Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forlanger ikke noe som helst, men når hun selv ber meg kontakte henne fordi hun ønsker å være med meg når jeg skal gjøre ting, så er det stress når hun nesten ikke sjekker telefonen sin.

Ts

Anonymkode: 00dc9...f5c

Hun ønsker ikke absolutt å være med, men å være med hvis det passer seg sånn. Jeg sier også sånt, og velger å ikke åpne meldinger/slå på lyd/ta telefonen om jeg er opptatt med noe annet. Men om jeg har lite å gjøre kan det fort hende jeg ser det og velger å bli med. 

Om det blir stress for deg så er det muligens fordi du tror at du har noe slags ansvar for det? Altså det er jo så casual som det får blitt, f.eks. «Er på stranda i dag, men aner ikke hvor lenge, så om du vil joine får du plinge på først». 

Om hun leser eller svarer eller ikke bør ikke påvirke deg? 

Anonymkode: 21be2...832

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Akhenaton skrev (4 timer siden):

Folk må få lov til å skru av den driten når de føler for det. Vi har nok tull og forstyrrelser som det er med all denne teknologien. Gå 30 år tilbake og se hvor mye bedre folk fikk brukt tiden sin og hvor mye mer effektive og til og med FLINKERE de ble på ting når de ikke ble distrahert og avbrutt hele tiden. Og ringte du til noen og ikke fikk tak i dem, så kunne de ikke engang se at du hadde ringt. Og vet du hva? Det gikk helt fint. Samfunnet gikk ikke opp i sømmene i det hele tatt. Jeg tror vel det er større sjans for at noe sånt kan skje nå. 

Teknologien er i det store og hele vår venn. Men det er vi som skal styre den, og ikke omvendt. 

Ja se tilbake i tid, da fikk man lett tak i folk over hustelefon, eller dukket opp uanmeldt på døren til hverandre. 🙂

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Utrolig irriterende!!!!!

Anonymkode: 98637...989

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tror jeg ingenting på. Du har aldri ventet på en viktig telefon siden 1999? Ikke at lege, megler, jobbtilbud eller f.eks skolen tar kontakt? Ungene dine? Mannen/kona? … nei, da bor du vel et sted der ingen kunne tru…

Helt håpløst i 2025. Det ER så mange raringer som skriver her. Er dere helt utenfor samfunnet eller 80 år alle mann.

Anonymkode: cec8f...acc

Du kan tro hva du vil. Er ikke så avhengig av telefonen. Lege tar ikke kontakt med mindre jeg tar kontakt først, alt foregår på helsenorge. Hva skal jeg med megler har ikke tenkt til å kjøpe eller selge? Hva skal jeg med jobbtilbud når jeg allerede har en jobb jeg har jobbet i 17 år. Unger har jeg ikke og skole går jeg ikke på. Mannen sender ikke melding eller ringer da vi treffer hverandre hver dag hjemme. 

Jeg er 38 år og orker ikke være avhengig av en telefon. Har pc som jeg bruker hvis det er noe jeg skal gjøre. Og ja jeg svarer på meldinger så fort jeg ser at jeg har fått de, om det så er med en gang eller noen timer etter. Telefonen tar jeg ikke med mindre jeg har lagret nr eller jeg vet at noen skal ringe.

Ser nå hvem som er slaver av telefonen her. 

Anonymkode: 8471d...02a

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
k4ren skrev (1 time siden):

Ja se tilbake i tid, da fikk man lett tak i folk over hustelefon, eller dukket opp uanmeldt på døren til hverandre. 🙂

Ja, man fikk tak i folk over hustelefon dersom de var hjemme. Selv da måtte man vente hvis telefonen var opptatt, så det var ikke sikkert man fikk kontakt så raskt som man ønsket den gangen heller.

Uanmeldt besøk var det lite av. Mine foreldre og deres venner gjorde avtaler, de dukket ikke bare opp på døren til hverandre, voksne folk var opptatt med jobb og med hobbyer på fritiden også den gangen. 

Anonymkode: 901af...229

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De er pensjonister/ uten arbeid

Ts

De har fremdeles råderett over sin egen tid, og kan allerede være opptatt når du sender melding, eller - hvis ufør f.eks - ha en rævva dårlig dag. Dine venners tid er ikke din tid. Det er deres tid. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Poenget mitt er at slik må man bli enige om . Den ene parten kan ikke bestemme. Og blir man ikke enige er det best å la være å ha kontakt for da vil det alltid være et irritasjonsmoment for en av partene. 

Anonymkode: 233f8...a1b

Da er jeg med. Jeg leser innleggene dine helt annerledes enn du mener de; det tar jeg på min kappe 😅

• Liker 1
Skrevet

Meh. Jeg er kun tilgjengelig i arbeidstiden. Sosiale ting planlegges stort sett 1-10 uker fram i tid, da vi er alle voksne med travle liv og litt reisevei for å møtes.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis de som ikke åpner døra uten beskjed på forhånd og samtidig er en som bare ser på mobilen en gang i døgnet så er jo dette er helt umulig kombo! Da kan man likesågodt bli eremitt! 

😂 Nei, det betyr bare at man setter pris på, og verner om, eget privatliv. Og at slike mennesker må du gjøre avtaler med, ikke bare spontant forvente at de ønsker å være sosiale på kort varsel. Verre er det ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk som sjekker telefonen bare en gang i døgnet i 2025 provoserer meg.

Greit det er flott å begrense mobilbruk. Men mobil er også en kanal til svært viktig info og noen ganger handler det om liv og helse. 

Anonymkode: 9bfe3...d4c

For noe sprøyt.

Greit at du lar deg provosere, men det står helt og holdent for din egen regning.

Jeg kan gå i dagesvis med avskrudd mobil. Jeg reiser gjerne fra mobilen når jeg har ferie. Jeg er flere uker på fjellet uten telefon hvert år. Fatter ikke problemet med det. Jeg kom akkurat hjem fra en helg på hytta nå, uten telefon. Den lå pent på kommoden i gangen hjemme å ventet.

Jeg er hverken konge, AMK sentral eller statsminister. Så jævla viktig er det ikke å få tak i meg «der og da».

Jeg lar meg heller provosere over folk som forventer at andre skal være tilgjengelige 24/7. 

Det er en grunn til at jeg ikke har påskrudd varsler på en eneste app og har telefonen min på lydløs og grunnen handler ikke om deg eller noen andre. Det mer min telefon og jeg bestemmer når jeg vil være tilgjengelig.

Anonymkode: 7fea9...7ad

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun ønsker ikke absolutt å være med, men å være med hvis det passer seg sånn. Jeg sier også sånt, og velger å ikke åpne meldinger/slå på lyd/ta telefonen om jeg er opptatt med noe annet. Men om jeg har lite å gjøre kan det fort hende jeg ser det og velger å bli med. 

Om det blir stress for deg så er det muligens fordi du tror at du har noe slags ansvar for det? Altså det er jo så casual som det får blitt, f.eks. «Er på stranda i dag, men aner ikke hvor lenge, så om du vil joine får du plinge på først». 

Om hun leser eller svarer eller ikke bør ikke påvirke deg? 

Anonymkode: 21be2...832

I dag gikk jeg på stranden (som ligger 200 m unna min venninne) kl 11 og kom på at hun helt sikkert hadde lyst å joine meg, så jeg ringte først uten å få svar og sendte derfor sms 11:15 om at jeg nettopp hadde kommet på stranden.

Kl 13. svarte hun meg om at hun kom om en liten stund, fordi hun skulle bare spise opp brødskiven.

Klokken 17:30 var jeg lei av å vente, pissetrengt og sulten og det hadde skyet over for flere timer siden, så jeg sendte melding om at jeg nå gikk hjem.

Klokken 19 fikk jeg svar på meldingen.  

Slik er det som oftest alltid når jeg prøver å kontakte henne, uansett hva det er, og hvis noe er planlagt og jeg må flytte tidspunkt eller avlyse, ser ikke disse venninnene min beskjed før de har gått ut døren eller har kommet til det stedet hvor vi skulle møtes, fordi de ikke har lyd på.

Jævlig slitsomt😬

TS

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis de som ikke åpner døra uten beskjed på forhånd og samtidig er en som bare ser på mobilen en gang i døgnet så er jo dette er helt umulig kombo! Da kan man likesågodt bli eremitt! 

Folk var altså ikke eremitter før mobilens tid 😂

Anonymkode: c585a...cae

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, man fikk tak i folk over hustelefon dersom de var hjemme. Selv da måtte man vente hvis telefonen var opptatt, så det var ikke sikkert man fikk kontakt så raskt som man ønsket den gangen heller.

Uanmeldt besøk var det lite av. Mine foreldre og deres venner gjorde avtaler, de dukket ikke bare opp på døren til hverandre, voksne folk var opptatt med jobb og med hobbyer på fritiden også den gangen. 

Og noen ganger "la man av røret" når man ikke ville forstyrres. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I dag gikk jeg på stranden (som ligger 200 m unna min venninne) kl 11 og kom på at hun helt sikkert hadde lyst å joine meg, så jeg ringte først uten å få svar og sendte derfor sms 11:15 om at jeg nettopp hadde kommet på stranden.

Kl 13. svarte hun meg om at hun kom om en liten stund, fordi hun skulle bare spise opp brødskiven.

Klokken 17:30 var jeg lei av å vente, pissetrengt og sulten og det hadde skyet over for flere timer siden, så jeg sendte melding om at jeg nå gikk hjem.

Klokken 19 fikk jeg svar på meldingen.  

Slik er det som oftest alltid når jeg prøver å kontakte henne, uansett hva det er, og hvis noe er planlagt og jeg må flytte tidspunkt eller avlyse, ser ikke disse venninnene min beskjed før de har gått ut døren eller har kommet til det stedet hvor vi skulle møtes, fordi de ikke har lyd på.

Jævlig slitsomt😬

TS

Men da var jo ikke problemet at hun ikke var tilgjengelig, men at du ikke kan stole på at hun kommer når hun sier hun skal. Det hadde irritert meg også, veldig.

Anonymkode: c5147...ea5

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er vitsen med å ha telefon, hvis man kun skal styre selv når man er tilgjengelig?

Ser du ironien i det du skriver? 😜 Jeg har nesten utelukkende på lydløs, jeg vil styre egen fritid og vil ikke være tilgjengelig hele tiden. 

Anonymkode: 84967...0a9

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Spørs hvor langt tilbake det er da. Jeg vokste opp med at folk kom på døra og ble alltid vel imot tatt . Slekt og naboer trengte aldri ringe før de kom. Det var ikke snakk om å avvise folk i døra, man satte på kaffen og hadde det trivelig :) Vi har blitt et kaldt og ugjestmildt samfunn designa for å få folk til å bli ensomme. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Folk var altså ikke eremitter før mobilens tid 😂

Nei, da var man vennlig med hverandre, man tok i mot og gikk på besøk. Uten å ringe! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor er dere så kjappe med å svare her inne dere, dere som skal være avlogget og avstengt hele tiden?

😅

Ts

Hvorfor er det vanskelig for deg å forstå at folk kan ha lyd på mob avslått eller være lite på mobilen? Men samtidig sitte på pc og surfe nettet? Du vet det å surfe på nettet ikke er det samme som å være tilgjengelig på mob ?

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere som har skrudd av alt av lyd og varsler, er dere de samme som aldri åpner døra om det ringer på, og ikke tar i mot besøk uten at det er avtalt også? 

Anonymkode: 2e457...9b9

Niks. Jeg er for mye på mobilen, og sjekker meldinger og snap osv straks jeg ser dem, åpner døra og tar telefonen om den skulle ringe. Men jeg har nesten aldri på lyd. Sjekker den så ofte at jeg får med meg det meste kjapt :) 

Anonymkode: ea404...baa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er det vanskelig for deg å forstå at folk kan ha lyd på mob avslått eller være lite på mobilen? Men samtidig sitte på pc og surfe nettet? Du vet det å surfe på nettet ikke er det samme som å være tilgjengelig på mob ?

Fordi kg på pc er kjempedårlig.

Anonymkode: ea404...baa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...