AnonymBruker Skrevet 21. juli #1 Skrevet 21. juli En amerikansk venn skal sende meg en bursdagsgave og fikk beskjed på postkontoret at det kan være jeg må betale $85 i skatter og avgifter når jeg får pakken. Kan dette virkelig stemme? Det er snakk om en gave verdt et par hundre kroner liksom. Anonymkode: a312b...c8f
AnonymBruker Skrevet 21. juli #3 Skrevet 21. juli Takk for svar. Hvorfor fikk vedkommende vite at det kunne bli så høyt gebyr/avgift da? Anonymkode: a312b...c8f
AnonymBruker Skrevet 21. juli #4 Skrevet 21. juli Hvis, det er tollpliktig vare, så kommer det toll uansett om det er gave eller ei. Kun mva, man slipper når det er gavec Anonymkode: e32f8...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #5 Skrevet 21. juli Er pakken deklarert som Gave? og er Avsenderen på pakken en privatperson? Om ikke så regner dem det ikke som Gave. Om avsender har glemt å huke av for Gave, eller Avsender er et firma så er det MVA/toll på varen. Mange som brenner seg her. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis, det er tollpliktig vare, så kommer det toll uansett om det er gave eller ei. Kun mva, man slipper når det er gavec Anonymkode: e32f8...ba5 Det er ikke min erfaring. Får en del tilsendt fra UK. Også klær som det er toll på. Aldri måtte betalt noe. Men avsender er en privatperson, og hun deklarerer det som gave med verdi på £50. (deklarerer rett innhold, altså klær om det er klær og kosmetikk om det er Shampo som jeg ikke får tak på i Norge, aldri betalt noe som helst) Anonymkode: 3bc8b...805
TBL12 Skrevet 22. juli #6 Skrevet 22. juli (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): En amerikansk venn skal sende meg en bursdagsgave og fikk beskjed på postkontoret at det kan være jeg må betale $85 i skatter og avgifter når jeg får pakken. Kan dette virkelig stemme? Det er snakk om en gave verdt et par hundre kroner liksom. Anonymkode: a312b...c8f Innholdet i gaven må kvalifisere som gave. Matvarer, tobakk, alkohol og næringsmidler er eksempler på varer som ikke kvalifiserer som gave. Det kan også være den ansatte på postkontoret ikke kjenner regelverket for gaver til Norge godt nok? https://www.toll.no/no/varer/gaver Endret 22. juli av TBL12
AnonymBruker Skrevet 22. juli #7 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ikke min erfaring. Får en del tilsendt fra UK. Også klær som det er toll på. Aldri måtte betalt noe. Men avsender er en privatperson, og hun deklarerer det som gave med verdi på £50. (deklarerer rett innhold, altså klær om det er klær og kosmetikk om det er Shampo som jeg ikke får tak på i Norge, aldri betalt noe som helst) Anonymkode: 3bc8b...805 Det er mye som går under radaren, så din erfaring er ikke merkelig. For å sette det på spissen, det er mange som har erfaring med at selv dop sklir igjennom uten problemer. Men det er altså regler for det. Med det sagt, det er relativt få varegrupper vi har toll på inn til Norge. Enig i at mange pakker er feildeklarert, endten en helt urealistisk verdi, firma-avsender og tagget som gave ol. Husk at fortollingsgebyr sannsynlig vil tilkomme, størrelsen avhenger av speditøren tror jeg. Anonymkode: 817dc...258 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #8 Skrevet 22. juli Vi får gaver fra USA flere ganger i året og må som regel betale en del for å hente de ut. De er merket som gave og er som regel pakket inn som gave osv. Vet ikke helt hva som er riktig, har forsøkt å snakke med posten og Tollvesenet om det men får aldri gode svar. Har med toll vs mva og admin gebyr og noe greier å gjøre, blir bare forvirra så vi bare betaler nå og lar det gå. Anonymkode: dde7b...041
TBL12 Skrevet 22. juli #9 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi får gaver fra USA flere ganger i året og må som regel betale en del for å hente de ut. De er merket som gave og er som regel pakket inn som gave osv. Vet ikke helt hva som er riktig, har forsøkt å snakke med posten og Tollvesenet om det men får aldri gode svar. Har med toll vs mva og admin gebyr og noe greier å gjøre, blir bare forvirra så vi bare betaler nå og lar det gå. Anonymkode: dde7b...041 I følge nettsiden til Tolletaten kan en motta gaver med verdi opptil 1000 kr. Er gavene til ulike familiemedlemmer kan verdien være 1000 kr pr familiemedlem. Det må være tydelig merket. Noen typer varer kan ikke sendes som gave, alkohol og næringsmidler blant annet. Kan det være sendingen ikke er deklarert som gave av avsender? Forstår det er påkrevet skal det gå automatisk. Det kan søkes om tilbakebetaling av feilaktig innbetalt toll og mva. Se Tolletaten sine nettsider. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #10 Skrevet 22. juli TBL12 skrev (1 time siden): I følge nettsiden til Tolletaten kan en motta gaver med verdi opptil 1000 kr. Er gavene til ulike familiemedlemmer kan verdien være 1000 kr pr familiemedlem. Det må være tydelig merket. Noen typer varer kan ikke sendes som gave, alkohol og næringsmidler blant annet. Kan det være sendingen ikke er deklarert som gave av avsender? Forstår det er påkrevet skal det gå automatisk. Det kan søkes om tilbakebetaling av feilaktig innbetalt toll og mva. Se Tolletaten sine nettsider. Det er alltid deklarert som gave, det ser vi også i papirene. Postfolka i USA har bekreftet flere ganger at papirene er fylt ut riktig. Etter x runder med tolletaten osv i Norge gidder jeg ikke mer😅 Bare prøvd å søke om tilbakebetaling en gang og da fikk vi avslag, måtte ringe de, de mente det ikke var gave selv om det lå innpakket og var deklarert som gave osv. Er irriterende men koster jo også en del etter hvert med 4 stk som får gaver til jul, bursdag og tilfeldige ting her og der. Anonymkode: dde7b...041 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #11 Skrevet 23. juli Her opplever vi flere ganger at gave fra Spania blir registrert med moms i Norge. Vi bare klager og viser til at den er merket som gave, så sletter de beløpet. Virker som de gjør seg vanskelig og bare registrerer alt, og skylder på at det er posten i Spania som har registrert feil (som er tull, det er de i Norge som gjør feil). Så får dere mva på pakkene merket som gave så klag til Posten, og vis til kvitteringen, så bør det løse seg. Anonymkode: c2aca...41b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå