Gå til innhold

Rengjøring og rutiner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har tips til hvordan få det ryddig?

og noen som har noen gode lister med ting som burde gjøres typ daglig, ukentlig og månedlig?

Anonymkode: c72f3...ad0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil du ha en vaske dag eller fordelt litt hver dag? 

Bor du alene, med barn, dur osv :) 

Anonymkode: fe276...e67

Skrevet

Jeg gjør hele hjemmet rent hver torsdag. Jeg liker å legge det på en fast dag, fordi så kan jeg enklere planlegge rundt det, og behøver ikke å stresse med det de andre dagene. 
jeg har lært mange gode triks fra en YouTube kanal som heter clean my space. 

Jeg tar også alltid en runde hver kveld hvor jeg rydder opp på kjøkkenet osv. 

Det jeg generelt syns fungerer best i forhold til å holde det ryddig er å faktisk ta ting som oppvask osv med en gang, så ting ikke rekker å hope seg opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å bruke hjemmet ditt som hjem, så blir det ikke rotete. 
Ingen kan leve i hjem som ser ut som møbelkataloghjem. 

Rydd ett rom om dagen, i tillegg til bad og gang. Hold orden på kjøkkenet, etter at du har brukt kjøkkenet. 
Gjør som de gamle husmødrene, rydd og ordn hjemme til helgen. Da skulle man holde hviledagen hellig.

Eller finn din egen metode, som passer for nettopp deg, og ditt hjem?

Anonymkode: ce315...165

AnonymBruker
Skrevet

Hyppighet, og preferanser, må du nesten tenke ut selv. Enkelte trives veldig godt med fly-lady tilnærming. Andre stortrives med ukesvask. 

Jeg foretrekker å ta 5-15 minutter hver morgen og kveld, og få orden på huset - rydding, vask synlig søl, og litt annet. 

Ellers faste rutiner for øvrige oppgaver, som gjøres fast ukentlig, dagig, etc.. 

Anonymkode: 10d8f...c98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vil du ha en vaske dag eller fordelt litt hver dag? 

Bor du alene, med barn, dur osv :) 

Anonymkode: fe276...e67

Litt fordelt hver dag. Vi har tre barn, så får ikke tatt torsdagsvask lenger som før da jeg var singel 😅 og ting hoper seg opp..

Vaskeklut1 skrev (3 minutter siden):

Jeg gjør hele hjemmet rent hver torsdag. Jeg liker å legge det på en fast dag, fordi så kan jeg enklere planlegge rundt det, og behøver ikke å stresse med det de andre dagene. 
jeg har lært mange gode triks fra en YouTube kanal som heter clean my space. 

Jeg tar også alltid en runde hver kveld hvor jeg rydder opp på kjøkkenet osv. 

Det jeg generelt syns fungerer best i forhold til å holde det ryddig er å faktisk ta ting som oppvask osv med en gang, så ting ikke rekker å hope seg opp. 

Ja, vi er fæle på å la oppvasken hope seg opp..
svarte på hen over her, vi har ikke tid til å ta alt på en dag lenger😅

takk for tips, skal sjekke ut kanalen!

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutt å bruke hjemmet ditt som hjem, så blir det ikke rotete. 
Ingen kan leve i hjem som ser ut som møbelkataloghjem. 

Rydd ett rom om dagen, i tillegg til bad og gang. Hold orden på kjøkkenet, etter at du har brukt kjøkkenet. 
Gjør som de gamle husmødrene, rydd og ordn hjemme til helgen. Da skulle man holde hviledagen hellig.

Eller finn din egen metode, som passer for nettopp deg, og ditt hjem?

