AnonymBruker Skrevet 21. juli #21 Skrevet 21. juli De kan få samme middag som dere lager til familien? Anonymkode: 4e5b4...289
AnonymBruker Skrevet 21. juli #22 Skrevet 21. juli Middag blir litt mye. Men jeg er overrasket over hvor mange lærere for eksempel som blir kjempeglade når de får kake på jobb. (Selv er jeg mer sånn Å nei, kalorier!). Nevnte lærere fordi de er offentlige, det gjelder kanskje mange. kjeks, nøtter, enkel frukt (vannmelon er litt gris?), boller, rundstykker og enkelt pålegg kan du ha klart og tilby hvis de ønsker - f eks ha ferdig høvlet ost og skinke på en tallerken i kjøleskapet, til å sette frem. Anonymkode: 06929...040
AnonymBruker Skrevet 21. juli #23 Skrevet 21. juli Kaffe/te, litt oppskjært frukt og hvis du vil servere noe salt/varmt - hva med litt grillpølser på grillen? Eller wienerpølser som «lager seg selv»? Selv om de er på jobb, så er de kanskje litt sultne særlig siden de skal kjøre langt før og etter og møtet varer såpass lenge. Anonymkode: 970bb...77c
Sniff76 Skrevet 21. juli #24 Skrevet 21. juli Tror jeg hadde smurt på rundstykker på forhånd og hatt det klart på fat i kjøleskapet. Kald drikke og kaffe. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #25 Skrevet 21. juli Jeg jobbet mange år med noe der jeg måtte på hjemmebesøk over flere timer. Det var div. utredning for å avklare pleiebehov og avklare brukers rettigheter, så det var viktig for den vi besøkte og samtidig ikke noen form for konfrontasjon eller dårlig stemning i det. Vi ble tilbudt både det ene og det andre, men jeg synes at lite var bedre enn mye. Litt vann er det alltid fint å bli tilby, og en kopp kaffe/te er også helt normalt. Noen tilbød også brus, for eksempel, og det var også hyggelig. Litt frukt var det ganske vanlig å bli tilbudt, og det var aldri annet enn hyggelig selv om det i mitt hode var unødvendig. Samme med kjeks. Noen skulle derimot tilby oss fulle måltider, grillmat eller supper eller den slags. Jeg reagerte aldri negativt på det, det var jo godt ment (selv om det kanskje også var litt forsøk på smisking), men det stod jeg over. Og jeg foretrakk å ikke bli tilbudt sånt. Jeg hadde uansett alltid med meg litt å drikke, og jeg var (selvfølgelig) fullt innstilt på å ikke bli tilbudt noen verdens ting. Tilby litt å drikke, og da kanskje aller helst uten å ha laget det klart før du spør for å ta høyde for de (av mine kollegaer ganske mange) som foretrekker null av alt sammen. Til nøds noen kjeks eller litt frukt. Ikke gjør noe mer ut av det. Anonymkode: 9902b...c52 4 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli #26 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har møte med en offentlig etat fra 15.300-19.30 hjemme hos oss om et par uker, hva hadde dere servert? Forventes det at vi serverer middag eller kan vi servere noe annet? Anonymkode: 6466a...062 4 timers langt møte, og så har de gjerne kjørt et stykke, det blir lenge uten mat. Jeg hadde smurt noen snitter og satt dem klar i kjøleskapet, laget kaffe og tilbudt vann. Anonymkode: b0f83...7f7
Linneah2013 Skrevet 21. juli #27 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg jobbet mange år med noe der jeg måtte på hjemmebesøk over flere timer. Det var div. utredning for å avklare pleiebehov og avklare brukers rettigheter, så det var viktig for den vi besøkte og samtidig ikke noen form for konfrontasjon eller dårlig stemning i det. Vi ble tilbudt både det ene og det andre, men jeg synes at lite var bedre enn mye. Litt vann er det alltid fint å bli tilby, og en kopp kaffe/te er også helt normalt. Noen tilbød også brus, for eksempel, og det var også hyggelig. Litt frukt var det ganske vanlig å bli tilbudt, og det var aldri annet enn hyggelig selv om det i mitt hode var unødvendig. Samme med kjeks. Noen skulle derimot tilby oss fulle måltider, grillmat eller supper eller den slags. Jeg reagerte aldri negativt på det, det var jo godt ment (selv om det kanskje også var litt forsøk på smisking), men det stod jeg over. Og jeg foretrakk å ikke bli tilbudt sånt. Jeg hadde uansett alltid med meg litt å drikke, og jeg var (selvfølgelig) fullt innstilt på å ikke bli tilbudt noen verdens ting. Tilby litt å drikke, og da kanskje aller helst uten å ha laget det klart før du spør for å ta høyde for de (av mine kollegaer ganske mange) som foretrekker null av alt sammen. Til nøds noen kjeks eller litt frukt. Ikke gjør noe mer ut av det. Anonymkode: 9902b...c52 Synes du lager deg en merkelig tanke i hodet om at det er smisking å tilby noe å spise i et flere timer langt møte, jeg kaller det normal høflighet. Men vi er alle forskjellige så.. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli #28 Skrevet 21. juli Merkelig at mange ikke klarer å gå noen timer uten mat her, eller ordne matpakke til jobb? Hver dag jeg går på jobb så planlegger jeg hva jeg skal spise på forhånd og ser til å fø meg selv. Er ikke avhengig at andre skal ordne mat til meg. Hold deg til enkel frukt og kjeks og drikke. Det er normal møtemat i det offentlige. Anonymkode: ce392...743 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #29 Skrevet 21. juli Korrupsjon er ulovlig i Norge. Offentlige ansatte har ikke lov til å ta i mot gaver eller tjenester. Derfor bør du av hensyn til din egen stolthet, sørge for å servere noe av «ubetydelig verdi». Som i denne sammenheng vil være en kanne kaffe, en mugge vann og kanskje en skål med rimelige kjeks ala Gjende eller Marie. Noe mer enn det blir bare dumt. For det vil de ikke forsyne seg av om de er sitt ansvar bevisst. Og da vil det bli pinlig for deg. Anonymkode: d9fde...3d5
AnonymBruker Skrevet 21. juli #30 Skrevet 21. juli Linneah2013 skrev (9 minutter siden): Synes du lager deg en merkelig tanke i hodet om at det er smisking å tilby noe å spise i et flere timer langt møte, jeg kaller det normal høflighet. Men vi er alle forskjellige så.. Ja det må jeg si var litt rart sagt jeg også Anonymkode: 6466a...062 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli #31 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Korrupsjon er ulovlig i Norge. Offentlige ansatte har ikke lov til å ta i mot gaver eller tjenester. Derfor bør du av hensyn til din egen stolthet, sørge for å servere noe av «ubetydelig verdi». Som i denne sammenheng vil være en kanne kaffe, en mugge vann og kanskje en skål med rimelige kjeks ala Gjende eller Marie. Noe mer enn det blir bare dumt. For det vil de ikke forsyne seg av om de er sitt ansvar bevisst. Og da vil det bli pinlig for deg. Anonymkode: d9fde...3d5 Du tolker det alt for strengt. En vanlig norsk middag har ubetydelig verdi. Du kan kjøpe et stykke fancy konditorkake og det vil ha ubetydelig verdi. Samme med gaver som konfekt/ blomsterbukett til lærere. Alfor dyrt til at jeg kjøper det til meg selv, men er vanlig ved skoleavslutninger og er fullt lovlig. Ts, jeg synes ikke det er nødvendig med middag for godt mulig forventer ikke møtedeltakerne servering og har spist like før. Men man trenger ikke unngå servering fordi man er redd for å bli beskyldet for korrupsjon altså. Er det barnevernet, lev som vanlig. Server middag til familien og spør bv om de vil ha og forvent at de takker nei. Er det brukerstyrt personlig assistent eller noe sånn, gjør det enkelt. Kaffe, kjeks og frukt. Anonymkode: e92c8...977 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #32 Skrevet 21. juli Jeg har jobbet mye i andre folks hjem i en årrekke. Noen ganger korte besøk, andre ganger lange. Særlig eldre mennesker har hatt veldig trang til å tilby noe, og det blir litt for meget for min smak. Jeg blir brydd når andre steller i stand middag/ordentlige måltider, og noen ganger har jeg sagt ja bare for å slippe mer mas. Men jeg liker det ikke. Når jeg vet jeg skal ha et langt møte, gjerne med litt kjørevei i tillegg, så stopper jeg og tar en liten pause like før jeg er fremme. Der spiser jeg min niste, ev. kjøper meg noe varmmat om jeg ønsker. Jeg er på jobb, for å gjøre en jobb. Den innebærer ikke å spise, men selvfølgelig er det hyggelig med en kopp kaffe, et glass vann/saft, og kanskje et fruktfat man kan ta av, men som man også fint kan velge å stå over - altså ikke noe press, som det jo blir om man får en middagstallerken foran seg. Anonymkode: 1bfa6...d8f 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli #33 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Korrupsjon er ulovlig i Norge. Offentlige ansatte har ikke lov til å ta i mot gaver eller tjenester. Derfor bør du av hensyn til din egen stolthet, sørge for å servere noe av «ubetydelig verdi». Som i denne sammenheng vil være en kanne kaffe, en mugge vann og kanskje en skål med rimelige kjeks ala Gjende eller Marie. Noe mer enn det blir bare dumt. For det vil de ikke forsyne seg av om de er sitt ansvar bevisst. Og da vil det bli pinlig for deg. Anonymkode: d9fde...3d5 Må være noe av det merkeligste jeg har lest, det er ikke korrupsjon å ta i mot servering Anonymkode: 6466a...062 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #34 Skrevet 21. juli Takk til dere som har klart å svare på det som står i hi og som jeg spør om, var fint med noen tips 🫶 Anonymkode: 6466a...062
AnonymBruker Skrevet 21. juli #35 Skrevet 21. juli Linneah2013 skrev (48 minutter siden): Synes du lager deg en merkelig tanke i hodet om at det er smisking å tilby noe å spise i et flere timer langt møte, jeg kaller det normal høflighet. Men vi er alle forskjellige så.. Det jeg sa var at det å tilby fullverdig middag nok iblant også, i tillegg til å være hyggelig, var et lite forsøk på å komme på godsiden med oss. De fleste var bare normalt høflige og det var uansett hyggelig, men det er ikke fritt for at en del også tenker at det å skape en hyggelig tone kan gi et bedre sluttresultat enn det å være helt nøytral gjør. Jeg opplevde det nå ikke som voldsomme og moralsk forkastelige forsøk på å bestikke meg, slik jeg sier sånn cirka ti ganger i innlegget mitt. Men når man i mange år bruker dagene sine på å reise rundt slik, noen ganger med en skattefinansiert verktøykasse og lommebok og noen ganger uten noe som helst å dele ut, da er det klart man ser noen mønstre i lengden. Vi ble tydelig, over tid, tilbudt mer servering de gangene vi kom inn for å gjøre vurdering av hva vi skulle bidra med av ressurser (i både kroner, tjenester og gjenstander) enn de gangene vi i like mange timer skulle snakke om andre ting. Av den grunn bare tipser jeg TS om at hun, samme hva motivasjonen er, også kan være obs på den risikoen. Så har uansett ikke opplevd at utfallene av møtene har blitt påvirket i den ene eller andre retningen av det hele. Den fjortis-spydigheten til slutt lar jeg stå ukommentert. Anonymkode: 9902b...c52 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #36 Skrevet 21. juli Ts, jeg ville hørt mest i denne tråden på de som sier de nettopp drar på hjemmebesøk, og mindre på de som elsker å varte opp. Det er helt tydelig at less is more for de som kommer. Litt frukt og kjeks. Stort sett noe alle kan spise og det blir like høflig og forsyne seg som å la det stå. Selvfølgelig forsynte de seg og takket sist, det er jo den høflige tingen å gjøre når man er på jobb. Så det sier ingenting. Man har ikke i en jobbsituasjon lyst til å komme hjem til noen og måtte takke nei til noe når noen har gjort seg litt ekstra flid. Men hvis man har en allergi, eller faster, eller er på diett, eller skal hjem og spise middag med familien sin, eller teller kalorier, eller ikke liker (jeg f.eks. liker ikke gulost) så blir det en klein situasjon for den som kommer. Ikke legg opp til det. Anonymkode: 5f7f3...77f 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #37 Skrevet 21. juli Du skal selvsagt ikke servere noe. Offentlige ansatte er betalt for å være i møte. Det blir rart hvis du skal bruke pengene dine på et offentlig hjelpesystem. De må spise før de kommer og etter at de er ferdige. Hvorfor? Jo, de er på jobb. Anonymkode: 469c7...d91 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #38 Skrevet 21. juli Gjerbakst, vaffler, snitter, rudstykker med pålegg, fruktfat og kjeks feks? Anonymkode: 8e8c1...34a
AnonymBruker Skrevet 21. juli #39 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts, jeg ville hørt mest i denne tråden på de som sier de nettopp drar på hjemmebesøk, og mindre på de som elsker å varte opp. Det er helt tydelig at less is more for de som kommer. Litt frukt og kjeks. Stort sett noe alle kan spise og det blir like høflig og forsyne seg som å la det stå. Selvfølgelig forsynte de seg og takket sist, det er jo den høflige tingen å gjøre når man er på jobb. Så det sier ingenting. Man har ikke i en jobbsituasjon lyst til å komme hjem til noen og måtte takke nei til noe når noen har gjort seg litt ekstra flid. Men hvis man har en allergi, eller faster, eller er på diett, eller skal hjem og spise middag med familien sin, eller teller kalorier, eller ikke liker (jeg f.eks. liker ikke gulost) så blir det en klein situasjon for den som kommer. Ikke legg opp til det. Anonymkode: 5f7f3...77f Å kjære vene , de forsynte seg ikke for å være høflig og ja det kan jeg vite Anonymkode: 6466a...062
AnonymBruker Skrevet 21. juli #40 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å kjære vene , de forsynte seg ikke for å være høflig og ja det kan jeg vite Anonymkode: 6466a...062 Tja...det er ikke få kakestykker jeg har spist for å være høflig. Det eneste jeg setter pris på er kaffe. Men vann er også ok. Anonymkode: 332da...92b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå