AnonymBruker Skrevet 21. juli #1 Skrevet 21. juli Vi er på ferie i Danmark, og begge ungene har fått brannkopper. Vi får ikke kontroll på infeksjonen, bruker klorhexidin og bacimycin. Dukker opp nye sår hver dag. De gamle tørker ut men det sprer seg jo. Noen som har erfaring? Er det bare å innse at vi må ha lege og antibiotika, eller kan det fortsatt gi seg av seg selv med rensing og salver? Det ene barnet er svært vanskelig å få i medisin til, så da må vi nok avbryte ferien for å komme hjem. Anonymkode: fcbdd...e08 1
Million Skrevet 21. juli #2 Skrevet 21. juli Danske leger kan gi medisiner for brannkopper. Finn en legevakt i nærheten av der dere er på ferie og få begynt medisineringen så snart som mulig. Jeg har hatt brannkopper flere ganger i voksen alder, men jeg kan ikke huske om jeg kun brukte antibiotisk salve på sårene eller om jeg måtte ta medisin oralt i tillegg. Tror det holdt med salve på såret/sårene. 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #3 Skrevet 21. juli Million skrev (14 minutter siden): Danske leger kan gi medisiner for brannkopper. Finn en legevakt i nærheten av der dere er på ferie og få begynt medisineringen så snart som mulig. Jeg har hatt brannkopper flere ganger i voksen alder, men jeg kan ikke huske om jeg kun brukte antibiotisk salve på sårene eller om jeg måtte ta medisin oralt i tillegg. Tror det holdt med salve på såret/sårene. Men slipper man inn på legevakt når det ikke er akutt? I Norge vil det jo bety sikkert 10 timer venting... 🥴🥴 Regner ikke med Danmark er noe bedre? Anonymkode: fcbdd...e08
AnonymBruker Skrevet 21. juli #4 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er på ferie i Danmark, og begge ungene har fått brannkopper. Vi får ikke kontroll på infeksjonen, bruker klorhexidin og bacimycin. Dukker opp nye sår hver dag. De gamle tørker ut men det sprer seg jo. Noen som har erfaring? Er det bare å innse at vi må ha lege og antibiotika, eller kan det fortsatt gi seg av seg selv med rensing og salver? Det ene barnet er svært vanskelig å få i medisin til, så da må vi nok avbryte ferien for å komme hjem. Anonymkode: fcbdd...e08 Har du reiseforsikring? Eller har du bare med deg det blå Helfo helsetrygdekortet? Når man er i utlandet på ferie, har reiseforsikring fra et stort og seriøst forsikringsselskap så ringer man forsikringsselskapet og forklarer situasjonen. De setter deg da dirkete over til avdelingen som vurderer hvilken løsning i situasjonen som er best. Der er både sykepleiere og lege tilgjengelig. De har oversikt over seriøse leger der du er, og de kan ordne avtaler for den forsikrede. Alt dette betaler du for i din reiseforsikring, slik at du får hjelp, råd eller det du trenger, når du trenger råd eller hjelp. Derfor ring forsikringsselskapet ditt og be om råd der. Og en liten rettelse, det heter brennkopper ikke brannkopper. Anonymkode: 7a109...540 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #5 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har du reiseforsikring? Eller har du bare med deg det blå Helfo helsetrygdekortet? Når man er i utlandet på ferie, har reiseforsikring fra et stort og seriøst forsikringsselskap så ringer man forsikringsselskapet og forklarer situasjonen. De setter deg da dirkete over til avdelingen som vurderer hvilken løsning i situasjonen som er best. Der er både sykepleiere og lege tilgjengelig. De har oversikt over seriøse leger der du er, og de kan ordne avtaler for den forsikrede. Alt dette betaler du for i din reiseforsikring, slik at du får hjelp, råd eller det du trenger, når du trenger råd eller hjelp. Derfor ring forsikringsselskapet ditt og be om råd der. Og en liten rettelse, det heter brennkopper ikke brannkopper. Anonymkode: 7a109...540 Har reiseforsikring ja, skal kontakte de. Anonymkode: fcbdd...e08 1
Million Skrevet 21. juli #6 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men slipper man inn på legevakt når det ikke er akutt? I Norge vil det jo bety sikkert 10 timer venting... 🥴🥴 Regner ikke med Danmark er noe bedre? Anonymkode: fcbdd...e08 Selvfølgelig slipper man inn. Så fort og så smittsomt som brannkopper er, bør man begynne medisinering så raskt som mulig. Hadde en gang et bittelite sår på håndleddet, oppå pulsåren, av alle steder, og man kunne omtrent se såret/brannkoppen vokse fra time til time. Det var en brannkopp, den ble svær på bare en dag. Jeg ville dratt på legevakten på stedet dere ferierer i alle fall, ikke ventet til man var hjemme igjen. Du har reiseforsikring? Ring dem og hør hva du bør gjøre om du er i tvil.
AnonymBruker Skrevet 21. juli #7 Skrevet 21. juli Hva venter dere på? Potensielle 10 t venting på LV er vel ingenting mot å få hjelp for smerten og ubehaget til ungene. Og hvorfor har dere ikke kontaktet forsikringen? Anonymkode: d7b4e...f49
AnonymBruker Skrevet 21. juli #8 Skrevet 21. juli Million skrev (44 minutter siden): Selvfølgelig slipper man inn. Så fort og så smittsomt som brannkopper er, bør man begynne medisinering så raskt som mulig. Hadde en gang et bittelite sår på håndleddet, oppå pulsåren, av alle steder, og man kunne omtrent se såret/brannkoppen vokse fra time til time. Det var en brannkopp, den ble svær på bare en dag. Jeg ville dratt på legevakten på stedet dere ferierer i alle fall, ikke ventet til man var hjemme igjen. Du har reiseforsikring? Ring dem og hør hva du bør gjøre om du er i tvil. Nå har ts fått melding om å kontakte forsikringsselskapet sitt, slik man skal gjøre når man har reiseforsikring og er i utlandet. Ts har meldt tilbake at hun skal ta kontakt. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har reiseforsikring ja, skal kontakte de. Anonymkode: fcbdd...e08 Hvorfor da fortsette å mase om å dra til legevakt? I tillegg til å drive krisemaksimering? Tråden og ts har fått en løsning hun sannsynligvis jobber med. Anonymkode: 7a109...540
AnonymBruker Skrevet 21. juli #9 Skrevet 21. juli Million skrev (4 timer siden): Selvfølgelig slipper man inn. Så fort og så smittsomt som brannkopper er, bør man begynne medisinering så raskt som mulig. Det er ikke helt det Helsenorge og andre seriøse sider sier, er derfor vi har sett det an. Sønnen har hatt dette før og det har alltid løst seg med klorheksidin, bacimycin og plaster. Men altså ikke denne gangen, men usikker på hvor grensa går for når man trenger lege eller ikke, og hvor lenge man egenbehandling skal forsøkes. Anonymkode: fcbdd...e08
AnonymBruker Skrevet 21. juli #10 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva venter dere på? Potensielle 10 t venting på LV er vel ingenting mot å få hjelp for smerten og ubehaget til ungene. Og hvorfor har dere ikke kontaktet forsikringen? Anonymkode: d7b4e...f49 Ungene har ikke smerter eller ubehag. 10 timer venting ville skapt langt mer ubehag for ungene. 😅 Vi har ventet fordi blant annet helsenorge anbefaler egenbehandling, som vi tidligere har hatt god erfaring med, og vi har vært ganske langt ute på landsbygda det siste døgnet når dette eskalerte. Skal vi på legevakt må vi endre planer ganske drastisk. Brennkopper er ikke farlig og så akutt. Venter nå på å bli ringt opp igjen av forsikringen, det kunne ta en del timer siden det ikke er behov for akutt helsehjelp. Anonymkode: fcbdd...e08 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #11 Skrevet 22. juli I tilfelle andre skulle lure, nå har vi vært i kontakt med reiseforsikring og dansk lege: det "riktige" svaret når det ikke er akutt eller behov for legevakt, er å kontakte et vanlig, offentlig legekontor kl 08 på morgenen - da kan man få time samme dag. Anonymkode: fcbdd...e08 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå