AnonymBruker Skrevet 21. juli #1 Skrevet 21. juli Snakker ikke om de som har ufør eller er i ett avklaringsløp, men de som kun mottar sosialhjelp og har gjort det over år. Ser ofte at de får barn etter barn mens de får sosialhjelp for å leve… de kan jo faktisk ikke forsørge disse barna selv, og jeg må innrømme at jeg synes det er galskap. Hva tenker dere andre? Anonymkode: 307fb...94a 10 5
Fru Uperfekt Skrevet 21. juli #5 Skrevet 21. juli All logikk sier nei, men er jo noe i det at mange på sosialhjelp gjerne kunne fått hjelp til å mestre voksenlivet bedre 9 1
Flintis Skrevet 21. juli #6 Skrevet 21. juli Skal en ha barn må en gjøre det i befruktningsdyktig alder. Samfunnet er tjent med barn så ja. 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #7 Skrevet 21. juli Jeg tenker at det viser en egoisme og mangel på selvinnsikt. Jeg vil gjerne gi mine barn en bra oppvekst og oppfølging. Derfor har jeg antall barn etter det jeg tjener og kan følge opp. Selvfølgelig kan ting med helse og inntekt forandre seg. Men jeg hadde aldri fatt barn på barn på sosialstønad. Anonymkode: 98a20...5d2 18 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli #8 Skrevet 21. juli Noen bør jo føde barn her i landet. Om disse gjør det, gir de i så fall samfunnet noe verdifullt. Anonymkode: a1d3c...6f0 7 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #9 Skrevet 21. juli Trist, om det bare er rike og velstående som skal få lov til å få barn. Men det er klart, at i dagens samfunn er økonomi og barneønsker en reell utfordring. Før i tiden lønnet det seg jo å få mange barn, slik det fortsatt er flere steder i verden i dag, men i vesten er det blitt sånn at bare de best økonomisk stilte kan få de barna de ønsker seg. Har man enda bedre råd, og f.eks bor i USA kan man kjøpe seg både barn, egg, sæd og en surrogatmor. Ganske trist utvikling, spør du meg. Anonymkode: fca5e...cb4 4 4
Rosa Sløyfe Skrevet 21. juli #10 Skrevet 21. juli Nei jeg syns ikke man bør det men det er heller ikke noe vi har noe med 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli #11 Skrevet 21. juli Flintis skrev (7 minutter siden): Skal en ha barn må en gjøre det i befruktningsdyktig alder. Samfunnet er tjent med barn så ja. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen bør jo føde barn her i landet. Om disse gjør det, gir de i så fall samfunnet noe verdifullt. Anonymkode: a1d3c...6f0 Barn av lavt utdannede foreldre med lav sosial kapital, "arver" ofte dette, såkalt sosial arv. Det kan dermed diskuteres hvor tjent samfunnet er med å oppfostre flere trygdemottakere. Anonymkode: 78c6b...98c 27 19
Anonym90059005 Skrevet 21. juli #12 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noen bør jo føde barn her i landet. Om disse gjør det, gir de i så fall samfunnet noe verdifullt. Anonymkode: a1d3c...6f0 Nei, de gir ofte samfunnet en byrde. Folk på sosialen som pumper ut barn, der vil du ofte se en sterk korrelasjon med barn som senere i livet heller ikke bidrar til samfunnet. Og verden har mer enn nok mennesker. I vår vestlige del av verden, med vårt velferdssystem, så er det en totalt mismatch når familier får 4-5-6 barn og samfunnet forventes å betale for det. Denne ligningen går ikke opp i lengden. Og så klager de samme menneskene når velferdsstaten svekkes. 15 12
AnonymBruker Skrevet 21. juli #13 Skrevet 21. juli Selvsagt ikke. Men vi har ikke mulighet til å nekte folk å føde barn i Norge. Mange av de som ts tenker på her er og folk som i liten grad ser konsekvensene av valgene sine. Selv jeg som er høyt utdannet, gift og har helt ok økonomi med stort hus og hage ser at vi på mange vis skulle vært fornøyd med ett barn, men så fikk vi to da. Angrer ikke på det altså🥰 Anonymkode: f7871...37b 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli #14 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Snakker ikke om de som har ufør eller er i ett avklaringsløp, men de som kun mottar sosialhjelp og har gjort det over år. Ser ofte at de får barn etter barn mens de får sosialhjelp for å leve… de kan jo faktisk ikke forsørge disse barna selv, og jeg må innrømme at jeg synes det er galskap. Hva tenker dere andre? Anonymkode: 307fb...94a Og alt dette vet du fordi……? Om. Folk lever på sosialen eller om de får uføretrygd, så er ikke deres livsopphold noe de bærer merker om i pannen. Skulle de derimot få sosialhjelp over mange år, så må noe være fullstendig feil i systemet. Ingen skal leve i årevis på sosialen. Så her er noen som ikke stemmer i denne fortellingen din. Anonymkode: 5d51a...f0d 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli #15 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og alt dette vet du fordi……? Om. Folk lever på sosialen eller om de får uføretrygd, så er ikke deres livsopphold noe de bærer merker om i pannen. Skulle de derimot få sosialhjelp over mange år, så må noe være fullstendig feil i systemet. Ingen skal leve i årevis på sosialen. Så her er noen som ikke stemmer i denne fortellingen din. Anonymkode: 5d51a...f0d Jo, det er folk som lever på sosialstønad i årevis. Jeg kjenner flere som har gjort det. Anonymkode: 8ca9f...52f 12 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #16 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Trist, om det bare er rike og velstående som skal få lov til å få barn. Men det er klart, at i dagens samfunn er økonomi og barneønsker en reell utfordring. Før i tiden lønnet det seg jo å få mange barn, slik det fortsatt er flere steder i verden i dag, men i vesten er det blitt sånn at bare de best økonomisk stilte kan få de barna de ønsker seg. Har man enda bedre råd, og f.eks bor i USA kan man kjøpe seg både barn, egg, sæd og en surrogatmor. Ganske trist utvikling, spør du meg. Anonymkode: fca5e...cb4 Er alle som ikke går på sosialstønad rike og velstående? Anonymkode: 2dde9...f13 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli #17 Skrevet 21. juli Rosa Sløyfe skrev (41 minutter siden): Nei jeg syns ikke man bør det men det er heller ikke noe vi har noe med Alle som betaler skatt har noe med det, ja. Anonymkode: 2dde9...f13 3 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli #18 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Man bør ikke få barn verken på sosialstønad eller uføretrygd. Anonymkode: 2e361...72c Hvorfor ikke på uføreteygd? Å være uføretrygdet betyr ikke at man er fattig. Man kan ha max uføretrygd (ca 500k i året), man kan ha månedlige utbetalimger fra private uføreforsikringer eller gjennom jobben, man kan ha fått store engangsbeløp som f.eks uførekapital, ménerstatning, yrkesskadeerstatning eller pasientskadeerstatning, og man kan ha kapitalinntekter (renter, utleieinntekt, aksjeutbytte, gevinst ved aksjesalg) som er mye større enn en vanlig årslønn og man kan ha kvalmende stor formue. Så å være uføretrygdet er ikke ensbetydende med å være fattig. Å være ute av stand til å jobbe betyr heller ikke at man er ute av stand til å ta vare på barn. Anonymkode: 6c8c9...b1a 8 3
Flintis Skrevet 21. juli #19 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Barn av lavt utdannede foreldre med lav sosial kapital, "arver" ofte dette, såkalt sosial arv. Det kan dermed diskuteres hvor tjent samfunnet er med å oppfostre flere trygdemottakere. Anonymkode: 78c6b...98c Nå kan en i Norge foreta en klassereise. Da kan foreldrene ha sosial stønad, ta utdanning få jobb kanskje starte eget og ha hus og jobb innen barna begynner på VGS. På den måten kan og bør det fungere.
AnonymBruker Skrevet 21. juli #20 Skrevet 21. juli Flintis skrev (8 minutter siden): Nå kan en i Norge foreta en klassereise. Da kan foreldrene ha sosial stønad, ta utdanning få jobb kanskje starte eget og ha hus og jobb innen barna begynner på VGS. På den måten kan og bør det fungere. Man KAN gjøre en klassereise, men det er vanskelig og flertallet klarer det ikke. Anonymkode: 0a5a5...578 7 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå