Gå til innhold

Passiv/aktiv dødshjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja eller nei og hvorfor?

Skrevet

JA! Synes ikke noe om å torturere folk til døde.

• Liker 6
Skrevet
Lillikill skrev (6 minutter siden):

JA! Synes ikke noe om å torturere folk til døde.

Hvilke kriterier skal gjelde?

Skrevet

Ja! Jeg vil selv ha den muligheten om jeg feks. ligger for døden med uhelbredelig kreft.

Kriteriene er at de som jobber med dette må ha meldt seg frivillig. Om ingen vil, så blir det heller ikke et tilbud. De som skal motta dødshjelp må være ved sine fulle fem, og selv på eget initiativ be om slik hjelp.

I først omgang kan det tilbys for diagnoser hvor utfallet er dødelig innen 2 år, og hvor endetiden innebærer smerte og lidelse.

Vi ville sagt at det var inhumant å la dyr lide som dette, det er ikke noe annerledes for mennesker.

Anonymkode: f657c...192

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja, folk bør kunne bestemme over egen kropp. Når det er sagt bør det ikke kunne gjøres på dagen. Folk må være sikre i valget sitt, derfor bør det gjerne ha en ventetid på 6 måneder, kanskje 1 år, slik at de har mulighet til å ombestemme seg.

Anonymkode: d5ba7...965

• Liker 3
Skrevet

Aktiv og passiv dødshjelp er jo to forskjellige diskusjoner. 

Anonymkode: b7848...239

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sier ja til aktiv dødshjelp. Norge har havnet i en felles hvor man bruker ekstreme milliardsummer på å behandle eldgamle mennesker, på å behandle folk med dødelig kreft slik at de kan få leve en liten stund lenger, man bruker enorme ressurser på rådyre hofteproteser til senile 85-åringer osv.

Hver fjerde nordmann må jobbe innefor helse om ti år, dersom man skal fortsette med å nekte folk å dø. 

Anonymkode: 21343...074

• Liker 3
Skrevet

Hva er passiv dødshjelp?

Anonymkode: ebdd9...f86

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er passiv dødshjelp?

Anonymkode: ebdd9...f86

Passiv dødshjelp er å slutte å gi behandling for å forlenge livet når man vet at sykdommen er dødelig. Bare gi lindrende. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt usikker på forskjellen på passivvog aktiv dødshjelp for å være helt ærlig? Tenker at

1) folk med store plager bør kunne få hjelp til å ta sitt liv på en verdig måte

2) jeg synes ikke helt om greia med å holde eldre folk i live (85/90+) dersom de har masse plager, demens osv med en haug medisiner. At de bare oppbevares i senger på eldrehjem eller sykehus rundt om. Det er ikke en slutt jeg hadde ønsket og i tillegg, kynisk nok, krever det enorme ressurser fra samfunnet. 

Anonymkode: ad0a9...ccc

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ingen tro på at mange 80-90 åringer vil tenke tanken på å få hjelp til å ta livet sitt. De kan nok være "mett av dage" men de lar jo like vel gå sin gang" naturlig. 

Og ingen pårørende skal på noen måte påvirke eller nevne noe slik til dem uten at de selv kommer på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Litt usikker på forskjellen på passiv og aktiv dødshjelp for å være helt ærlig?

Passiv dødshjelp er når de slutter å gi behandling som kan forlenge livet til en døende person. De kan fremdeles gi smertestillende for å lindre smerten deres, men de har ikke lenger som mål å holde personen i livet. Døden skjer naturlig.

Aktiv dødshjelp er når de gir en medisin (gift) som skal avslutte livet til en person. Denne personen ønsker å dø nå.

Anonymkode: d5ba7...965

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Passiv dødshjelp er å slutte å gi behandling for å forlenge livet når man vet at sykdommen er dødelig. Bare gi lindrende. 

Passiv dødshjelp gjøres jo daglig, det heter palliative behandling. 🤷‍♀️

Anonymkode: b43e4...a92

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I dag har vi passiv dødshjelp, så det trenger vi ikke å ta standpunkt til. Jeg sier ja til aktiv dødshjelp, og har alltid gjort det. Aktiv dødshjelp er ikke det samme som at det ikke vil bli gjort tiltak for å redde eller behandle noen som er syke. Der aktiv dødshjelp er tillatt er det strenge kriterier for å få det innvilget. En kan ikke bare våkne en dag og tenke at «jeg gidder ikke mer» og så er aktiv dødshjelp neste liksom. Folk mangler informasjon og kunnskap om dette temaet.

Anonymkode: 18227...d5d

• Liker 2
Skrevet

Definitivt ja! Etter å ha vært vitne til flere grusomheter i helsevesenet, så absolutt ja. Å se mennesker som man vet skal dø, hive etter pusten, rister i smerter osv, kan jeg ikke forstå at de ikke har muligheten de som selv ønsker. Sitte der å høre på at de trygler om å få slippe er umenneskelig. 

Anonymkode: 075f5...494

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...