Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i en koselig sørlandsby og om sommeren kommer turistene. En del av disse har vi blitt kjent med gjennom mange år og vi liker de generelt godt. 
De kommer fra Oslo/Bærum.

ALLE voksne har høyere utdanning og spennende jobber. Ungdommene skal studere og gjerne med stedet med høye opptakskrav. De spiser spennende mat og har en veldig fin sosial dynamikk seg i mellom og med oss naboer. Ungene er høflige, åpne og inkluderende. Hvordan blir det sånn??? Det er lett å føle seg litt liten ved siden av sånne vellykkede mennesker… 

Anonymkode: 01791...bb9

• Liker 2
  • Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har sitt og sikkert også disse. Kan du heller klare å la deg inspirere av det du liker ved dem? 

• Liker 29
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Et annet utgangspunkt, et annet overskudd og et annet sosialt  miljø. Skjønnet godt hva du mener. Er selv trygda dame med utdannede foreldre, men har venner med alt fra kun vgs til professorat. Syns sistnevnte er  er spennende, men føler meg lett underlegen, ja.

Anonymkode: 75c30...01f

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøver jo planlegge meg inspirere ja, men vi har nok ikke de samme ressursene. Bare det at ungene deres kommer bort for å hilse på mine foreldre. Kunne bare drømme om at mine unger ville tenke i de baner 🙈

ts 

• Liker 12
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Og når deres 13-åring får beskjed av treneren om å gjennomføre sommertrening, så bare gjør hun det helt av seg selv. 

Og så sitter mine elskede Tik Tok unger ved siden av… 

ts. 

• Liker 9
  • Hjerte 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prøver jo planlegge meg inspirere ja, men vi har nok ikke de samme ressursene. Bare det at ungene deres kommer bort for å hilse på mine foreldre. Kunne bare drømme om at mine unger ville tenke i de baner 🙈

ts 

Jeg ville fokusert på å være takknemlig for å være en del av et så inkluderende og hyggelig nabolag. Og så henter kanskje din ungdom litt inspirasjon når de ser eksempler som dette, eller hører om spennende studier. 

Anonymkode: 1f5ef...848

• Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo delvis oppdragelse. Andre ting forventes "i de kretser". Det vil ikke si at alt er et glansbilde bak lukkede dører. Det følger med et stort press, så tenk å være den introverte med dårlige karakterer i en sånn familie? 

Alle har sitt, noen fremstår bare alltid perfekte. Ingen er det. 

Anonymkode: a96c9...b55

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av en sånn familie fra Oslo vest som ferierer på sørlandet, med mye ressurser etc! 

du skulle bare visst hvor mye dritt det er. Mange familier er "pill råtne", men utad ser alt fantastisk ut… 

Jeg har brukt et helt liv på å skjule og gjemme mors alkoholmisbruk. Utad fremstår vi sånn som du skriver - men det er bare råttent på innsiden.. 

Anonymkode: 892ce...a56

• Liker 17
  • Hjerte 23
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, klart at alle har sitt. Det er sikkert ikke prikkfritt der heller. Ser likevel at de er sosialt utrolig sterke og at ungene er del av et miljø som bygger hverandre opp. Det virker som alt bare glir lettere enn hos oss. 
Skulle en av de ha dårlige karakterer og er skolelei, tror jeg de ville jobbet intenst for gode løsninger her også nemlig. 

ts. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Et annet utgangspunkt, et annet overskudd og et annet sosialt  miljø. Skjønnet godt hva du mener. Er selv trygda dame med utdannede foreldre, men har venner med alt fra kun vgs til professorat. Syns sistnevnte er  er spennende, men føler meg lett underlegen, ja.

utdannede, skulle det være

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er en av en sånn familie fra Oslo vest som ferierer på sørlandet, med mye ressurser etc! 

du skulle bare visst hvor mye dritt det er. Mange familier er "pill råtne", men utad ser alt fantastisk ut… 

Jeg har brukt et helt liv på å skjule og gjemme mors alkoholmisbruk. Utad fremstår vi sånn som du skriver - men det er bare råttent på innsiden.. 

Så synd, men det betyr jo ikke at det gjelder alle i det hele tatt. Litt klassisk. 

Disse menneskene har jeg møtt over mange år og de inviterer oss også hjem til dem hvis vi er i Oslo/Bærum. 

ts. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo delvis oppdragelse. Andre ting forventes "i de kretser". Det vil ikke si at alt er et glansbilde bak lukkede dører. Det følger med et stort press, så tenk å være den introverte med dårlige karakterer i en sånn familie? 

Alle har sitt, noen fremstår bare alltid perfekte. Ingen er det. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er rart å måtte fokusere på det negative bare for å føle seg bedre selv... 

Jeg kjenner mange som er harmoniske og lykkelige - de fleste faktisk. Og har man det først slik så blir livets fartsdumper lettere å handtere. 

Anonymkode: 1f5ef...848

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, klart at alle har sitt. Det er sikkert ikke prikkfritt der heller. Ser likevel at de er sosialt utrolig sterke og at ungene er del av et miljø som bygger hverandre opp. Det virker som alt bare glir lettere enn hos oss. 
Skulle en av de ha dårlige karakterer og er skolelei, tror jeg de ville jobbet intenst for gode løsninger her også nemlig. 

ts. 

Der kommer jo oppdragelse og forventninger inn igjen da. Hadde du forlangt det samme av dine fra de var små så ville det vært innarbeidet der også. Barn kommer liksom ikke ferdig oppdratt og høflige ut. 

Kommer selv fra familie der en side er som dem du ser, den andre siden fra langt enklere kår. Mye mer behagelig å være rundt dem som kom fra mindre. Mindre høytidelig, mer hjemmekoselig og sist, men ikke minst, mindre problemer. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

I dag regner det og de setter sikkert på en film om 22.juli og snakker om demokratiet. 
😂

ts. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I dag regner det og de setter sikkert på en film om 22.juli og snakker om demokratiet. 
😂

ts. 

Er det kleint tenker du? 

• Liker 22
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vi bor i en koselig sørlandsby og om sommeren kommer turistene. En del av disse har vi blitt kjent med gjennom mange år og vi liker de generelt godt. 
De kommer fra Oslo/Bærum.

Samtlige turister kommer fra Oslo/Bærum?

Integritet er stikkordet. Da lar man seg ikke affisere nevnverdig av det som temaet her handler om. Men det er ikke alle forunt å være fornøyd og stolt nok med seg selv.

I voksenverden endrer jeg ingen adferd, (skuespill), i forhold til om jeg skulle snakke med direktør Hermansen eller søplekjører Kjell. Det er min leveregel nr.1.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

ts 

Det var jo egentlig litt spesielt, men om de er vant med å måtte hilse på alle voksne fra de er barn, så er det jo heller ikke så unormalt. Så får vi bare håpe de er like høflige og inkluderende mot jevnaldrende, som jo er det aller viktigste. 

Anonymkode: 008dd...1da

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, de er heldige ja! Vi har nettopp tilbrakt en uke med en skjermfamilie fra bygda – du vet, sånne hvor alle sitter med hver sin skjerm hele dagen, knapt et ord blir sagt, og det eneste fellesskapet er at alle ser tomme ut i blikket.

Så når Oslo-/Bærum-gjengen kommer – med åpne, høflige unger, spennende samtaler, og mat som faktisk smaker noe – da kjenner vi på takknemlighet. De er flinke folk, men vi er ikke misunnelige… bare glade for at det finnes alternativer til familieferie på flymodus.

Anonymkode: 5dead...08c

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂

ts. 

Det kan da dere også gjøre? 

Anonymkode: a92ec...586

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂

ts. 

Hva er galt med det? Er jo sånn man oppdrar barn og unge til forståelse for samfunnet, samfunnsproblemer/utfordringer, politikk og ulikhet i verden. 

Men altså mye handler jo om hvordan men velger å oppdra barna sine, du kaller dine tik tok barn, og da er jo det fordi du har tillatt at de blir sånn. I min familie er det begrensing på skjermtid, man finner på ting sammen for å bygge oppunder andre ting enn tik tok/some, barn blir tatt med på museum/utstillinger/det som er å se på reise, hører på historie podcast i bilen, ser dokumentarer (alderstilpasset) like gjerne som film, leser, diskuterer politikk (som selv mindre barn kan ha meninger om), har forventninger til oppførsel og oppdrar ifh sosial omgang. Alle har minst en fysisk aktivitet de liker å holde på med, og da er motivasjonen for egentrening stor. Men det å oppdra er jo et valg man tar og noe som legges innsats i, lar man det skure og gå på en minimum, lar barna styre med «nei» og «vil ikke» og gir etter for det, så blir det på en annen måte. Det er ikke noe galt i det, mange gjør det sånn, man da kan man ikke plutselig forvente samfunnsinteresserte barn som trener orientering på egenhånd, interesserer seg for norsk politikk og samfunnsutviklingen, og er selvgående i høflighet. 

Anonymkode: 300cb...5e2

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...