Supernaut Skrevet 21. juli #21 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor har fu det fra? Anonymkode: 7d401...e49 Det er ganske logisk at det kan ende slik, vel? I tillegg er det lite vann i magasinene og blir det en tørr høst blir det svært høy pris til vinteren. 1
petterm Skrevet 21. juli #22 Skrevet 21. juli Supernaut skrev (10 minutter siden): Det er ganske logisk at det kan ende slik, vel? I tillegg er det lite vann i magasinene og blir det en tørr høst blir det svært høy pris til vinteren. De som ikke ønsker Norgespris beholder dagens strømstøtte, så en pris etter strømstøtte på 800 øre er neppe veldig realistisk. Selv 200 øre høres urealistisk ut. 2
NakenPanda Skrevet 21. juli #23 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis man velger denne avtalen, vil det da bli slutt på at det lønner seg å bruke strøm om natten og i helger? Anonymkode: d807e...905 Ja fast pris uansett, men nettleia varierer jo litt
AnonymBruker Skrevet 21. juli #24 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): På "min side" i strømapp står det at jeg kan spare ca 1350 kroner ved å velge norgespris, i følge tallene fra i fjor. Er det bryet verdt å bytte? Kan jeg bruke "uendelig" med strøm til vinteren da? Hadde ikke tenkt å bry meg om å bytte, har lave strømregninger hele året, men lurer nå litt da. Anonymkode: e118a...2b6 Norgespris er en strømstøtteordning, ikke en strømavtale. Blir Norgespris en realitet, noe vi ikke vet før etter valget til høsten, så kan du enten velge strømstøtte slik du har i dag. Eller du kan låse strømprisen din med Norgespris til 50. Øre kvh. Hva du betaler i dag oppgir du ikke. Men se på fakturaen din hva du betaler som ikke er strøm. F.eks. månedsavgift og påslag. De mest gunstige avtalene har minus påslag ikke pluss påslag. Og kr. 0 i månedsavgift. Spotpris er spotpris. Det er alt annet unødvendig tull du betaler ekstra for, du kan spare på.. Anonymkode: 0641e...cc0
AnonymBruker Skrevet 22. juli #25 Skrevet 22. juli Siste strømregning ble fordelt slik: Strøm 311,- - nettleie: 438,- sum: 750.- Jeg så på gjennomsnitt siste år at prisen jeg betalte var ca 100 øre og det blir jo dobbelt av den norgesprisen. En grunn til at jeg avventer er at jeg for mange, mange år siden prøvde å ha ett annet strømselskap enn det lokale og det ble dyrere enn forventet. Man betaler jo nettleie og mye annet hos de lokale uansett, og det kommer vel noe man må betale for utenom selve strømprisen hos de andre. Jeg vet prisene var anderledes den gang, rundt 2006 kanskje. Takker for alle svar, fin diskusjon og sitter på gjerdet frem til høsten og man vet litt mer. Anonymkode: e118a...2b6
AnonymBruker Skrevet 22. juli #26 Skrevet 22. juli Supernaut skrev (9 timer siden): Det er ganske logisk at det kan ende slik, vel? I tillegg er det lite vann i magasinene og blir det en tørr høst blir det svært høy pris til vinteren. Hvor har du lest at dagens strømstøtte oppheves? Anonymkode: 7d401...e49
newman01 Skrevet 22. juli #27 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvor har du lest at dagens strømstøtte oppheves? Anonymkode: 7d401...e49 Den oppheves ikke. Men la oss si at 70% av befolkningen her i sør velger fastpris og driter i når strømmen brukes. Alle lader elbil etter jobb, dusjer om morgenen og lager middag når den skal spises. Det kan medføre HØY spotpris. Ja, man får strømstøtte på 90% over 90øre, men om spotpris er 250 øre blir din pris godt over dobbelt så dyr som Norgespris. Og siden majoriteten ikke bryr seg om spotprisen og bruker strøm som i gamle dager vil det kunne bli ugrei sluttsum. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #28 Skrevet 22. juli Nordmenn er lette å lure. "Lave" spotpriser 1-2 timer midt på dagen men +1000,- i nettleie... Anonymkode: c91a6...a5e
