Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På ferie med 13 år gammel jente. Hun er mye trøtt, og liker å sove lenge. Naturlig nok i den alderen. Vi vekker henne likevel senest halv ti. Og alt går i skilpadde-modus! Har sagt til henne at hun må vekkes tidligere dersom hun må ha 1,5 time på å komme seg ut døra. Hun mener det er vi som stresser helt unødvendig… Har en lillesøster som gjerne vil ut og på stranda/basseng og som synes det er kledelig å vente og vente… 

Alt var liksom lettere når de var små 🫠Opp og ut. Nå er det sminke, outfits og denne utrolige treigheten som jeg kjenner begynner å bli litt slitsom. 

Noen som har noen erfaringer eller tips? Vi lar henne ikke være alene i leiligheten i et fremmed land, og er også litt styr å dele seg…

Anonymkode: 9141f...eb9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis bassenget er rett ved leiligheten det jeg ingen grunn til å vente på henne. Heller ikke om det er litt å gå, bare hvis dere må ta buss/ kjøre el ville jeg ventet. Jeg har vært på gruppeturer med en voksen pr ca3-4 barn fra jeg var yngre og vi fikk alltid styre vår egen fritid som vi ville (innenfor reglene som var satt).

Anonymkode: 585c0...592

Skrevet

Hadde samme opplevelse på all-inclusive hotell for noen år siden. Hun rakk aldri frokost, brukte tusen år på å gjøre seg klar, ville ikke bade osv. 

Sett i etterpåklokskapens lys noen år senere, så fatter jeg ikke hva jeg stresset med. Vi kunne like gjerne bare latt henne styre seg selv og gjort vår egen greie, så kunne hun kommet når hun var klar. Akkurat her lå det jo ekstra godt til rette med ubegrenset mulighet til mat og trygt område, men jeg var veldig vant til å ha full kontroll og tenkte nok på henne som for liten til å bli sluppet taket i.

Hun sier selv hun hadde det helt supert på den ferien, så det var bare jeg som syntes det var stressende at hun ikke kunne organiseres som en del av gjengen lenger.

Det blir bedre, men det er fremdeles enklere å si at man går til frokost enn å måtte vente på at alle skal gjøre seg klare. For det tar tid...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke dere bare gå ut ved bassenget å vente på henne der. Så får lillesøstera kosa seg, mens eldstemann får somla ferdig...

Anonymkode: 0928d...a66

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare være strengere med henne. En 13-åring må da være klar til avtalt tidspunkt. Hun ødelegger ferien for dere tre andre. Vet hun ikke at du og far bestemmer?

Trist å høre om alle tilfellene der foreldre lar et barn styre alt. De trenger å  lære respekt for foreldres avgjørelser. Ta i mot beskjeder, og gjøre det de blir bedt om. Om et par år skal hun sikkert ut i sommerjobb. Lære å møte til rett tid, utsovet og blid, ta i mot ordre fra sjef osv.

Har ikke noe råd til dere, for det er kanskje litt for sent med oppdragelse. Dere får vel bare dele dere opp da, sånn at minstejenta slipper å sitte inne i en leilighet pga at storesøster ikke klarer å passe tiden. 

Anonymkode: 05167...96b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor venter dere?

Da jeg var på den alderen lot mine foreldre meg bare sove, så kom jeg når jeg ville selv. Som regel kom jeg til lunsj. Jeg var ikke opptatt av sminke, men ville sove lenge. Så jeg sov til 12-13, mens mine foreldre var ved bassenget/stranda. 

Er det ikke meningen at man skal slappe av da?

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser du skriver dere ikke vil la henne være alene, men en normal 13-åring klarer jo seg helt fint i en time eller to på morgenen. Det er vel ganske vanlig? Så får hun tatt ferien i eget tempo og dere slipper å stresse for ingenting. Pick your battles.

Hadde kun ventet på henne om dere må kjøre/busse til basseng eller strand. Og om sistnevnte er tilfellet kan det være lurt å booke bosted hvor basseng/strand er veldig nærme for tenåringer blir ikke akkurat raskere med årene. 

Anonymkode: 8a9c2...5e6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan ikke dere bare gå ut ved bassenget å vente på henne der. Så får lillesøstera kosa seg, mens eldstemann får somla ferdig...

Joda. Vi kan jo det. Men enkelte dager har vi jo andre planer som involverer bil. Og da er det litt styr å skulle ned til bassenget og bade først. Men det er jo egentlig bedre enn å sitte å vente inne i flere timer…

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må jo bare være strengere med henne. En 13-åring må da være klar til avtalt tidspunkt. Hun ødelegger ferien for dere tre andre. Vet hun ikke at du og far bestemmer?

Trist å høre om alle tilfellene der foreldre lar et barn styre alt. De trenger å  lære respekt for foreldres avgjørelser. Ta i mot beskjeder, og gjøre det de blir bedt om. Om et par år skal hun sikkert ut i sommerjobb. Lære å møte til rett tid, utsovet og blid, ta i mot ordre fra sjef osv.

Har ikke noe råd til dere, for det er kanskje litt for sent med oppdragelse. Dere får vel bare dele dere opp da, sånn at minstejenta slipper å sitte inne i en leilighet pga at storesøster ikke klarer å passe tiden. 

Alt dette gjorde jeg, det var allikevel fint å få sove ut.

Jeg tenker det er mer verdifullt å la henne styre seg selv, og gjøre henne mer selvstendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi deler oss masse her i Syden. Men nå har vi 2 min å gå til stranden fra leiligheten da, skjønner at det blir verre hvis man f eks må ta buss og at du føler deg tryggest hvis dere voksne ikke deler dere. 

Anonymkode: 38328...9dd

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp var det veldig enkelt: var du ikke klar, fikk du ikke være med. Aldri at hele familien ventet i timesvis på de som ville sove lenge… 

Det er sikkert deilig én gang å slippe frokost, men ikke særlig gøy å være alene hele uken og gå sulten fordi du ikke har penger eller kan språket :vetikke:  

Hvis man vil ha fordelene av samholdet og fellesskapet, så må man faktisk akseptere ulempene og. Og noen ganger er det å stå opp litt tidligere enn man selv vil. Om noen år er det den andre søsteren som må innfinne seg i å stå opp tidligere enn man selv vil. Og foreldrene er faktisk de som bestemmer. Å legge tilrette for at alle skal få sånn nogenlunde som de vil er en del av oppgavene som foreldre, men det betyr IKKE at trettenåringen skal få det sånn HVER dag. 

Anonymkode: 7c8f8...492

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Joda. Vi kan jo det. Men enkelte dager har vi jo andre planer som involverer bil. Og da er det litt styr å skulle ned til bassenget og bade først. Men det er jo egentlig bedre enn å sitte å vente inne i flere timer…

ts

🙌😉

Anonymkode: 38328...9dd

AnonymBruker
Skrevet

Hun er oppdradd hun, og rekker skole og andre avtaler. Det er ikke alltid lett å bare be en tenåring gjøre som hun får beskjed om. Det vil ikke si at hun får styre alt 😅

AnonymBruker
Skrevet

Når mine var såpass store ventet jeg ikke. Dro til stranda eller bassenget, og så fikk de komme når de var klar. 

Anonymkode: 2311a...701

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ts

Men da må dere avtale det dagen før. Er kanskje enklere å stå opp tidligere en dag eller to, hvis hun har litt frie tøyler ellers i ferien.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

ts

Prøv dette - så ser du nok at alle 4 får en bedre og mer avslappende tur 😊 Å sitte å vente bare for å vente gir ingen mening.

Tenker og i motsetning til enkelte her at det er tenåringens ferie også. Og hun synes sikkert det er kjekt å få somle litt rundt på morgenen. Så lenge hun oppfører seg fint når dere er hjemme i hverdagen så er hun jo ikke uoppdragen - hun er bare på ferie😊

Anonymkode: 8a9c2...5e6

AnonymBruker
Skrevet

Tenker og i motsetning til enkelte her at det er tenåringens ferie også. Og hun synes sikkert det er kjekt å få somle litt rundt på morgenen. Så lenge hun oppfører seg fint når dere er hjemme i hverdagen så er hun jo ikke uoppdragen - hun er bare på ferie😊

Enig med deg :)

Mine har også fått en god del slack i feriene. Det er jo ferie :) I hverdagen har de kommet seg på skolen, holdt avtaler, dratt på treninger til riktig tid, hatt ekstrajobber og sommerjobber mm.

At de vil sove ekstra og sløve på ferie er helt innafor. Ikke noe problem for meg. Å ha en stille stund ved bassenget eller på stranda med kaffe og en god bok i noen timer var mitt minste "problem" :)

Anonymkode: 2311a...701

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere bare skal på stranden (som er i nærheten) eller til bassenget er det jo bare å dra før henne. Det gjør ikke noe at hun ikke rekker frokost, kjøp et brød/knekkebrød og en pakke ost elns, så spiser hun når hun står opp.

Dersom dere har planlagte utflukter og diverse, må dere fortelle henne dagen i forveien at "i morgen må vi opp kl 8.30 fordi vi skal rekke en båt som går 10" eller noe slikt. 

Tenåringen har også ferie, og det er ingen grunn til å stresse avgårde på morgenen. Dagene i syden er lange. Jeg er voksen og liker også å sove lenge på ferie. Evt kan dere foreldre dele på å gå til bassenget med minsten på morgenkvisten, før dere samles hele gjengen på formiddagen. 

Anonymkode: c9bb8...a88

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da blir tenåringen igjen i leiligheten mens resten av familien reiser av gårde. Har jeg sakt kl.10 eller 11 så reiser vi da. Null problem å la en 13 åring være hjemme tross annet land.

Er ikke alle klare så er det kjipt for den som er treig. De får lære seg å respektere tiden til alle andre. 

Anonymkode: 09eb4...f2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke når fram, og hun respekterer det dere sier, så hadde jeg ikke sittet og ventet.

Hadde sagt at enten så er hun klar til avtalt tidspunkt, eller så må hun bli igjen i leiligheten til en av dere gidder å hente henne senere på dagen. Vet ikke hvordan det er der dere er på ferie, men om det er litt utrygt område bør kanskje ikke en utenlandsk 13-åring surre rundt alene.

Det vil jo si at om dere drar på litt lenger tur med bil, så må hun finne seg i å sitte i leiligheten i mange timer. Men da har hun jo valgt det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...