Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt planer om å studere, men ble uplanlagt gravid da jeg gikk på VGS og barnet er multihandicappet så studier har det ikke vært tid til. Jeg har eneomsorgen for barnet, og har ingen hjelp fra det offentlige. Planen har vært å begynne å studere når barnet blir myndig om 4–5 år og kan flytte til bolig.

Men nå som de skal fjerne alderspoeng vil jeg sannsynligvis ikke komme inn på det studiet jeg ønsker. Med alle tilleggspoengene jeg har nå er jeg godt over poenggrensen.
Om jeg søker nå før de fjerner alderspoengene, så kommer jeg inn. Men fordi jeg har omsorgen for barnet mitt klarer jeg ikke å studere nå.

Dette er det studiet/yrket jeg har drømt om siden jeg var barn. Jeg følger med og leser fagbladet, og har ingen tvil om at det er riktig yrke for meg. 

Hva er lurt å gjøre i en sånn situasjon? Kan det faktisk lønne seg å søke plass selv om jeg ikke vil klare å gjennomføre mtp. krav til oppmøte? 

Anonymkode: 0e87a...4dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

be om bpa så du får studert 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

begynn å studer, søk om hjelp så du får lest, søk om deltid/ta det på deltid. 

Anonymkode: af117...b52

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at poenggrensene vil endres når alderspoengene forsvinner. Det er jo ikke bare du som vil miste dem, men alle andre også. Men det er uforutsigbart hva som vil skje, siden ordinær kvote vel bare blir 30%? 
Hvilket studium er det snakk om?

Du kan ikke søke nå til neste år, og så bare la være å gjennomføre i 3-4 år mens du venter på at barnet flytter i bolig. Du vil ha mistet studieretten lenge før du når det punktet. Det er krav til hvor mange studiepoeng du må ta for å beholde plassen din. 

Anonymkode: 3e2e5...4d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har alltid hatt planer om å studere, men ble uplanlagt gravid da jeg gikk på VGS og barnet er multihandicappet så studier har det ikke vært tid til. Jeg har eneomsorgen for barnet, og har ingen hjelp fra det offentlige. Planen har vært å begynne å studere når barnet blir myndig om 4–5 år og kan flytte til bolig.

Men nå som de skal fjerne alderspoeng vil jeg sannsynligvis ikke komme inn på det studiet jeg ønsker. Med alle tilleggspoengene jeg har nå er jeg godt over poenggrensen.
Om jeg søker nå før de fjerner alderspoengene, så kommer jeg inn. Men fordi jeg har omsorgen for barnet mitt klarer jeg ikke å studere nå.

Dette er det studiet/yrket jeg har drømt om siden jeg var barn. Jeg følger med og leser fagbladet, og har ingen tvil om at det er riktig yrke for meg. 

Hva er lurt å gjøre i en sånn situasjon? Kan det faktisk lønne seg å søke plass selv om jeg ikke vil klare å gjennomføre mtp. krav til oppmøte? 

Det er ikke utenkelig at du kan ta studiet over lenger tid (at du tar 1 fag per år semester eller noe slikt). Jeg ville uansett søkt. 

Anonymkode: 14a2b...f8b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er ikke utenkelig at du kan ta studiet over lenger tid (at du tar 1 fag per år semester eller noe slikt). Jeg ville uansett søkt. 

Anonymkode: 14a2b...f8b

Må nesten vite hvilket studie. Noen studier har strengere krav til progresjon enn andre 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Anbefaler at du søker og hvis du får plass så søker du om reservasjon i ett år. Du kan sikkert få en legeerklæring på bakgrunn av barnets helsetilstand. 
Les mer om det her:  https://www.samordnaopptak.no/info/soke/soke-uhg/reservasjon-av-studieplass/

Anonymkode: a8e5f...71a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Anbefaler at du søker og hvis du får plass så søker du om reservasjon i ett år. Du kan sikkert få en legeerklæring på bakgrunn av barnets helsetilstand. 
Les mer om det her:  https://www.samordnaopptak.no/info/soke/soke-uhg/reservasjon-av-studieplass/

Anonymkode: a8e5f...71a

Du får maks to år reservasjon da. 

Anonymkode: 10e9b...04b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Begynn prosessen med bolig allerede nå. Det innebærer å søke om hjelp fra det offentlige. Organisering av et tilbud kan ta lang tid. Når du får organisert et tilbud begynner du å se på studieplanen og lese reglementet nøye.

- Avhengig av hvilket studie det er kan du eventuelt følge minimumsprogresjon og begynne før. Noen studier kan også innvilge redusert progresjon/deltid, selv om det ikke er vanlig praksis, ta kontakt med studieveileder. Bare vær obs på at det ikke nødvendigvis er en garanti.

Anonymkode: c4594...c5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...