AnonymBruker Skrevet 21. juli #101 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Fordi kg på pc er kjempedårlig. Anonymkode: ea404...baa Så du forstår ikke at folk kan ha lyden av på mobilen og samtidig være på nettet på PC fordi "kg på pc er kjempedårlig"? Anonymkode: c5147...ea5 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli #102 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Spørs hvor langt tilbake det er da. Jeg vokste opp med at folk kom på døra og ble alltid vel imot tatt . Slekt og naboer trengte aldri ringe før de kom. Det var ikke snakk om å avvise folk i døra, man satte på kaffen og hadde det trivelig Vi har blitt et kaldt og ugjestmildt samfunn designa for å få folk til å bli ensomme. Anonymkode: 233f8...a1b Jeg er født på 70-tallet. Mulig det du beskriver var et fenomen andre steder, men i vårt nabolag i Norges nest største by drev ikke folk og gikk på uanmeldt kaffebesøk til hverandre i tide og utide. Det var et trivelig nabolag, men folk respekterte hverandres behov for privatliv. Folk pratet vennlig med hverandre når de traff hverandre ute. Familien vår bodde ikke i samme by, deler av den ikke i Norge, så uanmeldt familiebesøk var i hvert fall utelukket. Jeg fatter ikke hvordan man kan mene at samfunnet blir kaldt og ugjestmildt av at man ikke renner ned dørene hos hverandre. Eller at dersom man ikke kan komme på uanmeldt besøk, så blir man ensom? Det beste må da være å møtes når alle involverte har tid og har overskudd? Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å slå meg uinvitert ned hos noen som åpenbart er stresset og egentlig skulle ha gjort noe annet. Anonymkode: 901af...229 2 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli #103 Skrevet 21. juli Jeg er jo isolert sett enig i at det er ganske dust å snakke om at du «må gi beskjed så jeg kan bli med» om alt mulig, likevel gjøre seg utilgjengelig og så attpåtil holde kjeft så fort toget har gått når man først har oppnådd kontakt. Samtidig er det nå ikke sånn at hun gjør noe galt heller, akkurat, ut over det å klage på at hun ikke får vært med på ting. Hun må helt fritt få velge egen offline-tid. Så skjønner jeg om du i lengden går litt lei av at hun alltid vil inviteres med og etter eget ønske aldri får med seg invitasjonene. Anonymkode: 0f857...5e2 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #104 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er født på 70-tallet. Mulig det du beskriver var et fenomen andre steder, men i vårt nabolag i Norges nest største by drev ikke folk og gikk på uanmeldt kaffebesøk til hverandre i tide og utide. Det var et trivelig nabolag, men folk respekterte hverandres behov for privatliv. Folk pratet vennlig med hverandre når de traff hverandre ute. Familien vår bodde ikke i samme by, deler av den ikke i Norge, så uanmeldt familiebesøk var i hvert fall utelukket. Jeg fatter ikke hvordan man kan mene at samfunnet blir kaldt og ugjestmildt av at man ikke renner ned dørene hos hverandre. Eller at dersom man ikke kan komme på uanmeldt besøk, så blir man ensom? Det beste må da være å møtes når alle involverte har tid og har overskudd? Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å slå meg uinvitert ned hos noen som åpenbart er stresset og egentlig skulle ha gjort noe annet. Anonymkode: 901af...229 Kommer opp også oppvokst på 70/80 tallet i ei bygd hvor folk kom på besøk for å være sosial eller kom på døra fordi de han et ærend. Helt vanlig i alle hus og det ble vel litt stresset når det var rotete ekkelt håret var fett, men det var litt for alle. Er enig i at samfunnet har blitt mer ego, folk er kun i klikker og snakker og omgås kun sine venner, og skjønner ikke hvorfor man skal snakke med fremmede TS Anonymkode: 00dc9...f5c 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #105 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er født på 70-tallet. Mulig det du beskriver var et fenomen andre steder, men i vårt nabolag i Norges nest største by drev ikke folk og gikk på uanmeldt kaffebesøk til hverandre i tide og utide. Det var et trivelig nabolag, men folk respekterte hverandres behov for privatliv. Folk pratet vennlig med hverandre når de traff hverandre ute. Familien vår bodde ikke i samme by, deler av den ikke i Norge, så uanmeldt familiebesøk var i hvert fall utelukket. Jeg fatter ikke hvordan man kan mene at samfunnet blir kaldt og ugjestmildt av at man ikke renner ned dørene hos hverandre. Eller at dersom man ikke kan komme på uanmeldt besøk, så blir man ensom? Det beste må da være å møtes når alle involverte har tid og har overskudd? Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å slå meg uinvitert ned hos noen som åpenbart er stresset og egentlig skulle ha gjort noe annet. Anonymkode: 901af...229 Fordi vi har helt ulikt syn på ting da. Det du kaller "å renne ned dørene"kaller jeg å være sosial. Og jeg har en god forklaring på hvorfor det gir ensomhet: terskelen er så enorm høy for å besøke hverandre. Når man hele tida må avtale så blir man redd for å forstyrre og at det ikke skal passe og så blir man heller hjemme. Så for mange betyr det å bli sittende alene. Jeg mener og har erfart gang på gang at å sette av tid til besøk gir et påfyll av energi og humør. Og er ti ganger mer nyttig enn å f.eks bruke dagen på husarbeid. Anonymkode: 233f8...a1b 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli #106 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): I dag gikk jeg på stranden (som ligger 200 m unna min venninne) kl 11 og kom på at hun helt sikkert hadde lyst å joine meg, så jeg ringte først uten å få svar og sendte derfor sms 11:15 om at jeg nettopp hadde kommet på stranden. Kl 13. svarte hun meg om at hun kom om en liten stund, fordi hun skulle bare spise opp brødskiven. Klokken 17:30 var jeg lei av å vente, pissetrengt og sulten og det hadde skyet over for flere timer siden, så jeg sendte melding om at jeg nå gikk hjem. Klokken 19 fikk jeg svar på meldingen. Slik er det som oftest alltid når jeg prøver å kontakte henne, uansett hva det er, og hvis noe er planlagt og jeg må flytte tidspunkt eller avlyse, ser ikke disse venninnene min beskjed før de har gått ut døren eller har kommet til det stedet hvor vi skulle møtes, fordi de ikke har lyd på. Jævlig slitsomt😬 TS Anonymkode: 00dc9...f5c Ta hintet da, hun er ikke interessert i å henge med deg. Anonymkode: 09ccf...279 3 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli #107 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ta hintet da, hun er ikke interessert i å henge med deg. Anonymkode: 09ccf...279 Men hun spør meg hele tiden om å få bli med på stranden når jeg går dit Ts Anonymkode: 00dc9...f5c
AnonymBruker Skrevet 21. juli #108 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi vi har helt ulikt syn på ting da. Det du kaller "å renne ned dørene"kaller jeg å være sosial. Og jeg har en god forklaring på hvorfor det gir ensomhet: terskelen er så enorm høy for å besøke hverandre. Når man hele tida må avtale så blir man redd for å forstyrre og at det ikke skal passe og så blir man heller hjemme. Så for mange betyr det å bli sittende alene. Jeg mener og har erfart gang på gang at å sette av tid til besøk gir et påfyll av energi og humør. Og er ti ganger mer nyttig enn å f.eks bruke dagen på husarbeid. Anonymkode: 233f8...a1b Du later til å tro at det som gir deg energi, vil gi alle andre energi også? Vel, vi har alle ulike personligheter. Noen av oss har behov for å lade batteriene alene etter en lang arbeidsdag. Det gir ikke alle energi å skravle med enda flere folk, selv venner, etter endt arbeidsdag. Det er da helt ulogisk at man skulle være redd for å forstyrre dersom man først ringer og spør om det passer å stikke innom? Når man har en avtale behøver man i hvert fall ikke være bekymret for at den andre synes en er masete og påtrengende, men er for høflig til å si ifra at det ikke passer. Det risikerer man dersom man bare tropper opp på døren. I så tilfelle må man også tåle å bli avvist. Anonymkode: 901af...229 6 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli #109 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg mener og har erfart gang på gang at å sette av tid til besøk gir et påfyll av energi og humør. Anonymkode: 233f8...a1b For meg er det motsatt. Jeg tappes for energi. Anonymkode: 7fea9...7ad 6 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #110 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hun spør meg hele tiden om å få bli med på stranden når jeg går dit Ts Anonymkode: 00dc9...f5c Hun sier en ting, men handlingen hennes viser noe helt annet. Anonymkode: 21d8b...cc0 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #111 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Fordi vi har helt ulikt syn på ting da. Det du kaller "å renne ned dørene"kaller jeg å være sosial. Og jeg har en god forklaring på hvorfor det gir ensomhet: terskelen er så enorm høy for å besøke hverandre. Når man hele tida må avtale så blir man redd for å forstyrre og at det ikke skal passe og så blir man heller hjemme. Så for mange betyr det å bli sittende alene. Jeg mener og har erfart gang på gang at å sette av tid til besøk gir et påfyll av energi og humør. Og er ti ganger mer nyttig enn å f.eks bruke dagen på husarbeid. Anonymkode: 233f8...a1b Ok, for mange av oss andre er slike besøk tappende for energi. Det koster energi vi sjeldent har, i en hverdag hvor vi jobber med oss selv, jobber med kropp og helse (trening, meditasjon, lage hjemmelaget mat fra bunn), hobbier vi ønsker å utvikle oss i, og ting vi må gjøre, som jobben vår, hygiene av kropp og hjem, familie vi må hjelpe, vedlikehold av bolig etc. Alle disse tingene jeg nevnte er høyere prioritet enn besøk. Og jeg har verken barn eller dyr, det ville krevd enda mer tid og energi! At noen av dere får energi av besøk forstår jeg, men ofte tas den energien fra dem man er med - og de selv sitter igjen tappet etterpå. Så avventer man lengst mulig mellom treffene, fordi man må vente til man har nok overskudd av energi til å kunne dele av den energien. Ikke alle får energi på den måten noen av dere gjør, med andre ord. Anonymkode: 08094...37a 8 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli #112 Skrevet 21. juli Jeg glemte å legge til konklusjonen min, som er at på dette feltet er det nok slik at like barn leker best. Dere må nok fokusere på å finne andre som tenker og føler som dere, slik at dere kan besøke hverandre og få energi av det. Det vil jo være den beste motgiften for ensomhet, eller? Anonymkode: 08094...37a 6 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli #113 Skrevet 21. juli Merkelig å skryte av at folk er flinke som skrur av telefonen, har den på lydløs og gir blaffen i om folk ønsker å tak i en. Det er da svært egositstisk. Om alle skulle ha det slik, ville jo det nærmest være umulig å få tak i folk. Det kan være folk som faktsik trenger hjelp. Det finnes da en mellomting her - det er selvsagt greit å være borte et par timer om man trener det, f.eks. til slappe helt av, sove litt eller se en film i fred og ro. Men normale voksne mennesker synes jeg i alle fall en sånn annenhver time i det minste bør sjekke telefonen sin - av hensyn til andre. Anonymkode: 0f28a...efc 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #114 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Merkelig å skryte av at folk er flinke som skrur av telefonen, har den på lydløs og gir blaffen i om folk ønsker å tak i en. Det er da svært egositstisk. Om alle skulle ha det slik, ville jo det nærmest være umulig å få tak i folk. Det kan være folk som faktsik trenger hjelp. Det finnes da en mellomting her - det er selvsagt greit å være borte et par timer om man trener det, f.eks. til slappe helt av, sove litt eller se en film i fred og ro. Men normale voksne mennesker synes jeg i alle fall en sånn annenhver time i det minste bør sjekke telefonen sin - av hensyn til andre. Anonymkode: 0f28a...efc Folk som faktisk trenger hjelp, ringer nødnumrene. Andre får tak i meg til slutt. De som kjenner meg, vet at dersom jeg ikke svarer med en gang så sender de en sms. Ja sms, for jeg driver ikke på med messenger, whatsapp og alle de appene. Hva er poenget med de? SMS gjør samme nytten. Før da det kosta å sende sms, kan jeg skjønne at man brukte andre medier, men det er gratis nå. Og om det er veldig viktigt, ringer de meg på nytt igjen. Det har til dags dato aldri stått om verken liv eller død når noen har kontakta meg. Når det kommer til andre instanser, vet man som oftest når de ringer så da er man forberedt. Det være seg bank, skole, lege osv osv. Men helt ærlig, de aller fleste innkomne samtaler er rene svindelforsøk nå til dags på min telefon. De står jeg sannelig ikke på pinne for. Som jeg skrev tidligere, nå har jeg lyd på grunn av en kommende fødsel. Så jeg kan tilpasse meg ved behov. Anonymkode: 9fd40...c24 5 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #115 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Merkelig å skryte av at folk er flinke som skrur av telefonen, har den på lydløs og gir blaffen i om folk ønsker å tak i en. Det er da svært egositstisk. Om alle skulle ha det slik, ville jo det nærmest være umulig å få tak i folk. Det kan være folk som faktsik trenger hjelp. Det finnes da en mellomting her - det er selvsagt greit å være borte et par timer om man trener det, f.eks. til slappe helt av, sove litt eller se en film i fred og ro. Men normale voksne mennesker synes jeg i alle fall en sånn annenhver time i det minste bør sjekke telefonen sin - av hensyn til andre. Anonymkode: 0f28a...efc Virkelig? Jeg synes din tankegang er den egoistiske her. Hva er det som er så viktig at du må få tak i folk egentlig? Jeg klarer ikke tenke tilbake til noen hendelser i år hvor jeg måtte ha tak i noen den samme dagen. Anonymkode: 08094...37a 5
Kålrota Skrevet 21. juli #116 Skrevet 21. juli Jeg tror det er tjue år siden sist jeg hadde lyd på telefonen. Alle varslinger fra apper er også avslått. Jeg vil selv velge når jeg får informasjon. Hvis noen ringer (gud forby, da bør det være et dødsfall, har jeg vibrering på klokka så jeg får det med meg). Spontane folk har ikke jeg lenge i livet mitt, jeg hater det. Jeg vil helst planlegge. 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli #117 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hun spør meg hele tiden om å få bli med på stranden når jeg går dit Ts Anonymkode: 00dc9...f5c Tomsnakk bare. Slutt å ta ting så bokstavelig. Anonymkode: 723f5...532 5 2
Emmelie Skrevet 22. juli #118 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det forstår ikke jeg hvordan er mulig da men. Ikke min sort folk! Hvis jeg plutselig fikk fri i morgen og kunne ta en kaffe hos en venninne,noe vi har planlagt lenge men venta på en anledning. Så ville jeg blitt utrolig sur om hun ikke så melding før neste så muligheten glapp. Orker ikke forholde meg til slik. Anonymkode: 233f8...a1b Et spontant kaffebesøk som er planlagt lenge? Når "det byr seg en anledning". Og du blir pisse sur hvis venninna di da ikke er tilgjengelig fordi det *akkurat* fden dagen passer for *deg*? Wow... Det hadde vært friendship cancelled fra min side før du rakk å innse hvor irrasjonell du er, ass. 9 1
Emmelie Skrevet 22. juli #119 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Noen ganger blir det mange uker i forveien, når vi f.eks skal gå på en filmpremiere på kino eller blir invitert til bursdagsfest. Som regel er det noen dager eller neste uke man planlegger til. Jeg kan også noen ganger være spontan og høre om noen har lyst å være med og f.eks gå en tur en lørdag når det er pent vær, men da er jeg også forberedt på at vedkommende enten ikke kan eller ikke ser meldingen før etterpå. Det er jo det man må forvente når man er spontan. Anonymkode: c5147...ea5 Amen! 🙏🏻 3
Emmelie Skrevet 22. juli #120 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): I dag gikk jeg på stranden (som ligger 200 m unna min venninne) kl 11 og kom på at hun helt sikkert hadde lyst å joine meg, så jeg ringte først uten å få svar og sendte derfor sms 11:15 om at jeg nettopp hadde kommet på stranden. Kl 13. svarte hun meg om at hun kom om en liten stund, fordi hun skulle bare spise opp brødskiven. Klokken 17:30 var jeg lei av å vente, pissetrengt og sulten og det hadde skyet over for flere timer siden, så jeg sendte melding om at jeg nå gikk hjem. Klokken 19 fikk jeg svar på meldingen. Slik er det som oftest alltid når jeg prøver å kontakte henne, uansett hva det er, og hvis noe er planlagt og jeg må flytte tidspunkt eller avlyse, ser ikke disse venninnene min beskjed før de har gått ut døren eller har kommet til det stedet hvor vi skulle møtes, fordi de ikke har lyd på. Jævlig slitsomt😬 TS Anonymkode: 00dc9...f5c Men du trengte da ikke å sitte der lenger enn du ønsket uansett? Du sier jo selv at det er sånn hver gang så hvorfor venter du da? Eller hvorfor sender du melding i første omgang, når du veit det blir sånn? Da hadde jeg glatt latt være å si ifra at jeg var på stranda i første omgang, eller iallfall reist hjem når jeg selv var lei av å være der. Det hadde jo bare vært å sende en melding "Nå er jeg ferdig med stranda for i dag, så jeg stikker hjem nå". Jeg skjønner ikke hvorfor du insisterer på å gjøre deg selv til et offer/en martyr i venninneforholdet 🤷🏼♀️ 3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå