

Men dette handle rjo like mye om hva du som forelder bidrar til gjennom oppdragelse og motivasjon som at de er "heldig" med sine unger.. 
Mine ville gjort som deres, hilst på eldre og brukt tid med dem og trent for å holde oppe nivået osv fordi det var noe de ønsket, det ligger i dem fra måte de er oppdratt på med tanke på høflighet, folkeskikk, måoppnålse krever innsats osv osv osv.. 

Anonymkode: ee14c...7cb

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøver jo planlegge meg inspirere ja, men vi har nok ikke de samme ressursene. Bare det at ungene deres kommer bort for å hilse på mine foreldre. Kunne bare drømme om at mine unger ville tenke i de baner 🙈

ts 

Trenger ikke ressurser for å lage veloppdragne barn.

Anonymkode: 3cff1...fd5

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva er galt med det? Er jo sånn man oppdrar barn og unge til forståelse for samfunnet, samfunnsproblemer/utfordringer, politikk og ulikhet i verden. 

Men altså mye handler jo om hvordan men velger å oppdra barna sine, du kaller dine tik tok barn, og da er jo det fordi du har tillatt at de blir sånn. I min familie er det begrensing på skjermtid, man finner på ting sammen for å bygge oppunder andre ting enn tik tok/some, barn blir tatt med på museum/utstillinger/det som er å se på reise, hører på historie podcast i bilen, ser dokumentarer (alderstilpasset) like gjerne som film, leser, diskuterer politikk (som selv mindre barn kan ha meninger om), har forventninger til oppførsel og oppdrar ifh sosial omgang. Alle har minst en fysisk aktivitet de liker å holde på med, og da er motivasjonen for egentrening stor. Men det å oppdra er jo et valg man tar og noe som legges innsats i, lar man det skure og gå på en minimum, lar barna styre med «nei» og «vil ikke» og gir etter for det, så blir det på en annen måte. Det er ikke noe galt i det, mange gjør det sånn, man da kan man ikke plutselig forvente samfunnsinteresserte barn som trener orientering på egenhånd, interesserer seg for norsk politikk og samfunnsutviklingen, og er selvgående i høflighet. 

Anonymkode: 300cb...5e2

Jeg er langt på vei enig i alt du skriver, samtidig så finnes de av oss som måtte oppdra oss selv pga uinteressert foreldre, men likevel er samfunnsengasjerte og belaste. Jeg løper riktignok ikke o-løp på eget insj.

Anonymkode: 75c30...01f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er langt på vei enig i alt du skriver, samtidig så finnes de av oss som måtte oppdra oss selv pga uinteressert foreldre, men likevel er samfunnsengasjerte og belaste. Jeg løper riktignok ikke o-løp på eget insj.

belest, ikke belast.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trenger ikke ressurser for å lage veloppdragne barn.

Anonymkode: 3cff1...fd5

Ikke nødvendigvis ressurser i seg selv, men kulturell bagasje, gode tradisjoner og opplysthet er viktig, og dette krever jo en del ressurser for å få til.

Anonymkode: 619bf...9ba

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Og når deres 13-åring får beskjed av treneren om å gjennomføre sommertrening, så bare gjør hun det helt av seg selv. 

Og så sitter mine elskede Tik Tok unger ved siden av… 

ts. 

Men du må jo da se på forskjellen på oppdragelsen. Hvorfor har ungene dine tiktok? Unger og tiktok går ikke sammen. Selv ikke 15-åringen min har fått lov å få tiktok enda. 

I dag regner det og de setter sikkert på en film om 22.juli og snakker om demokratiet. 
😂

ts. 

Har du i det hele tatt snakka med ungene dine om 22. juli? 

Du må nesten se på dine egne holdninger og oppdragelse om hvorfor ungene dine er som de er. Om du ønsker endring, kan du med fordel se og lære av de som har de du ønsker. 

Anonymkode: 21e3a...01b

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men du må jo da se på forskjellen på oppdragelsen. Hvorfor har ungene dine tiktok? Unger og tiktok går ikke sammen. Selv ikke 15-åringen min har fått lov å få tiktok enda. 

Har du i det hele tatt snakka med ungene dine om 22. juli? 

Du må nesten se på dine egne holdninger og oppdragelse om hvorfor ungene dine er som de er. Om du ønsker endring, kan du med fordel se og lære av de som har de du ønsker. 

Anonymkode: 21e3a...01b

Det er ikke det at jeg overhodet ikke gjør det, men jeg merker at de rett og slett får til mye mer enn meg og oss. 

ts. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare fint at folk kan omgås på tvers av klasse 🙂. Akkurat det med at de voksne har akademisk utdannelse, og at barna deres skal ta det, er vel helt normalt i 2025.

Kanskje dine barn lærer noe nytt av "feriebarna"? Smaker på anderledes mat osv. Og motsatt, at "feriebarna" lærer noe av dine. 

Selv er jeg en helt vanlig, godt voksen kvinne. 3 år høyere utdannelse, normalt hus og bil. Vokst opp i en familie med grei økonomi. Har hele livet hatt venner fra svært rike familier. Vi har aldri brydd oss om det. Har aldri følt meg mindre verdt. De er bare vanlige mennesker de også, innerst inne 🙂

Anonymkode: 1eceb...43a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts 

De har oppdratt barna til å høflige, de var ikke født sånn. 

Hvorfor har du ikke lagt ned den jobben selv med dine barn? 

Anonymkode: 975f1...d75

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De har oppdratt barna til å høflige, de var ikke født sånn. 

Hvorfor har du ikke lagt ned den jobben selv med dine barn? 

Anonymkode: 975f1...d75

Dette er så dumme spørsmål.. 

Hun må da ha lov til å føle slik som dette?

Ts, jeg tror du har en helt normal familie. Hvertfall høres dine barn ut som mine, og slik det er rundt her jeg bor er dette normalt😅 Da blir man litt fascinert når man treffer slike mennesker som hyttenaboene dine. Og så kan man jo prøve å la seg inspirere. Eller bare være glad for at vi har det slik vi har det, så kan de ha det sånn som de vil😊

Anonymkode: 6e8eb...171

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg så utrolig godt, TS. Opplever det samme selv. Har en søster som er overlege med professortittel, som tidlig giftet seg med en sjefskirurg med doktorgrad. Han kommer fra et svært akademisk og møblert hjem, og er en ryddig og akademisk type. De har det akkurat slik du beskriver. De bor i en svimlende dyr enebolig i Holmenkollen, og har EK på nærmere 25 mill dersom de selger både enebolig, bil og luksushytte. De har råd til å spise hva de vil (de spiser f eks takeaway sushi minst en gang i uka), dra på ferie hvor de vil, berike seg med kulturopplevelser når de vil, osv. Mens jeg er en lærer som giftet meg med en akademiker som jeg trodde var helt ved, men jeg glemte å ta hensyn til familiebakhrunn. Han ble oppdratt av en fattig alenemamma i et svært rotete og skittent hjem, han droppet ut av skolen og måtte ta hele vgs på nytt. Så det sliter jeg med da. En rotete gubbe som bærer stort preg av sin oppdragelse. Ingen kulturelle interesser, ser helst på splatterfilmer, gjør dårlige økonomiske grep og er avhengig av energidrikk. Det er klart at min søster og jeg har fundamentalt ulike utgangspunkt mtp barneoppdragelse.

Anonymkode: 99a3d...da4

• Liker 5
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (3 timer siden):

Samtlige turister kommer fra Oslo/Bærum?

Integritet er stikkordet. Da lar man seg ikke affisere nevnverdig av det som temaet her handler om. Men det er ikke alle forunt å være fornøyd og stolt nok med seg selv.

I voksenverden endrer jeg ingen adferd, (skuespill), i forhold til om jeg skulle snakke med direktør Hermansen eller søplekjører Kjell. Det er min leveregel nr.1.

TS snakker jo om spesifikke mennesker. 

Anonymkode: 1c1e4...0b1

• Liker 1
Skrevet

Det er vel en del av dette store bildet som skiller noen av oss. Evne til å prioritere fellesskapet, f.eks felles måltider og gode samtaler. Å si ‘nei’ til barn og å sette kalte forventninger til sosial oppførsel.

Som liten ble jeg kjørt hjem til ei jente i klassen for å si unnskyld for noe dumt jeg hadde gjort. Mamma og pappa stod rett bak meg og foreldrene til jenta stod bare og måpte. 

Jeg følte meg elsket hver dag og ble en veldig trygg voksen. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppdratt av to foreldre fra arbeiderklassen, ingen rikfolk eller akademikere i min familie.

Min bror var den første på både mor og farssiden som gikk på universitetet noen gang. Men vi fikk oppdragelse ( ikke begynn på desserten før alle har fått og normal bordskikk) og ble tatt med på museum, gallerier og bibliotek hele barndommen. Jeg synes helt ærlig at det å tenke at rikfolk og akademikere har bedre kulturell dannelse er å fraskrive seg selv ansvar. Selvsagt er det klasseforskjell, men det er heldigvis veldig overkommelig og ofte lett tilgjengelig å tilby barna sine kulturell kapital. Bare ta en titt på de kulturelle tilbudene det er i ditt området nå av museum, arrangement og osv. 

Ønsker du veloppdragne barn er det foreldrenes jobb å sette standard. Sitt pent ved bordet, spis ordentlig med bestikk, hils høflig på gjester, si takk. Dra på galleri og museum, bruk biblioteket. Oppdragelsen begynner i hjemmet og det er ikke for sent. 

Anonymkode: 5d8f4...9d2

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Firefine skrev (6 minutter siden):

Det er vel en del av dette store bildet som skiller noen av oss. Evne til å prioritere fellesskapet, f.eks felles måltider og gode samtaler. Å si ‘nei’ til barn og å sette kalte forventninger til sosial oppførsel.

Som liten ble jeg kjørt hjem til ei jente i klassen for å si unnskyld for noe dumt jeg hadde gjort. Mamma og pappa stod rett bak meg og foreldrene til jenta stod bare og måpte. 

Jeg følte meg elsket hver dag og ble en veldig trygg voksen. 

Så du mener at man ikke har store fordeler mtp barneoppdragelsen, ved å ha nærmest ubegrenset med penger, samt en svært oppegående og ressurssterk partner ved sin side? Man bør uansett inneha samme livsglede, ressurser, tid og overskudd for å kunne gjennomføre en perfekt barneoppdragelse, på tross av stram økonomi og en partner som knapt nok vet hvem Norges utenriksminister er? 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du mener at man ikke har store fordeler mtp barneoppdragelsen, ved å ha nærmest ubegrenset med penger, samt en svært oppegående og ressurssterk partner ved sin side? Man bør uansett inneha samme livsglede, ressurser, tid og overskudd for å kunne gjennomføre en perfekt barneoppdragelse, på tross av stram økonomi og en partner som knapt nok vet hvem Norges utenriksminister er? 

Skjønte ikke poenget ditt her. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ikke meg du sitrer, men du virker å leite etter en unnskyldning for å ikke ha oppdratt barna dine godt, og din unnskyldning er penger og partner. Som en annen skriver over kan man fint gi barna god oppdragelse uten rikdom og rett bakgrunn, men man må gjøre ett bevisst valg. Du kan gi barna påfyll av kulturell kapital, ha andre fokus enn skjerm, finne sunne interesser og oppdra dem til høflighet uten 25 mills kåk i Holmenkollen, hytte på Tjøme og rett familiebakgrunn.

Anonymkode: 300cb...5e2

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...