Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På "min side" i strømapp står det at jeg kan spare ca 1350 kroner ved å velge norgespris, i følge tallene fra i fjor.  Er det bryet verdt å bytte? Kan jeg bruke "uendelig" med strøm til vinteren da? 

Hadde ikke tenkt å bry meg om å bytte, har lave strømregninger hele året, men lurer nå litt da.

Anonymkode: e118a...2b6

Skrevet

5000kWh kan du bruke. 
Risikoen er at mange velger Norgespris, og at du som ikke velger det må betale blodpris neste år 

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (3 minutter siden):

5000kWh kan du bruke. 
Risikoen er at mange velger Norgespris, og at du som ikke velger det må betale blodpris neste år 

Ok, jeg var inne i appen og kikket nå, jeg brukte 5795 kWh siste 12 mndr. 

hmmm vil ikke betale blodpris nei! Takk for svar. :)

Skrevet

Norgenspris er primært for NO2 (sør- og sørvestlandet) som idag betaler mye høyere strømpriser enn alle andre. Bor du på vest- eller østlandet vil det trolig lønne seg med norgespris, men besparelsene blir neppe store. For Midtnorge og Nordnorge vil det ikke lønne seg.

Anonymkode: f2859...e2c

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

På "min side" i strømapp står det at jeg kan spare ca 1350 kroner ved å velge norgespris, i følge tallene fra i fjor.  Er det bryet verdt å bytte? Kan jeg bruke "uendelig" med strøm til vinteren da? 

Hadde ikke tenkt å bry meg om å bytte, har lave strømregninger hele året, men lurer nå litt da.

Norges pris er en fastpris, der prisen for strøm skal være 50 øre pr kWh hele avtaleperioden på ett år.

Det er et alternativ til strømstøtte. 

Fordelen er når strømmen koster mer enn 50 øre kWh. Ulempen er når prisen under 50 øre kWh, da må en fortsatt betale 50 øre. Det er en bindingstid på avtalen.

En stor fordel er en slipper å tenke på prisen. Nettleie kommer i tillegg, dvs faktisk pris pr kWh blir ca 1 kr pr kWh. 

Norges pris gjelder for 5000 kWh per måned for boliger. 1000 kWh per måned for fritidsboliger. Brukes mer er betales ordinær pris uten strømstøtte. Svært få boliger bruker over 5000 kWh pr mnd.

Endret av TBL12
  • Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

5000kWh kan du bruke. 

Hvor har du blodpris fra? Har du ikke lest deg opp på hva du kan velge?

Man kan velge Norgespris til 40øre, eller dagens strømstøtte.

Anonymkode: 7d401...e49

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det har blitt ytret i media strømprisen vil gå opp pga fastprisen.

Trolig overdreven frykt, fastpris for husstander er vanlig i flere land. I Norge har forholdsvis få valgt fastpris avtaler.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Norgenspris er primært for NO2 (sør- og sørvestlandet) som idag betaler mye høyere strømpriser enn alle andre. Bor du på vest- eller østlandet vil det trolig lønne seg med norgespris, men besparelsene blir neppe store. For Midtnorge og Nordnorge vil det ikke lønne seg.

Anonymkode: f2859...e2c

Alt bortsett fra NO 3 og 4 (Midt og Nord Norge) lønner deg seg med Norgespris i stor grad, så nei, vanskelig å bli billigere en 40 øre+moms (50 øre)

Endret av NakenPanda
  • Liker 2
Skrevet

Hvis man velger denne avtalen, vil det da bli slutt på at det lønner seg å bruke strøm om natten og i helger? 

Anonymkode: d807e...905

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvis man velger denne avtalen, vil det da bli slutt på at det lønner seg å bruke strøm om natten og i helger? 

Forskjellen på strømpris på helg og natt blir mye mindre. Men, nettleien har gjerne en liten forskjell på kveld og helg. I tillegg har nettleien en effekt del, det lønner seg dermed å fordele strømforbruket utover døgnet for lavere nettleie. Er gjerne trappetrinn på 2,5,10 kWh osv.

Så helt slutt på varierende pris blir det ikke, men forskjellen blir mindre.

Fastpris har blitt kritisert for det vil ikke gi intensiv til å investere i systemer som sparer strøm.

Nå har strømmen fortsatt en kostnad og vi vet ikke hvor lenge Norgespris vil bli tilgjengelig. Prisen skal også fastsettes på nytt for neste periode.

Må bare vente se hva som skjer. 

Endret av TBL12
Rettet setning Så helt slutt på varierende pris blir det ikke, men forskjellen blir mindre.
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Der ligger noe av problemet.

Noe av meningen med variabel strømpris over døgnet skulle være at man minsker belastningen på nettet når mange utnytter tiden da strømmen er billig og nettbelastningen relativt liten. Det virker ikke slik når prisen blir fast over hele døgnet.

Noe av vitsen med såkalte smartmålere faller også bort. Stor investering til liten nytte. 

Det eneste vetttuge etter min mening er å la prisen variere, men sette en makspris. Men da må vi nok også få vettuge politikere . . . 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis de fleste i din steømregion velger fastpris og driter i når de bruker strøm kan det medføre at du må betale 200-800 øre for ditt strømforbruk når du skal lage middag, dusje og kveldsmat. 

• Liker 1
Skrevet

Kan man velge Norges pris allerede ?

Anonymkode: b58e9...b4a

Skrevet
newman01 skrev (6 minutter siden):

Hvis de fleste i din strømregion velger fastpris og driter i når de bruker strøm kan det medføre at du må betale 200-800 øre for ditt strømforbruk når du skal lage middag, dusje og kveldsmat. 

Strømstøtten skal fortsette, så prisen vil begrenses til husstander.

En del bedrifter har inngått avtale med fastpris. Det er også vanlig for husstander i flere land.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man velge Norges pris allerede ?Anonymkode: b58e9...b4a

Det er ikke mulig å inngå avtale om Norgespris pr nå. Noen selskaper har kommet med avtaler som har navn som kan ligne, men det er ikke tilsvarende avtaler.

Norges pris avtalen skal gjelde fra 1. oktober 2025 til 31. desember 2026.

Første justering av pris skal skje fra 1. januar 2027.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan man velge Norges pris allerede ?

Anonymkode: b58e9...b4a

Det vil være mulig å bestille Norgespris fra slutten av september.

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det vil være mulig å bestille Norgespris fra slutten av september.

Kommer det ikke an på hvilken regjering vi får? 

Anonymkode: 83934...d3d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok, jeg var inne i appen og kikket nå, jeg brukte 5795 kWh siste 12 mndr. 

hmmm vil ikke betale blodpris nei! Takk for svar. :)

5000 kWh er i måneden 

Anonymkode: 3b843...c9a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kommer det ikke an på hvilken regjering vi får? Anonymkode: 83934...d3d

Lov om Norgespris og strømstønad til husholdninger er vedtatt. Tviler på den blir avviklet før første oktober når den trer i kraft uavhengig av regjeringen.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=103663

https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/strom/sporsmal-og-svar-om-norgespris/id3089310/

Endret av TBL12
  • Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Hvis de fleste i din steømregion velger fastpris og driter i når de bruker strøm kan det medføre at du må betale 200-800 øre for ditt strømforbruk når du skal lage middag, dusje og kveldsmat. 

Hvor har fu det fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...