AnonymBruker Skrevet 21. juli #1 Skrevet 21. juli Kvinne her med bmi 40 - sent 20-årene Sliter med overspising (særlig i perioder) men jevnt over et kalorioverskudd hele veien.. Jeg har alltid tenkt at dette med sprøyter ikke er noe for meg, da jeg er redd for bivirkninger osv. Men nå føler jeg at noe må skje. For det første: jeg ønsker meg et barn til, og ikke med denne kroppen og fedmen. Dette har jeg visst en stund, men likevel har jeg ikke klart å gå ned. For det andre: så er kroppen tung, og jeg er redd for helsen min. Jeg må ned, og etter sikkert 10 år hvor jeg føler livet har handlet om vekt og slanking, så begynner jeg å miste troen på at jeg kan klare dette uten starthjelp. Jeg har lest og lært mye om kosthold og trening. Jeg vet om «kalorier inn, kalorier ut», spise mer mat som er bra for kroppen, drikke mer vann, spise ditt og datt for å unngå cravings. Jeg får det ikke til. Jeg gjør alltid motsatt av hva jeg burde. prøvde lavkarbo, gikk ned 12 kilo og gikk opp 15 ila de neste 6 mnd. Vurderte å sette i gang med det igjen, men så syns jeg det er kjipt å aldri kunne skeie ut heller. Pluss jeg syns det er litt pes med to små kresne barn og en mann som er på jobb fra tidlig til sent hver dag. er det noen som har vært i samme situasjon og vært usikre eller i tvil på å teste dette, som har erfaring å dele? Anonymkode: cb774...0e9 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #2 Skrevet 21. juli Det kan innebære at du må stå på det livet ut, særlig når overspising er ditt problem…. Medisinen er ikke ment som en kur, og det har vært mye i media i det siste at det i bunn og grunn (for de aller fleste) vil vekten stige igjen etter slutt, ergo må man fortsette i «det uendelige» Anonymkode: ed6fc...43e
AnonymBruker Skrevet 21. juli #3 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det kan innebære at du må stå på det livet ut, særlig når overspising er ditt problem…. Medisinen er ikke ment som en kur, og det har vært mye i media i det siste at det i bunn og grunn (for de aller fleste) vil vekten stige igjen etter slutt, ergo må man fortsette i «det uendelige» Anonymkode: ed6fc...43e Ja og det er nettopp slikt som gjør at jeg er og har vært så skeptisk.. samtidig som at jeg føler ingenting hjelper. Jeg får det aldri til.. Det er bare et eneste stort nederlag.. Anonymkode: cb774...0e9
AnonymBruker Skrevet 21. juli #4 Skrevet 21. juli Hva med å prøve Mysimba først?? God del billigere og det er piller. Anonymkode: d0b85...a79
CMHuser Skrevet 21. juli #5 Skrevet 21. juli Litt utenfor tema, men har du tenkt på slankeoperasjon? Med bmi på 40 kan du få det 😊 I Østfold hvertfall!
AnonymBruker Skrevet 21. juli #6 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva med å prøve Mysimba først?? God del billigere og det er piller. Anonymkode: d0b85...a79 Har ikke hørt så mye om det, har du prøvd? Hvordan fungerer det? Anonymkode: cb774...0e9
AnonymBruker Skrevet 21. juli #7 Skrevet 21. juli CMHuser skrev (1 minutt siden): Litt utenfor tema, men har du tenkt på slankeoperasjon? Med bmi på 40 kan du få det 😊 I Østfold hvertfall! Jeg er slankeoperert og anbefaler ikke det. Mest sannsynlig må man prøve mysimba eller wegovy først. Jeg hadde først jobbet med overspisingen, som tross alt er en spiseforstyrrelse. Jeg går nå på Wegovy. Anonymkode: 319c5...bc3 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #8 Skrevet 21. juli CMHuser skrev (7 minutter siden): Litt utenfor tema, men har du tenkt på slankeoperasjon? Med bmi på 40 kan du få det 😊 I Østfold hvertfall! Jeg har tenkt på det, men det sitter fryktelig langt inne.. Dessverre så ser jeg jo at dette også kan være veldig varierende. Vet om noen med veldig mye bivirkninger etter dette også så det er også skremmende syns jeg. Men ja, jeg skal lese meg litt opp. Takk for tips 😊 Anonymkode: cb774...0e9
bryllup 2025 Skrevet 21. juli #10 Skrevet 21. juli det er bare å snakke med legen om det, men du bør være klar over at man ikke skal prøve å få barn mens man går på den sprøyta og det kan ta 2år før man når målet sitt
AnonymBruker Skrevet 21. juli #11 Skrevet 21. juli Kan du oppsøke psykolog hvis det er overspising som er problemet? Anonymkode: 52ae6...9c9 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #12 Skrevet 21. juli Risikoen for bivirkninger er garantert lavere på slankepiller/sprøyte enn risikoen for livsstilssykdommer ved en BMI på 40 gjennom mange år. Anonymkode: 4cf22...452 1 3
CMHuser Skrevet 21. juli #13 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er slankeoperert og anbefaler ikke det. Mest sannsynlig må man prøve mysimba eller wegovy først. Jeg hadde først jobbet med overspisingen, som tross alt er en spiseforstyrrelse. Jeg går nå på Wegovy. Anonymkode: 319c5...bc3 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har tenkt på det, men det sitter fryktelig langt inne.. Dessverre så ser jeg jo at dette også kan være veldig varierende. Vet om noen med veldig mye bivirkninger etter dette også så det er også skremmende syns jeg. Men ja, jeg skal lese meg litt opp. Takk for tips 😊 Anonymkode: cb774...0e9 Jeg har en tante og en søster som er slankeoperert, en med gastric bypass, en med mini gastric bypass. Funket veldig bra hos begge to, siste mann i januar i år, 23 kg ned siden da, pluss 30 kg ned før dette etter kostholdskurs! Så det arter seg forskjellig 😊 1
aksase Skrevet 21. juli #14 Skrevet 21. juli Jeg har gått på Wegovy i halvannet år. Har gått ned 40kg. Fungerer bra for meg, tilnærmet uten bivirkninger, selv om jeg nå går på største dose for å ha nok effekt. Vektnedgangen har stoppet opp litt selv om jeg gjerne skulle vært ned enda 10-15 kilo, men er nå bare glad for at jeg ikke går opp igjen. Årsaken til overvekt er mye det samme som diabetes, begge er mangel på et hormon.(Wegovy ble utviklet som en diabetes-medisin, men hadde en "bivirkning", viste det seg.) Akkurat som diabetikere ikke plutselig vil produsere insulin-hormonet igjen, vil heller ikke overvektige plutselig produsere nok GLP-hormoner til å unngå overspising, og dermed må nok overvektige regne med livslang behandling med tilskudd av GLP-hormoner akkurat som diabetes-pasienter må ha insulin. Fedmeoperasjon er velprøvd og fungerer, men nå tror jeg medisiner er nesten like effektive som operasjon i tillegg til at bivirkninger av operasjon kan være minst like alvorlige og plagsomme som bivirkninger av slankemedisiner. Fordelen med slankemedisiner er at det er bare å slutte, så bli bivirkningene borte igjen. Det er ikke så lett med operasjon. Mange slankeopererte opplever også at effekten reduseres og at de går opp i vekt igjen etter en tid. Jeg anbefaler uten å nøle slankemedisiner fremfor operasjon, og det tro jeg mange leger også vil gjøre. Det finnes flere slankemedisiner på markedet, både som sprøyter og som piller, og nå som man har funnet ut hva som fungerer, vil det komme mange nye slankemedisiner på markedet de neste årene. Har lest at minst 30 er under utvikling. Ulempen er prisen, men jeg mener at bedre helse og bedre fysisk form er verd den prisen. Får heller spare inn på noe annet om nødvendig. 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #15 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan du oppsøke psykolog hvis det er overspising som er problemet? Anonymkode: 52ae6...9c9 Mulig det kan hjelpe for noen, men i TS sitt tilfelle, tror jeg problemet skyldes hormonmangel og en psykolog kan ikke få kroppen til å produsere slike hormoner. I så fall ville psykologen også kunne helbrede diabetespasienter.... Anonymkode: 71370...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #16 Skrevet 21. juli Jeg går på Wegovy. Var aldri i tvil om å prøve. Kunne tatt slankeoperasjon, men valgte det bort siden det tross alt er et inngrep som fjerner en del av organene. Jeg har ikke hatt voldsomme bivirkninger. Men dette med bivirkninger er jo litt fiffig, fordi det i mange tilfeller skyldes noseboeffekten. Det er altså større sjanse for bivirkninger og at du faktisk får det hvis du forventer det. Anonymkode: 86790...18e 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #17 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mulig det kan hjelpe for noen, men i TS sitt tilfelle, tror jeg problemet skyldes hormonmangel og en psykolog kan ikke få kroppen til å produsere slike hormoner. I så fall ville psykologen også kunne helbrede diabetespasienter.... Anonymkode: 71370...a3e Men hvordan finner en ut om en mangler den typen hormon? Det er jo ingen leger som vil sjekke. Jeg lider av overspising og kan krysse av i alle bokser for insulinresistens, men få en lege til å forstå? Anonymkode: 6696f...185
AnonymBruker Skrevet 21. juli #18 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Spør om Mounjaro Anonymkode: 3523e...161 Hva er forskjellen? Om du vet.. Anonymkode: cb774...0e9
AnonymBruker Skrevet 21. juli #19 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kan du oppsøke psykolog hvis det er overspising som er problemet? Anonymkode: 52ae6...9c9 Jeg kan jo sikkert det, men jeg har liksom ikke noen åpenbare psykiske plager eller vonde erfaringer som skal ha gjort meg sånn her.. føles liksom litt teit for meg.. Anonymkode: cb774...0e9
AnonymBruker Skrevet 21. juli #20 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Mulig det kan hjelpe for noen, men i TS sitt tilfelle, tror jeg problemet skyldes hormonmangel og en psykolog kan ikke få kroppen til å produsere slike hormoner. I så fall ville psykologen også kunne helbrede diabetespasienter.... Anonymkode: 71370...a3e Men hvordan kan jeg finne ut av dette? Mener du at overspisingen kommer fra at det er noe jeg har mangel av? Og hva hjelper isåfall da? Disse sprøytene? Anonymkode: cb774...0e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå