AnonymBruker Skrevet 21. juli #1 Skrevet 21. juli Spesiell sak, ikke mange 34-åringer som kan pensjonere seg. Hun har formue på 7,5 millioner og er gjeldsfri. Hun lever for 230.000 i året, inkludert alt. De siste fire årene var hun direktør DNB, og sparte 650.000 i året. Og hun har vært heldig med investeringene sine. Men hun har unngått livsstilsinflasjon-fellen. Ikke økt forbruket mens inntekten har økt, men heller investert mer, år for år. Hun mener de fleste kunne klart å spare mer. https://www.nettavisen.no/privatokonomi/aksjer/aksjefond/ine-34-fra-oslo-er-gjeldfri-med-millionformue-na-lever-hun-av-avkastningen/s/5-95-2496975 Anonymkode: 69f09...343 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli #2 Skrevet 21. juli Det sier veldig lite om hvor mye hun har hatt i brutto/netto lønn. Jo mer du tjener, jo lettere er det å spare store summer! Anonymkode: e440c...471 17 9
AnonymBruker Skrevet 21. juli #3 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det sier veldig lite om hvor mye hun har hatt i brutto/netto lønn. Anonymkode: e440c...471 Hun sparte godt over 50% av lønnen som direktør. Så da har hun nok tjent rundt 1,5 mill? Anonymkode: 69f09...343
AnonymBruker Skrevet 21. juli #4 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun lever for 230.000 i året, inkludert alt. Bra det altså, men det der er ikke veien til lykke for min del. Å gå av med pensjon som 34-åring høres gørrkjedelig ut. Å leve av lite penger høres og litt kjipt ut, det koster å ha barn feks. Jeg vil jobbe til jeg blir 67. Og tjene litt mer enn hun her har å leve for. Folk er forskjellige. Anonymkode: db2f2...539 8 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli #5 Skrevet 21. juli Jeg skjønner ikke helt. Hun lever av fnyselige 20k i mnd? Ikke at dét i seg selv ikke er en ok inntekt, men selv butikkarbeidere tjener mer, og det må man jo, hvis man vil ha hus, bil, og barn, kanskje til og med en ferie nå og da. Og hun som har jobbet som direktør vil vel neppe slå seg til ro med knekkebrød og gjenbruksklær resten av livet? Anonymkode: efebd...426 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli #6 Skrevet 21. juli Det er rimelig mye lettere å leve nøkternt når man velger det enn når man må. Når man har et økonomisk sikkerhetsnett vs når man ikke har det. Jeg lever også mer sparsommelig enn de fleste og sparer prosentvis mye mer enn gjennomsnittet, men det er ikke i nærheten av å være så utfordrende som samme forbruk ville vært av nødvendighet heller enn valg. Anonymkode: ff3c7...75b 20 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli #7 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner ikke helt. Hun lever av fnyselige 20k i mnd? Ikke at dét i seg selv ikke er en ok inntekt, men selv butikkarbeidere tjener mer, og det må man jo, hvis man vil ha hus, bil, og barn, kanskje til og med en ferie nå og da. Og hun som har jobbet som direktør vil vel neppe slå seg til ro med knekkebrød og gjenbruksklær resten av livet? Anonymkode: efebd...426 Hun er jo gjeldfri da, så regne med hun har lave bokostnader, så lever nok på høyde eller kanskje til og med bedre enn mange av oss. Jeg kunne fint levd på 20k i mnd om boligen var nedbetalt, kunne til og med spart en del da. Eneste spørsmålet er om hun kan leve slik resten av livet, hun må nok se seg om etter bedre avkastning eller går tilbake til jobb etterhvert, å leve blir dyrere med åra, Må innrømme at jeg er litt misunnelig, men nå har hun spart mer i året enn jeg har i lønn Anonymkode: d56bd...93c 10 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli #8 Skrevet 21. juli Pengesnakk podcast intervjuet henne for noen måneder siden. Anonymkode: 8330a...f56
AnonymBruker Skrevet 21. juli #9 Skrevet 21. juli Så da får vi få oss lønn på 1,5 mill da. Enkelt. Vi må jo bare bli direktører og ikke få barn. Null problem. Anonymkode: 20dc8...d9d 20 2 8
