AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:46 #1 Skrevet mandag kl 17:46 Jeg venter mitt 3. barn og har to tidligere runder med alvorlig hyperemesis. Forventer derfor at det blir likt denne gang. Jeg er nå gravid i uke 5 og kjenner allerede kvalmen begynner melde sin ankomst. Har startet på medisiner i håp om å komme raskere i gang med behandling. Jeg jobber på fødeavdeling og det er helt krise nå i ferien, så de trenger alle hender dem kan få… og skulle gjerne hatt noen til! Morgenen i dag var tung, var såvidt jeg klarte komme meg ut døra og på jobb pga oppkast og kvalme. Men det gikk med et nødskrik! Resten av uka skal jeg jobbe på poliklinikk og vi har ingen pasienter før tidligst 9.30- vi er i tillegg flere jordmødre på poliklinikken som da sitter å har mye dødtid. Kanskje litt ryddig og påfylling av rom og utstyr. Sjeldent det fyller seg opp på listene på dette tidspunktet. spurte sjefen i dag om jeg kunne komme litt senere i håp om roligere og bedre start på dagen (hun vet jeg er gravid og har tidligere historikk med alvorlig hyperemesis)… Dette ble blankt avfeid, for tenk om de trengte meg et annet sted. Sa bare rett ut: hvis jeg kaster opp og er veldig dårlig imorgen tidlig, og ikke kommer meg ut døra til 06.30- melder jeg meg syk! I disse tider hvor debatt om sykemelding og tilrettelegging for gravide er i fokus: hvordan kan man avslå noe slikt? Er det virkelig bedre at jeg melder meg syk, enn å få 1 time ekstra på å ta en rolig morgen, la medisinen fungere og prøve få en levelig dag? Kjenner jeg nesten i trass ikke orker ofre noe, når dette er behandlingen. Blir faktisk forbannet! Anonymkode: b0923...657 5 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:17 #2 Skrevet i går, 08:17 Har du forklart sjefen hvor avgjørende denne timen kan være og at alternativet kanskje er at du melder deg syk hele dagen? Anonymkode: ed4ca...ada
Yoshi Skrevet i går, 08:42 #3 Skrevet i går, 08:42 Meld deg syk. Så får de bare ha det så godt når de ikke gidder å prøve en gang. Ville du gått på jobb med spysyken? Neppe. Jeg ble sykemeldt fra uke 7 pga kvalmen og fordi medisinen ikke var forenlig med jobben min. Medisinen gjør jo også at man blir ekstremt trøtt, som i mitt tilfelle ville være farlig. Ingen dårlig samvittighet for det overhode. Hva skjer om du kaster opp mens du jobber med pasienter?
AnonymBruker Skrevet i går, 09:06 #4 Skrevet i går, 09:06 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har du forklart sjefen hvor avgjørende denne timen kan være og at alternativet kanskje er at du melder deg syk hele dagen? Anonymkode: ed4ca...ada Som skrevet så sa jeg det rett ut, ingen forståelse. Bare et svar «Neida, jeg tror det går bra jeg». Men hva gjør man ovenfor slike arbeidsgivere? Måtte forsåvidt melde meg syk og henger fremdeles over doskåla. Så tror gårsdagen ble siste dag for min del. Var det mye av meg å be om? Yoshi skrev (23 minutter siden): Meld deg syk. Så får de bare ha det så godt når de ikke gidder å prøve en gang. Ville du gått på jobb med spysyken? Neppe. Jeg ble sykemeldt fra uke 7 pga kvalmen og fordi medisinen ikke var forenlig med jobben min. Medisinen gjør jo også at man blir ekstremt trøtt, som i mitt tilfelle ville være farlig. Ingen dårlig samvittighet for det overhode. Hva skjer om du kaster opp mens du jobber med pasienter? Arbeidsgiver driter i det, for «du er jo ikke smittsom»! og igjen.. Dette på en fødeavdeling hvor leder i aller høyeste grad bør ha kompetanse og forståelse på dette området! Ts Anonymkode: b0923...657 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:23 #5 Skrevet i går, 09:23 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Arbeidsgiver driter i det, for «du er jo ikke smittsom»! Anonymkode: b0923...657 Herreguud så forbanna jeg blir av den "graviditet er ikke en sykdom" mentaliteten der! Beinbrudd og invalidiserende migrene er heller ikke smittsomt, men ingen tvinger dem på jobb. Kreft er heller ikke smittsomt, hadde hun sagt det samme til en kreftpasient? Anonymkode: d0c40...691 4
