Gå til innhold

Fortelle familien at jeg er gravid over telefonen, eller vente helt til jul?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant nettopp ut at jeg er gravid. Selvfølgelig overlykkelig over det, men det gikk myee fortere enn vi hadde sett for oss. Jeg fjerna spiralen helt på slutten av juni, og har hørt fra mange at man sjeldent blir gravid i løpet av de to første månedene, så jeg så for meg en positiv graviditetstest tidligst i september.

Familien min bor ganske langt unna, nok til at jeg må ta fly for å komme hjem. Jeg ønsker jo å fortelle om graviditeten til familien i person. Tanken var originalt at de skulle få vite det når jeg kom hjem til jul. Hadde sett for meg å lage et julekort til alle med annonseringa om at vi skal ha barn. Nå kommer jo jeg til å være over halvveis i graviditeten på julaften, så den planen gikk jo litt i dass😅

Men jeg lurer på hva dere tenker, for jeg har et kjempe sterkt ønske om å få fortelle det til folk i person. Jeg syns det blir upersonlig å fortelle det over telefon eller facetime. Jeg har hatt tanker om å bare dukke opp ganske gravid og at det er slik de får vite det, men er kjempe redd for at noen av de kan ta seg nær av at de er de siste som får vite det. Svigerfamilien min kommer trolig til å få vite det ganske tidlig for vi ser de flere ganger i uka. Og en graviditet blir jo synlig ved et visst punkt, så kolleger kommer til å vite det før jul. 

Hvis dere hadde en datter eller en søster som var gravid og du var blant de siste som fikk vite om det, hadde du tatt deg nær av det? Vil gjerne høre alle mulige perspektiver.

Anonymkode: f78c6...000

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer. Det er hyggelig, og selvsagt en stor begivenhet i ditt og din samboers liv, men du overtenker dette noe veldig. Kan ikke se for meg at folk skal bli tatt nær av i person/telefon/først/sist. Bare ring og fortell det du. 

Anonymkode: 8feed...9b8

• Liker 12
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fortalt det per telefon, sært å komme "hjem" med stor mage og en overraskelse om at du er over halvveis i graviditeten. 

Anonymkode: 054eb...e05

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde muligens blitt mer fornærmet over å ha «gått glipp» av halve svangerskapet ditt, enn å bli fortalt nyheten over FaceTime. Vi har familien vår i et annet land, så barnet hadde vel vært nærmere 10 mnd om vi skulle ventet til å si noe personlig. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt at det var veldig rart om nær familie eller venner kom med veldig stor mage. Jeg hadde nok kjent på et utenforskap, selv om jeg ikke hadde sagt det til deg eller latt det dempe gleden med deg.

Anonymkode: 6c729...910

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gratulerer. Det er hyggelig, og selvsagt en stor begivenhet i ditt og din samboers liv, men du overtenker dette noe veldig. Kan ikke se for meg at folk skal bli tatt nær av i person/telefon/først/sist. Bare ring og fortell det du. 

Anonymkode: 8feed...9b8

Er ikke redd fot at de blir fornærmet over at de får vite det via telefon. Er mitt ønske å se/oppleve reaksjoner

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke redd fot at de blir fornærmet over at de får vite det via telefon. Er mitt ønske å se/oppleve reaksjoner

ts

Bare vær bevisst på at det er stor sannsynlighet for at du har skapt en avstand mellom dere om du gjør det slik. Du har ikke løyet, men likevel holdt tilbake noe veldig viktig om deg som også angår familien i alle høyeste grad. 

Anonymkode: 6c729...910

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Lillesøsteren ringte meg i august og fortalte det over telefonen. Mye bedre det enn å se henne veldig gravid i jula (hun hadde termin i februar).

Anonymkode: 92db9...c3c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ta en helgetur til familien i august/september? Da får du både fortalt det personlig og unngå at det er tett opp til jul 

Anonymkode: 37e6c...f97

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst: gratulerer!

jeg antar dette er ditt første barn?

jeg mener ikke å være frekk når jeg sier dette, men det å fortelle om graviditeten face to face, betyr nok mer for deg enn for alle andre. Det at noen får barn er ikke så altoppslukende for de rundt den gravide, selvom det selvfølgelig er det for den som er gravid❤️(annet enn besteforeldre, antagelig)

hadde min datter bodd en flytur unna, så hadde jeg ønsket at hun ville fortelle meg det over telefon fremfor å vente til over halvveis i svangerskapet. Da hadde jeg følt meg mer involvert og kunne ringt for å spørre om formen hennes, planer for ditt og datt, betalt for en 3D ultralyd osv. 

samtidig så fortalte jeg selv om graviditetene mine sent fordi jeg ikke ønsket «maset» rundt det, så jeg er litt dobbeltmoralsk. Om du venter til jul, så er det fremdeles 3-4 mnd igjen alle kan glede seg på, engasjere seg osv, så jeg synes det er helt ok også. 

gjør det som er viktigs for deg. Om du har ett tett forhold til dine foreldre, så

kan du kanskje fortelle dem det over telefon, men vente med å fortelle det til alle andre? Om dine foreldre klarer å Ikke røpe det, da…

Anonymkode: 91d15...e60

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Du overdriver litt nyhetsverdien her i form av hvordan formidle?

Folk flest forteller uke 12 eller 18 ved OUL.

Folk gir blaffen i om det kommer på et kort eller sms. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk telefon fra bror når samboeren var i uke 6. Vi bor i forskjellige land men ses kanskje 4 ggr i året. Er glad for at de ville dele nyheten så fort med meg. Hadde nok blitt skuffet hvis jeg ikke hadde visst i 6 mnd! At du vil vente betyr bare at du gjør det for å glede deg selv. Og hva hvis de ikke reagerer som du håper? Da blir det nytt innlegg her om at familien ikke viste nok glede? 

Anonymkode: a5ada...7c0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre bodde i utlandet, så om jeg skulle ha ventet med å fortelle til dem til jeg hadde sjans til å møte dem fysisk, ville barnet vært født før de visste noe. «Surprise, vi har med oss barnebarnet deres! Hun er 2 mnd»

Anonymkode: 9cafc...397

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har stort sett (heldigvis) bare fått en sms eller telefon når søsken er gravide. Så gratulerer man bare neste gang man møtes. Noen sier det in-person, men bare om man naturlig møtes når nyheten ellers deles. Å møte opp med mage. Eller enda verre - møte opp på døra med baby. Har jeg kun sett på amerikanske tik toks.

Anonymkode: ab8d2...6f5

• Nyttig 2
Skrevet

Hadde tatt dette over Skype ol.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes absolutt du bør si det på telefon, ville nok tatt det på FaceTime selv. 
De kan jo føle at de er blitt utelatt hvis mange andre vet det. Og jeg regner med at dere vil snakke på telefonen uansett, da blir det rart å ikke si noe. jeg hadde reagert på å ikke få høre noe ihvertfall. 
Det er jo veldig koselig for familien å følge med på graviditeten selv om det er på avstand, noen vil kanskje strikke babyklær e.l. 

Anonymkode: d820e...b75

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta det på facetime så du får se reaksjonene deres? Eller få en til å filme det når du sier det.

Anonymkode: 55867...6be

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar☺️ har nå betrygget meg på å bare si det over telefon, eventuelt vil jeg vurdere å reise en tur i høst. Gode poeng med at familien nok vil følge med. Var nok litt fastsatt på den planen jeg hadde rundt julekort, og syns definitivt det hadde vært aller morsomst å få være med familien min når de får høre det, men får gjøre det beste ut av det😄

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvordan du velger å gjøre det, så vær forberedt på at du kanskje ikke får den reaksjonen du ønsker.

For slik du fremstiller det ønsker du at de skal bli overlykkelig på dine vegne, å det er ikke sikkert at det skjer.

Anonymkode: 68a19...8df

• Liker 6
Skrevet

Som flere har sagt og antydet, er dette en nyhet som er mye større for dere enn de som får den. Som det fremkommer av en haug tråder her inne, er det til og med en del besteforeldre som ikke bryr seg nevneverdig om barnebarna. Så FaceTime er mer enn tilstrekkelig. Besteforeldrene er de første som bør få nyheten (det er tross alt ganske mange av de som også er interesser)

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...