AnonymBruker Skrevet 22. juli #10 Skrevet 22. juli Pøh, oppnådde det samme som henne. Bare på en annen måte. Jeg fikk innvilget uføretrygd da jeg var 36. Helt uten å spare eller jobbe som direktør. Fylte bare ut en søknad og gikk en rundgang i helsevesenet. Har høyere inntekt enn henne også. Men mindre formue. Foreløpig. Til arv i familien skal fordeles. Mange veier til rom. Anonymkode: 057d6...4be 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli #11 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Pøh, oppnådde det samme som henne. Bare på en annen måte. Jeg fikk innvilget uføretrygd da jeg var 36. Helt uten å spare eller jobbe som direktør. Fylte bare ut en søknad og gikk en rundgang i helsevesenet. Har høyere inntekt enn henne også. Men mindre formue. Foreløpig. Til arv i familien skal fordeles. Mange veier til rom. Anonymkode: 057d6...4be Og du eier gjeldsfri bolig? Anonymkode: 41ed1...70a 3
Vegglampe Skrevet 22. juli #12 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner ikke helt. Hun lever av fnyselige 20k i mnd? Ikke at dét i seg selv ikke er en ok inntekt, men selv butikkarbeidere tjener mer, og det må man jo, hvis man vil ha hus, bil, og barn, kanskje til og med en ferie nå og da. Og hun som har jobbet som direktør vil vel neppe slå seg til ro med knekkebrød og gjenbruksklær resten av livet? Anonymkode: efebd...426 De 230 000kr dekker kun rent forbruk. Boligen er nedbetalt. Så hun har underkant av 20 tusen på mat, strøm og levekostnader. Dette er mer enn de fleste. 9 3
Knirke Skrevet 22. juli #13 Skrevet 22. juli Jeg synes ikke sånne folk er spesielt imponerende. Ikke ville jeg gjort det samme, og ikke misunner jeg henne det grann. Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men hadde jeg sluttet å jobbe hadde jeg mistet mitt sosiale nettverk, og min personlige og intellektuelle utvikling hadde fått en bråbrems. Jeg hadde kjedet meg, hadde aldri fått sett verden og andre kulturer, og ingen nye impulser annet enn potteplantene og bøkene på biblioteket (satt på spissen) Jeg kjenner flere 69-åringer som gjerne vil fortsette å stå i jobb, og jeg håper og tror jeg blir en av dem en dag. Det ville ihvertfall gitt meg mye mer stolthet enn å være millionær og pensjonist som 34 åring. 10 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #14 Skrevet 22. juli Vegglampe skrev (1 time siden): De 230 000kr dekker kun rent forbruk. Boligen er nedbetalt. Så hun har underkant av 20 tusen på mat, strøm og levekostnader. Dette er mer enn de fleste. Det koster en god del å drifte en bolig selv om den er nedbetalt. Forsikring, strøm, vei/vann/kloakk, eiendomsskatt, vedlikehold osv. Anonymkode: a490b...db6 2 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli #15 Skrevet 22. juli Driftig dame! Jeg hadde nok ikke valgt helt det samme som henne. Er selv gjeldsfri i en alder av 35, men får mye ut av å jobbe så jobber heller deltid nå i småbarnsfasen for å få litt mer tid i hverdagen. Anonymkode: 7292d...19b 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #16 Skrevet 22. juli Eier 1 bolig, har 1 nytt hus (med lån) i tillegg å. Har det helt greit økonomisk uten å slite oss i hjel. Liker å jobbe litt ihvertfall. Hva er vitsen med å "leve" på latterlige 20.000 pr mnd? Har ca 100.000 pr mnd etter skatt uten å slite. Kan kjøpe alt vi vil. Anonymkode: c4d17...7f5
enkefru Skrevet 22. juli #17 Skrevet 22. juli (endret) Det hjelper jo på litt når en får støtte fra foreldre... Fra Budstikka: "Til tross for hennes relativt unge alder, har 34-åringen klart å bygge opp en solid formue. Hun fikk en del økonomisk støtte fra foreldrene i studietiden, men ellers er alt «selfmade», som hun sier." Økonomi og næringsliv, Personlig økonomi | Ine (34) er gjeldfri og har millionformue: Nå lever hun av avkastningen DN skrev om henne i februar... Sa opp direktørjobb i DNB. Nå lever hun av avkastningen på sparepengene | DN Endret 22. juli av enkefru 15 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli #19 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Drømmelivet. Anonymkode: 4b554...6a9 Jeg vet ikke helt. Jeg skulle gjerne hatt en jobb, men pga introvert og sjenert så..nei. (Jeg bor likevel i stor enebolig (null gjeld), har bil (null gjeld), betaler alt som skal betales av alt mulig. Jeg arvet en del da.) Anonymkode: c4384...e45 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #20 Skrevet 22. juli Hun skal jo begynne å se etter ny jobb til høsten, ikke pensjonere seg. Utrolig mange som ikke leser artikkelen ser jeg. Anonymkode: b6918...c26 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå