Gå til innhold

Jeg mener at sønnen som akkurat har fått lappen skal få den største og tryggeste bilen….-mannen blir sur….!!

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har tre barn hvor den eldste akkurat har fått lappen. Vi har to biler, en SUV og en litt mindre bil. SUVn er tre år gammel og i mine øyne en ny og trygg bil. Den andre bilen er en mindre bil fra 2015.  For meg er det en selvfølge at sønnen vår tar den «beste» bilen når han skal kjøre lengre avstander. Og ellers hver gang den er ledig. Mannen derimot virker som blir barnslig irritert og nesten fornærmet over dette. Han blir grinete og sutrete og vil helst selv kjøre den beste bilen. 

For meg blir dette så utrolig usmakelig oppførsel. Vi voksne har jo mye mer erfaring bak rattet og jeg forstår ikke at mannen ikke forstår hvor viktig det er hvis uhellet først er ute. Hvordan gjør dere det hos dere?

Anonymkode: df15f...00f

Enig med mannen din her, altså!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oh yes... For noen år siden ble jeg påkjørt av en gammel gubbe som svingte rett i siden på min bil. Jeg hadde en gammel bil, så den ble kondemnert. Dette skjedde max 200 meter hjemmefra. Tre dager senere, med lånt bil, står vi og venter på å svinge inn i egen innkjørsel. BANG! Der står det en bil klistra opp i rumpa på bilen... Og vi sto helt stille, og hadde på blinklys... 

Anonymkode: a20ad...91f

Den eneste ulykken en av mine biler har vært i, da stod den parkert. Da var det en ungdom (19 år) som fyllekjørte og hadde politet etter seg. Bilen min stod helt innerst i en blindvei utenfor inngangen min. Han smelte så hardt i bilen at jeg våknet og da han rygget seg ut, lå bilskiltet hans igjen under min bil. Han meide ned en mann ett par minutter senere... Politet tok han til slutt, men for en jakt jeg såg fra soveromsvinduet! 

Anonymkode: 00aaa...e19

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg mener "barn" på den alderen kan få låne den som er ledig eller kjøpe seg bil selv, så jeg er tilbøyelig til å være enig med far. Hvis du er så opptatt av sikkerheten TS får du heller hjelpe til med bilkjøp heller enn å la det gå ut over fars bruk av bilen han betaler for tenker jeg.. 

Anonymkode: ccd40...a9b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tjukka skrev (7 minutter siden):

En bil er en bruksting for pokker. Ungene er vel hakket mer uerstattelige, eller? 

Så da skal barn kjøre en stor og rask bil fordi den er tryggere? Du vet at mange da kjører fortere, spesielt gutter. 
Massevis av unger som har ødelagt mammas og pappas bil fordi de skal tøffe seg. 
Selvfølgelig «det er jo bare en bil»… 🙄

Anonymkode: 80f27...546

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Holder med pappaen i huset. 

Anonymkode: c2800...0fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har tre barn hvor den eldste akkurat har fått lappen. Vi har to biler, en SUV og en litt mindre bil. SUVn er tre år gammel og i mine øyne en ny og trygg bil. Den andre bilen er en mindre bil fra 2015.  For meg er det en selvfølge at sønnen vår tar den «beste» bilen når han skal kjøre lengre avstander. Og ellers hver gang den er ledig. Mannen derimot virker som blir barnslig irritert og nesten fornærmet over dette. Han blir grinete og sutrete og vil helst selv kjøre den beste bilen. 

For meg blir dette så utrolig usmakelig oppførsel. Vi voksne har jo mye mer erfaring bak rattet og jeg forstår ikke at mannen ikke forstår hvor viktig det er hvis uhellet først er ute. Hvordan gjør dere det hos dere?

Anonymkode: df15f...00f

Selvfølgelig får man ikke tilgang på en ny bil som nybakt sjåfør og tenåring. Du snakker som den andre er en bil fra syttitallet uten setebelte 😂

2015 er mer enn nytt nok for sønnen. Det er du som nok har et litt rart forhold til din sønn og derfor tror at prinsen din selvfølgelig må ha det aller beste. 

Det beste for ham er å måtte jobbe for det, sånn som alle andre 😊

Jeg hadde ikke blitt gitt, jeg hadde sagt klart ifra og ikke lagt ham ha tilgang på den nye bilet et øyeblikk.

Anonymkode: c250a...9a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig med deg. Barna er min dyteste skatt 🥰 Barnet har tatt over xc90 mens vi kjører rundt i min gamle golf

Anonymkode: aea5d...a62

Hadde aldri skjedd her. Snakk om å gi barna en standard og levevaner de selv (sannsynligvis) ikke vil klare å holde tritt med når de skal forsørge seg selv. 

Anonymkode: 46104...8ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

2015-modellen er mer en bra nok. De fleste (ikke bortskjemte) unge voksne som ikke bor i by med kollektivtrafikk, kjøper sin egen bruktbil. Han har vel hatt sommerjobb og spart fra han var 15, slik fornuftige tenåringer pleier? Skulle bare mangle. Skjønner ingenting av oppdragelsen nå for tiden.

Her kjøpte både sønn og bonusdatter bil selv. De trengte bil til jobb ved siden av skolen, trening osv. Helt vanlig her jeg bor. 

Min mann har en dyr Audi Q7. Den blir aldri lånt bort til noen. Min 2016-modell lånes bort ved behov, om barnas biler er på verksted, vi får overnattingsgjester som trenger bil osv.

Anonymkode: 610d9...2f5

😂😂

Anonymkode: 8b02f...4d2

AnonymBruker
Skrevet

En SUV er kanskje bedre hvis en først krasjer, men det er vel større sannsynlighet for uhell med en større bil enn en liten. Jeg ville helst brukt en liten og nett bil da jeg først fikk sertifikat. 

Anonymkode: d0ec2...fa9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror de har godt av å kjøre litt eldre biler uten all slags hjelpemidler som sensorer, ryggekamera osv for å bli tryggere på egne kjøreegenskaper.

Anonymkode: dcd93...fd0

Jeg kjører en ikke spesielt fancy bil fra 2012, den har sensorer på alle kanter, og en skjerm bak rattet (dog er den liten).

Anonymkode: f5893...7b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Poden får den bilen med minst hestekrefter og dårligst akselerasjon. Farten som dreper. 

Anonymkode: fe286...33e

Enig, er mer sannsynlig at han vil gasse på og tøffe seg på den “feteste” bilen. 

Anonymkode: f1035...f80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kjører en ikke spesielt fancy bil fra 2012, den har sensorer på alle kanter, og en skjerm bak rattet (dog er den liten).

Anonymkode: f5893...7b1

Da er den nok også tryggere enn de moderne bilene hvor man må klikke 15 ganger på en forvokst iPad bare for å skru på blinklyset 😅

Anonymkode: a3332...7c0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å la guttungen kjøpe bilen sin sjæl? Når jeg fikk lappen for 15 år siden så kjøpte jeg en gammel golf fra 1999 for 20 000kr og var strålende fornøyd med det. Og det gjorde også alle i min omgangskrets. Trodde det var normalen. Og om han har tilgang på en bil fra 2015, så bør jo det være mer enn bra nok. Kjørte selv bil fra 2015 frem til jeg kjøpte ny ifjor.. 

Anonymkode: 357e9...21a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å la guttungen kjøpe bilen sin sjæl? Når jeg fikk lappen for 15 år siden så kjøpte jeg en gammel golf fra 1999 for 20 000kr og var strålende fornøyd med det. Og det gjorde også alle i min omgangskrets. Trodde det var normalen. Og om han har tilgang på en bil fra 2015, så bør jo det være mer enn bra nok. Kjørte selv bil fra 2015 frem til jeg kjøpte ny ifjor.. 

Rettelse; 12 år siden.. men har kanskje ikke så mye med saken å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke min fått låne den beste og tryggeste bilen på langturen hadde jeg antagelig ikke hatt to barn lenger, iallfall ikke to friske barn.

Fordi det var den beste bilen de kjørte kunne de gåbut av vraket selv istedenfor å bli kjørt bort på båret.

Vi byttet inn den lille gamle bilen i en større og tryggere en da ungdommen fikk førerkort. Uhell kan skje, og det fikk vi kjenne på 

Anonymkode: 5fc06...8a3

• Hjerte 1
Skrevet

her har mannen rett

Skrevet

0/10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...