AnonymBruker Skrevet 21. juli #1 Skrevet 21. juli Vi har vært sammen en stund og snakker om å flytte sammen, men økonomien bekymrer meg litt. Vi har begge voksne barn som har flyttet ut, eneboliger, gode jobber, men kjæresten min tjener mye mer en meg og har tilsvarende budsjett på forbruk (ventes også å motta mye mer i arv en meg). Hvordan er det vanlig å fordele slikt (900kkr og 1,6mkr pr år) når man flytter sammen og kjøper felles bolig? Anonymkode: 17544...f95
Eureka! Skrevet 22. juli #2 Skrevet 22. juli Det er veldig vanlig å kjøpe etter evne. Altså hvor mye lån kan du ha, og hvor mye kan han ha, og samtidig leve greit, og så kjøpe hus etter eiebrøk. F.eks han kjøpe 70% av huset, du 30%. Det er viktig at du får kjøpt så stor prosent som du kan. Ellers blir du satt litt i kvinnefella.. altså om eiebrøken blir så liten at nesten ikke utgjør noe. Tenk at å eie 0% og bare betale forbruk av lønna di er 100% kvinnefella. Og ved 70/30 eieforhold følger også alt av utgifter på huset, reparasjoner, evt felleskostnader 70/30 regelen. Alt av eie-kostnadene skal da følge samme brøk. Ellers blir samboeren din en gratispasasjer på den økte eiebrøken på din bekostning. Videre når det kommer til kun forbruk er det en stor OBS. Det er så lett å delta i en rikmanns livsstil, og det er dyrt om man ikke selv er like rik. Har selv erfaring der, og jeg tråkket i salaten med begge bena. Ville jo spandere tilbake og følte press til å være med på ting han ville. Skulle virkelig ønsket jeg lært å si nei tidligere, ville spart masse penger på det. Så tipset er bare der å si NEI, sorry men det har jeg ikke råd til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå