Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mastergrad i pedagogikk, samt undervisningskompetanse i KRLE og samfunnsfag gjennom PPU. For tiden planlegger jeg å ta norsk, med mål om å gå inn i en undervisningsstilling når dette er fullført. 

Per i dag jobber jeg utenfor skolen, men jeg har et sterkt ønske om å bidra i skolesektoren på sikt. En bekymring jeg har, gjelder å bli satt til å undervise i matematikk. Det er et fag jeg verken har faglig kompetanse eller trygghet i, og jeg er usikker på hvor ofte lærere blir bedt om å dekke fag de ikke er kvalifiserte for.

Dere som har erfaring fra ungdomsskole og videregående skole: I hvilken grad får dere holde dere til fagene dere har undervisningskompetanse i? eller er det vanlig at man også må dekke andre fag ved behov?

Jeg har vært vikar på en skole, men det var ikke lenge nok, jeg fikk et jobbtilbud som var altfor fristende så jeg måtte legge lærerdrømmen på vent. 

Anonymkode: c3263...b4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Jeg jobbet 20 år som lærer, USK og VGS, før jeg i fjor sluttet. Har aldri måttet ta fag jeg ikke var kvalifisert for, unntatt, en sjelden gang, vikartime. Da har opplegget vært ferdig, og jeg fungerte mer som en slags vakt enn som lærer.

Men hva mener du med at du har undervisningskompetanse gjennom PPU? At det er samfunnsfag du har fagdidaktikk i? For er det det, så er du ikke kvalifisert for å undervise i fagene - i alle fall ikke i VGS.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i ungdomsskole, ble man ikke satt til å undervise basisfag (matte, norsk, engelsk) uten undervisningskompetanse i fagene. I mindre fag kunne man bli satt til det, men gjerne da mer midlertidig. Tar man vikartimer kan det være i hvilket som helst fag, men da er det snakk om enkelttimer.

Anonymkode: 2be80...b9d

AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (46 minutter siden):

Jeg jobbet 20 år som lærer, USK og VGS, før jeg i fjor sluttet. Har aldri måttet ta fag jeg ikke var kvalifisert for, unntatt, en sjelden gang, vikartime. Da har opplegget vært ferdig, og jeg fungerte mer som en slags vakt enn som lærer.

Men hva mener du med at du har undervisningskompetanse gjennom PPU? At det er samfunnsfag du har fagdidaktikk i? For er det det, så er du ikke kvalifisert for å undervise i fagene - i alle fall ikke i VGS.

Jeg tok KRLE og samfunnsfag og så tok jeg PPU.

Skrevet

Jeg jobber på barne- og ungdomsskole. Ingen blir satt til å undervise et viktig fag som matematikk på ungdomsskolen uten kompetanse. 

Derimot kan man bli satt til å undervise mindre fag uten særlig kompetanse, men dette gjelder stort sett barneskole, og ikke ungdomsskole.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tok KRLE og samfunnsfag og så tok jeg PPU.

Min mann har gjort det samme som deg, bare med historie i stedet for KRLE. Han slet veldig med å få fast lærerjobb, så han valgte å jobbe i det private som konsulent. Det kan være lurt å ha noe mer enn KRLE og samfunnsfag (derfor lurt å ta norsk).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber på barne- og ungdomsskole. Ingen blir satt til å undervise et viktig fag som matematikk på ungdomsskolen uten kompetanse. 

Derimot kan man bli satt til å undervise mindre fag uten særlig kompetanse, men dette gjelder stort sett barneskole, og ikke ungdomsskole.

Min mann har gjort det samme som deg, bare med historie i stedet for KRLE. Han slet veldig med å få fast lærerjobb, så han valgte å jobbe i det private som konsulent. Det kan være lurt å ha noe mer enn KRLE og samfunnsfag (derfor lurt å ta norsk).

Takk for svar ☺️ hva underviser du i?  ja, uten å ha søkt så vil jeg tro det vil bli utfordrende å få jobb med de to fagene, planlegger derfor å ta norsk. Det eneste jeg frykter er nynorsken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i fem år nå (vgs). Jeg har bare hatt engelsk. Jeg kan han ha engelsk, historie, norsk og samfunnskunnskap, men jeg får aldi sjansen til å ha noen av de andre fagene. Hvorfor? Fordi det er et begrenset behov for enkelte fag og det er tydeligvis andre lærere som  ikke er like lett å flytte rundt på. 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 8d468...ee2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar ☺️ hva underviser du i?  ja, uten å ha søkt så vil jeg tro det vil bli utfordrende å få jobb med de to fagene, planlegger derfor å ta norsk. Det eneste jeg frykter er nynorsken.

Bare hyggelig! :)

Jeg jobber på barneskolen, neste år underviser jeg i norsk, matte, kunst og håndverk og engelsk + spes.ped. Jeg har undervisningskompetanse i nesten alle fag på barneskolen, og har tidligere undervist i alle fag. Jeg har undervisningskompetanse i engelsk, KRLE, samfunnsfag og naturfag på ungdomsskolen, og undervisningskompetanse i engelsk, samfunnsfag og historie på videregående. :)

Nynorsken skal nok gå bra. Jeg gruet meg også litt til den, men det gikk fint. Norsk er et veldig fint undervisningsfag, men kan være krevende ift retting. Jeg har derfor valgt engelsk som mitt største fag (det jeg har master i), siden jeg trives mer med engelsk enn norsk. Man må velge det som passer deg best. 😊

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (1 minutt siden):

Bare hyggelig! :)

Jeg jobber på barneskolen, neste år underviser jeg i norsk, matte, kunst og håndverk og engelsk + spes.ped. Jeg har undervisningskompetanse i nesten alle fag på barneskolen, og har tidligere undervist i alle fag. Jeg har undervisningskompetanse i engelsk, KRLE, samfunnsfag og naturfag på ungdomsskolen, og undervisningskompetanse i engelsk, samfunnsfag og historie på videregående. :)

Nynorsken skal nok gå bra. Jeg gruet meg også litt til den, men det gikk fint. Norsk er et veldig fint undervisningsfag, men kan være krevende ift retting. Jeg har derfor valgt engelsk som mitt største fag (det jeg har master i), siden jeg trives mer med engelsk enn norsk. Man må velge det som passer deg best. 😊

Oi, du har jo en skikkelig faglig tyngde. Nå ble jeg litt nysgjerrig, underviser man i spes.ped også? Eller tenker du spes.ped arbeid i skolen? Ja, er enig i at man skal velge det man liker best, men uten de store fagene så er det ikke enkelt å få jobb heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på vgs nå, og underviser bare i fag jeg har kompetanse i. 

Da jeg begynte som lærer, fikk jeg først jobb på barne- og ungdomsskole. Der ble jeg satt til å undervise mange fag jeg ikke hadde kompetanse i. Matte var ett av de beste fagene av dem...men jeg fikk valget mellom matte og norsk (på den skolen var nynorsk sidemål, og jeg hadde ikke brukt det på år og dag).

Anonymkode: e7ec7...b5b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Oi, du har jo en skikkelig faglig tyngde. Nå ble jeg litt nysgjerrig, underviser man i spes.ped også? Eller tenker du spes.ped arbeid i skolen? Ja, er enig i at man skal velge det man liker best, men uten de store fagene så er det ikke enkelt å få jobb heller. 

Ja, har studert mye, og litt tilfeldig endt opp med ganske mye kompetanse. :)

Jeg har ansvaret for spes.ped for én elev jeg er kontaktlærer for (jeg deler spes.ped med en annen lærer som har flere elever i spes.ped, jeg har kun én elev i min kontaktlærergruppe). Jeg er veldig heldig som har fått satt av timer av vanlig undervisning til denne eleven. Det betyr at 4 av mine undervisningstimer i stedet for undervisning går til elev med spesielle behov (faglig og sosialt).

Endret av SPOCA
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (2 minutter siden):

Ja, har studert mye, og litt tilfeldig endt opp med ganske mye kompetanse. :)

Jeg har ansvaret for spes.ped for én elev jeg er kontaktlærer for (jeg deler spes.ped med en annen lærer som har flere elever i spes.ped, jeg har kun én elev i min kontaktlærergruppe). Jeg er veldig heldig som har fått satt av timer av vanlig undervisning til denne eleven. Det betyr at 4 av mine undervisningstimer i stedet for undervisning går til elev med spesielle behov (faglig og sosialt).

Ah, skjønner ☺️ jeg har jo også mye spes.ped i utdanningen min og har jobbet med det, men den store drømmen er å jobbe som lærer. Har noen venninner som er heldige og fått fast jobb som lærere bare ved å ha fag som KRLE/samfunnsfag osv, men da har de blitt brukt til mye annet uten å ha kompetanse i det.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ah, skjønner ☺️ jeg har jo også mye spes.ped i utdanningen min og har jobbet med det, men den store drømmen er å jobbe som lærer. Har noen venninner som er heldige og fått fast jobb som lærere bare ved å ha fag som KRLE/samfunnsfag osv, men da har de blitt brukt til mye annet uten å ha kompetanse i det.  

Mhm, skjønner. Da er det lurt å bygge seg opp faglig, slik at du har flere ben å stå på. Spes.ped er gøy, men jeg foretrekker undervisning. Er glad jeg har primært mest vanlig undervisning, men med noe spes.ped. :) Som kontaktlærer har jeg jo også det faglige ansvaret for min elev med behov for spes.ped, så jeg er veldig glad å få noe tid med eleven som bare er dedikert til arbeid med eleven min. Det gjør det enklere å skrive iop osv. Jeg hadde dog ikke trivdes like godt med kun spes.ped, da jeg liker å kunne undervise i flere fag. 

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (9 minutter siden):

Mhm, skjønner. Da er det lurt å bygge seg opp faglig, slik at du har flere ben å stå på. Spes.ped er gøy, men jeg foretrekker undervisning. Er glad jeg har primært mest vanlig undervisning, men med noe spes.ped. :) Som kontaktlærer har jeg jo også det faglige ansvaret for min elev med behov for spes.ped, så jeg er veldig glad å få noe tid med eleven som bare er dedikert til arbeid med eleven min. Det gjør det enklere å skrive iop osv. Jeg hadde dog ikke trivdes like godt med kun spes.ped, da jeg liker å kunne undervise i flere fag. 

Ja, og du har jo en bred og ettertraktet kombinasjon ☺️Jeg får satse på norsk, og øve masse på nynorsken. Har du undervist mye i nynorsk, utgjør det en stor prosent av undervisninga?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, og du har jo en bred og ettertraktet kombinasjon ☺️Jeg får satse på norsk, og øve masse på nynorsken. Har du undervist mye i nynorsk, utgjør det en stor prosent av undervisninga?  

Nei, ikke særlig mye, jeg har undervist primært på småskolen. Det vil si; jeg har lest noen bøker for elevene og introdusert sidemål til dem, men man begynner ikke med dedikert sidemålsundervisning så tidlig. :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...