AnonymBruker Skrevet 21. juli #1 Skrevet 21. juli Jeg var svært ivrig. Satte over mye i perioder i en årrekke. Jeg har vært med på fem nedturer der tallene stuper hardt for så gradvis krype til normalen. Nedturene skremmer meg ikke fordi jeg vet det går opp igjen. Samtidig har jeg en økende magefølelse av den virkelig lukrative tiden med fond er forbi. Typisk en stund etter at «alle» skal ha det. Håper jeg tar feil. Anonymkode: f5006...06a 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #2 Skrevet 21. juli Har du i det hele tatt forstått hva fond er? Anonymkode: 94363...20e
Schmuhu Skrevet 21. juli #3 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Noen som har fått litt bismak av investering i fond? Begrepet fond er ganske generelt og kan stå for veldig mye forskjellig. Jeg antar faktisk at mange brenner seg fond. Det kan skylles at en ikke har et forhold til innehold, kostnader, risikofaktorer, egen risikovilje, egen risikoevne, overdreven tro på bankansatte med interessekonflikt eller markeder og mange flere grunn. Ofte kan det også være litt utfordrende å stå ved sin strategi over tid, dvs. at en mister tro og motivasjon. Noen ganger er det også utfordrende å erkjenne at strategien bør endres. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg var svært ivrig. Satte over mye i perioder i en årrekke. Jeg har vært med på fem nedturer der tallene stuper hardt for så gradvis krype til normalen. Nedturene skremmer meg ikke fordi jeg vet det går opp igjen. Samtidig har jeg en økende magefølelse av den virkelig lukrative tiden med fond er forbi. Typisk en stund etter at «alle» skal ha det. Her kunne du vært litt mer konkret. Det hadde vært spennende om du deler litt hva fond du valgte, hvorfor du valgte det og hva du mener gikk skeis med investeringen. Da kan vi ha åpen debatt om det og lære fra eventuelle feil. Samtidig er det viktig å huske på at det ikke finnes en fasit. Folk her inne kan ha svært forskjellige porteføljer og fondprodukter som kan gi spennende synspunkt. Til slutt: Hva er en lukrativ tid sånn egentlig? Schmuhu 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #4 Skrevet 21. juli Ja. Det er et hav av produkter og griske forvaltere. For å vite og kjenne de forskjellige farer og det som kan være lurt/ikke så lurt må man være rimelig interessert og følge med, noe svært mange ikke gjør. Sikkert en del som har hatt altfor stor tillit til blant annet bankfolk som skal selge "sine" fond. Jeg orker heller ikke å bruke masse tid til å sette meg inn i alt dette, så det er lenge siden jeg sparte 100% i fond. I dag har jeg bare ca. 1/4 av den totale sparedelen i fond, litt i en veteranbil jeg tror bare vil stige i verdi, høyrentekonto, en del i fysiske gullmynter m/valør (obs. viktig!) + noe i samleobjekter. Altså ting det ikke blir formueskatt av. Anonymkode: c8f6c...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #5 Skrevet 21. juli Schmuhu skrev (40 minutter siden): Begrepet fond er ganske generelt og kan stå for veldig mye forskjellig. Jeg antar faktisk at mange brenner seg fond. Det kan skylles at en ikke har et forhold til innehold, kostnader, risikofaktorer, egen risikovilje, egen risikoevne, overdreven tro på bankansatte med interessekonflikt eller markeder og mange flere grunn. Ofte kan det også være litt utfordrende å stå ved sin strategi over tid, dvs. at en mister tro og motivasjon. Noen ganger er det også utfordrende å erkjenne at strategien bør endres. Her kunne du vært litt mer konkret. Det hadde vært spennende om du deler litt hva fond du valgte, hvorfor du valgte det og hva du mener gikk skeis med investeringen. Da kan vi ha åpen debatt om det og lære fra eventuelle feil. Samtidig er det viktig å huske på at det ikke finnes en fasit. Folk her inne kan ha svært forskjellige porteføljer og fondprodukter som kan gi spennende synspunkt. Til slutt: Hva er en lukrativ tid sånn egentlig? Schmuhu Jeg har investert 3 millioner siden 2015. I Nordnet, DnB og noe i Nordea. Fordelt på kanskje 25 fond. Jeg har også noen aksjer. Selv om det er rikelig overskudd nå og ikke tap, så oppleves det som oppturen er skjørere for hver nedtur og mange av stigningene flopper etter noen dager. Tallene går ofte over sin egen rekord. Sånn sett holder fond mål. Men det er ikke med samme vekst som før. Bare min mening som amatør. Anonymkode: f5006...06a
AnonymBruker Skrevet 21. juli #6 Skrevet 21. juli For internasjonale indeksfond (som mange sparere har satt penger i) går vi usikre tider i møte; særlig de som ikke har valutasikret investeringen. Disse fondene er i det alt vesentlige investert i amerikanske tech-aksjer, som mange mener er overpriset i forhold til selskapenes inntjening. Her er det visstnok et betydelig potensiale for fall de kommnde årene. Mange forventer i tillegg at dollarkursen skal ytterligere ned (i forhold til norske kroner), og det øker tapsrisikoen. Når det gjelder det siste, er det illustrende at disse indeksfondene har gått med tap i år (2,3,4 prosent) selv om aksjene fondene har investert i har gått vesentlig opp (6,7,8 prosent). Dette utelukkende. pga fallet i dollarkursen. Anonymkode: 56f04...57a 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #7 Skrevet 21. juli Øker sparing i nedgangstider. Og går tilbake til normalen i oppgangstider. Har en jobb som ikke er påvirket at makroøkonomi. Anonymkode: 9fca6...2f8 1
bruker567 Skrevet 21. juli #8 Skrevet 21. juli For meg er dette veldig enkelt. Jeg kaster noen tusenlapper inn i fond hver måned. Sjekker ikke avkastning, det får gå som det går, og så deler ungene pengene når jeg er død. Avslappet forhold til opp- og nedturer ... 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #9 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har investert 3 millioner siden 2015. I Nordnet, DnB og noe i Nordea. Fordelt på kanskje 25 fond. Jeg har også noen aksjer. Selv om det er rikelig overskudd nå og ikke tap, så oppleves det som oppturen er skjørere for hver nedtur og mange av stigningene flopper etter noen dager. Tallene går ofte over sin egen rekord. Sånn sett holder fond mål. Men det er ikke med samme vekst som før. Bare min mening som amatør. Anonymkode: f5006...06a Å investere i 25 fond fremstår noe meningsløst. Hva er strategien når det kommer til diversifisering? Og risikoeksponering? Og vekting? Anonymkode: 94363...20e
AnonymBruker Skrevet 21. juli #10 Skrevet 21. juli Nei. Skal investere ca 20 000 kr ukentlig resten av året, spredt hovedsakelig på utbyttefond, forsvarsfond, kjernekraft, teknologi, AI og noen ETFer innen de samme sektorene. Det blir muligens noen utbytteaksjer også, innen shipping o.l. De ukene det, pga makropolitikk e.l., eventuelt blir billigsalg på fond/aksjer, går jeg inn med betydelig større beløp, dvs 100k eller mer. Har ca en million disponibelt på en høyrentekonto med null bindingstid, frie uttak og fem prosent rente. Det er disse pengene jeg skal fordele utover sensommeren/høsten. Skikkelige korreksjoner kan komme mye senere enn man tror, så det er ikke vits i å vente på dem. Derfor DCA'er jeg heller pengene gradvis inn i markedet -- men er samtidig klar til å gå inn med større beløp hvis det blir aksjer/fondsandeler på billigsalg. Anonymkode: bd78c...bc9
AnonymBruker Skrevet 21. juli #11 Skrevet 21. juli Nei, ingen bismak. Forventer ingen vekst inn i himmelen, men jevn vekst over tid. Det holder for meg. Orker ikke bruke tid og energi på investeringer/hvor pengene mine er plassert. Derfor er for eksempel utleieeiendom 100% utelukket. Orker ikke sette meg inn i kunst eller biler eller slikt… Har satt meg inn i krypto, det er alt. Men også der kjører jeg enkleste løsning: hodl BTC. Anonymkode: 8f21e...151
AnonymBruker Skrevet 21. juli #12 Skrevet 21. juli Historisk avkastning for S&P500 er ca. 10-11%. Det er ingen grunn til å tro at dagens situasjon er i nærheten av tech-boblen på 00-tallet, finanskrisen i 2008-2010, eller covid i 2020-2021. Om du ikke trenger pengene på 5+ år, så er fond den soleklart beste sparingen du kan gjøre. Anonymkode: c3ae3...cf6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå