Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok det ble tullete formulert. Men jeg har lyst til å studere mer men jeg har ikke jobbet i fem år. Tror jeg! Har jobbet i utplasseringer fra nav, og jeg har jobbet i verna bedrift siden jeg ble ufør. Så jeg har jobbet i 10 år, me ikke i ordinær jobb. Jeg fullførte aldri vgs helt. Jeg mangler noen fag fra vg3. Jeg drømmer om å ta videre utdanning etter vgs. Men hva er forskjellen på om du har jobbet eller ikke? Betyr det bare at jeg må ta samme løpet som de som er unge bare? 

Anonymkode: 5ff0a...50b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke kvalifiserer for 23/5 (som er i endring), må du ta resterende fag fra videregående og søke med fullt vitnemål. 

Anonymkode: cf480...9db

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta en tlf eller send en mail til et Karrieresenter og ta en samtale med de. Der får du veiledning og hjelp og finner en løsning. Det er slik de driver med og jeg har god erfaring med slike. 

Anonymkode: 0ec47...acb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom du ikke kvalifiserer for 23/5 (som er i endring), må du ta resterende fag fra videregående og søke med fullt vitnemål. 

Anonymkode: cf480...9db

Er resterende fag programfagene eller fellesfagene? Må jeg ta ferdig helsesekretær (vg3) eller en annen utdanning som passer etter helseservise vg2? Eller kan jeg fylle på med matte og norsk bare osv?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er resterende fag programfagene eller fellesfagene? Må jeg ta ferdig helsesekretær (vg3) eller en annen utdanning som passer etter helseservise vg2? Eller kan jeg fylle på med matte og norsk bare osv?

ts

Du må ha bestått seks obligatoriske fag fra videregående skole:

• Norsk (393 årstimer)

• Engelsk (140 årstimer)

• Matematikk (224 årstimer)

• Naturfag (140 årstimer)

• Samfunnsfag (84 årstimer)

• Historie (140 årstimer)

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (Akkurat nå):

Du må ha bestått seks obligatoriske fag fra videregående skole:

• Norsk (393 årstimer)

• Engelsk (140 årstimer)

• Matematikk (224 årstimer)

• Naturfag (140 årstimer)

• Samfunnsfag (84 årstimer)

• Historie (140 årstimer)

Mangler bare historie av disse, men da er videregående ferdig? Generell studiekompetanse er påbygg? Er det dette som er "fullført yrkesfag" selv om jeg ikke fullfører fellesfagene? 

Ser på NKI vg4 påbygg, men jeg skjønner det ikke (dette lover dårlig :P )

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde håpet at jobb i vernet bedrift var jobb 😅 Men jeg skjønner det.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har barn kan du også falle innenfor 23/5 regelen

Anonymkode: 6d04b...07c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mangler bare historie av disse, men da er videregående ferdig? Generell studiekompetanse er påbygg? Er det dette som er "fullført yrkesfag" selv om jeg ikke fullfører fellesfagene? 

ts

De andre kravene er: Tror ikke de bryr seg veldig hva arbeidet var så lenge det var "lønnet"

• Du må fylle 23 år eller mer det året du søker.

• Du må ha minst 5 års samlet arbeidserfaring og/eller utdanning.

• Dette kan inkludere både lønnet arbeid, militærtjeneste, folkehøyskole, omsorgsarbeid m.m.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

ts

Du må fullføre påbygg, eller de fagene du mangler fra vgs. og du kan bruke arbeidet fra nav. Det gjorde jeg. 
jeg var lærling gjennom Nav, også la jeg til folkehøgskole etterhvert. Du kan også legge til frivillig arbeid.

Anonymkode: 3dff5...c3b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må fullføre påbygg, eller de fagene du mangler fra vgs. og du kan bruke arbeidet fra nav. Det gjorde jeg. 
jeg var lærling gjennom Nav, også la jeg til folkehøgskole etterhvert. Du kan også legge til frivillig arbeid.

siterte feil jeg🤣

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få unntak fra kravet om jobb dersom du er ufør. Jeg leverte en attest fra nav som viste at jeg var ufør og ikke kunne ha ordinær jobb, og kunne da søke høyskole etter 23/5-regelen. 

Anonymkode: 85306...301

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Du tar nok feil. Har du gått yrkesfag manger du mange timer med norsk f.eks. Du må se på timeantallet. Har du hatt 2 timer matte i uka ett år på skolen så er det for lite ikkesant. 

Anonymkode: 7efe5...543

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med opplæringskontoret/veiledningssenteret i din fylkeskommune, så vil du få svar på alt du lurer på. De tilbyr også gratis karriereveiledning

Anonymkode: d4f8d...33d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde håpet at jobb i vernet bedrift var jobb 😅 Men jeg skjønner det.

ts

Jeg tipper du kvalifiserer på bakgrunn av det du skriver. Men det er bare å ta en telefon😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du tar nok feil. Har du gått yrkesfag manger du mange timer med norsk f.eks. Du må se på timeantallet. Har du hatt 2 timer matte i uka ett år på skolen så er det for lite ikkesant. 

Anonymkode: 7efe5...543

Men jeg tar norsk og matte når jeg tar generell studiekompetanse?

AnonymBruker
Skrevet

De årene du har gått på skole gjelder som praksis og jeg vil tro at jobb i vernet bedrift er og utplassering igjennom NAV også gielder. Dersom du har barn vil dette også gielde, jeg sendte inn attest på at jeg hadde folkeregistrert adresse sammen med mine barn for å få 23/5 fordi det var enklere enn å samle mange attester.

Dersom du ikke har det kan du be om kompetansebevis fra videregående. Da kan du få hjelp til å få vite hvilke fag du mangler. Jeg ville også sjekket om du har rettigheter igjennom voksenopplæringen i fylket du bor i, det er billigere enn å ta det privat. Vet at fylket jeg bor i tilbyr det både på nett og fysisk på ettermiddagen. 

Anonymkode: 30a57...9b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De årene du har gått på skole gjelder som praksis og jeg vil tro at jobb i vernet bedrift er og utplassering igjennom NAV også gielder. Dersom du har barn vil dette også gielde, jeg sendte inn attest på at jeg hadde folkeregistrert adresse sammen med mine barn for å få 23/5 fordi det var enklere enn å samle mange attester.

Dersom du ikke har det kan du be om kompetansebevis fra videregående. Da kan du få hjelp til å få vite hvilke fag du mangler. Jeg ville også sjekket om du har rettigheter igjennom voksenopplæringen i fylket du bor i, det er billigere enn å ta det privat. Vet at fylket jeg bor i tilbyr det både på nett og fysisk på ettermiddagen. 

Jeg hørte at man kan få fritak fra fag men bare dersom man vil ha yrkesfag utdanningen. Dersom jeg vil ha generell studiekompetanse må jeg ta fagene uansett? (fellesfag) 

Tusen takk for hjelpen, jeg har ikke prøvd om jeg kan få noe fra voksenopplæringen, men skal høre med dem etter fellesfrien. Jeg begynner å bli håpefull 😊

ts

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hørte at man kan få fritak fra fag men bare dersom man vil ha yrkesfag utdanningen. Dersom jeg vil ha generell studiekompetanse må jeg ta fagene uansett? (fellesfag) 

Tusen takk for hjelpen, jeg har ikke prøvd om jeg kan få noe fra voksenopplæringen, men skal høre med dem etter fellesfrien. Jeg begynner å bli håpefull 😊

ts

ts

Dersom du har to år på yrkesfag og evt. fagbrev kan du ta påbygg i stedet. Dersom du har fagbrev er det samme fag som du mangler på 23/5 tror jeg, men uten fagbrev må du ha et ekstra programfag og kroppsøving. Så sjekk hva som lønner seg for deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2025 den 14.49):

ts

ts

Prøv på det! Jeg gjorde det for noen år tilbake, da jeg i min hoppet av VGS uten å fullføre.

Endte med å få en del av fagene jeg tok på 1. gym som godkjent, så matt, engelsk og naturfag var allerede i boks.

Viste seg at jeg hadde voksenrett siden jeg aldri fullførte noe VGS, og fikk dermed et veldig fint løp på voksenopplæringen, hvor jeg tok de fagene jeg manglet komprimert på et halvt år (norsk, historie og samfunnsfag endte jeg med å måtte ta). Jeg fikk da klasseromsundervisning, gratis utlån av pensumbøker, standpunktkarakterer osv.

Det var en veldig god opplevelse, gikk på kompetansebyggeren i Tønsberg (Vestfold). De som jobbet der ga en enormt god hjelp - også i perioden hvor jeg kartla muligheter og ikke visste om jeg skulle begynne der eller ikke. Utrolig flotte folk med gode råd!

Anonymkode: 7caa3...aa1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...