Wally Wanderlust Skrevet 22. juli Forfatter #81 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du har krav på time, selvom du ikke har krav på oppfølgingen du ønsker. Selv utenlandske statsborgere som blir syke på ferie i Norge får hjelp. Anonymkode: 5494f...001 Men de har gjerne reiseforsikring, eller er ikke kronisk syke. Om de ikke har reiseforsikring så får de også faktura for hjelpen. Legevakten sier de forstår bekymringene mine, men at det ikke er livstruende, og derfor får jeg ikke komme inn. Jeg henvises til en fastlege som jeg ikke har, og ikke har muligheten til å få. Legekontoret som jeg "skal bruke" sier de ikke ønsker å ha pasienter på oppfølging, og derfor får jeg ikke flere timer. Denne legen henviste meg til spesialist uten å ha historikken min, og uten å inkludere informasjon om operasjoner og komplikasjoner, og når jeg ble avvist fordi at jeg ikke var syk, så var det fordi at spesialistenheten ikke hadde min historikk, eller informasjon om utførte operasjoner. Når jeg begynte å levere inn epikriser for å dokumentere historikken så fikk jeg beskjed om at de ikke ønsket pasienter som krever oppfølging, og ble anbefalt å vente til jeg får fastlege.
Wally Wanderlust Skrevet 22. juli Forfatter #82 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Spørsmålet du må svare på først er om du er medlem av Folketrygden eller den europeiske helsetrygdordning? Jeg mistenker nei? Anonymkode: 160ca...ad8 Kan jeg da mistenke at du ikke leser eller bryr deg om hva jeg skriver? Som jeg har svart mange ganger før, så er jeg medlem av folketrygden, og har fulle trygderettigheter i Norge, men fastlegeordningen styres ikke av dette, men av folkeregisterstatus. Jeg har ikke europeisk helsetrygdkort, da jeg ikke kvalifiserer til det fra noen land.
Wally Wanderlust Skrevet 22. juli Forfatter #83 Skrevet 22. juli Knutekålmor85 skrev (13 timer siden): Det er godt mulig du har havnet i et av hullene i det digitaliserte helsevesenet i Norge. Det er forventet at alle pasienter ligger med riktig status i alle digitale systemer. Det er et unntak for akutte og livstruende tilstander. Jeg har et par forslag som kanskje kan fungere: Finn en fastlege med godt med ledig plass på listen. Det er typisk folk som har nettopp startet som fastlege. Der er mulig du får være pasient fram til du kan søke om å få denne legen som fastlege. Eller ta kontakt med kommunelegen, legg fram bekreftelse på trygderettigheter og be om råd videre. Eventuelt ta det videre med statforvalteren om kommunelegen ikke kan svare. Jeg har ikke rett til fastlege, så jeg får som sagt ikke valgt eller søkt om fastlege. Kommunelegen og statsforvalteren sier at de ikke kan hjelpe, men at jeg kan sende inn en klage. Behandlingstiden er naturligvis forlenget på grunn av fellesferie, så kan ikke forvente svar på en stund fikk jeg beskjed om. Skal naturligvis gjøre det, men det hjelper meg ikke nå i sommer, med å få helsehjelp.
Wally Wanderlust Skrevet 22. juli Forfatter #84 Skrevet 22. juli NakenPanda skrev (12 timer siden): Han har meldt seg ut av folketrygden flyttet ut av landet og når det ikke går lengre har han flyttet hjem igjen for å søke hjelp, det er derfor han ikke vil svare. Minner meg om bamsegutt minus kidsa Jeg skjønner jo at slike som deg ønsker at slike som meg skal bo på gaten uten inntekt, som var alternativet mitt. Jeg forsøker derimot å bli frisk/bedre, slik at jeg kan klare meg på egen hånd. At du finner det så forkastelig er ikke mitt problem. Minner meg om Trollefar på studietur i storbyen. Drit og dra, om budskapet mitt var uklart.
AnonymBruker Skrevet 22. juli #85 Skrevet 22. juli Du sier at du har trygderettigheter (medlem av folketrygden, etter folketrygdloven) og mottar sosialhjelp(sosialtjenesteloven), men dette er ikke det samme. Som norsk statsborger har du rett på sosialhjelp, men du du er ikke medlem av folketrygden før du får meldt deg inn i folkeregisteret. Og først da får du trygderettigheter og kan søke om fastlege. Du har før dette også kun rett på akutt helsehjelp. Anonymkode: 8c36b...978 4
Wally Wanderlust Skrevet 22. juli Forfatter #86 Skrevet 22. juli BobbySocks skrev (12 timer siden): Du har jo åpentbart ikke rettigheter til helsehjelp om du ikke har rett til fastlege. Legevakt er ikke for kroniske plager, selv ikke for de uten fastlege. Det er ingen «rett» å få komme dit med plager du har hatt i mange år. Jeg har rettigheter til helsehjelp, men fastlegeordningen dekkes av annet lovverk. At man har helserettigheter betyr ikke automatisk at man har rett til fastlege.
Wally Wanderlust Skrevet 22. juli Forfatter #87 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ifølge HelseNorge har "alle innbyggere som ifølge folkeregisteret er bosatt i en norsk kommune, rett til en fastlege." Anonymkode: 8bba6...67f Det stemmer ikke. For å få tilgang til fastlege må man være folkeregistrert bosatt i Norge, noe jeg ikke er, da Skatteetaten har lang behandlingstid på flyttesøknader. Jeg har levert søknad til de, og vært der på avtale for ID-kontroll, og må nå vente på at søknaden blir behandlet. Min søknad behandles som om jeg var utenlandsk statsborger, fordi at det er det jeg er i Skatteetaten sine øyne.
AnonymBruker Skrevet 22. juli #88 Skrevet 22. juli Alle har krav på og rett til øyeblikkelig hjelp. Om man bosetter seg her med kroniske tilstander som trenger behandling, men som ikke nødvendigvis er øhjelp, burde man ordnet seg annerledes ja. Sånt må en selvsagt ha på plass FØR en flytter et sted. (mistenker at du lagde tråd om dette tidligere i år/i fjor? også....?) Anonymkode: 1bcda...f53 4 2
Wally Wanderlust Skrevet 22. juli Forfatter #89 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du sier at du har trygderettigheter (medlem av folketrygden, etter folketrygdloven) og mottar sosialhjelp(sosialtjenesteloven), men dette er ikke det samme. Som norsk statsborger har du rett på sosialhjelp, men du du er ikke medlem av folketrygden før du får meldt deg inn i folkeregisteret. Og først da får du trygderettigheter og kan søke om fastlege. Du har før dette også kun rett på akutt helsehjelp. Anonymkode: 8c36b...978 Feil, det er folketrygdloven som bestemmer om jeg er medlem av folketrygden, men det har ingenting med fastlege å gjøre, det bestemmes av folkeregisterloven. Som medlem av folketrygden har jeg full rett til helsehjelp, men ikke til fastlegeordningen, da det ikke har noe med folketrygdloven å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 22. juli #90 Skrevet 22. juli Men hva eksakt er det du ønsker bortsett fra at du ønsker en fastlege? Du har høyt blodtrykk ja, og da er det blodtrykksenkende du sikkert må ha. Men du snakker om at legevakta ikke gir ut medisin. Er det først og fremst smertestillende du ønsker å få tilgang til? Anonymkode: 59d31...560 2
Wally Wanderlust Skrevet 22. juli Forfatter #91 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle har krav på og rett til øyeblikkelig hjelp. Om man bosetter seg her med kroniske tilstander som trenger behandling, men som ikke nødvendigvis er øhjelp, burde man ordnet seg annerledes ja. Sånt må en selvsagt ha på plass FØR en flytter et sted. Anonymkode: 1bcda...f53 Jeg kunne ikke melde flytting til Norge før jeg var i landet. Jeg hadde ikke bank-ID, og kunne ikke gjøre det online, og dessuten så krever Skatteetaten personlig oppmøte for ID-sjekk. Ergo var det ikke mulig å få dette på plass FØR jeg flyttet. Alternativet var å bli boende på gaten uten inntekt. Burde jeg heller gjort det?
Wally Wanderlust Skrevet 22. juli Forfatter #92 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Poenget er vel at ts vil ha sterke, avhengighetsskapende, reseptbelagte medisiner. Anonymkode: 85b66...8c4 Og poenget ditt er at du er en drittsekk? Hvorfor driver du ellers og sprer løgner om fremmede mennesker?
AnonymBruker Skrevet 22. juli #93 Skrevet 22. juli Wally Wanderlust skrev (8 minutter siden): Det stemmer ikke. For å få tilgang til fastlege må man være folkeregistrert bosatt i Norge, noe jeg ikke er, da Skatteetaten har lang behandlingstid på flyttesøknader. Jeg har levert søknad til de, og vært der på avtale for ID-kontroll, og må nå vente på at søknaden blir behandlet. Min søknad behandles som om jeg var utenlandsk statsborger, fordi at det er det jeg er i Skatteetaten sine øyne. Ehh. Det stemmer. Du sier det jo selv. Problemet er at du ikke er folkeregistrert i Norge. Skattetaten er raske på saksbehandling SÅ LENGE de har fått all dokumentasjonen de trenger fra deg. Har du gitt dem informasjonen de trenger? Anonymkode: 8bba6...67f 4 1
Wally Wanderlust Skrevet 22. juli Forfatter #94 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis du har så høyt blodtrykk så er 113 rette stedet å henvende seg. Ellers så må du jo bare misbruke legevakt inntil du får fastlege. Du har jo papirer på alt du feiler ta det med til legevakten og. Anonymkode: 2c8ce...119 Men da er man jo avhengig av at man slipper inn hos legevakten. Man kan ikke bare brøyte seg inn heller. Jeg har mætt opp der og jeg har ringt de, men blir blankt avvist hver gang. Jeg er jo vant til et helsevesen som var 100% gratis (ingen egenandeler), og som var tilgjengelig for meg døgnet rundt. Det er derfor et stort sjokk å komme til et land som ikke gjør dette, men som heller avviser meg. Det er en forferdelig følelse å bli avvist av helsepersonell når man sliter med dårlig helse.
AnonymBruker Skrevet 22. juli #95 Skrevet 22. juli Helsehjelpen du behøver dreier seg åpenbart ikke om liv og død eller noe som er akutt, da hadde du fått hjelp av akuttjenestene. Det er mao noe som kan vente. Anonymkode: 6c223...968 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli #96 Skrevet 22. juli Wally Wanderlust skrev (1 minutt siden): Jeg er jo vant til et helsevesen som var 100% gratis (ingen egenandeler), og som var tilgjengelig for meg døgnet rundt. Hvorfor flyttet du tilbake til Norge da? Anonymkode: 8bba6...67f 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #97 Skrevet 22. juli Wally Wanderlust skrev (1 minutt siden): Men da er man jo avhengig av at man slipper inn hos legevakten. Man kan ikke bare brøyte seg inn heller. Jeg har mætt opp der og jeg har ringt de, men blir blankt avvist hver gang. Jeg er jo vant til et helsevesen som var 100% gratis (ingen egenandeler), og som var tilgjengelig for meg døgnet rundt. Det er derfor et stort sjokk å komme til et land som ikke gjør dette, men som heller avviser meg. Det er en forferdelig følelse å bli avvist av helsepersonell når man sliter med dårlig helse. Hvilket land bodde du i og hvorfor flyttet du til Norge igjen om du var avhengig av en helsetjenestemodell som finnes der du bodde og ikke i Norge? Her er det egenandel, velkommen til det systemet, lite nyttig å klage Anonymkode: 6c223...968 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #98 Skrevet 22. juli Wally Wanderlust skrev (16 timer siden): Jeg har ikke gått privat enda, fordi at jeg er sosialklient med svært redusert inntekt. Jeg har ikke penger til å betale for privat lege, men har fått lånt meg noen hundrelapper til en privatlege i morgen, men om den legen vil gjøre noen prøver eller undersøkelser, så blir det fort ekstra. Jeg får nok i alle fall noe av dette refundert fra NAV, men de forskuddsbetaler ikke noen tusenlapper til meg som jeg kan bruke på dette, så jeg må først låne meg penger så jeg kan legge ut for det. Dersom du ikke har fastlege og må gå privat, ville jeg søkt Nav om dekning av utgiftene som en del av sosialstønaden. Anonymkode: 6363f...a50 1
NakenPanda Skrevet 22. juli #99 Skrevet 22. juli Wally Wanderlust skrev (19 minutter siden): Jeg skjønner jo at slike som deg ønsker at slike som meg skal bo på gaten uten inntekt, som var alternativet mitt. Jeg forsøker derimot å bli frisk/bedre, slik at jeg kan klare meg på egen hånd. At du finner det så forkastelig er ikke mitt problem. Minner meg om Trollefar på studietur i storbyen. Drit og dra, om budskapet mitt var uklart. Du kan jo ikke klare deg på egen hånd det er jo det faktiske saken, du er 100% avhengige av andre for å overleve, du har gjort valg som har ført deg til der du er i dag, og nå kommer du krypende der du vet du kan få hjelp siden du ikke evner å hjelpe deg selv. Så nei nok en person som ikke bidrar med noe som helst krever du hjelp selv om du ikke en gang har betalt trygdeavgift i Norge sikkert i MANGE år. Du kan drite å dra, du får utnytte systemet mens du kan vi som betaler dine "tjenester" som du ikke engang fortjener får håpe av det går over snart. Ingen familie som kan hjelpe og ingen inntekt er kun dine egne valg, så lev med dem. 1 2
Wally Wanderlust Skrevet 22. juli Forfatter #100 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ehh. Det stemmer. Du sier det jo selv. Problemet er at du ikke er folkeregistrert i Norge. Skattetaten er raske på saksbehandling SÅ LENGE de har fått all dokumentasjonen de trenger fra deg. Har du gitt dem informasjonen de trenger? Anonymkode: 8bba6...67f Nei, det stemmer ikke.
Anbefalte innlegg