Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter oppe hele natten og gamer. Sover til kl 15 og holder dere/søsken våken til langt utover natt med høylytt prat, skriking og bråking? Mye stygge kallenavn og trusler om barnevernsvakt, fulstendig ødelegge livet, vold osv om man sier det er på tide å legge seg.

Anonymkode: 2419f...2f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ber han holde kjeft…?

Anonymkode: f117a...53b

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Sitter oppe hele natten og gamer. Sover til kl 15 og holder dere/søsken våken til langt utover natt med høylytt prat, skriking og bråking? Mye stygge kallenavn og trusler om barnevernsvakt, fulstendig ødelegge livet, vold osv om man sier det er på tide å legge seg.

Hvis det er online spill, så kan dere slå av internett kl 11.

Anonymkode: 9cbae...147

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik oppførsel hadde ikke blitt akseptert her. Jeg er alene med mine barn, men hadde tatt PlayStation, tv og telefon ved slik oppførsel. Jeg bestemmer her hjemme. 

Anonymkode: f2c62...398

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjedde under oppdragelsen? 

Anonymkode: 43bed...7b2

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Slik oppførsel hadde ikke blitt akseptert her. Jeg er alene med mine barn, men hadde tatt PlayStation, tv og telefon ved slik oppførsel. Jeg bestemmer her hjemme. 

Anonymkode: f2c62...398

Samme her.

• Liker 3
Skrevet

Da skrur jeg av barnevernet og gleder meg villt til han ringer barnevernsvakta pga det. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Bare be ham ringe barnevernet. Da får han seg en smekk fra dem skal du se. 
DU bestemmer. Og jeg hadde aldri i verden akseptert slik oppførsel. 
Hadde tatt alt av utstyr. 
dessuten stått opp kl 08 og satt på HØY musikk og sørger for at han snudde døgnet igjen. 
Aksepterer han ikke dine regler får han flytte for seg selv. 

Anonymkode: 39dbc...3c5

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Litt slingringsmonn i leggetider mtp ferie og alder er ok.

Men dårlig oppførsel hadde ikke blitt godtatt. Og han (eller hun) måtte gjerne ha ringt barnevernet.

Men hva skjedde på vei til dette? Lite sannsynlig at dette kom ut av det blå.

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 15 sitter også oppe til 01-02 om natten nå i ferien. 

Men hun er stille som en mus. 

Hadde hun våget seg på å forstyrre min søvn hadde det blitt månelyst her hjemme!

Hun har klare regler. 

Hun kan høre på svak musikk frem til kl 23:30. 

snakke med venner kun i den delen av huset der ingen sover. 

Fullstendig stillhet fra kl 24:00. 

Hun skal ligge i sengen senest kl 01:30, men hun kan lese litt før hun sovner. 

Bryter hun reglene blir det umiddelbare konsekvenser dagen etter. 

Jeg har satt en leggetid nettopp for at hun ikke skal snu døgnet fullstendig. 

Mitt hus, mine regler 

Anonymkode: 39dbc...3c5

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Noe forteller meg at grensesetting, konsekvenser og adferd ikke har vært tatt så alvorlig når trussel om barnevern pga en får beskjed om å være stille på natten skremmer foreldrene.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Trusler hadde jeg for øvrig vurdert å anmelde.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da ville jeg søkt opp telefonnummeret til barnevenrsvakten og be han ringe og si de skulle komme hente han rett og slett :P 

Anonymkode: 92626...6c2

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bedt han ringe barnevernet og invitere dem på besøk. Dere kan gjerne ringe sammen hvis det er spørsmål de har som han ikke kan svare på. Og så finner dere en dag det passer med hjemmebesøk. 

Anonymkode: 0c1a8...7bd

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere oppdratt dette barnet?

Anmeld trusler, og oppsøk profesjonell hjelp. Kontakt barnevernet for å be om råd. En 16-åring kan på papiret bo alene, mange på vgs gjør det. Om det er best for ham og familien, kan det være en løsning.

Klarer han seg bra på skolen? Har gode venner (ikke dårlige), hobbyer? Er han høflig og ordentlig utenfor hjemmet?

Anonymkode: f03fb...40a

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da ville jeg søkt opp telefonnummeret til barnevenrsvakten og be han ringe og si de skulle komme hente han rett og slett :P 

Anonymkode: 92626...6c2

Jau sann, barnevernvakta kan ikke bare komme og hente unger sånn uten videre. Selv i helt akutte krisesituasjoner hvor det fyker kniver og gafler veggimellom og folk ligger på gulvet og blør skal det litt juridiske greier på plass først. Er vel som regel politiet som kommer først og politiadvokaten som ringer barnevernvakta, osv. 

Anonymkode: 293c5...bb0

• Liker 1
Skrevet

Det slo meg nå at denne tråden er et godt eksempel på hvordan utviklingen har vært i oppdragelse og i rollene mellom foreldre og barn.

Når jeg var barn truet mine foreldre meg med å ringe BV om jeg ikke oppførte meg. Her er det motsatt…

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det ble konsekvenser når dem ikke oppførte seg. Jeg var streng på husreglene. Vi alle skulle trives i dette hjemmet. Ikke bare en. Så trur det skjedde en gang at hun minsta testa meg. Ble ikke flere ganger. Jeg har vært kalv selv som jeg sier. Men man kan lære av andre sine feil også. Og man skal få lov til å gjøre noe feil. Men som jeg sier til dem. Jeg sier det fordi jet har vært gjennom ting selv. Og ønsker å hjelpe så godt jeg kan for at dere skal bli selvstendige mennesker. Og det har jeg fått. 

Anonymkode: bc801...424

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde aldri skjedd... Har ikke vært antydning til stygg ordbruk en gang. Da hadde vi hatt en solid samtale om atferd og respekt for andre - slik vi har hatt når regler blir bøyd, eller atferd ikke er innenfor det normale. Med gode refleksjoner rundt hvordan man får andre til å føle seg. 

Å vri døgnet i ferien, ja... selv om vi er enige i noe annet. Men det er uskyldig tenåringsatferd, og ting man etterhvert selv kjenner konsekvensene av, og med det endrer seg. 

Anonymkode: 61562...ed4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde selvsagt aldri skjedd. Men hadde jeg vært i din situasjon TS så hadde den pcen eller hva enn han spiller på blitt kastet ut, internett stengt klokken 23.59 hver kveld og gutten måtte stått opp klokken 09.00 hver eneste dag resten av ferien. Sånt tull hadde ALDRI blitt akseptert her. 

Anonymkode: 8fb29...605

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...