newman01 Skrevet 22. juli #29 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nordmenn er lette å lure. "Lave" spotpriser 1-2 timer midt på dagen men +1000,- i nettleie... Anonymkode: c91a6...a5e Det blir dyrt når stat, kommuner og fylker skal ta ut milliarder i utbytte. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #30 Skrevet 22. juli newman01 skrev (12 minutter siden): Den oppheves ikke. Men la oss si at 70% av befolkningen her i sør velger fastpris og driter i når strømmen brukes. Alle lader elbil etter jobb, dusjer om morgenen og lager middag når den skal spises. Det kan medføre HØY spotpris. Ja, man får strømstøtte på 90% over 90øre, men om spotpris er 250 øre blir din pris godt over dobbelt så dyr som Norgespris. Og siden majoriteten ikke bryr seg om spotprisen og bruker strøm som i gamle dager vil det kunne bli ugrei sluttsum. Jeg bor i NO1 og har de siste årene investert stort i smart termostater, smarte panelovner, ventilasjonsanlegg for å bedre fordele varmen i huset fra vedfyring og to elbiler som lades mot strømpris. Dette gjør at vår snittpris i tibber ligger langt under hva som er ansett som lav strømpris. Men norgespris vil være langt billigere enn hva vi har sett de siste årene og alle investeringene jeg har gjort vil være forgjeves når jeg går for norgespris. Og du kan regne med at jeg kommer til å gi faen i når jeg bruker strøm med en fastprisavtale. Deilig for meg som forbruker, men jeg synes det er kjemperart at fastpris blir en mulighet når det har vært så mye snakk om nettkapasitet og styring av nettet de siste årene. Med norgespris blir det billigere med strøm enn å fyre med ved. Synes norgespris er en idiotisk ting som trekker politikk inn i noe som burde styres uavhengig slik som renta, men som forbruker klapper jeg i hendene. Anonymkode: 199cc...46e
AnonymBruker Skrevet 22. juli #31 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Siste strømregning ble fordelt slik: Strøm 311,- - nettleie: 438,- sum: 750.- Jeg så på gjennomsnitt siste år at prisen jeg betalte var ca 100 øre og det blir jo dobbelt av den norgesprisen. En grunn til at jeg avventer er at jeg for mange, mange år siden prøvde å ha ett annet strømselskap enn det lokale og det ble dyrere enn forventet. Man betaler jo nettleie og mye annet hos de lokale uansett, og det kommer vel noe man må betale for utenom selve strømprisen hos de andre. Jeg vet prisene var anderledes den gang, rundt 2006 kanskje. Takker for alle svar, fin diskusjon og sitter på gjerdet frem til høsten og man vet litt mer. Anonymkode: e118a...2b6 Har du en snitt pris på 100 øre siste året så er enten regneferdighetene dine dårlige, eller du bruker strøm kun når strømprisen er på sitt høyeste. Med en så høy nettleie så er der og noe å gå på. Skulle tallene dine mot formodning stemme, så er der fastpriser du kan tegne nå som vil være gunstigere for deg særlig dersom du velger Norgespris i tillegg til fastprisavtale. Anonymkode: 0641e...cc0
AnonymBruker Skrevet 22. juli #32 Skrevet 22. juli newman01 skrev (13 timer siden): Hvis de fleste i din steømregion velger fastpris og driter i når de bruker strøm kan det medføre at du må betale 200-800 øre for ditt strømforbruk når du skal lage middag, dusje og kveldsmat. Strømstøtten fortsetter jo. Så da vil en ikke betale mer en i dag Ser her nå hadde det vært flere dager en hadde betalt mer med fastpris en å ikke ha det. Det er og noe flere har påpekt at for en del kan det bli dyrere med fastpris, og det å flyte strømmen rundt på døgnet det trenger en heler ikke lenger da. Så da vil de fortsatt ha mye av presset på nettet som de klager over. At folk ikke flytter eks vaskemaskin et par timer seinere eller tidligere osv Anonymkode: e7924...380
AnonymBruker Skrevet 22. juli #33 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du en snitt pris på 100 øre siste året så er enten regneferdighetene dine dårlige, eller du bruker strøm kun når strømprisen er på sitt høyeste. Med en så høy nettleie så er der og noe å gå på. Skulle tallene dine mot formodning stemme, så er der fastpriser du kan tegne nå som vil være gunstigere for deg særlig dersom du velger Norgespris i tillegg til fastprisavtale. Anonymkode: 0641e...cc0 Her er laveste trin på nettleie 750 kr noe nesten ingen klarer. Fleste der vi bor er på trin 2 og den er på 1200kr Anonymkode: e7924...380 1
A-hunter Skrevet 22. juli #34 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nordmenn er lette å lure. "Lave" spotpriser 1-2 timer midt på dagen men +1000,- i nettleie... Anonymkode: c91a6...a5e Politikerne er flinke til å ødelegge, er vel mer riktig. Alt dette tullet med strøm og strømpris var rett og slett fryktelig unødvendig. Å ødelegge en ting som virket og som ga befolkningen tilgang på ren og billig energi er et utrolig stykke elendig arbeid. Heldigvis for de både klapper og jubler velgerne av dette, og i september vil de si: Mye mer av det samme, takk!
AnonymBruker Skrevet 22. juli #35 Skrevet 22. juli Norgespris på strøm er ikke aktuelt for meg siden jeg bor i Midt Norge. For hvorfor skal en betale hele 40 øre pr kvw når en nå har lavere pris en det. Anonymkode: 6f2a1...383 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #36 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Norgespris er en strømstøtteordning, ikke en strømavtale. Blir Norgespris en realitet, noe vi ikke vet før etter valget til høsten, så kan du enten velge strømstøtte slik du har i dag. Eller du kan låse strømprisen din med Norgespris til 50. Øre kvh. Hva du betaler i dag oppgir du ikke. Men se på fakturaen din hva du betaler som ikke er strøm. F.eks. månedsavgift og påslag. De mest gunstige avtalene har minus påslag ikke pluss påslag. Og kr. 0 i månedsavgift. Spotpris er spotpris. Det er alt annet unødvendig tull du betaler ekstra for, du kan spare på.. Anonymkode: 0641e...cc0 50 øre pr kvh er dyrt. Da blir det slutt på å unngå å fryse her iallefall og mindre varme dusjer. Anonymkode: 6f2a1...383
AnonymBruker Skrevet 22. juli #37 Skrevet 22. juli NakenPanda skrev (14 timer siden): Alt bortsett fra NO 3 og 4 (Midt og Nord Norge) lønner deg seg med Norgespris i stor grad, så nei, vanskelig å bli billigere en 40 øre+moms (50 øre) Enig i det, men det er stor forskjell på prisnivået i NO2 og NO1/NO3, og det skal ikke stor prisnedgang til før besparelsen i sistnevnte områder blir marginal eller i verste fall negativ. Anonymkode: f2859...e2c
AnonymBruker Skrevet 22. juli #38 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Norgespris på strøm er ikke aktuelt for meg siden jeg bor i Midt Norge. For hvorfor skal en betale hele 40 øre pr kvw når en nå har lavere pris en det. Anonymkode: 6f2a1...383 Ordningen er primært designet for å utjevne urimelige prisforskjeller mellom sørnorge (særlig NO2) og resten av landet. Anonymkode: f2859...e2c
AnonymBruker Skrevet 22. juli #39 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg bor i NO1 og har de siste årene investert stort i smart termostater, smarte panelovner, ventilasjonsanlegg for å bedre fordele varmen i huset fra vedfyring og to elbiler som lades mot strømpris. Dette gjør at vår snittpris i tibber ligger langt under hva som er ansett som lav strømpris. Men norgespris vil være langt billigere enn hva vi har sett de siste årene og alle investeringene jeg har gjort vil være forgjeves når jeg går for norgespris. Og du kan regne med at jeg kommer til å gi faen i når jeg bruker strøm med en fastprisavtale. Deilig for meg som forbruker, men jeg synes det er kjemperart at fastpris blir en mulighet når det har vært så mye snakk om nettkapasitet og styring av nettet de siste årene. Med norgespris blir det billigere med strøm enn å fyre med ved. Synes norgespris er en idiotisk ting som trekker politikk inn i noe som burde styres uavhengig slik som renta, men som forbruker klapper jeg i hendene. Anonymkode: 199cc...46e Enig i at ordningen har klare svakheter; for det første fordelingsmessig ved at den gir mest støtte til de som bruker mest (og helt meningsløs støtte til fritidsboliger), og for det andre ved at den i liten grad insentiverer til strømsparing. Det som er et stort problem med dagens prissystem, og som må løses, er de enorme forskjellene mellom sørnorge (særlig NO2) og resten av landet. Disse har ingenting med naturlige markedsforskjeller å gjøre, men er politisk skapt gjennom vedtaket om å bygge store strømkabler fra NO2 til utlandet. Prisen for de betydelige offentlig ekstrainntektene dette innebærer, er det befolkningen i NO2, og tildels resten av sørnorge, som betaler. Det fungerer på mange måtet som en ubegrunnet ekstra skatt for sørnorge. Det vi ideelt sett burde ha, er en ordning som utjevner de meningsløse prisforskjellene, samtidig som den motiverer til strømsparing. Dette kan i prinsippet gjøres ved at man i større grad enn idag tilbakefører statens ekstrainntekter til strømområdene i sørnorge, f.eks. med et fast beløp pr. husstand. Da blr prisforskjellene mindre, samtidig som intensivene til strømsparing beholdes. Dette kan kombineres med at deler av statens ekstrainntekter benyttes til å subsidere sparetiltak i boliger i en helt annen utstrekning enn det gjøres idag. Anonymkode: f2859...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #40 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her er laveste trin på nettleie 750 kr noe nesten ingen klarer. Fleste der vi bor er på trin 2 og den er på 1200kr Anonymkode: e7924...380 Hvilken strømsone skal så dette være? Anonymkode: 0641e...cc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå