Gå til innhold

Legger du ut bilder av dine barn på sosiale medier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg la ut bilde da de var født. Bare av hånda og kort tekst. Ikke navn eller fødselsdato. 

Sender også bilder/videoer av barna til nære venner og familie. 

Ellers legger vi aldri ut noe og ingen får lov å legge ut bilder av våre barn noen plass. 

Anonymkode: 24df1...f7e

• Liker 1
Skrevet

Ikke på Facebook, Instagram osv, men legger av og til ut på privat snap story. Jeg har dog bare de aller nærmeste, som jeg uansett ville sendt bildene til som venner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger ut kanskje ett bilde i uka på Snap. Jeg har bare nærmeste venner og familie på kontaktlista der, ingen jeg ikke har virkelig kontakt med til vanlig.

Bildene handler mer om hva vi gjør enn om barna. For eksempel et bilde av at vi plukker markjordbær. Da er det bærene som er i fokus og ikke barnet. Eller et bilde av at vi er på båttur - og man ser båten og utsikten og kanskje bakhodet til barnet.

Anonymkode: 5c129...8d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

F eks facebook/snapchat ol

Anonymkode: c31f2...3ff

Nei!

Sender kun til aller nærmeste familie på snap feks!

Men når de er store nok til å bestemme selv(ungdom feks) så sender jeg aldri av de uten samtykke!

Isåfall bare ryggen og det syns de er greit! Sender stortsett av andre ting!

Anonymkode: 3d48b...141

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men kun i positive situasjoner, og det går lenge mellom hver gang.

Anonymkode: e15e6...14d

Skrevet

Har private SomE kontoer og der jeg legger jeg ut bilder av barna og meg selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og ser ikke helt problemet med det! Sønnen min er i tenårene, og synes det er stas at jeg legger ut bilder hvor han gjør noe bra. 

Nå skal det sies at jeg ikke er spesielt aktiv på SoMe, så det blir en sjelden gang.

Ungdommer legger jo ut bilder av seg selv.

Anonymkode: c8110...b73

• Liker 1
Skrevet

Herregud synes at folk er helt hysteriske når det kommer til dette.. så klart legger man ikke ut bilde av barnet lettkledd men alt med måte. Akkurat som at noen kommer til å få tak i de bildene, og da hva ? Hva er man redd for.. hva tror man at de skal brukes til ? Akkurat det ene bildet av barnet sitt? Tviler på at det er interessant for andre å gjøre noe med det.. Folk må slappe av litt.. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

F eks facebook/snapchat ol

Anonymkode: c31f2...3ff

Nei, våre barn skal ikke eksponeres på noe sosialt medium. Der er vi strenge og av en grunn. 

Anonymkode: 5a7fe...6e2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym941 skrev (15 minutter siden):

Herregud synes at folk er helt hysteriske når det kommer til dette.. så klart legger man ikke ut bilde av barnet lettkledd men alt med måte. Akkurat som at noen kommer til å få tak i de bildene, og da hva ? Hva er man redd for.. hva tror man at de skal brukes til ? Akkurat det ene bildet av barnet sitt? Tviler på at det er interessant for andre å gjøre noe med det.. Folk må slappe av litt.. 

Tenker du at Kripos også er helt hysteriske? Hva får deg til å tro at du vet bedre enn dem?

https://www.vg.no/nyheter/i/jQx60z/kripos-advarer-mot-ai-skapte-overgrepsbilder

Anonymkode: fea45...b2d

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, legger aldri ut slikt, heller ikke navn, fødselsdato el. 
Min eldste (av 4) er født '03, har alltid tenkt slik. 

Anonymkode: 4b60f...8ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk spørsmål av min tenåring om hvorfor jeg ikke delte av han, det syntes han var sårende da jeg hadde meg selv og far i reelene mine. Jeg har åpen profil, så dermed har jeg ikke delt mer enn en hånd, bak hode ol. Min sønn syntes jeg har skikkelig kjip 

Anonymkode: a1075...24a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Over hodet ikke.

Gitt beskjed til alle slekt også.

Ingen bilder av våre barn på internett før dem er gamle nok til selv å skjønne konsekvensene.

Har måtte rapportere ei tante som ikke hørte etter, og nektet å slette.

Heldigvis slettet Facebook bildene, hun blei forbanna, så hun får ikke lenger komme på besøk eller ta bilder av barna.

Har slekt og venner som har opplevd uthenting i ettertid pga bilder foreldre har lagt ut på SoMe.

Anonymkode: 2169b...4f7

Hvordan fikk du facebook til å slette bildene? Skjer ingenting når jeg rapporterer..

Anonymkode: 450f9...6a8

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke barn selv, så nei. Men kjenner flere som gjør det, og jeg forstår ikke hvorfor. Det er fullstendig uinteressant og

Anonymkode: cbe50...6ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La ut ultralydbilder på fb, og ett par babybilder. Men nå har jeg ikke Instagram eller fb lenger, kun snap. Og der legger jeg ut bilder av ungen, eller tenåring som hun er nå. 

Anonymkode: 29c57...62f

Skrevet
Anonym941 skrev (1 time siden):

Ja jeg synes det.. nordmenn tror på alt av nyheter 

Det skal veldig mye til og synes det er overdrevet 

Herregud..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svarene i denne tråden er ikke representative, for å si det sånn 🤣🤣

Anonymkode: b5dc9...d2a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig har jeg gjort det i 20 år nå. Snakker da om anstendige bilder. Alt fra bærplukking til første sykkelturen.

Anonymkode: 78397...736

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tenker du at Kripos også er helt hysteriske? Hva får deg til å tro at du vet bedre enn dem?

https://www.vg.no/nyheter/i/jQx60z/kripos-advarer-mot-ai-skapte-overgrepsbilder

Anonymkode: fea45...b2d

At nettet flommer over av KI-genererte bilder er jo ingen grunn til frykt, snarere det motsatte. Når alle vet at KI kan lage falske bilder av hva som helst og hvem som helst, forsvinner jo litt av kredibiliteten til slike bilder. 

Jeg vet ikke hvor mange bilder som lastes opp til feks IG daglig, men at noen skulle fatte interesse for mine amatørmessige og strengt tatt ganske kjedelige feriebilder fremstår ikke som noen voldsom trussel.

Anonymkode: e15e6...14d

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...