Gå til innhold

Jeg er rettighetsløs - uten helsehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utrolig kjipt, men dette er jo en av de tingene man blir advart mot når en flytter ut for lange perioder? Det kommer jo til å få hjelp, det tar bare litt tid før du er inne i systemet igjen. 
Men siden du er registrert nok til å få stønad burde du jo også få fastlege?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du egen blodtrykksmåler? Anyway, det kanskje bedre å legge frem den problemstillingen hos legevakten enn smerter. Evt bare troppe opp.

Anonymkode: c4724...236

Ja, jeg har det.

Jeg har møtt opp hos de, og lagt frem problemstillingen for de, men får ikke komme inn eller prate med helsepersonell. 

AnonymBruker
Skrevet
Wally Wanderlust skrev (1 minutt siden):

Av samme årsak som at jeg får sosialstønad. Manglende inntekt.

Du får ikke dekket privat lege fordi du ikke har inntekt. Du må gjerne lulle deg inn i boblen din og tro at alt er dekket i Norge, men det er de tikke. Selv de med sosialstønad må betale egenandel hos fastlege, det er din egen skyld at du ikke har fastlege fordi du har valgt å bo utenlands, da får du ikke dekket/refundert privat lege. Det er bare å få seg jobb og begynne å tjene penger, alt dekkes ikke selv om du tror det.

Anonymkode: a9bc6...8ea

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke dekket privat lege fordi du ikke har inntekt. Du må gjerne lulle deg inn i boblen din og tro at alt er dekket i Norge, men det er de tikke. Selv de med sosialstønad må betale egenandel hos fastlege, det er din egen skyld at du ikke har fastlege fordi du har valgt å bo utenlands, da får du ikke dekket/refundert privat lege. Det er bare å få seg jobb og begynne å tjene penger, alt dekkes ikke selv om du tror det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

• Liker 2
Skrevet
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Utrolig kjipt, men dette er jo en av de tingene man blir advart mot når en flytter ut for lange perioder? Det kommer jo til å få hjelp, det tar bare litt tid før du er inne i systemet igjen. 
Men siden du er registrert nok til å få stønad burde du jo også få fastlege?

Får ikke fastlege før Skatteetaten eventuelt har godkjent min flyttesøknad.

AnonymBruker
Skrevet
Wally Wanderlust skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har det.

Jeg har møtt opp hos de, og lagt frem problemstillingen for de, men får ikke komme inn eller prate med helsepersonell. 

Akkurat det skjønner jeg ikke. Er selv hp og hvis noen hadde kommet med høyt blodtrykk(uten å nevne kroniske lidelser og smerter knyttet til det), så ville det vært i det blå for meg hvorfor blodtrykket er så høyt - dermed måtte jeg gjennomført undersøkelser/kartlegging.
 Men dersom du er kjent for dem fra før og har lagt frem alt annet i tillegg, så er det noe annet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser at du gjør det beste får å lulle meg inn i din boble, i alle fall, men det går dessverre ikke. Uansett hvor mange ganger du gjentar deg selv.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Wally Wanderlust skrev (2 minutter siden):

Får ikke fastlege før Skatteetaten eventuelt har godkjent min flyttesøknad.

Og du flyttet tilbake til Norge når du ble syk? Hvorfor flyttet du til utlandet for 15 år siden ? Du har vel jobbet der?

Anonymkode: 91784...10d

• Liker 4
Skrevet (endret)
Wally Wanderlust skrev (6 timer siden):

Jeg flyttet fra landet for 15 år siden, fordi at jeg ikke fikk nødvendig helsehjelp, men nå tenkte jeg at det hadde blitt bedre i Norge, verdens rikeste land, og det beste landet å bo og leve i, men helsehjelp er for mye å be om.

Hvor ble det av verdens beste helsevesen? Jeg finner de i alle fall ikke.

Det er vel for dem som har jobbet, betalt skatt. Ikke for de som vender Norge ryggen.

Gang på gang kommer bla. Spania-farere krypende tilbake til Norge med lua i hånda. Når de blir syke eller må på hjem, da er det plutselig godt å ha Norge.

Endret av test1e
  • Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat det skjønner jeg ikke. Er selv hp og hvis noen hadde kommet med høyt blodtrykk(uten å nevne kroniske lidelser og smerter knyttet til det), så ville det vært i det blå for meg hvorfor blodtrykket er så høyt - dermed måtte jeg gjennomført undersøkelser/kartlegging.
 Men dersom du er kjent for dem fra før og har lagt frem alt annet i tillegg, så er det noe annet. 

Ja, forteller de om det, samt at jeg er operert med komplikasjoner, men de henviser meg til legesenteret, og de sier de ikke ønsker pasienter som krever oppfølging, og sier jeg må vente på å få fastlege.

Skrevet

Jeg trodde det var allment kjent at når man flytter ut fra Norge så mister man rettigheter i folketrygden. Jeg har venner som har bodd i utlandet i forb. ned jobb. Og sånn må det vel også være. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mens såkalte flyktninger/lykkejegere får legetime osv når de kommer til landet. Mens nordmenn som er født her og tidligere har jobbet og betalt skatt her får ikke lege når man flytter tilbake til Norge igjen etter å ha bodd noen år utenlands.

Anonymkode: a02ad...e3e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du? Jeg bor sentralt på Østlandet og fikk fastlege på bare et par dager etter at jeg flyttet tilbake til Norge etter 10 år+ i utlandet uten å ha betalt én krone i skatt til Norge.

Anonymkode: f5454...1ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og du flyttet tilbake til Norge når du ble syk? Hvorfor flyttet du til utlandet for 15 år siden ? Du har vel jobbet der?

Anonymkode: 91784...10d

Nei, jeg flyttet tilbake til Norge etter at jeg hadde blitt syk og operert, ikke når. Flere år etter.

Skrevet
Stor pike skrev (4 minutter siden):

Jeg trodde det var allment kjent at når man flytter ut fra Norge så mister man rettigheter i folketrygden. Jeg har venner som har bodd i utlandet i forb. ned jobb. Og sånn må det vel også være. 

Jeg har som sagt rettigheter i folketrygden, men det er ikke det som bestemmer om man får fastlege.

Mine spørsmål var ikke hvordan jeg får rettigheter, eller hvorfor jeg har mistet de. Det var hvorfor helsevesenet ikke hjelper meg som har rettigheter til å få helsehjelp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Wally Wanderlust skrev (39 minutter siden):

Hva gjør man egentlig, når man ikke har rettigheter, og blir nektet helsehjelp av det norske helsevesenet?

Jeg har nylig flyttet tilbake til Norge etter å ha bodd i utlandet i mange år, og er derfra vant med å få helsehjelp når som helst når behovet er tilstede. For meg som er kronisk syk så har det vært en stor trygghet. Nå har jeg flyttet til Norge, jeg har fått fulle tryderettigheter i Norge, bortsett fra fastlege. NAV har bekreftet at jeg har fulle rettigheter, og de har samtidig informert myndighetene i landet jeg flyttet fra om dette, slik at de kunne stoppe mine rettigheter der. Dermed har jeg havnet i limbo, hvor jeg i praksis står uten helsehjelp.

Jeg har kontaktet legevakten flere ganger grunnet sterke smerter, men de avviser meg, og sier at de ikke gir smertelindring til pasienter. Jeg henvises til et legesenter i byen, men de har vanlig kontortid, så når det blir helg er det naturligvis stengt. Legevakten avviser meg, ikke fordi at jeg ikke har rettigheter, men fordi at de ikke tilbyr smertelindring. Når jeg forteller de at jeg avvises av legesenteret jeg går til, og at jeg ikke har fastlege, så sier de at jeg da får gå til en privat lege. 

I går hadde jeg blodtrykk på 173/112, med blodtrykk på 112, men jeg turte jo ikke å forsøke å ringe legevakten en gang, siden de har avvist meg hver eneste gang jeg har kontaktet de. De gjentar at de ikke kan hjelpe meg, fordi at pasienter med kronisk smerte skal behandles av fastlegen, ikke av legevakten, fordi at de ikke driver med utredning. Legesenteret jeg henvises til er et legesenter for de uten fastlege, men de ønsker ikke pasienter til oppfølging, så jeg får beskjed om at jeg har fått nok helsehjelp. At jeg ikke har smertelindring bryr de seg ikke om.

Jeg hadde bestemt meg for å reise tilbake til dit jeg hadde flyttet fra, siden de tilbyr helsehjelp når jeg behøver det, til tross for at jeg ikke hadde noen inntekt der, men siden NAV har infomrert de om at jeg nå er bosatt i Norge, så har de samtidig fratatt meg rettighetene jeg hadde der. Jeg har derfor havnet i limboland,og har ikke adekvat helsehjelp noen steder. Jeg har forsøkt å ringe legekontor, legevakt, pasientombud, statsforvalter, Helse Midt, Helse Sør Øst, Helse Sør, Helse Nord, men ingen kan hjelpe. Jeg har forsøkt å ringe advokat, men alle er på ferie.

I mellomtiden så sitter jeg her, uten helsehjelp, og lurer egentlig på om dette er seriøst, eller om jeg har blitt utsatt for tidenes prank. For meg er dette en helt absurd situasjon å være og leve i, men noe hjelp eller forståelse er det ikke å få. Jeg er født i Norge av norske foreldre, med norske besteforeldre. Jeg har norsk pass, og kun norsk pass. Jeg har bodd i et vestlig EU-land, uten tilknytninger til noen ekle mennesker. Men helsehjelp i mitt eget hjemland, i mitt eget fødeland, det er bare å glemme.

Det verste er jo at det ikke er noe nytt heller. Jeg flyttet fra landet for 15 år siden, fordi at jeg ikke fikk nødvendig helsehjelp, men nå tenkte jeg at det hadde blitt bedre i Norge, verdens rikeste land, og det beste landet å bo og leve i, men helsehjelp er for mye å be om.

Hvor ble det av verdens beste helsevesen? Jeg finner de i alle fall ikke.

Alle, absolutt alle, klarer å finne seg en fastlege, dersom de vil. Der er plenty av ledige fastleger på Helsenorge, så det er bare å velge. Om det betyr at du må reisen en halvtime fra der du bor, så klarer du det om du vil. 

Alle advokater er heller ikke påverke med avslått telefon. Vanligvis har advokater telefonen med seg, på ferie, fordi der er oppdrag de ikke kan si nei til, som kan komme inn i ferien, eller fordi de har sakene løpende som trenge oppfølging. At vi pårørende kan ønske både advokatjobben og mobilen dit pepperen gror, hjelper ikke i advokatyrket. 

Statsforvalteren jobber og om sommeren. Men de tar i all hovedsak inn bare skriftlige saker. De løste faktisk en alvorlig sak for oss i fjor sommer på ganske kort tid. 

MEN, og her er et stort MEN her. Du synes tydeligvis å selv mener hva du feiler, hva du trenger og dermed også hva en lege skal hjelpe deg med. Slik fungerer ikke det norske helsevesenet. Smertelindring, og dermed smertestillende på resept, til kronisk syke med eller uten p foran? Det er ikke en sak for legevakten. 
Er du fastlegeliste fordi du ikke klarer å komme deg inn på Helsenorge og gjøre ett valg, litt lengre borte enn noen meter fra din egen bolig, så er dette din sak. 
Du har fått tilbud om det du har rett på, et eget kommunalt fastlegekontor på bostedet ditt. Når de heller ikke synes å ville danse etter din pipe, slik jeg oppfatter ditt innlegg, så er det ditt eget problem hvordan du ønsker å løse din egen problematikk. 

At blodtrykket ditt går i taket i varmen, og sikkert litt over situasjonen din, det er slik det blir. 

Tar høyde for at du ikke liker ærlige og dirkete svar men det er ditt problem. Det er og ditt problem om du vil være i Norge eller dra tilbake dit du kommer fra. Vi har ett liv, og vi har valg. Du gjør dine valg og du er misfornøyd med resultatene av valgene dine. Da kan du velge å synke ned i selvmedlidenhet og klagesanger, eller jobbe med deg selv for å få et bedre liv!

Anonymkode: 06db4...d4c

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor bor du? Jeg bor sentralt på Østlandet og fikk fastlege på bare et par dager etter at jeg flyttet tilbake til Norge etter 10 år+ i utlandet uten å ha betalt én krone i skatt til Norge.

Men var du da utvandret fra Norge når du flyttet tilbake? Hvis ja, hvordan fikk du Skatteetaten til å godkjenne flyttesøknaden så fort? Hvis nei så forklarer det hvorfor du fikk fastlege så fort. 🙂 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tar høyde for at du ikke liker ærlige og dirkete svar men det er ditt problem. Det er og ditt problem om du vil være i Norge eller dra tilbake dit du kommer fra. Vi har ett liv, og vi har valg. Du gjør dine valg og du er misfornøyd med resultatene av valgene dine. Da kan du velge å synke ned i selvmedlidenhet og klagesanger, eller jobbe med deg selv for å få et bedre liv!

Anonymkode: 06db4...d4c

Og jeg tar høyde for at du ikke har lest mere enn hovedinnlegget, og at du ikke bryr deg mye om at historien inneholder mye mere informasjon enn du legger til grunn for ditt svar.

Altså må du gjerne drive å klage og syte på meg, men det er ditt problem, ikke mitt.

Endret av Wally Wanderlust
AnonymBruker
Skrevet
Wally Wanderlust skrev (Akkurat nå):

Men var du da utvandret fra Norge når du flyttet tilbake? Hvis ja, hvordan fikk du Skatteetaten til å godkjenne flyttesøknaden så fort? Hvis nei så forklarer det hvorfor du fikk fastlege så fort. 🙂 

Ja, jeg var utvandret.

Skatteetaten og flyttesøknad var allerede i boks fra før. Jeg visste ikke om fastlegeordningen før det hadde gått en liten stund, og jeg trengte lege. Ble avvist og fortalt om dette med fastlege. Så jeg gikk å søkte meg inn, og fikk tildelt lege veldig kjapt.

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...