AnonymBruker Skrevet 22. juli #101 Skrevet 22. juli Man skulle jo tro de har skrevet ut noen resepter til deg selv om de ikke vil ha oppfølging, eller at du har dette fra før, all den tid du var syk før du flyttet også? Det er strenge regler på legemidler, så legevakt er nok forsiktige med å skrive ut ja. Anonymkode: fd700...8e6 1
Evot_i_skogen Skrevet 22. juli #102 Skrevet 22. juli Et av de få tipsene jeg har er å gå til media med saken din. Er nok ubehagelig mens det står på, men det virker som om det er raskeste (og noen ganger eneste) måten å få hjelp på. Med litt mediatrykk så skal du se at flyttesøknaden din blir godkjent på et blunk. Og plutselig så finner helsevesenet ledige timer og alt du måtte trenge av hjelp (ikke alltid, men urovekkende ofte). Finnes fryktelig mange eksempler på at seige og vonde saker løses ekstremt fort med en gang saken er i nyhetene (så rart... ). Og det syntes jeg er trist. At folk må be media om hjelp for selv ting hvor man har klare rettigheter på papiret. Alternativ er å opprette en spleis og søke hjelp videre i privat tjenesten. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #103 Skrevet 22. juli NakenPanda skrev (3 minutter siden): Du kan jo ikke klare deg på egen hånd det er jo det faktiske saken, du er 100% avhengige av andre for å overleve, du har gjort valg som har ført deg til der du er i dag, og nå kommer du krypende der du vet du kan få hjelp siden du ikke evner å hjelpe deg selv. Så nei nok en person som ikke bidrar med noe som helst krever du hjelp selv om du ikke en gang har betalt trygdeavgift i Norge sikkert i MANGE år. Du kan drite å dra, du får utnytte systemet mens du kan vi som betaler dine "tjenester" som du ikke engang fortjener får håpe av det går over snart. Ingen familie som kan hjelpe og ingen inntekt er kun dine egne valg, så lev med dem. Nei for guds skyld ikke hjelp en nordmann som vender tilbake. Anonymkode: ca050...ce7 1
NakenPanda Skrevet 22. juli #104 Skrevet 22. juli (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei for guds skyld ikke hjelp en nordmann som vender tilbake. Anonymkode: ca050...ce7 Jeg hadde heller tatt en ung somalier for der er det ihvertfall håp om forbedring, en en dvask nordmann med helseproblemer og lav innsikt i hvordan livet fungerer. Endret 22. juli av NakenPanda 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli #105 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ifølge HelseNorge har "alle innbyggere som ifølge folkeregisteret er bosatt i en norsk kommune, rett til en fastlege." Wally Wanderlust skrev (20 minutter siden): For å få tilgang til fastlege må man være folkeregistrert bosatt i Norge Hvordan er disse to ikke det samme? Anonymkode: 8bba6...67f 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #106 Skrevet 22. juli Evot_i_skogen skrev (6 minutter siden): Et av de få tipsene jeg har er å gå til media med saken din. Er nok ubehagelig mens det står på, men det virker som om det er raskeste (og noen ganger eneste) måten å få hjelp på. Med litt mediatrykk så skal du se at flyttesøknaden din blir godkjent på et blunk. Og plutselig så finner helsevesenet ledige timer og alt du måtte trenge av hjelp (ikke alltid, men urovekkende ofte). Finnes fryktelig mange eksempler på at seige og vonde saker løses ekstremt fort med en gang saken er i nyhetene (så rart... ). Og det syntes jeg er trist. At folk må be media om hjelp for selv ting hvor man har klare rettigheter på papiret. Alternativ er å opprette en spleis og søke hjelp videre i privat tjenesten. Jeg orker ikke å lese denne sutringen i VG. Hadde ikke giddet å kjøpe avisen om healine var sur ufør nordmann, bodd i utlandet i 15 år, nå tilbake og klager på de helt transparente og ryddige reglene som er i landet Anonymkode: 6c223...968 6 2
NakenPanda Skrevet 22. juli #107 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er disse to ikke det samme? Anonymkode: 8bba6...67f De nekter han flytting til Norge fordi han bare kommer her for å få helsehjelp han ellers ikke får, og han er midlertidig ikke medlem av folketrygden og har dermed ikke rett på fastlege. Det legges til grunn at den personen som flytter tilbake til Norge må være genuin i sin tilbakeflytting og planlegger å være her i minst 12 måneder, det er eneste grunnen til å nekte hjemflytting. 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #108 Skrevet 22. juli NakenPanda skrev (9 minutter siden): Jeg hadde heller tatt en ung somalier for der er det ihvertfall håp om forbedring, en en dvask nordmann med helseproblemer og lav innsikt i hvordan livet fungerer. Deg om det. Anonymkode: ca050...ce7
Skogstrolle Skrevet 22. juli #109 Skrevet 22. juli Hva slags inntekt hadde du i landet du bodde, siden du skal ha sosialstønad her? 2
NakenPanda Skrevet 22. juli #110 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Deg om det. Anonymkode: ca050...ce7 Hvem andre skal jeg svare for ?
Evot_i_skogen Skrevet 22. juli #111 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg orker ikke å lese denne sutringen i VG. Hadde ikke giddet å kjøpe avisen om healine var sur ufør nordmann, bodd i utlandet i 15 år, nå tilbake og klager på de helt transparente og ryddige reglene som er i landet Anonymkode: 6c223...968 Og jeg hadde nok heller ikke lest. Men hele poenget er jo at slike saker ofte ikke får en løsning før de kommer i media. Ikke fordi folk flest leser og bryr seg, men fordi det legger endel press på offentlige etater. Men syntes det er litt undøvendig av deg å dømme så hardt basert på så lite info som vi har fått her. Vi vet jo ingenting om hvorfor han flyttet til utlandet, og heller ikke hvorfor det nå var rett å flytte tilbake igjen (mulig det er kommet flere innlegg som jeg ikke har fått lest mens jeg skrev dette). Vi er alle mennesker og er det noe vi er ekstremt flinke til så er det å gjøre feil. Gang på gang.. Og siden offentlige etater består av mennesker så gjør de også feil gang på gang. At man gjør en feil burde vel ikke være en grunn til å ikke hjelpe? Eller gjelder det også barn som tryner på en elsparkesykkel som de fikk til jul av foreldrene (ulovlig), folk som driver med ekstremsport, folk som drikker seg fulle på byn og skader seg/andre osv. Hvor skal vi sette grensen mellom hvem vi mener er akseptabelt å hjelpe og hvem får seile sin egen sjø? Er det det at du antar at personen er uføretrygdet som gjør det greit å snu seg vekk? Helt seriøst, hvor skal vi sette grensen om vi ikke engang skal hjelpe de med statsborgerskap engang? 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #112 Skrevet 22. juli vi fortalte deg dette her i den forrige tråden din. du vil jo få helsehjelp, det tar bare litt tid. hvorfor forberedte du ikke flyttingen bedre er da mitt spørsmål hvis det er så kritisk for deg. Anonymkode: c76dc...c3e 4 5
Ninaen Skrevet 22. juli #113 Skrevet 22. juli Wally Wanderlust skrev (17 timer siden): Hva gjør man egentlig, når man ikke har rettigheter, og blir nektet helsehjelp av det norske helsevesenet? Jeg har nylig flyttet tilbake til Norge etter å ha bodd i utlandet i mange år, og er derfra vant med å få helsehjelp når som helst når behovet er tilstede. For meg som er kronisk syk så har det vært en stor trygghet. Nå har jeg flyttet til Norge, jeg har fått fulle tryderettigheter i Norge, bortsett fra fastlege. NAV har bekreftet at jeg har fulle rettigheter, og de har samtidig informert myndighetene i landet jeg flyttet fra om dette, slik at de kunne stoppe mine rettigheter der. Dermed har jeg havnet i limbo, hvor jeg i praksis står uten helsehjelp. Jeg har kontaktet legevakten flere ganger grunnet sterke smerter, men de avviser meg, og sier at de ikke gir smertelindring til pasienter. Jeg henvises til et legesenter i byen, men de har vanlig kontortid, så når det blir helg er det naturligvis stengt. Legevakten avviser meg, ikke fordi at jeg ikke har rettigheter, men fordi at de ikke tilbyr smertelindring. Når jeg forteller de at jeg avvises av legesenteret jeg går til, og at jeg ikke har fastlege, så sier de at jeg da får gå til en privat lege. I går hadde jeg blodtrykk på 173/112, med blodtrykk på 112, men jeg turte jo ikke å forsøke å ringe legevakten en gang, siden de har avvist meg hver eneste gang jeg har kontaktet de. De gjentar at de ikke kan hjelpe meg, fordi at pasienter med kronisk smerte skal behandles av fastlegen, ikke av legevakten, fordi at de ikke driver med utredning. Legesenteret jeg henvises til er et legesenter for de uten fastlege, men de ønsker ikke pasienter til oppfølging, så jeg får beskjed om at jeg har fått nok helsehjelp. At jeg ikke har smertelindring bryr de seg ikke om. Jeg hadde bestemt meg for å reise tilbake til dit jeg hadde flyttet fra, siden de tilbyr helsehjelp når jeg behøver det, til tross for at jeg ikke hadde noen inntekt der, men siden NAV har infomrert de om at jeg nå er bosatt i Norge, så har de samtidig fratatt meg rettighetene jeg hadde der. Jeg har derfor havnet i limboland,og har ikke adekvat helsehjelp noen steder. Jeg har forsøkt å ringe legekontor, legevakt, pasientombud, statsforvalter, Helse Midt, Helse Sør Øst, Helse Sør, Helse Nord, men ingen kan hjelpe. Jeg har forsøkt å ringe advokat, men alle er på ferie. I mellomtiden så sitter jeg her, uten helsehjelp, og lurer egentlig på om dette er seriøst, eller om jeg har blitt utsatt for tidenes prank. For meg er dette en helt absurd situasjon å være og leve i, men noe hjelp eller forståelse er det ikke å få. Jeg er født i Norge av norske foreldre, med norske besteforeldre. Jeg har norsk pass, og kun norsk pass. Jeg har bodd i et vestlig EU-land, uten tilknytninger til noen ekle mennesker. Men helsehjelp i mitt eget hjemland, i mitt eget fødeland, det er bare å glemme. Det verste er jo at det ikke er noe nytt heller. Jeg flyttet fra landet for 15 år siden, fordi at jeg ikke fikk nødvendig helsehjelp, men nå tenkte jeg at det hadde blitt bedre i Norge, verdens rikeste land, og det beste landet å bo og leve i, men helsehjelp er for mye å be om. Hvor ble det av verdens beste helsevesen? Jeg finner de i alle fall ikke. Dette er veldig enkelt: kommunen du oppholder deg i plikter å tilby deg legehjelp, også om du ikke har fastlege. Det legekontoret du er henvist til er nok det som er oppnevnt av kommunen til å ta seg av innbyggere utenfor fastlegeordningen. De kan ikke avvise deg. Det er faktisk frivillig å være del av fastlegeordningen, en del velger å stå utenfor, men de har likevel rett på legehjelp i kommunen og kommunen må velge å organisere hvordan disse ivaretas på en forsvarlig måte. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #114 Skrevet 22. juli Norge er et u land når det gjelder helsevesnet som bygges ned litt og litt. En jeg kjenner sier at de har bedre leger og medisiner i Iran....så når hun blir syk reiser hun hjem. Anonymkode: fb6b2...cf0
AnonymBruker Skrevet 22. juli #115 Skrevet 22. juli Dette skyldes elendig planlegging fra din side. Du kan ikke forvente at alt i forbindelse med flytting skal ordne seg umiddelbart. Du er heller ikke hverken rettsløs eller uten helsehjelp. Vi har legevaktsordning og du må få hjelp av sosionomen som behandler inntekten din. Anonymkode: 84309...50a 4 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli #116 Skrevet 22. juli Wally Wanderlust skrev (37 minutter siden): Jeg kunne ikke melde flytting til Norge før jeg var i landet. Jeg hadde ikke bank-ID, og kunne ikke gjøre det online, og dessuten så krever Skatteetaten personlig oppmøte for ID-sjekk. Ergo var det ikke mulig å få dette på plass FØR jeg flyttet. Alternativet var å bli boende på gaten uten inntekt. Burde jeg heller gjort det? Problemet er at du legger skylden på andre, men man har et eget ansvar også. Det er det mange som glemmer. Du kunne ha spart penger feks til å kunne betale for privat lege den tiden du ville stått uten. Du må slutte å gjøre deg så avhengig av alle andre og begynne å ta ansvar for ditt egne liv. Anonymkode: c76dc...c3e 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #117 Skrevet 22. juli Europeisk helsetrygdkort Helsenorge https://www.helsenorge.no › turist-i-utlandet › europeis... Er du medlem i folketrygden i Norge og er statsborger enten her, i et annet EU/EØS-land eller i Sveits, har du rett til å få Europeisk helsetrygdkort fra Norge. Anonymkode: 06db4...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #118 Skrevet 22. juli Du er du heldig må jeg si. Jeg får time på legekontoret her jeg bor. Dem har sagt flere ganger at jeg må fikse meg fastlege her jeg bor. Men jeg har ikke gjort det. Jeg har bodd her i 20 år no. Anonymkode: 73d5a...01f
AnonymBruker Skrevet 22. juli #119 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er du heldig må jeg si. Jeg får time på legekontoret her jeg bor. Dem har sagt flere ganger at jeg må fikse meg fastlege her jeg bor. Men jeg har ikke gjort det. Jeg har bodd her i 20 år no. Anonymkode: 73d5a...01f Må si du er uheldig. Det jeg prøvde å skrive først der. Mulig jeg fikk et drypp eller no😂 Anonymkode: 73d5a...01f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #120 Skrevet 22. juli Det er ikke vanlig at det tar så lang tid å bli folkeregistrert. Du har rett på oppfølging fra lege som håndterer pasienter uten fastlege i kommunen du oppholder deg. Altså dette legesenteret du henvises til. Om du mener du ikke får adekvat helsehjelp der, er kommune/-bydelsoverlege en grei førsteinstans å henvende seg til. Akutte problemstillinger er legevaktens mandat. Er problemet at du ikke får time hos lege på aktuelt legesenter eller at behandlingen ikke er den du ønsker? Anonymkode: 2d8ae...d38 1 3
Anbefalte innlegg