AnonymBruker Skrevet 21. juli #41 Skrevet 21. juli Wally Wanderlust skrev (3 minutter siden): Ja, forteller de om det, samt at jeg er operert med komplikasjoner, men de henviser meg til legesenteret, og de sier de ikke ønsker pasienter som krever oppfølging, og sier jeg må vente på å få fastlege. Men sånn er det jo når man melder seg ut av folketrygden? Hvis ikke flyttingen er registrert er det merkelig at du er registrert hos NAV? Tror heller ikke akkurat at NAV melder til utlandet at noen har flyttet derfra, det skjer når du melder flytting til folkeregisteret. Hvis du har personnummer og registrert nok til å få penger fra NAV har du nok også mulighet til å logge deg på Helsenorge og velge deg en fastlege skal du se. Det eneste som kreves er at du har meldt ifra til folkeregisteret og at du har et personnummer. Anonymkode: eb730...6dc 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #42 Skrevet 21. juli Wally Wanderlust skrev (3 minutter siden): Ja, forteller de om det, samt at jeg er operert med komplikasjoner, men de henviser meg til legesenteret, og de sier de ikke ønsker pasienter som krever oppfølging, og sier jeg må vente på å få fastlege. Men sånn er det jo når man melder seg ut av folketrygden? Hvis ikke flyttingen er registrert er det merkelig at du er registrert hos NAV? Tror heller ikke akkurat at NAV melder til utlandet at noen har flyttet derfra, det skjer når du melder flytting til folkeregisteret. Hvis du har personnummer og registrert nok til å få penger fra NAV har du nok også mulighet til å logge deg på Helsenorge og velge deg en fastlege skal du se. Det eneste som kreves er at du har meldt ifra til folkeregisteret og at du har et personnummer. Anonymkode: eb730...6dc 2
Wally Wanderlust Skrevet 21. juli Forfatter #43 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg var utvandret. Skatteetaten og flyttesøknad var allerede i boks fra før. Jeg visste ikke om fastlegeordningen før det hadde gått en liten stund, og jeg trengte lege. Ble avvist og fortalt om dette med fastlege. Så jeg gikk å søkte meg inn, og fikk tildelt lege veldig kjapt. Anonymkode: f5454...1ea Men om det var i boks så hadde du allerede fått godkjent flyttingen, og dermed hadde du også tilgang til fastlegeordningen? Du flyttet kanskje tilbake med eller til en jobb? Da går i alle fall flytteprosessen raskere og smertefritt. Jeg har ikke jobb, og må derfor bevise at jeg har tilknytning til landet, derfor er behandlingstiden på søknaden også lang.
AnonymBruker Skrevet 21. juli #44 Skrevet 21. juli Wally Wanderlust skrev (1 time siden): Jeg hadde bestemt meg for å reise tilbake til dit jeg hadde flyttet fra, siden de tilbyr helsehjelp når jeg behøver det, til tross for at jeg ikke hadde noen inntekt der, men siden NAV har infomrert de om at jeg nå er bosatt i Norge, så har de samtidig fratatt meg rettighetene jeg hadde der. Kanskje det er lettere å flytte tilbake og få rettighetene i det landet i stedet? Anonymkode: b154d...592 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #45 Skrevet 21. juli Wally Wanderlust skrev (38 minutter siden): Jeg står ikke på venteliste for å få fastlege, fordi at Skatteetaten har opptil 6 måneder behandlingstid på flyttesøknaden min. Først når denne er godkjent vil jeg kunne søke om å få fastlege. De skal forsøke å få søknaden prioritert, kan ikke garantere noe. Men jeg har bekreftelse fra NAV på at jeg har fulle trygderettigheter i landet, jeg får bare ikke brukt de noen steder. De aller fleste kommuner har egne legesenteret som tar seg av pasienter som står uten fastlege. Har du kontaktet dem for å vite hvem du kontakter når du har behov? Anonymkode: 5494f...001 2
Gjest Linneah2013 Skrevet 21. juli #46 Skrevet 21. juli Mener jeg har hørt eller sett at det er mangel på fastleger, da er ventelistene lange, regner jeg med, men du må bare sette deg på venteliste
Minitroll Skrevet 21. juli #47 Skrevet 21. juli Har du noe utskrift av journal med sykehistorie fra utlandet da? Det kan jo i så fall hjelpe litt for en lege på kontoret for de uten fastlege. Ellers skal jo akutte smerter alltid undersøkes, slik at man kan utelukke potensielt dødelig sykdom.
AnonymBruker Skrevet 21. juli #48 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Så lite sympati for sånne som deg som flytter fra Norge, bidrar nada, og så syter når de flytter tilbake fordi de ikke får viljen Legevakten har ingenting med kroniske smerter å gjøre, og skriver kun ut smertetestillende for akutt oppståtte tilstander. Har du ikke fastlege får du oppsøke lege privat, det er rikelig av tilbydere både dag og kveld, ukedag og helg. Du kan være født av hvem som helst, ha norsk pass og det hele, har du emigrert fra Norge for så å flytte tilbake så får du ikke alt oppi fanget bare fordi du mener deg norsk. NAV har forøvrig ingenting med flyttemelding å gjøre, det er du selv som gjør i folkeregisteret her og i landet du flyttet fra. Men jeg syns du skal flytte tilbake, vi trenger ikke sånne sytepaver som deg her. Ring privat lege, få smertestillende og flytt tilbake til Spania med de andre frp-erne som klager over gamlelandet. Anonymkode: a9bc6...8ea Man får vanligvis helsehjelp der man bor. Mange flytter på seg her i verden. Som regel får man helsehjelp på dagen de fleste andre steder. Hva vet du hva vedkommende bidro med før h*n flyttet ut da? Jeg er sikker på at du ikke bidrar med så mye selv, slik du uttrykker deg. Skal jeg tippe på at du er en vaskeekte sosialist? Anonymkode: 19a55...f7f 1 1
Wally Wanderlust Skrevet 21. juli Forfatter #49 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men sånn er det jo når man melder seg ut av folketrygden? Hvis ikke flyttingen er registrert er det merkelig at du er registrert hos NAV? Tror heller ikke akkurat at NAV melder til utlandet at noen har flyttet derfra, det skjer når du melder flytting til folkeregisteret. Hvis du har personnummer og registrert nok til å få penger fra NAV har du nok også mulighet til å logge deg på Helsenorge og velge deg en fastlege skal du se. Det eneste som kreves er at du har meldt ifra til folkeregisteret og at du har et personnummer. Anonymkode: eb730...6dc Det er mulig at det er merkelig, men sånn er det. Oppføring i folkeregisteret har ikke noe med registerene til NAV å gjøre. Man kan havne innenfor regelverket til NAV, uten at man har fått søknad til folkeregisteret godkjent eller behandlet. Jeg har personnummer, siden jeg er norsk statsborger, og jeg mottar penger fra NAV, men det har ikke noe med regelverket for fastlegeordningen å gjøre. Det bestemmes av om man er registrert i folkeregisteret eller ikke, og det er jeg ikke foreløpig.
Wally Wanderlust Skrevet 21. juli Forfatter #50 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje det er lettere å flytte tilbake og få rettighetene i det landet i stedet? Anonymkode: b154d...592 Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gjøre det, men så sendte NAV informasjon om at jeg nå hadde fått rettigheter i Norge igjen, og da mistet jeg rettighetene der. Jeg vil derfor stå i samme situasjon der, som jeg gjør her i Norge. Derfor står jeg mellom to land, uten helsehjelp i noen av de.
AnonymBruker Skrevet 21. juli #51 Skrevet 21. juli Wally Wanderlust skrev (1 time siden): Hva gjør man egentlig, når man ikke har rettigheter, og blir nektet helsehjelp av det norske helsevesenet? Jeg har nylig flyttet tilbake til Norge etter å ha bodd i utlandet i mange år, og er derfra vant med å få helsehjelp når som helst når behovet er tilstede. For meg som er kronisk syk så har det vært en stor trygghet. Nå har jeg flyttet til Norge, jeg har fått fulle tryderettigheter i Norge, bortsett fra fastlege. NAV har bekreftet at jeg har fulle rettigheter, og de har samtidig informert myndighetene i landet jeg flyttet fra om dette, slik at de kunne stoppe mine rettigheter der. Dermed har jeg havnet i limbo, hvor jeg i praksis står uten helsehjelp. Jeg har kontaktet legevakten flere ganger grunnet sterke smerter, men de avviser meg, og sier at de ikke gir smertelindring til pasienter. Jeg henvises til et legesenter i byen, men de har vanlig kontortid, så når det blir helg er det naturligvis stengt. Legevakten avviser meg, ikke fordi at jeg ikke har rettigheter, men fordi at de ikke tilbyr smertelindring. Når jeg forteller de at jeg avvises av legesenteret jeg går til, og at jeg ikke har fastlege, så sier de at jeg da får gå til en privat lege. I går hadde jeg blodtrykk på 173/112, med blodtrykk på 112, men jeg turte jo ikke å forsøke å ringe legevakten en gang, siden de har avvist meg hver eneste gang jeg har kontaktet de. De gjentar at de ikke kan hjelpe meg, fordi at pasienter med kronisk smerte skal behandles av fastlegen, ikke av legevakten, fordi at de ikke driver med utredning. Legesenteret jeg henvises til er et legesenter for de uten fastlege, men de ønsker ikke pasienter til oppfølging, så jeg får beskjed om at jeg har fått nok helsehjelp. At jeg ikke har smertelindring bryr de seg ikke om. Jeg hadde bestemt meg for å reise tilbake til dit jeg hadde flyttet fra, siden de tilbyr helsehjelp når jeg behøver det, til tross for at jeg ikke hadde noen inntekt der, men siden NAV har infomrert de om at jeg nå er bosatt i Norge, så har de samtidig fratatt meg rettighetene jeg hadde der. Jeg har derfor havnet i limboland,og har ikke adekvat helsehjelp noen steder. Jeg har forsøkt å ringe legekontor, legevakt, pasientombud, statsforvalter, Helse Midt, Helse Sør Øst, Helse Sør, Helse Nord, men ingen kan hjelpe. Jeg har forsøkt å ringe advokat, men alle er på ferie. I mellomtiden så sitter jeg her, uten helsehjelp, og lurer egentlig på om dette er seriøst, eller om jeg har blitt utsatt for tidenes prank. For meg er dette en helt absurd situasjon å være og leve i, men noe hjelp eller forståelse er det ikke å få. Jeg er født i Norge av norske foreldre, med norske besteforeldre. Jeg har norsk pass, og kun norsk pass. Jeg har bodd i et vestlig EU-land, uten tilknytninger til noen ekle mennesker. Men helsehjelp i mitt eget hjemland, i mitt eget fødeland, det er bare å glemme. Det verste er jo at det ikke er noe nytt heller. Jeg flyttet fra landet for 15 år siden, fordi at jeg ikke fikk nødvendig helsehjelp, men nå tenkte jeg at det hadde blitt bedre i Norge, verdens rikeste land, og det beste landet å bo og leve i, men helsehjelp er for mye å be om. Hvor ble det av verdens beste helsevesen? Jeg finner de i alle fall ikke. De kan iallefall ikke nekte deg øyeblikkelig hjelp om det er livstruende tilstander ute å går. Anonymkode: 2398e...d31 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli #52 Skrevet 21. juli Wally Wanderlust skrev (Akkurat nå): Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gjøre det, men så sendte NAV informasjon om at jeg nå hadde fått rettigheter i Norge igjen, og da mistet jeg rettighetene der. Jeg vil derfor stå i samme situasjon der, som jeg gjør her i Norge. Derfor står jeg mellom to land, uten helsehjelp i noen av de. Hva skjer når du kontakter legekontoret som gir timer til de uten fastlege? Anonymkode: 5494f...001 4
Wally Wanderlust Skrevet 21. juli Forfatter #53 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De aller fleste kommuner har egne legesenteret som tar seg av pasienter som står uten fastlege. Har du kontaktet dem for å vite hvem du kontakter når du har behov? Anonymkode: 5494f...001 Ja, og de ønsker ikke pasienter som krever oppfølging, og derfor får jeg ikke flere legetimer fra de.
Wally Wanderlust Skrevet 21. juli Forfatter #54 Skrevet 21. juli Linneah2013 skrev (7 minutter siden): Mener jeg har hørt eller sett at det er mangel på fastleger, da er ventelistene lange, regner jeg med, men du må bare sette deg på venteliste Som sagt så må jeg først vente på at søknad om flytting til Norge blir godkjent. Først når denne er godkjent kan jeg søke om fastlege i Norge. Inntil da så har jeg ikke tilgang til fastlegeordningen.
Wally Wanderlust Skrevet 21. juli Forfatter #55 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De kan iallefall ikke nekte deg øyeblikkelig hjelp om det er livstruende tilstander ute å går. Anonymkode: 2398e...d31 Det er ikke en livstruende tilstand, men om blodtrykket fortsetter å øke så kan det jo naturligvis bli det etter hvert. Men legevakten er fast bestemte på at de ikke tilbyr smertelindring, og avviser meg. Sterke smerter, høyt blokdtrykk, svimmelhet og kvalme er ikke livstruende, og dermed lukker de døren.
Wally Wanderlust Skrevet 21. juli Forfatter #56 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva skjer når du kontakter legekontoret som gir timer til de uten fastlege? Anonymkode: 5494f...001 De vil ikke gi meg time, fordi at de ikke skal ha pasienter til oppfølging, eller drive med utredning.
AnonymBruker Skrevet 21. juli #57 Skrevet 21. juli Wally Wanderlust skrev (3 minutter siden): De vil ikke gi meg time, fordi at de ikke skal ha pasienter til oppfølging, eller drive med utredning. Du har krav på time, selvom du ikke har krav på oppfølgingen du ønsker. Selv utenlandske statsborgere som blir syke på ferie i Norge får hjelp. Anonymkode: 5494f...001 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #58 Skrevet 21. juli Wally Wanderlust skrev (5 minutter siden): Det er ikke en livstruende tilstand, men om blodtrykket fortsetter å øke så kan det jo naturligvis bli det etter hvert. Men legevakten er fast bestemte på at de ikke tilbyr smertelindring, og avviser meg. Sterke smerter, høyt blokdtrykk, svimmelhet og kvalme er ikke livstruende, og dermed lukker de døren. Det er riktig at dette ikke er legevakt mat. Har du kontaktet kommunelegen som kan hjelpe deg navigere i systemet? Anonymkode: 5494f...001 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli #59 Skrevet 21. juli Wally Wanderlust skrev (18 minutter siden): Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gjøre det, men så sendte NAV informasjon om at jeg nå hadde fått rettigheter i Norge igjen, og da mistet jeg rettighetene der. Jeg vil derfor stå i samme situasjon der, som jeg gjør her i Norge. Derfor står jeg mellom to land, uten helsehjelp i noen av de. Jeg bare tenkte at siden det virker så vanskelig å få det til her, så kanskje det er bedre i det andre landet. Altså, til tross for denne meldingen som er sendt, så går det kanskje an å flytte tilbake og gjenoppta behandling/få tilbake rettigheter osv? De har jo den ferskeste historikken på deg og, mulig det spiller en rolle. Anonymkode: b154d...592
AnonymBruker Skrevet 21. juli #60 Skrevet 21. juli Herremin, for en fastlåst og vond situasjon du er i! Og, med smerter i tillegg! Usj, kan ikke være helt enkelt. Og, leit også å se at folk ikke kan oppføre seg her. Jeg vet ikke hva du må eller kan gjøre, men det høres veldig ut som om du må ty til det private i påvente av at alt er registrert og i orden. Vet det koster litt, men det må du bare skrape sammen på et vis. Vet heller ikke hvor du bor, men i noen byer finnes dr. dropin - hvor det er mulighet for å få en timeavtale kjapt, også digitalt: https://www.drdropin.no/ Brukte de selv en periode jeg jobbet i en annen by enn der fastlegen min var. Håper du får hjelp snart! Anonymkode: 5f929...340 2
Anbefalte innlegg