Gå til innhold

Jeg mener at sønnen som akkurat har fått lappen skal få den største og tryggeste bilen….-mannen blir sur….!!

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn hvor den eldste akkurat har fått lappen. Vi har to biler, en SUV og en litt mindre bil. SUVn er tre år gammel og i mine øyne en ny og trygg bil. Den andre bilen er en mindre bil fra 2015.  For meg er det en selvfølge at sønnen vår tar den «beste» bilen når han skal kjøre lengre avstander. Og ellers hver gang den er ledig. Mannen derimot virker som blir barnslig irritert og nesten fornærmet over dette. Han blir grinete og sutrete og vil helst selv kjøre den beste bilen. 

For meg blir dette så utrolig usmakelig oppførsel. Vi voksne har jo mye mer erfaring bak rattet og jeg forstår ikke at mannen ikke forstår hvor viktig det er hvis uhellet først er ute. Hvordan gjør dere det hos dere?

Anonymkode: df15f...00f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For 20 år siden når jeg og mine venner tok lappen så fikk vi alle den dårligste bilen eller det 20-25000 kunne kjøpe i bruktbil, helt grei oppegående bil som ikke var farlig om ble bulket eller ripet opp her og der.

Den suven der kommer til å bli med på ting hvis det blir en fersk sjåfør sin faste bil, kan du regne med. Så det kommer an på hva du vil betale i egenandeler og reparasjon egentlig. 

Anonymkode: b4100...40c

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

100 % enig med pappa’n, du skjemmer bort sønnen din

Anonymkode: edd61...55b

• Liker 28
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dette er litt i overkant fra din side. En bil fra 2015 er da vel mer enn bra nok for en 18-åring. 

Anonymkode: 62f45...7c4

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Men når det er snakk om lengre avstander, som du skriver, er jeg helt enig med deg, TS. Det er jo mye viktigere at sønnen er tryggest mulig når han skal ut i trafikken aleine, enn at man på død og liv ikke skal skjemme han bort!

Anonymkode: 173ea...7e1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Uerfaren sjåfør har bare godt av å bruke en liten bil med god plass margin rundt seg og oversiktelig.

La vedkommende bli mer kjent med grunnleggende kjøring.

Selv om man har fått lappen, så betyr det ikke at man er ferdig utlært. Det betyr bare at man nå er regnet som kompetent nok til å fortsette å øve på egenhånd. Derfor man får dobbelt med prikker de 2 første årene.

• Liker 24
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her kjørte mine barn den nyeste. Fordi jeg ville at dem skulle kjøre den som var mest driftsikker. Men jeg vil si at begge dine biler er det da. En fra 2015 er også en bra bil. 

Anonymkode: 33b3c...1b1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner tanken at den ferske sjåføren skal ha en trygg bil, men her er det jo ikke snakk om en gammel bil helt uten ekstra sikkerhet. Jeg er derfor enig med pappaen.

Dessuten regner jeg med den nyeste bilen har langt mer teknologi, og derfor langt mer distraksjoner enn den eldre bilen? Den eldre bilen vil da være tryggere for den ferske sjåføren.

Anonymkode: 02daa...f3b

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men når det er snakk om lengre avstander, som du skriver, er jeg helt enig med deg, TS. Det er jo mye viktigere at sønnen er tryggest mulig når han skal ut i trafikken aleine, enn at man på død og liv ikke skal skjemme han bort!

En bil fra 2015 er jo ikke å anse som gammelt skrap akkurat da. Han kan fint bruke den 

Anonymkode: dc427...029

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

En bil fra 2015 må da være bra.

Eldste her tok over en caravelle som var 2007 mod, kjøpte så en d-max 2015 mod. Men han kjørte og en eldre pickup 1982 mod

Yngste øvelse kjører med min bil det ee 2015 bil og en bil som er 2012, og eier selv en 2019 bil. Pluss kjøree og en 1998 mod

Ser  mange ungdommer her kjører eldre biler ofte volvo. Og da veteraner

Anonymkode: 4d688...75c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Poden får den bilen med minst hestekrefter og dårligst akselerasjon. Farten som dreper. 

Anonymkode: fe286...33e

• Liker 30
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er så overbevist om at ulykken vil inntreffe bør han holdes unna sånn kjøring og øve mer. 

Jeg er 100% enig med far og jeg stusser veldig på hvordan du omtaler ham. 

En stor SUV mer mer krevende å manøvrere i småkjøring og selv om han skal langt så skal den vel innom steder, parkeres osv. Det blir grisedyrt med småskader på den og totalt unødvendig. En bil fra 2015 er moderne nok sikkerhetsmessig. 

Anonymkode: 5fd3d...fd9

• Liker 22
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med din mann. Jeg vil ikke «gi fra meg» min nesten nye bil til ungdommen. Han kan kjøre bil nr to. 

Anonymkode: 46104...8ed

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva med tryggheten til andre trafikanter da?

Anonymkode: ec7b0...166

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man kan fint krasje selv om kjøreveien bare er en kilometer. Lengre eksponering vil selvsagt øke faren, men den er der så fort man er på veien.

Jeg er enig med mannen, og bilen fra 2015 er helt sikkert trygg nok. Det er andre ting enn sikkerhet som spiller inn, komfort har jo noe å si. Det er ikke nødvendigvis noe særlig mye tryggere med SUV-en, og den kan fort gjøre vesentlig mer skade på andre enn en mindre bil, ved ulykke.

Desto nyere og større bil, desto mer råkjøring fra ungdommen, generelt sett.

Anonymkode: a625c...882

• Liker 6
Skrevet

Hvis han hadde vært så dårlig til å kjøre hadde han ikke fått lappen.

Skrevet

Hvis man er trygg i trafikken trenger man ikke en spesifikk bil 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...