Ja, prøver å lage ny rutine - siden vi ikke har tiden til å ta hele huset på én dag. Heldigvis er en av barna såpass stort at det hjelper litt til - om han ikke er for trøtt, gira eller månefasen er feil 🤣

Skrevet

ta ting underveis, rydd etter barna hver kveld, rydd etter alle måltider, vask over benker når du rydder etter mat, vadk over toalett og vask før du puster tenner osv. Da blir drt aldri mye å ta og huset holdes heke tiden o orden og kan kan ta akkurat støvsuging/gulvvask etc én gang i uka. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hyppighet, og preferanser, må du nesten tenke ut selv. Enkelte trives veldig godt med fly-lady tilnærming. Andre stortrives med ukesvask. 

Jeg foretrekker å ta 5-15 minutter hver morgen og kveld, og få orden på huset - rydding, vask synlig søl, og litt annet. 

Ellers faste rutiner for øvrige oppgaver, som gjøres fast ukentlig, dagig, etc.. 

Ja, prøver p finne faste rutiner for hva vi skal gjøre når. Derfor jeg lagde tråden :)

feks, dette har jeg foreløpig på daglig:

-ta ut søpla 

-oppvask og fylle i oppvaskmaskinen 

-vaske over bord og kjøkkenbenken

Men så ble jeg litt stuck..

monican94 skrev (2 minutter siden):

ta ting underveis, rydd etter barna hver kveld, rydd etter alle måltider, vask over benker når du rydder etter mat, vadk over toalett og vask før du puster tenner osv. Da blir drt aldri mye å ta og huset holdes heke tiden o orden og kan kan ta akkurat støvsuging/gulvvask etc én gang i uka. 

Lurt å vaske over toalett og vask mens man pusser tenner!

Takk for gode tips!

AnonymBruker
Skrevet

Aldri gå tomhendt ut av et rom! Jeg fikk et tips på Kvinneguiden for mange år siden som jeg fortsatt bruker. Det hjelper meg til å holde det ryddig: gå aldri ut av et rom uten å ta med deg noe som skal et annet sted.

For eksempel: hvis du sitter i stuen og har drukket opp en colaflaske, og kjenner at du må på toalettet: ta med deg den tomme flasken og legg den i panteposen på kjøkkenet, hvis det er på vei til toalettet. Så mitt tips blir derfor: gå aldri ut av et rom uten å ta med minst én ting som ikke hører hjemme der.

Sal du til kjøkkenet? Ta med kaffekoppen.

Skal du opp trappen? Ta med klær som skal brettes.

Skal du legge deg? Ta med ladere, papirer eller søppel på veien.

Små handlinger som dette gjør at det ikke hoper seg opp med rot, og det blir mye lettere å holde orden hjemme :) jeg vasker og rydder hver dag slik at huset ser innbydende ut. 

Ellers tar jeg skikkelig husvask hver fredag. Robotstøvsugeren med mopp går hver dag, men å bytte på sengene, "nedvask" av huset etc gjør jeg hver fredag. 

Anonymkode: 77a78...bad

• Nyttig 2
Skrevet

Gå aldri tomhendt ut av et rom. Da rekker det ikke å bli rotete hos deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, prøver p finne faste rutiner for hva vi skal gjøre når. Derfor jeg lagde tråden :)

-ta ut søpla 

Takk for gode tips!

Mest uhygieniske jeg har sett i en tråd på lenge. Vaske dass og pusse tenner samtidig? Hva blir det neste? Diaré og oppvask samtidig? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min tanke er at det er lettere å holde det ryddig en å gjøre det ryddig. Samme med rent: det er lettere å holde det rent enn å gjøre det rent. 

Det hjelper meg å ta selv småoppgaver. Å stå å skrubbe på noe tar langt mer energi og krever mer vilje å få gjort enn å bare dra over med kluten på en vanlig dag. 

Anonymkode: e84ac...119

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort noen endringer etter jeg fikk barn. Tidlugrte hadde jeg fast vaske dag og da tok jeg alt.

1. Fjern alle unødvendige oppgaver. Feks stryking, har nå minimalt  med stryking,  og sengetøy blir bare tromlet.

2. Kurver, jeg får ikke nok kurver og bokser. Det er så mye nan kan bare slenge i. Bare ikke ha  de for fulle. Feks pledd kurv har jeg, et innkjøp pga dritt lei av å bruke masse tid på å legge sanmen 5 pledd mange ganger daglig. Nå slenges de oppi.

Blanke stable bokser inni skap, med navnelapper på. Da finner jeg igjen alt og mye lettere å rydde. Bare ikke fyll de for fulle.

Setter du i oppvaskmaskinen så det er fult om morgenen, er den ferdig til aften. Og drn kan tømmes til middag, mens du lager mat

Anonymkode: 8191d...223

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har gjort noen endringer etter jeg fikk barn. Tidlugrte hadde jeg fast vaske dag og da tok jeg alt.

1. Fjern alle unødvendige oppgaver. Feks stryking, har nå minimalt  med stryking,  og sengetøy blir bare tromlet.

2. Kurver, jeg får ikke nok kurver og bokser. Det er så mye nan kan bare slenge i. Bare ikke ha  de for fulle. Feks pledd kurv har jeg, et innkjøp pga dritt lei av å bruke masse tid på å legge sanmen 5 pledd mange ganger daglig. Nå slenges de oppi.

Blanke stable bokser inni skap, med navnelapper på. Da finner jeg igjen alt og mye lettere å rydde. Bare ikke fyll de for fulle.

Setter du i oppvaskmaskinen så det er fult om morgenen, er den ferdig til aften. Og drn kan tømmes til middag, mens du lager mat

Anonymkode: 8191d...223

Jeg hadde heller aldri giddet å brette sammen 5 pledd. Kanskje man rett og slett har for mange ting…. 

Anonymkode: e5e34...515

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde heller aldri giddet å brette sammen 5 pledd. Kanskje man rett og slett har for mange ting…. 

Anonymkode: e5e34...515

Er man fem familiemedlemmer er ikke fem pledd så dumt! 

Vi har til og med enda fler, fordi vi har flere stuer og ikke gidder gå opp og ned for å hente pledd… 

Men så har vi det aldri rotete heller :vetikke: folk er forskjellige. 

Anonymkode: 48933...b8c

AnonymBruker
Skrevet

Ikke undervurder viktigheten av å resette huset HVER eneste kveld. Med det mener jeg en ryddig og ren kjøkkenbenk, plukk opp leker fra gulv, sett på plass sko og heng opp jakker i garderoben, heng tørre klær i garderoben! Gå ut med søpla, kost utenfor etc etc. Rydd skittentøy etc. 

Det må er enklere å HOLDE noe ryddig, enn å skulle FÅ det ryddig hele tiden. 

Alle ting må ha en fast plass, og hele husstanden må vite hvor de faste plassene er. Og følge det. Man kan alltids lage nye plasser, men da må alle familiemedlemmer vite om det. 

Vi lærte opp barnet vårt å rydde, sette på plass sko med en gang han kom hjem og henge opp jakken sin på knaggen sin. Han har aldri gjort noe annet enn å holde orden på sine ting, fra han lærte seg å kle av og på seg selv. Og barn lærer av det vi gjør - han har alltid sett at vi har det ryddig, så nå er han også ryddig. Han kjenner ikke til noe annet. Han har alltid fått lov til å "hjelpe til" med både støvsuging, gulvvask og klesvask. Alle barn er programmert til å hjelpe til - LA DEM. Fra de er små!!! 

Jeg har vært hos maaaange familier som er rotete. Og det jeg ser ofte gå igjen er snarveiene. De prøver spare tid ved å bare sette tallerkenen på benken, ikke rydde den helt inn. De slenger fra seg sko, og "sparer" tiden de ikke bruker på å sette dem inn til å gjøre noe annet. Klesvask? Slenger det på gulvet. Istedenfor å FAKTISK bruke tid på å legge ting der det skal, så legges det bare på bordet. Resultatet er fullstendig kaos, ingenting blir gjort ORDENTLIG fra start - alt er gjort halvveis. Og da blir det kaos og rotete ganske fort - spesielt når man er fem stykker som dere er. 

Mitt råd er å gjøre ting ORDENTLIG fra start. Har du drukket opp juiceglasset? Sett det i oppvaskmaskinen. Er det fullt og rent i oppvaskmaskinen? Bruk tiden til å faktisk tømme den med en gang. Sett inn glasset etterpå. Heng opp tursekken i boden, og den skal være ryddet ut av før den henges opp. Rydd ut hageredskapene i garasjen (eller hvor enn de bor). Ta ut søppel fra bilen med en gang (vi har en rull hundeposer i bilen som vi samler søppel i). 

Bruk de få sekundene ekstra når du tar av deg jakken til å HENGE den opp. Ikke sleng den over trappegelenderet. Sett skoene inn når du tar de av føttene dine.

Gjør ting ordentlig! 

Og ikke minst, for at du ikke skal slite deg ut selv - si til barna og mannen at så rotete som dere har det fortjener ingen å leve i. Nå er det ALLES ansvar å holde det ryddig. Ja, også barnas. Det er kanskje nytt for de med å rydde etter seg ordentlig, så alle må spille på samme lag, du må sørge for å være en god lagleder for de. 

Det er ALDRI for sent å snu. 

PS: kvitt deg med unødvendige ting, og alt som dere trenger skal ha faste plasser. 

Anonymkode: 48933...b8c

AnonymBruker
Skrevet

Kvitt deg med ting og klær som ikke er i bruk.

Rydd opp/vask bord og benker med en gang etter måltider

Bruk 15 min hver kveld på å rydde.

Vask bad og kjøkken hver torsdag. Fordel resten av rommene, ett hver dag eller noe. Har du en mann, så fordeler dete rommene fast mellom dere.

Begrens klesvask. De fleste av oss vasket klær som ikke er skitne. Ha faste dager for klesvask, bytte av håndklær osv. Mens den ene tar klesvasken, vasker den andre et rom

Få deg en robotstøvsuger som selvfølgelig også vasker gulv. Kjøp en av god kvalitet, ikke en dårlig og billig.

Lær barna å vaske rommene sine så tidlig som mulig. Ha fast dag da de skal gjøre det.

Når barna er store nok til å delta, så klarer dere fint å ta husvask hver torsdag. Hele familien i arbeid en times tid får gjort masse. Dere kan evt rydde ferdig kvelden før, om dere roter mye.

Å gå fast med søppel kan et barn ha ansvar for. De kan også hjelpe til med f.eks å tømme oppvaskmaskin, brette klesvask og andre småting.

Anonymkode: bd271...2e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det noen som har tips til hvordan få det ryddig?

og noen som har noen gode lister med ting som burde gjøres typ daglig, ukentlig og månedlig?

Har du hørt om Flylady? Du finner den på youtube. Jeg har tilpasset den meg og må si jeg er superfornøyd. 

Anonymkode: 8a507...5d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

-ta ut søpla 

Takk for gode tips!

Morgen er som regel; re opp senger, ta opp klær fra gulv bad og soverom. Sette ting på plass på badet. Fjerne ting fra nattbord. Ta over kjøkkenet etter matlaging. (mannen tar søppel og annen gjenvinning, snømåking om det trengs) 

Ettermiddag/kveld; rydde over huset. Se over gangen og sette ting på plass. Tørke av servant bad. Vaske andre overflater etter behov. (mannen støvsuger over der det trengs, og har ansvar for vask kjøkken slik at det er klart for ny dag)

Som flere har nevnt; lager jeg mat, eller er på badet, så bruker jeg øynene. Er det søl tørker jeg over. Er det noe rot så setter jeg på plass. 

Søndager pleier vi se over huset og ta en prat om hva som bør prioriteres nærmeste uke. Ting som vindusvask, bilvask, smøre dører, og andre ad-hoc oppgaver som ikke faller inn under rutinen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...