Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt invitert til en lønnssamtale i morgen og kjenner at det sitter litt langt inne å møte opp med noe “krav”. Jeg synes det er vanskelig og litt ubehagelig – spesielt fordi situasjonen min er litt spesiell.

Jeg startet i ny jobb i fjor høst, i en ledende og særlig uavhengig stilling (ikke personalansvar). Jeg har bachelorgrad innen fagfeltet jeg jobber med, og holder nå på med en mastergrad som er direkte relevant for stillingen. Jeg er godt i gang med siste år av denne. (Jobber fulltid og studerer fulltid)

Utfordringen er at selskapet har hatt lav aktivitet siden jeg startet, og derfor har jeg hatt lite å gjøre. Jeg har ikke fått jobbet med det jeg egentlig ble ansatt til, og har derfor heller ikke fått utfordret meg eller vist særlig fremgang. Lederen min er klar over dette, men det gjør likevel at jeg føler meg litt "tomhendt" i møtet.

Når det gjelder lønn, så har jeg nå 780 000 kr i fast årslønn uten overtidsbetaling. I min forrige jobb hvor jeg bare hadde bachelor, og ikke lederansvar hadde jeg 769 000 kr i årslønn pluss overtidsbetaling. I praksis tjente jeg altså mer der, selv om stillingen krevde mindre kompetanse og ansvar. Der hadde vi også automatisk lønnsjustering hvert halvår, noe jeg heller ikke har i nåværende stilling.

Jeg ønsker ikke å fremstå som kravstor, men jeg mener det er rimelig å be om en vurdering av lønnen – særlig med tanke på ansvarsnivå, formell kompetanse, og at jeg faktisk har mindre lønnsutvikling og fleksibilitet enn før..?

Hvordan tar man dette opp på en god og profesjonell måte – uten å virke utakknemlig, men heller saklig og rettferdig?
Og hvordan snakker man om lønn når man ikke har hatt sjansen til å “prestere” fullt ut?

Blir veldig takknemlig for råd og erfaringer 🙏

Anonymkode: b5631...083

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om dette er i det private, ville jeg trådd forsiktig. Siden du ikke blir brukt til det du egentlig skulle pga lite aktivitet, kan de like gjerne komme med en oppsigelse. 

Anonymkode: dc09c...812

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om dette er i det private, ville jeg trådd forsiktig. Siden du ikke blir brukt til det du egentlig skulle pga lite aktivitet, kan de like gjerne komme med en oppsigelse. 

Anonymkode: dc09c...812

Privat selskap ja. Men ingen fare for oppsigelse da de veldig gjerne vil ha meg her på grunn av min kompetanse og at aktiviteten tar seg opp i 2026.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Privat selskap ja. Men ingen fare for oppsigelse da de veldig gjerne vil ha meg her på grunn av min kompetanse og at aktiviteten tar seg opp i 2026.

Siden du ikke er ferdig med master enda, og ikke har fått vist hva du kan, hva med å be om en justering som gjør at du holder tritt med lønns- og prisveksten? Så får du heller be om en samtale igjen neste år, når du har fullført master og ting forhåpentligvis har begynt å ta seg opp? 

Anonymkode: 79ff0...d43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...