Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet inn på vernepleiestudie, er mitt 2.valg. 
Og nå stresser jeg litt fordi jeg ikke aner vanskelighetsgraden av studie. Jeg overtenker lett😅

Hvor vanskelig er studie egentlig?
Jeg er mest «redd» for anatomieksamen og medisinutregningseksamen. Krever det masse pugging eller er det nok å følge med på forelesninger og å lese litt i tillegg? 

Anonymkode: 537c4...dbf

Skrevet

søk opp skolen din på nett og sjekk ut fagene.

Anonymkode: d76d6...0fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Krever det masse pugging eller er det nok å følge med på forelesninger og å lese litt i tillegg? 

Anonymkode: 537c4...dbf

Forøvrig: hvis dette er innstillingen du har til 3 årig på dette nivået håper jeg du bretter opp ermene litt i det minste. 

• Liker 2
Skrevet

Det er ansett som et enkelt studium.

Anonymkode: 02a46...9ec

• Liker 1
Skrevet

En venninne tok vernepleie på usn, og jeg har inntrykk av at det ikke var verdens vanskeligste sak å komme seg gjennom. Stort sett ett emne pr semester, og derav en eksamen. Men om det er slik på alle vernepleieutdanninger derimot, det er jeg ikke sikker på. 

Anonymkode: 9230c...c2e

• Hjerte 1
Skrevet

Pugging og lesing blir det uansett hvilken utdanning du tar.

Skjønner at du er bekymret for noen fag men da får du følge nøye med i forelesninger på de fagene og sette av eksta tid på dette. 

• Liker 2
Skrevet

Det går helt fint så lenge du legger inn en liten innsats. Medisinutregning er mange redd for, fordi de må ha alt rett, lett å stryke på en tabbe. MEN det er ikke vanskelig matte. Øv mye og gjør mange oppgaver, og bruk god tid på å se over på eksamen, så går det sånt. Vernepleie er en fin utdannelse

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble akkurat ferdig nå i mai. Hvor tungt det er kommer helt an på deg selv, dine interesser, hvor høye krav du stiller til deg selv og hvor mye innsats du legger inn. Det har vært noen tunge perioder, men årene går fort! Jeg har alltid slitt med matte helt fra barneskolen, men jeg fikk bestått på første forsøk. Du må bare pugge og pugge, det er enkel matte, men du må være nøye.

Men anatomi og medikamenteksamen er ikke før 2. året, så man begynner litt roligere. Vi har ett fag om gangen, hvor vi da har obligatorisk gruppearbeid, og så hjemmeeksamen. Handlet mye om utviklingshemning, utvikling fra barn til ung voksen, miljøterapi. Første året hadde vi praksis etter påskeferien i 10 uker, jeg var da på bofellesskap. 

Det første jeg vil anbefale deg er få deg en studiegruppe i klassen. Jeg kan ikke understreke nok hvor mye det har hjulpet meg, men jeg er veldig sosial som person da. Jeg tror ikke jeg hadde klart å finne motivasjon til å holde ut helt på egenhånd, og jeg var ganske heldig med de jeg var på faddergruppe med. Vi ble en gjeng alle de tre årene, vi møttes for å øve på alle prøver og eksamener, men også masse gøye ting på fritiden. Vors, fester, spillkvelder, forskjellige aktiviteter.

Anonymkode: fda4d...a05

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for et fint og utfyllende svar. 
Ble mindre stressa nå, faktisk.

jeg skal ta imot tipset ditt om studiegruppe, det er nok fint å være med på😊

Skrevet
Gidavmeg skrev (12 timer siden):

Det går helt fint så lenge du legger inn en liten innsats. Medisinutregning er mange redd for, fordi de må ha alt rett, lett å stryke på en tabbe. MEN det er ikke vanskelig matte. Øv mye og gjør mange oppgaver, og bruk god tid på å se over på eksamen, så går det sånt. Vernepleie er en fin utdannelse

Takk for svar! 
jeg skal helt klart legge inn en stor dose innsats her. Har litt for høye krav til meg selv og litt for liten tro. 
Bare trengte å finne ut ca hvor vanskelig dette studie er. 

Skrevet
cafflatte skrev (12 timer siden):

Pugging og lesing blir det uansett hvilken utdanning du tar.

Skjønner at du er bekymret for noen fag men da får du følge nøye med i forelesninger på de fagene og sette av eksta tid på dette. 

Ja det blir det nok, noen studier krever mer pugging enn andre.
Selvfølgelig skal jeg det! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forøvrig: hvis dette er innstillingen du har til 3 årig på dette nivået håper jeg du bretter opp ermene litt i det minste. 

Hvis hva er innstillingen min? 
jeg prøvde bare å få kartlagt vanskelighetsgrad her. 
leser nok om de som stryker på en prøve både 1 og 2 ganger og som må stå over ett år.  
Tror du mistforstod noe her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...