AnonymBruker Skrevet 21. juli #61 Skrevet 21. juli Klart du ikke kan troppe,opp på legevakten for smertestillende 😳 Blir du dårlig pga høyt blodtrykk, tar de deg selvsagt inn… men så lenge du ER på legevakten, står det ikke «om livet» akkurat (kommer helt an på symptomene selvsagt), så du vil neppe få høy prioritet og må belage deg på å vente. Begynn for all del ikke å rør om smertestillende da. Du vil bli tatt inn for undersøkelse og dersom tilstanden din tilsier det, vil du bli henvist akuttmottak for innleggelse. Får de stabilisert trykket, gir de deg formaninger - mulig også en resept på bt-senkende med beskjed om at fastlegen må følge dette videre. Få deg fastlege! Anonymkode: 1bcda...f53 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli #62 Skrevet 21. juli Spørsmålet du må svare på først er om du er medlem av Folketrygden eller den europeiske helsetrygdordning? Jeg mistenker nei? Anonymkode: 160ca...ad8 6
Knutekålmor85 Skrevet 21. juli #63 Skrevet 21. juli Det er godt mulig du har havnet i et av hullene i det digitaliserte helsevesenet i Norge. Det er forventet at alle pasienter ligger med riktig status i alle digitale systemer. Det er et unntak for akutte og livstruende tilstander. Jeg har et par forslag som kanskje kan fungere: Finn en fastlege med godt med ledig plass på listen. Det er typisk folk som har nettopp startet som fastlege. Der er mulig du får være pasient fram til du kan søke om å få denne legen som fastlege. Eller ta kontakt med kommunelegen, legg fram bekreftelse på trygderettigheter og be om råd videre. Eventuelt ta det videre med statforvalteren om kommunelegen ikke kan svare. 3 1
NakenPanda Skrevet 21. juli #64 Skrevet 21. juli Han har meldt seg ut av folketrygden flyttet ut av landet og når det ikke går lengre har han flyttet hjem igjen for å søke hjelp, det er derfor han ikke vil svare. Minner meg om bamsegutt minus kidsa 9
BobbySocks Skrevet 21. juli #65 Skrevet 21. juli Wally Wanderlust skrev (2 timer siden): Jeg har som sagt rettigheter i folketrygden, men det er ikke det som bestemmer om man får fastlege. Mine spørsmål var ikke hvordan jeg får rettigheter, eller hvorfor jeg har mistet de. Det var hvorfor helsevesenet ikke hjelper meg som har rettigheter til å få helsehjelp. Du har jo åpentbart ikke rettigheter til helsehjelp om du ikke har rett til fastlege. Legevakt er ikke for kroniske plager, selv ikke for de uten fastlege. Det er ingen «rett» å få komme dit med plager du har hatt i mange år. 5 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #66 Skrevet 21. juli test1e skrev (3 timer siden): Det er vel de som har jobbet, betalt skatt. Ikke for de som vender Norge ryggen. Gang på gang kommer bla. Spania-farere krypende tilbake til Norge med lua i hånda. Når de blir syke eller må på hjem, da er det plutselig godt å ha Norge. Og så? Så lenge det er slik det fungerer er man dum om man ikke utnytter systemet. Jeg skattet ikke til Norge på 12 år. Flyttet tilbake og kom rett inn i folketrygden igjen, som om ingenting hadde skjedd. Sparte mye penger på skatt der, ja! 😁 Anonymkode: f5454...1ea
AnonymBruker Skrevet 21. juli #67 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og så? Så lenge det er slik det fungerer er man dum om man ikke utnytter systemet. Jeg skattet ikke til Norge på 12 år. Flyttet tilbake og kom rett inn i folketrygden igjen, som om ingenting hadde skjedd. Sparte mye penger på skatt der, ja! 😁 Anonymkode: f5454...1ea Da hadde du antagelig jobb i Norge etter flytting? Å flytte tilbake som yrkesaktiv er uproblematisk. Uten jobb eller uføretrygd er det verre. Forstod ikke helt hva som gjaldt TS her Anonymkode: 160ca...ad8 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #68 Skrevet 21. juli Wally Wanderlust skrev (3 timer siden): Jeg har kontaktet legevakten flere ganger grunnet sterke smerter, men de avviser meg, og sier at de ikke gir smertelindring til pasienter. Jeg henvises til et legesenter i byen, men de har vanlig kontortid, så når det blir helg er det naturligvis stengt. Legesenteret jeg henvises til er et legesenter for de uten fastlege, men de ønsker ikke pasienter til oppfølging, så jeg får beskjed om at jeg har fått nok helsehjelp. At jeg ikke har smertelindring bryr de seg ikke om. Jeg hadde bestemt meg for å reise tilbake til dit jeg hadde flyttet fra, siden de tilbyr helsehjelp når jeg behøver det, til tross for at jeg ikke hadde noen inntekt der, men siden NAV har infomrert de om at jeg nå er bosatt i Norge, så har de samtidig fratatt meg rettighetene jeg hadde der. Jeg har derfor havnet i limboland,og har ikke adekvat helsehjelp noen steder. Jeg har forsøkt å ringe legekontor, legevakt, pasientombud, statsforvalter, Helse Midt, Helse Sør Øst, Helse Sør, Helse Nord, men ingen kan hjelpe. Jeg har forsøkt å ringe advokat, men alle er på ferie. Historien din henger ikke på greip! Ifølge HelseNorge har "alle innbyggere som ifølge folkeregisteret er bosatt i en norsk kommune, rett til en fastlege." Så er du ikke folkeregistrert i en norsk kommune? At du ikke har fått plass på en leges liste er ikke det samme som at du ikke har fått rett til en fastlege. Du har uansett blitt plassert av kommunen på et legekontor. Du kan sette deg på venteliste for en fastlege på dette kontoret eller et annet. Det er samme for kommunen. Det legekontoret du er plassert på, er som din fastlege. Om de ikke vil hjelpe deg med den medisinen du mener du trenger eller den behandlingen du ønsker er noe helt annet enn mangel på rettigheter. Det kan være medisinen/behandlingen du har fått i utlandet ikke brukes i Norge, men det bør legen ha forklart deg. Du kan klage på behandlingen om du mener den er feil, eller om kommunikasjonen er feil med legekontoret. Klag til kommunen. Uten at du trenger gå i detalj om hva som feiler deg, hva er din definisjon av "adekvat helsehjelp"? Anonymkode: 8bba6...67f 6 2
NakenPanda Skrevet 21. juli #69 Skrevet 21. juli (endret) AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Og så? Så lenge det er slik det fungerer er man dum om man ikke utnytter systemet. Jeg skattet ikke til Norge på 12 år. Flyttet tilbake og kom rett inn i folketrygden igjen, som om ingenting hadde skjedd. Sparte mye penger på skatt der, ja! 😁 Anonymkode: f5454...1ea Det fungerer jo bare hvis man er ok med avkortning på garanti pensjonen man da får Endret 21. juli av NakenPanda 2
Gibralfaro Skrevet 21. juli #70 Skrevet 21. juli (endret) Blir jo nesten litt mørkredd av å lese her. 🤯 Endret 21. juli av Gibralfaro
Jadaomatte Skrevet 21. juli #71 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mens såkalte flyktninger/lykkejegere får legetime osv når de kommer til landet. Mens nordmenn som er født her og tidligere har jobbet og betalt skatt her får ikke lege når man flytter tilbake til Norge igjen etter å ha bodd noen år utenlands. Anonymkode: a02ad...e3e De får tildelt en advokat ved ankomst som sørger for at de får de rettighetene de har krav på. Ts, kanskje du har rett på gratis advokat som kan hjelpe deg med dette? Men må få helsehjelp i Norge, det skulle bare mangle. Blir det for smertefullt, ring til ambulanse og si du har vondt i brystet, da er de pliktig til å rykke ut. Dette er ikke bra, lykke til❤️
AnonymBruker Skrevet 21. juli #72 Skrevet 21. juli Enten står du på venteliste i din kommune eller så bytter du til en ledig lege i annen kommune som er ledig for så å bytte over til en i bostedskommunen og stå på venteliste der. Da har du faktisk en fastlege frem til det er din tur på ventelisten. Ta deg heller bryet med å komme deg dit. Forklar situasjonen til legekontoret. Informer om at du behøver ekstra tid/dobbel time e.l. eventuelt avtal at du sender journal/opplysninger god tid i forkant av timen via e-konsultasjon så legen kan sette seg mer inn i situasjonen din. Eller så går du privat. Det er slike ting som dette folk kan møte på når de flytter ut og inn i Norge. Anonymkode: 7c133...919
AnonymBruker Skrevet 21. juli #73 Skrevet 21. juli Jadaomatte skrev (8 minutter siden): De får tildelt en advokat ved ankomst som sørger for at de får de rettighetene de har krav på. Ts, kanskje du har rett på gratis advokat som kan hjelpe deg med dette? Men må få helsehjelp i Norge, det skulle bare mangle. Blir det for smertefullt, ring til ambulanse og si du har vondt i brystet, da er de pliktig til å rykke ut. Dette er ikke bra, lykke til❤️ Dette stemmer ikke. Advokat kostnadene dekkes bare dersom man fyller kriterier og bla bla bla. Man må ofte etterbetale dette. Så man må spørre seg om det er verdt det. Anonymkode: b973a...1d3 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #74 Skrevet 21. juli Jeg og datteren min har vært uten fastlege i 4 år. Fikk ikke ny da den forrige døde. Har måttet bruke legevakta, de gangene vi har trengt legehjelp. Men, jeg hørte nylig om noe som heter 0-lista. Det er alle som ikke har fastlege. Vi skal være knyttet til et legesenter / legekontor og ha krav på time der, men ikke hos en fast lege og gjerne hos ulike vikarer. Har ikke sjekket det opp, om det stemmer, men jeg tipser om det likevel. Anonymkode: 6a6c9...768
Jadaomatte Skrevet 21. juli #75 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette stemmer ikke. Advokat kostnadene dekkes bare dersom man fyller kriterier og bla bla bla. Man må ofte etterbetale dette. Så man må spørre seg om det er verdt det. Anonymkode: b973a...1d3 Ja, det kan hende… men hvilke kriterier er det? Noe hjelp og informasjon må han vel ha rett på? Mannen trenger tydeligvis spesialisthjelp, det er for galt at han må vente på det når han har kraftige smerter. Ts, har du journalen fra det landet du kommer fra?
AnonymBruker Skrevet 21. juli #76 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alle, absolutt alle, klarer å finne seg en fastlege, dersom de vil. Der er plenty av ledige fastleger på Helsenorge, så det er bare å velge. Om det betyr at du må reisen en halvtime fra der du bor, så klarer du det om du vil. Alle advokater er heller ikke påverke med avslått telefon. Vanligvis har advokater telefonen med seg, på ferie, fordi der er oppdrag de ikke kan si nei til, som kan komme inn i ferien, eller fordi de har sakene løpende som trenge oppfølging. At vi pårørende kan ønske både advokatjobben og mobilen dit pepperen gror, hjelper ikke i advokatyrket. Statsforvalteren jobber og om sommeren. Men de tar i all hovedsak inn bare skriftlige saker. De løste faktisk en alvorlig sak for oss i fjor sommer på ganske kort tid. MEN, og her er et stort MEN her. Du synes tydeligvis å selv mener hva du feiler, hva du trenger og dermed også hva en lege skal hjelpe deg med. Slik fungerer ikke det norske helsevesenet. Smertelindring, og dermed smertestillende på resept, til kronisk syke med eller uten p foran? Det er ikke en sak for legevakten. Er du fastlegeliste fordi du ikke klarer å komme deg inn på Helsenorge og gjøre ett valg, litt lengre borte enn noen meter fra din egen bolig, så er dette din sak. Du har fått tilbud om det du har rett på, et eget kommunalt fastlegekontor på bostedet ditt. Når de heller ikke synes å ville danse etter din pipe, slik jeg oppfatter ditt innlegg, så er det ditt eget problem hvordan du ønsker å løse din egen problematikk. At blodtrykket ditt går i taket i varmen, og sikkert litt over situasjonen din, det er slik det blir. Tar høyde for at du ikke liker ærlige og dirkete svar men det er ditt problem. Det er og ditt problem om du vil være i Norge eller dra tilbake dit du kommer fra. Vi har ett liv, og vi har valg. Du gjør dine valg og du er misfornøyd med resultatene av valgene dine. Da kan du velge å synke ned i selvmedlidenhet og klagesanger, eller jobbe med deg selv for å få et bedre liv! Anonymkode: 06db4...d4c Dette innlegget skrev jeg for over 4 timer siden. Jeg noterer meg en ting, ts, du har kommentert innlegg både før og etter det siterte her. Men ikke en eneste kommentar til hele innlegget mitt. Hvordan skal jeg forstå nettopp det? Jeg har noen tanker, men venter litt med å sette tankene på trykk. Anonymkode: 06db4...d4c 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli #77 Skrevet 21. juli Har selv vært borti å være tilknyttet legekontor, men uten fastlege. Såklart utreder og behandler de. Men det er gjerne ny lege hver gang. Får inntrykk av at problemet er at de kanskje ikke vil behandle/utrede slik du ønsker. Anerkjenner de ikke sykdommen din og mener du ikke trenger smertestillende? Anonymkode: 0c765...a81 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli #78 Skrevet 21. juli Wally Wanderlust skrev (7 timer siden): Hva gjør man egentlig, når man ikke har rettigheter, og blir nektet helsehjelp av det norske helsevesenet? Jeg har nylig flyttet tilbake til Norge etter å ha bodd i utlandet i mange år, og er derfra vant med å få helsehjelp når som helst når behovet er tilstede. For meg som er kronisk syk så har det vært en stor trygghet. Nå har jeg flyttet til Norge, jeg har fått fulle tryderettigheter i Norge, bortsett fra fastlege. NAV har bekreftet at jeg har fulle rettigheter, og de har samtidig informert myndighetene i landet jeg flyttet fra om dette, slik at de kunne stoppe mine rettigheter der. Dermed har jeg havnet i limbo, hvor jeg i praksis står uten helsehjelp. Jeg har kontaktet legevakten flere ganger grunnet sterke smerter, men de avviser meg, og sier at de ikke gir smertelindring til pasienter. Jeg henvises til et legesenter i byen, men de har vanlig kontortid, så når det blir helg er det naturligvis stengt. Legevakten avviser meg, ikke fordi at jeg ikke har rettigheter, men fordi at de ikke tilbyr smertelindring. Når jeg forteller de at jeg avvises av legesenteret jeg går til, og at jeg ikke har fastlege, så sier de at jeg da får gå til en privat lege. I går hadde jeg blodtrykk på 173/112, med blodtrykk på 112, men jeg turte jo ikke å forsøke å ringe legevakten en gang, siden de har avvist meg hver eneste gang jeg har kontaktet de. De gjentar at de ikke kan hjelpe meg, fordi at pasienter med kronisk smerte skal behandles av fastlegen, ikke av legevakten, fordi at de ikke driver med utredning. Legesenteret jeg henvises til er et legesenter for de uten fastlege, men de ønsker ikke pasienter til oppfølging, så jeg får beskjed om at jeg har fått nok helsehjelp. At jeg ikke har smertelindring bryr de seg ikke om. Jeg hadde bestemt meg for å reise tilbake til dit jeg hadde flyttet fra, siden de tilbyr helsehjelp når jeg behøver det, til tross for at jeg ikke hadde noen inntekt der, men siden NAV har infomrert de om at jeg nå er bosatt i Norge, så har de samtidig fratatt meg rettighetene jeg hadde der. Jeg har derfor havnet i limboland,og har ikke adekvat helsehjelp noen steder. Jeg har forsøkt å ringe legekontor, legevakt, pasientombud, statsforvalter, Helse Midt, Helse Sør Øst, Helse Sør, Helse Nord, men ingen kan hjelpe. Jeg har forsøkt å ringe advokat, men alle er på ferie. I mellomtiden så sitter jeg her, uten helsehjelp, og lurer egentlig på om dette er seriøst, eller om jeg har blitt utsatt for tidenes prank. For meg er dette en helt absurd situasjon å være og leve i, men noe hjelp eller forståelse er det ikke å få. Jeg er født i Norge av norske foreldre, med norske besteforeldre. Jeg har norsk pass, og kun norsk pass. Jeg har bodd i et vestlig EU-land, uten tilknytninger til noen ekle mennesker. Men helsehjelp i mitt eget hjemland, i mitt eget fødeland, det er bare å glemme. Det verste er jo at det ikke er noe nytt heller. Jeg flyttet fra landet for 15 år siden, fordi at jeg ikke fikk nødvendig helsehjelp, men nå tenkte jeg at det hadde blitt bedre i Norge, verdens rikeste land, og det beste landet å bo og leve i, men helsehjelp er for mye å be om. Hvor ble det av verdens beste helsevesen? Jeg finner de i alle fall ikke. Verdens beste helsevesen har vi kanskje ikke, men at de som har rett til det og behov for det får hjelp - det har vi. Jeg skjønner på dagboken din at du flyttet hjem til Norge fordi du ikke ble innvilget uføretrygd i landet du kom fra - da må du nok regne med at det tar litt tid før alt er på stell. Anonymkode: 0e398...5fb 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli #79 Skrevet 21. juli Hvis du har så høyt blodtrykk så er 113 rette stedet å henvende seg. Ellers så må du jo bare misbruke legevakt inntil du får fastlege. Du har jo papirer på alt du feiler ta det med til legevakten og. Anonymkode: 2c8ce...119 2 2
Wally Wanderlust Skrevet 22. juli Forfatter #80 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette innlegget skrev jeg for over 4 timer siden. Jeg noterer meg en ting, ts, du har kommentert innlegg både før og etter det siterte her. Men ikke en eneste kommentar til hele innlegget mitt. Hvordan skal jeg forstå nettopp det? Jeg har noen tanker, men venter litt med å sette tankene på trykk. Anonymkode: 06db4...d4c Da bekrefter du jo bare det jeg svarte til deg i går, at du ikke leser hva jeg skriver. Jeg kan jo ikke bare velge meg fastlege når jeg ikke har tilgang til fastlegeordningen. Dette har jeg påpekt flere ganger i tråden, men når du da starter innlegget ditt med å skrive at "Alle klarer å få seg fastlege dersom de vil", så gir det en liten pekepinn på svarene som kan komme. Du virker lite interessert i å forstå situasjonen, og det er helt greit, men da er ikke jeg forpliktet til å svare på alt du skriver. Og hva mener du med at du "venter med å sette tankene på trykk"? Leste du i det hele tatt hva du skrev i går? Du gjorde tankene dine rimelig klare, og når du hopper til så mange konklusjoner, og samtidig ikke leser hva jeg skriver, så mister jeg lysten til å svare. Det får du nesten ta på din kappe, det er litt av konsekvensen med å være "direkte", som du påstår du er. 2
Anbefalte innlegg