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Skrevet 23 timer siden Jeg er faktisk enig med sjefen din, for det er ikke bedre med folk som «skal kommer og bare gjøre litt av det jeg kan bidra med». Det er faktisk mye tyngre for de andre på jobb. Det ser selvfølgelig ikke du, for du er deg selv nærmest, men når det blir mye sånn «bidra med det jeg kan de timene jeg orker»-greie så sliter det på resten av personalet. Jeg jobber også i helse, på sykehus, men ikke vanlig sengepost. Vi må være 12 stk på jobb for at dagen skal gå opp, en periode var det 4 gravide samtidig som alle hadde samme holdning som deg + andre med tilrettelegging. Det ble faktisk helt ulevelig for oss som skulle ta resten av jobben til de som bare kunne gjøre litt og noe og det jeg orker og det det passer å bidra med i dag. De som i utgangspunktet var friske begynte å ringe seg syk fordi de var så sliten at de grudde seg for jobb. Da fikk alle gravide tilbakemelding på at enten måtte de være fungerende på jobb en halv dag eller annenhver dag, eller så måtte de bli sykemeldt. Tilretteleggingsplikten gjelder ikke når det går ut over andre ansatte og/eller ut over drift. Det er mye bedre å gå med for lite folk og enten kunne leie inn ekstra eller å avpasse driften, enn å gå med masse folk som er halvveis mens driften går for fult, og de som ikke har tilrettelegging må ta 150% oppgaver. Du bør jo heller få en sykemelding og deretter gå i dialog med leder om hvordan du evt kan bidra. Anonymkode: ef2a4...787
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #7 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg er faktisk enig med sjefen din, for det er ikke bedre med folk som «skal kommer og bare gjøre litt av det jeg kan bidra med». Det er faktisk mye tyngre for de andre på jobb. Det ser selvfølgelig ikke du, for du er deg selv nærmest, men når det blir mye sånn «bidra med det jeg kan de timene jeg orker»-greie så sliter det på resten av personalet. Jeg jobber også i helse, på sykehus, men ikke vanlig sengepost. Vi må være 12 stk på jobb for at dagen skal gå opp, en periode var det 4 gravide samtidig som alle hadde samme holdning som deg + andre med tilrettelegging. Det ble faktisk helt ulevelig for oss som skulle ta resten av jobben til de som bare kunne gjøre litt og noe og det jeg orker og det det passer å bidra med i dag. De som i utgangspunktet var friske begynte å ringe seg syk fordi de var så sliten at de grudde seg for jobb. Da fikk alle gravide tilbakemelding på at enten måtte de være fungerende på jobb en halv dag eller annenhver dag, eller så måtte de bli sykemeldt. Tilretteleggingsplikten gjelder ikke når det går ut over andre ansatte og/eller ut over drift. Det er mye bedre å gå med for lite folk og enten kunne leie inn ekstra eller å avpasse driften, enn å gå med masse folk som er halvveis mens driften går for fult, og de som ikke har tilrettelegging må ta 150% oppgaver. Du bør jo heller få en sykemelding og deretter gå i dialog med leder om hvordan du evt kan bidra. Anonymkode: ef2a4...787 Ser ikke meg selv? Mener du det er riktig at vi skal sitte 4 stk tilnærmet arbeidsledig i 1,5 time på morgenen? Jeg hadde sjekka listene i forkant og som skrevet var det ingen pasienter som var satt opp før 9.30. Og jeg spurte om å komme før de første hadde time. Og helt ærlig tror jeg jaggu det er bedre at jeg hadde fått 1,5 time ekstra, enn at jeg ringte meg inn syk. Jeg vet at dem ikke fikk noen til å dekke den vakten. Har vært særdeles mange vakter med mindre ansatte nå i sommer. Så mitt spørsmål tilbake til deg: ville du vært en dag på jobb med en ansatt mindre (4 pasientlister fordelt på 3 ansatte), eller foretrukket at en ansatt kom 1,5 time senere for å ta unna sin andel pasienter fra 09.30? Hva tror du hadde gjort deg mest syk? og tilbake til det jeg refererer til: i disse dager hvor diskusjon ang sykemelding står høyt. Hvordan skal man få redusert det, men samtidig tilrettelegge for å holde gravide i jobb? Blir ikke bedre med slik holdning blant ledere og ansatte. Ble forresten sykemeldt i dag. Jobber 100% tredelt turnus. Har arbeidshelg nå, men blir borte. Siste pulje går ut i ferie til helga og vet det er krise. Helga er enda ikke dekket, så dette blir hardt for dem som skal være på. Igjen- tror det hadde vært bedre å prøve møte meg på halvveien enn å miste et hode 100%. Hva tenker du? Ts Anonymkode: b0923...657 2 3
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Skrevet 17 timer siden Be om å få svaret skriftlig, så har du svart på hvitt at arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge om du må til lege og det blir snakk om arbeidsevne Anonymkode: 0f995...264 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ser ikke meg selv? Mener du det er riktig at vi skal sitte 4 stk tilnærmet arbeidsledig i 1,5 time på morgenen? Jeg hadde sjekka listene i forkant og som skrevet var det ingen pasienter som var satt opp før 9.30. Og jeg spurte om å komme før de første hadde time. Og helt ærlig tror jeg jaggu det er bedre at jeg hadde fått 1,5 time ekstra, enn at jeg ringte meg inn syk. Jeg vet at dem ikke fikk noen til å dekke den vakten. Har vært særdeles mange vakter med mindre ansatte nå i sommer. Så mitt spørsmål tilbake til deg: ville du vært en dag på jobb med en ansatt mindre (4 pasientlister fordelt på 3 ansatte), eller foretrukket at en ansatt kom 1,5 time senere for å ta unna sin andel pasienter fra 09.30? Hva tror du hadde gjort deg mest syk? og tilbake til det jeg refererer til: i disse dager hvor diskusjon ang sykemelding står høyt. Hvordan skal man få redusert det, men samtidig tilrettelegge for å holde gravide i jobb? Blir ikke bedre med slik holdning blant ledere og ansatte. Ble forresten sykemeldt i dag. Jobber 100% tredelt turnus. Har arbeidshelg nå, men blir borte. Siste pulje går ut i ferie til helga og vet det er krise. Helga er enda ikke dekket, så dette blir hardt for dem som skal være på. Igjen- tror det hadde vært bedre å prøve møte meg på halvveien enn å miste et hode 100%. Hva tenker du? Ts Anonymkode: b0923...657 Som jeg skrev og som du ikke forstod; jeg ville heller visst at vi var for få folk på jobb og lagt opp arbeidsdagen ut fra det, enn å ha et wild card som deg som kommer og plutselig må spy og gå hjem/ikke orker full dag/ikke kan ta sin del/må overføre arbeidet til andre midt i vakta. For her er det jo ikke snakk om EN dag, realiteten er at det kan være svært mange dager ila svangerskapet du ønsker denne tilretteleggingen, og da går det ut over de andre kollegene dine til slutt. Ser du ikke det? Hvis leder vet du ikke kan regnes med så kan listene sette opp fra det, eller det kan leies inn ekstra personell. Hvis du er sykemeldt men jobber litt taper ikke arbeidsgiver penger, hvis du ikke er sykemeldt men vil ha tilrettelegging som krever at arbeidsgiver bruker penger, så koster det mer for dem. Da blir det ikke leid inn ekstra, og det er kollegene din som på sikt tar støyten. Dette skjedde hos oss, og jeg vet om at det har vært sånn flere steder. Hvis du trenger tilrettelegging er det derfor bedre at du blir delvis sykemeldt og så går i dialog med arbeidsgiver om tilrettelegging, for da er det økonomi til å leie inn folk, og det går ikke ut over kollegene dine at du er sykemeldt/trenger tilrettelegging. Å få tilrettelagt arbeid er ikke det samme som å få viljen sin i hvordan det gjøres. Og nei det hadde ikke vært bedre å gi deg viljen din, for plutselig ligger du i en krok og spyr, og da er de faktisk en hel person mindre i bemanningen enn nå når noen må beordres på jobb og være en hel person i bemanningen i helgen. Sånn er det faktisk. Og når det gjelder sykemeldingsdebatten så jeg helt enig i at for mange gravide sykemeldes, men det må også skilles på hvilken jobbhverdag man har. Kan du gjøre jobben med hjemmekontor eller har en kontorjobb der du kan legge deg ned ila dagen eller løse utfordringene med en annen stol, så er det lettere å gjøre noe med enn om du har en jobb som din, er sykepleier på sengepost eller jobber i småbarnsavdeling i bhg. Anonymkode: ef2a4...787
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden Hvis det er på morgenen du er verst, og det å få "1,5 rolig time" på jobb er det som redder deg fra å sykemelde deg - hvorfor kan du ikke stå opp tidligere, og/eller reise inn til jobb tidligere? Ta en rolig time på pauserommet på jobb før arbeidsdagen starter? Arbeidsgiver må tilrettelegge ja, men det må jo du også? Hvis jeg vet at jeg er plaget med noe (hodepine nå i varmen) så står jeg opp tidsnok til å ta en ibux og la den virke før jobb, istedenfor å stå opp 15 minutter før jeg må ut av døra og så sykemelde meg fordi jeg har for sterk hodepine til å kunne kjøre... Anonymkode: 81d12...2a9
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som jeg skrev og som du ikke forstod; jeg ville heller visst at vi var for få folk på jobb og lagt opp arbeidsdagen ut fra det, enn å ha et wild card som deg som kommer og plutselig må spy og gå hjem/ikke orker full dag/ikke kan ta sin del/må overføre arbeidet til andre midt i vakta. For her er det jo ikke snakk om EN dag, realiteten er at det kan være svært mange dager ila svangerskapet du ønsker denne tilretteleggingen, og da går det ut over de andre kollegene dine til slutt. Ser du ikke det? Hvis leder vet du ikke kan regnes med så kan listene sette opp fra det, eller det kan leies inn ekstra personell. Hvis du er sykemeldt men jobber litt taper ikke arbeidsgiver penger, hvis du ikke er sykemeldt men vil ha tilrettelegging som krever at arbeidsgiver bruker penger, så koster det mer for dem. Da blir det ikke leid inn ekstra, og det er kollegene din som på sikt tar støyten. Dette skjedde hos oss, og jeg vet om at det har vært sånn flere steder. Hvis du trenger tilrettelegging er det derfor bedre at du blir delvis sykemeldt og så går i dialog med arbeidsgiver om tilrettelegging, for da er det økonomi til å leie inn folk, og det går ikke ut over kollegene dine at du er sykemeldt/trenger tilrettelegging. Å få tilrettelagt arbeid er ikke det samme som å få viljen sin i hvordan det gjøres. Og nei det hadde ikke vært bedre å gi deg viljen din, for plutselig ligger du i en krok og spyr, og da er de faktisk en hel person mindre i bemanningen enn nå når noen må beordres på jobb og være en hel person i bemanningen i helgen. Sånn er det faktisk. Og når det gjelder sykemeldingsdebatten så jeg helt enig i at for mange gravide sykemeldes, men det må også skilles på hvilken jobbhverdag man har. Kan du gjøre jobben med hjemmekontor eller har en kontorjobb der du kan legge deg ned ila dagen eller løse utfordringene med en annen stol, så er det lettere å gjøre noe med enn om du har en jobb som din, er sykepleier på sengepost eller jobber i småbarnsavdeling i bhg. Anonymkode: ef2a4...787 Opplever ikke at du svarer på spørsmålet. Pasientlistene kan ikke legges opp etter antall ansatte på jobb, de legges opp etter hvor mange gravide som har behov for oppfølging i spesialisthelsetjenesten. Her er det ganske klare retningslinjer for når dem skal inn til kontroll, særlig på slutten av svangerskapet. Og det er jo ikke ukjent at «alle» har termin mellom mai-august, da er det ekstra hektisk hos oss. Og det, sammen med ferieavvikling er svært uheldig. Og som jeg skriver, de får ikke fylt opp vaktene når noen blir syke. Jeg forstår at du ser på meg som et «wild card» som ligger i en krok og spyr, men nei. Så langt ned synker jeg ikke. Går ikke på jobb og spyr mellom pasientene, noe så nedverdigende orker jeg ikke utsette meg for. Dette var et «siste tilbud» fra meg før jeg måtte legge inn årene. Og de takket nei. Og nå sitter dem mange vakter med færre jordmødre enn det som skal være på jobb. Og nei, dem har ikke klart å dekke opp vaktene for meg. Og listene krymper ikke, til tross for at et hode forsvinner. Håper du som pasient hadde vært fornøyd med å bli sendt til et annet sykehus for å før, eller ventet i timesvis på en time du skulle ha 09.30. Og som ansatt regner jeg med du hadde hatt stor glede av å jobbe overtid for å ta unna alle pasientene man ikke rakk innen man skulle vært ferdig på jobb. For du forlater vel ikke 4 pasienter og går hjem når arbeidsdagen din er slutt? Og nei, pga mangel på CTG maskiner, rom, kanskje dårlige fosterregistreringer som krever lengre overvåkning enn oppsatt osv kan man ikke ekspedere alle samtidig. De må vente på tur, rom og utstyr. Ikke har man kontroll hva som blir henvist inn iløpet av dagen heller. Men veldig fint for deg at du jobbet et sted med nok ansatte hvor det er lett å få tak i ekstravakter ved sykdom. Det er ikke realiteten hos oss. Blir noen syke, går vakten udekket- særlig nå i tiden rundt ferieavvikling. Men som sagt, jeg ble sykemeldt. Så skal ikke belemre mine kollegaer med min tilstedeværelse i en slik tilstand 😊 Ts Anonymkode: b0923...657 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis det er på morgenen du er verst, og det å få "1,5 rolig time" på jobb er det som redder deg fra å sykemelde deg - hvorfor kan du ikke stå opp tidligere, og/eller reise inn til jobb tidligere? Ta en rolig time på pauserommet på jobb før arbeidsdagen starter? Arbeidsgiver må tilrettelegge ja, men det må jo du også? Hvis jeg vet at jeg er plaget med noe (hodepine nå i varmen) så står jeg opp tidsnok til å ta en ibux og la den virke før jobb, istedenfor å stå opp 15 minutter før jeg må ut av døra og så sykemelde meg fordi jeg har for sterk hodepine til å kunne kjøre... Anonymkode: 81d12...2a9 Bare stå opp tidligere så man ender opp med å være enda lengre på jobb, ja. Det er jo deilig når man er i dårlig form fra før. Hvis arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge er det bedre å få en sykemelding - det skal ikke være sånn at den gravide selv skal ha ansvar for tilrettelegge seg. Og å sammenligne vondt i hodet i varmen med svangerskap er skikkelig lavmål. Skam deg. Anonymkode: cab8e...f61 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis det er på morgenen du er verst, og det å få "1,5 rolig time" på jobb er det som redder deg fra å sykemelde deg - hvorfor kan du ikke stå opp tidligere, og/eller reise inn til jobb tidligere? Ta en rolig time på pauserommet på jobb før arbeidsdagen starter? Arbeidsgiver må tilrettelegge ja, men det må jo du også? Hvis jeg vet at jeg er plaget med noe (hodepine nå i varmen) så står jeg opp tidsnok til å ta en ibux og la den virke før jobb, istedenfor å stå opp 15 minutter før jeg må ut av døra og så sykemelde meg fordi jeg har for sterk hodepine til å kunne kjøre... Anonymkode: 81d12...2a9 Hodepine kan ikke sammenlignes med hyperemesis. Hyperemesis kan være livstruende og svært alvorlig. Tror faktisk ingen som ikke har hatt det, forstår hverken alvoret eller omfanget. Men dette viser jo bare hvor lite kunnskap som er der ute, og hvor sterke meninger man har på noe man ikke kjenner til. Å ha alarm på kl 04 for å ta medisiner som skal virke til 06? Kan love deg at dagen min blir MYE verre av det «tiltaket» fremfor å få en god natts søvn, ta medisiner når jeg selv våkner, la dem virke en time eller to før jeg prøver få ned 1/2 skive eller noe annet som forhåpentligvis ikke kommer i retur. Å stresse ut døren tidlig på morgenen er oppskrifta på å kjøre noen med hyperemesis i grøfta på sekunder, fremfor å Prøvde holde det i sjakk sålenge som mulig. Men til opplysning, bare idag har jeg kastet opp 15 ganger på morgenen Anonymkode: b0923...657
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå