Gå til innhold

Erfaringer med ceracette og/eller desirette minipille?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er deres erfaringer?

min datter på 16 år har fått dette forskrevet fordi hun sliter med PCOS, styrtblødninger og store smerter. Hun er ikke seksuelt aktiv.

Hun har gått på ceracette/desirette siden april 2025, men opplever stort sett konstante blødninger. Det er svært sjelden hun har opphold, og hun har i tillegg vanlig menstruasjon hver 4. uke. Legen ber henne holde ut og mener menstruasjonen kommer til å stoppe helt «snart», men uten å gi et tidsperspektiv. 

hun har mixet mellom ceracette og desirette, alt etter hva som har vært tilgjengelig på apoteket. Hun tar pillene til samme tid hver dag. 

har noen tips til henne? Evt anbefalinger om annen prevensjon?

Anonymkode: 3952e...629

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er deres erfaringer?

min datter på 16 år har fått dette forskrevet fordi hun sliter med PCOS, styrtblødninger og store smerter. Hun er ikke seksuelt aktiv.

Hun har gått på ceracette/desirette siden april 2025, men opplever stort sett konstante blødninger. Det er svært sjelden hun har opphold, og hun har i tillegg vanlig menstruasjon hver 4. uke. Legen ber henne holde ut og mener menstruasjonen kommer til å stoppe helt «snart», men uten å gi et tidsperspektiv. 

hun har mixet mellom ceracette og desirette, alt etter hva som har vært tilgjengelig på apoteket. Hun tar pillene til samme tid hver dag. 

Jeg gikk på cerazette i nesten 10 år (to lengre forhold) og jeg hadde uregelmessig menstruasjon og spotting gjennom alle de årene. Ikke en eneste måned var normal. Den ble aldri borte.

Anonymkode: bc30c...4e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er deres erfaringer?

Jeg mistet blødninger nesten fra start på cerazette, men jeg byttet fra kombinasjonspille da.

Det er veldig vanlig at mellomblødninger går over etter 3-6 mnd, så hun burde nok prøve det noen måneder til, men jeg skjønner at det er kjipt nå i ferien. Lindex har ganske gode menstruser særlig til småblødninger.

Ellers kan ikke legen garantere, det er ikke alle som slipper unna småblødningene, særlig når det er lite hormoner. Jeg har vært fornøyd med pstav i 1 år, men så fikk jeg månedsvis med blødninger. Kan være kombinasjonspiller er bedre mot hennes plager, men det må hun nesten snakke med lege eller helsestasjon om

Anonymkode: 8e649...783

AnonymBruker
Skrevet

Vår datter ble ting være. Mer blødninger, gikk med små blødninger hele tiden.  Så etter 6 mnd orket ho ikke mer og sa: går heler med 8 dager med store blødninger en å gå hele tiden

Anonymkode: fa107...c38

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde småblødninger lenge på cerazette. Nærmere 6 mnd tror jeg. Men så forsvant det helt. 

Anonymkode: aab4b...e10

AnonymBruker
Skrevet

Har gått lenge på det (mikser også, avhengig av hva som er tilgjengelig på apoteket). Smertene har avtatt, men har fortsatt blødninger og de kan tidvis vare lenge, men så kan det også gå månedsvis uten blødninger. Hvis jeg hopper over pillene en dag (jeg tar to daglig) kan du banne på at det kommer blødning dagen etterpå. 

Er i det store og hele ikke veldig fornøyd. Gikk på p-sprøyte i mange år, som stoppet både blødninger og smerter, men den gir uheldige bivirkninger ved langtidsbruk, så måtte slutte med det. Kan ikke gå på p-piller pga faren for blodpropp. 

Anonymkode: f3dff...c86

Skrevet (endret)

Nå er jeg voksen - har påvist endometriose og bruker det for hormonell migrene.

For meg nyttet ikke kun en, så jeg tar dobbel. Jeg mikser ikke. 

Men om hun ikke har migrene med aura kan hun prøve kombopille uten opphold. 

Kun progesteron gir nemlig lettere bivirknknger mellomblødninger. 

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde småblødninger lenge på cerazette. Nærmere 6 mnd tror jeg. Men så forsvant det helt. 

Anonymkode: aab4b...e10

Samme her.

Anonymkode: aac3c...e66

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på cerazette i snart 10 år - hadde småblødninger mer eller mindre hver dag de første 9 mnd, etter det har jeg hatt 2 tilfeller av litt blod på papiret - altså på 9 år! Så deilig 👍 og ingen blodpropp fare med cerazette, legen min har bekreftet at det ikke er noen risiko ved å gå på det «for alltid». 

Anonymkode: 5b45c...d44

Skrevet

blødde så og si konstant i 4 mnd. på cerassette. Fikk da cyklokapron og livet  ble nytt. nå kun liiiten blødning i 3 dager hver mnd. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på de i mange år og mistet blødningen helt, men dette varierer veldig fra person til person. 

Noen må bruke de en stund før de har full virkning mens andre virker den ikke like godt på 

Anonymkode: 16363...a33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har gått på cerazette i snart 10 år - hadde småblødninger mer eller mindre hver dag de første 9 mnd, etter det har jeg hatt 2 tilfeller av litt blod på papiret - altså på 9 år! Så deilig 👍 og ingen blodpropp fare med cerazette, legen min har bekreftet at det ikke er noen risiko ved å gå på det «for alltid». 

Anonymkode: 5b45c...d44

Det spørs. Her så fikk jeg nei pga historik med blodpropp i familien og et gen. Gynekologen min sa at egentlig burde alle blitt tatt blodprøver på dette før oppstart på all type hormon behandling 

Anonymkode: fa107...c38

AnonymBruker
Skrevet

Gikk på Cerazette i 17 år. De første 7-8 månedene blødde jeg konstant, men så forsvant blødningene helt. 

Anonymkode: cccb4...5a9

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen:)

Jeg der noen nevne kombopille. Hva er det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...