Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (22 minutter siden):

Det slo meg nå at denne tråden er et godt eksempel på hvordan utviklingen har vært i oppdragelse og i rollene mellom foreldre og barn.

Når jeg var barn truet mine foreldre meg med å ringe BV om jeg ikke oppførte meg. Her er det motsatt…

Og jeg vokste oppå på 80-tallet, og var tenåring på 90-tallet, og kan ikke huske en eneste trussel eller straff fra foreldre. Men mange gode samtaler om hva som var forventet, og ikke minst hva som skuffet, og hvordan de ble redde. 

Anonymkode: 61562...ed4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sitter oppe hele natten og gamer. Sover til kl 15 og holder dere/søsken våken til langt utover natt med høylytt prat, skriking og bråking? Mye stygge kallenavn og trusler om barnevernsvakt, fulstendig ødelegge livet, vold osv om man sier det er på tide å legge seg.

Anonymkode: 2419f...2f4

Mine barn er vokst opp med "frihet under ansvar".  Hvis de ikke taklet friheten de fikk ble de fratatt den inntil de var modne nok til å ta ansvaret som fulgte med friheten.

I dette tilfellet vil jeg si at 16-åringen din ikke er moden nok til å takle friheten han har fått, og han hadde blitt fratatt den friheten inntil han hadde bevist at han var moden nok til å takle den.

Han hadde blitt fratatt muligheten til å spille ved en rimelig tid, hadde fått en rimelig leggetid, og måtte stått opp til rimelig tid denne sommeren inntil han hadde bevist at han var klar til å takle ansvaret til å ta disse avgjørelsene selv.

Truslene om barnevernsvakt og lignende hadde jeg ignorert, det er bare trusler.  Trusselen om vold hadde jeg sett an, og kontaktet politiet hvis det ble nødvendig.

Anonymkode: 4111a...ba3

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke klare å spille uten å hyle og skrike er så barnslig! Jeg har aldri skjønt de som gjør sånt. Jeg gamer selv i komplett stillhet.

Høres ut som personlighetsforstyrrelser.

Anonymkode: 361af...ec5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og jeg vokste oppå på 80-tallet, og var tenåring på 90-tallet, og kan ikke huske en eneste trussel eller straff fra foreldre. Men mange gode samtaler om hva som var forventet, og ikke minst hva som skuffet, og hvordan de ble redde. 

Anonymkode: 61562...ed4

Heldige deg.. husker jeg var misunnelig på mine venner som hadde foreldre som snakket med ungdommen, ordnet litt mat og drikke, var glade og inkluderende.

Mine foreldre kjeftet, truet, var på grensa til voldelige (ris på rumpa som liten feks). Kan ikke huske at de noensinne var glade på mine vegne eller snakket på en positiv og pedagogisk måte til meg. 

Anonymkode: 447ee...0bc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Noe forteller meg at grensesetting, konsekvenser og adferd ikke har vært tatt så alvorlig når trussel om barnevern pga en får beskjed om å være stille på natten skremmer foreldrene.

Skremte ikke meg. Ba han gjennomføre om det var hva han hadde behov for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt internetttilgangen

Anonymkode: bf1d6...28d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fjerne gamingutstyr, mobil og Internett. Kontaktet barnevernet, fastlege med henvisning til bup osv. 

Begynn nå! For dere beste.

Anonymkode: 85d99...bc1

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde oppfordret ungdommen til å komme seg ut, dra på fest eller å ta meg seg noen venner for å dra til skogs i et par dager. Jeg spiller en del selv men det hadde vært helt uaktuelt å la ungdommen kaste bort sommeren og den beste tiden av livet på å sitte inne.

Anonymkode: bd28d...aae

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg ikke hvor lenge de sitter oppe i ferien, men 16-åringen hadde fått kraftig kjeft for språket og det å være høylytt på nattetiden når resten av familien prøver å sove.

Anonymkode: 95f8d...c76

AnonymBruker
Skrevet

Sitte oppe og game i sommerferien? Null problem. Sitte oppe og game OG bråke? Ikke i mitt hus.

Har en som har hatt tendenser til roping/utagering, men har kvalt det med oppdragelse og konsekvenser. Oppfører han seg som en idiot når han spiller, har han brått ikke noe å spille på. Vi har pratet mye om det i rolige øyeblikk og han skjønner godt at det ikke er greit og har jobbet med seg selv og egne impulser.

Anonymkode: af468...8eb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sitter oppe hele natten og gamer. Sover til kl 15 og holder dere/søsken våken til langt utover natt med høylytt prat, skriking og bråking? Mye stygge kallenavn og trusler om barnevernsvakt, fulstendig ødelegge livet, vold osv om man sier det er på tide å legge seg.

Skrur av internett og tar ruteren med i senga. 

Anonymkode: 90161...e39

Skrevet

Jeg hadde skrudd av wifi etter kl.22.00. Ingen internett, ingen spilling. Problem solved. Og ja, det blir nok sure miner, skriking og grining. Men stå på ditt. Barnevernet har ingenting de skulle ha sagt i den situasjonen, her er det dere foreldre som bestemmer. Og de andre søsknene skal ha det bra i eget hjem også. Her må dere ta hensyn til alle.

AnonymBruker
Skrevet

Sitter oppe hele natten og gamer. Sover til kl 15 og holder dere/søsken våken til langt utover natt med høylytt prat, skriking og bråking? 

Får game hele natten i ferien men hvis det går utover nattesøvnen til resten så kobles nettet ut. Styres enkelt via innstillingene på ruter. De lærer raskt da.

Anonymkode: 744c2...ab5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jau sann, barnevernvakta kan ikke bare komme og hente unger sånn uten videre. Selv i helt akutte krisesituasjoner hvor det fyker kniver og gafler veggimellom og folk ligger på gulvet og blør skal det litt juridiske greier på plass først. Er vel som regel politiet som kommer først og politiadvokaten som ringer barnevernvakta, osv. 

Anonymkode: 293c5...bb0

tja, ved å be han ringe vil han få se at slike tomme trusler ikke biter og han får ta konsekvensen av sine handlinger, om han ringer og de faktisk kommer er det kanskej en god ting, men siden han truer med det ville jeg gjort alvor av truslene og bedt han ringe. 

Anonymkode: 92626...6c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...