AnonymBruker Skrevet 20. juli #1 Skrevet 20. juli Hei! Jeg trenger litt råd om en situasjon på jobben min som bpa assistent. Jeg føler arbeidsgiver oppfører seg veldig useriøst og utydelig, og jeg vet ikke hva jeg bør gjøre videre. Kort bakgrunn: Jeg er ganske ny i jobben. Allerede på min andre vakt (under opplæring enda) skulle jeg bli med på en overnattingstur (med brukerne og andre assistenter). Der oppsto en situasjon som gjorde at jeg fikk beskjed om å dra hjem fordi de ikke trengte to assistenter lenger. Situasjonen ble ubehagelig fordi jeg først fikk beskjed at jeg ikke fikk ta med bagasjen min hjem, siden da måtte jeg ha tatt lang omtur til hotellet før jeg skulle hjem (noe som ble mer styr). Arbeidsgiver sa jeg kunne få den tilbake enten samme kveld, neste dag eller om noen uker(!). Jeg hadde masse verdisaker i den, og de ville at jeg skulle la en annen assistent jeg nesten ikke kjenner pakke og frakte baggen min. Jeg nektet det, og sa jeg drar ikke uten bagasjen min, hvertfall ikke når jeg får beskjed at jeg får den igjen om kanskje noen uker eller samme kveld, altfor usikkert. Jeg fikk ta med baggen til slutt, men sjefen svarte spydig og virket irritert på meg fordi at jeg sa imot og satt kravet om baggen. Etter dette ble stemningen litt rar. Jeg fikk så en alene vakt uten skikkelig nok opplæring først, og måtte gjøre mye nytt jeg aldri hadde lært. Det ble en veldig stressende vakt, og jeg ble så stressa at jeg nesten besvimte og måtte legge meg ned på gulvet. Jeg prøvde å forklare at det sikkert bare ble litt mye nytt på en gang, og at jeg bare trengte fem minutter for å slappe av og hente meg inn igjen, men likevel ble jeg sendt hjem. Hele vakta ble ubehagelig, og jeg følte meg usikker på om jeg gjorde noe riktig. Ble satt for høye krav. Etterpå ble jeg satt opp på en opplæringsvakt uten å få beskjed om at det var opplæring, men den gikk greit. Var nok fordi jeg ga tydelige tegn på at jeg trengte det den forrige vakten jeg hadde alene. Det var bare en ting jeg ikke turte: å kjøre bilen deres. Jeg hadde nettopp fått førerkort og bilen er tilpasset rullestol og hadde endel endringer jeg ikke er vandt med, så jeg sa ærlig at jeg ikke turte der og da (var midt i rushtiden også). Sjefen virket litt skuffet. Nå i det siste: Det har gått flere uker siden forrige vakt. Jeg har prøvd å ringe arbeidsgiver mange ganger uten svar, var vel rundt 1,5 uke uten svar. Brukeren svarte til slutt med en melding: "Ringer deg i morgen pluss kan du jobbe noe snart?" Men brukeren ringte aldri dagen etter som lovet. Det er nå to uker snart siden den meldingen, og jeg hører fortsatt ingenting. Jeg føler meg uønsket, og hele situasjonen virker ustabil og uprofesjonell. Det har gjort meg veldig usikker, og ferien min har blitt ødelagt fordi jeg stadig lurer på hva jeg eventuelt har gjort galt Det er helt greit å miste jobben, men da forventer jeg at det skjer på en ærlig og respektfull måte. ikke at man sier man skal ringe og så aldri gjør det. Slik usikkerhet gjør det vanskelig å forstå hva som eventuelt har gått galt, og det skaper unødvendig stress. Situasjonen har nå kommet til et punkt hvor jeg vurderer å ta kontakt med Arbeidstilsynet eller en lignende instans for å få råd, særlig fordi jeg fortsatt mangler lønn for en av vaktene mine som ikke ble registrert eller lagt inn av brukeren. Jeg vil gjerne høre om noen har erfaring med dette, eller hva dere ville gjort i en tilsvarende situasjon. Selv om jeg kunne prøvd å kontakte brukeren igjen, føler jeg det blir lite for dumt når jeg allerede har ringt mange ganger uten å få svar, og da fikk beskjed om at brukeren skulle ringe tilbake, noe som aldri skjedde. Som tilkallingsvikar uten fast trygghet, og med løfter om flere vakter i ferien som ikke har blitt fulgt opp, blir denne usikkerheten ekstra tung å bære. Jeg trenger virkelig inntekten nå før høyskolestart, så hele situasjonen er veldig vanskelig for meg. Anonymkode: 73d84...215
AnonymBruker Skrevet 20. juli #2 Skrevet 20. juli Hadde kontaktet arbeidstilsynet. Man skal ikke behandles slik uansett hva jobben er. Anonymkode: ec823...760 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #3 Skrevet 20. juli Er du organisert, dvs medlem av en fagforening? Hvis ja, ville jeg også tatt kontakt med organisasjonen sentralt for å be om støtte og hjelp i denne situasjonen. Og ville vurdert om dette også burde meldes videre til andre instanser da det høres ut som dette er noe innen helse? Virker jo veldig useriøst, og kanskje ikke helt trygt for brukerne? Anonymkode: cdd59...941 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli #4 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er du organisert, dvs medlem av en fagforening? Hvis ja, ville jeg også tatt kontakt med organisasjonen sentralt for å be om støtte og hjelp i denne situasjonen. Og ville vurdert om dette også burde meldes videre til andre instanser da det høres ut som dette er noe innen helse? Virker jo veldig useriøst, og kanskje ikke helt trygt for brukerne? Anonymkode: cdd59...941 Jeg er faktisk ikke organisert. Dette er min første ordentlige jobb, så jeg har ikke helt satt meg inn i slike ting enda. Jeg er 19 år og ganske ny i arbeidslivet, så akkurat nå prøver jeg bare å finne ut av hva som er riktig å gjøre i denne situasjonen. Jeg ser nå at jeg kanskje blandet litt i innlegget mellom å skrive “bruker” og “arbeidsgiver”. Det er fordi brukeren også er arbeidsgiveren min, så det er samme person jeg snakker om når jeg skriver “brukeren” og “arbeidsgiver” eller “sjefen”. Jobben er som bpa assistent, så det er brukeren selv som ansetter og har arbeidsgiveransvar via den ordningen. Det er innen helse, ja. Jeg vet ikke helt hvem jeg kan kontakte i en sånn situasjon, eller om Arbeidstilsynet er riktig sted. Anonymkode: 73d84...215 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #5 Skrevet 20. juli Sjekk ut LOs sommerpatrulje Anonymkode: 49c24...b45 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli #6 Skrevet 21. juli Jeg hadde kontaktet den som har det formelle ansvaret, Uloba, Stendi ect og gitt beskjed til dem om dine opplevelser. Dessverre er bpa ordningen svært dårlig for mange arbeidstakere når man skal forholde seg til en bruker som også er sjef og mangler helt kompetanse i ledelse og arbeidsrett. Hadde helt årlig ikke orket mer av den brukeren og funnet meg en annen jobb. Bpa kan være bra, men ofte er det tjener og ren slave man fungerer som. Anonymkode: 6a02b...274 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli #7 Skrevet 21. juli Hadde kontaktet Uloba først å skrevet det du skrev her. Så hadde jeg sagt opp som BPA til denne brukeren, h*n virker lite seriøs. Anonymkode: 4733b...d3e 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #8 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde kontaktet den som har det formelle ansvaret, Uloba, Stendi ect og gitt beskjed til dem om dine opplevelser. Dessverre er bpa ordningen svært dårlig for mange arbeidstakere når man skal forholde seg til en bruker som også er sjef og mangler helt kompetanse i ledelse og arbeidsrett. Hadde helt årlig ikke orket mer av den brukeren og funnet meg en annen jobb. Bpa kan være bra, men ofte er det tjener og ren slave man fungerer som. Anonymkode: 6a02b...274 Helt enig. Mange har bpa, men kan ikke håndtere det. Ville heller søkt sommervikarjobb på sykehjem e.l. Mye tryggere arbeidsforhold. Har jobbet i helse i mange år, og ville ikke under noen omstendighet tatt jobb som personlig assistent. Vet det fungerer godt noen ganger, men svært ofte gjør det ikke det. Anonymkode: e113a...c57
AnonymBruker Skrevet 21. juli #9 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde kontaktet den som har det formelle ansvaret, Uloba, Stendi ect og gitt beskjed til dem om dine opplevelser. Dessverre er bpa ordningen svært dårlig for mange arbeidstakere når man skal forholde seg til en bruker som også er sjef og mangler helt kompetanse i ledelse og arbeidsrett. Hadde helt årlig ikke orket mer av den brukeren og funnet meg en annen jobb. Bpa kan være bra, men ofte er det tjener og ren slave man fungerer som. Anonymkode: 6a02b...274 Dette☝️☝️ ta kontakt med organisasjonen bak bruker. Veldig mange bpa brukere er elendige arbeidsleder og skjønner ikke de formelle krav til å være arbeidsleder. Masse lykke til. Anonymkode: 44858...afd 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #10 Skrevet 22. juli Uff, når arbeidsdagen fører til at du kollapser på gulvet hvor du så må ta deg en timeout, så er det noe virkelig galt! Jeg forstår godt at du ble sendt hjem etter en sånn opplevelse, det virker kanskje som det beste for din helse. Samtidig sier det sitt om arbeidsforholdet at du kommer i en situasjon hvor du ender på gulvet! Sånn skal ingen ha det på jobb. Anonymkode: 33bec...217
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå