AnonymBruker Skrevet 20. juli #21 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Eller bare fødende. Jordmor er vel den tittelen det har vært vanskeligst å endre som jeg vet om. Anonymkode: 51415...5ff Bare bytt sånt til person, ser ikke greia med at det er så vanskelig. Tenker det er viktigere å likestille alle uavhengig av kjønn, økonomi eller etnisitet. Anonymkode: c3442...b92
AnonymBruker Skrevet 20. juli #22 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (50 minutter siden): «Vil du bli med å bygge Snøma… eh nei.. snøperson?» 🎶🎶🎶 Anonymkode: ec896...3f9 Jeg bygger ofte snødamer. Anonymkode: adda2...d2f
AnonymBruker Skrevet 20. juli #23 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er kvinne jeg også. Men jeg tenker på de som er født kvinne, men som ikke føler seg som kvinne og da kan det være greit å ha en kjønnsnøytral tittel. Jeg tenker det kan bli traumatiserende å bli kalt noe man faktisk ikke føler seg som når man skal for eksempel føde barn. Nordperson er kjønnsnøytralt og likestiller oss kvinner, hvorfor skal jeg bli kalt nordMANN, når jeg er kvinne? Anonymkode: c3442...b92 Det går du Google, det kommer av norrønt språk Anonymkode: 50a49...00f
AnonymBruker Skrevet 20. juli #24 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det er mulig. Det finnes surrogater som hjelper personer med infertilitet å få barn – de fungerer som fødepersoner, ikke som mødre. I tillegg kan transmenn som ikke har gjennomgått kirurgiske inngrep også ha mulighet til å føde barn. Anonymkode: adda2...d2f Med andre ord, biologisk kvinne. Det er kunn en livmor som utvikler et foster, og en livmor er det kun hunkjønn som har Anonymkode: 907ee...596 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #25 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (22 timer siden): Mamma var jordmor hele yrkeskarrieren til hun pensjonerte seg i 2018, hun brukte konsekvent fødende. Lite lokalsykehus så ikke akkurat voldsomt urbant eller woke sted. Tipper mange i helsesektoren er mer oppdatert enn mange tror. Anonymkode: 1496d...ae5 Ja, men den terminologien hadde ingenting med transproblematikken å gjøre. Fødende og mor har vært brukt om hverandre i fagspråket. Ingen andre enn mødre kan føde. Anonymkode: d61be...36c
AnonymBruker Skrevet 21. juli #26 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (21 timer siden): Barnevernet må kobles inn dersom du definerer deg som en fødeperson eller fødeforelder altså. Kommmer babyen fra den magiske babyportalen da eller? Portalen har nå 5 cm åpning. Anonymkode: c9db1...554 Jordpersonen måtte tilkalles da fødepersonen hadde 5 cm åpning i fødeportalen. Anonymkode: 8f3c6...8bb 1
BareMay Skrevet 21. juli #27 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (23 timer siden): I samfunnet i dag har vi fått flere titler som er kjønnsnøytrale noe som jeg tenker er supert, men hvorfor har vi ennå ikke fått innført Nordperson eller fødeperson? Hva tenker dere? Anonymkode: c3442...b92 "fødeperson" ? Det er ord for det: MOR. Det er bare kvinner som føder! 1
BareMay Skrevet 21. juli #28 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ja, du er en mor, men du må vel forstå at ikke alle er som deg. Anonymkode: adda2...d2f Alle som føder er kvinner. Selv om de har skiftet "juridisk kjønn" og påstår de er menn, så kan du ikke føde uten kvinnelige forplantning organer. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #29 Skrevet 21. juli Samtidig kan man spørre seg om man ikke har mistet informasjon når man bare bruker kjønnsnøytrale titler. Ord som ekspeditøren, lærerinne, studine, sykepleierske inneholder også informasjon om personen som har rollen. Dette blir noe annet enn å endre maskuline titler, hvor det ikke er tilsvarende feminint begrep, til nøytrale titler. Anonymkode: b6d2f...ab1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #31 Skrevet 22. juli BareMay skrev (14 timer siden): "fødeperson" ? Det er ord for det: MOR. Det er bare kvinner som føder! For meg er en «mor» en kvinne som er forelder for og aktivt oppdrar et barn. Det handler ikke nødvendigvis om hvem som har født barnet – en mor kan like gjerne være adoptivmor, fostermor eller en annen omsorgsperson. Når en surrogat føder et barn og ikke har noen videre kontakt eller rolle i barnets liv, anser jeg henne ikke som mor, men snarere som en «fødeperson». Anonymkode: adda2...d2f
BareMay Skrevet 22. juli #32 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): For meg er en «mor» en kvinne som er forelder for og aktivt oppdrar et barn. Det handler ikke nødvendigvis om hvem som har født barnet – en mor kan like gjerne være adoptivmor, fostermor eller en annen omsorgsperson. Når en surrogat føder et barn og ikke har noen videre kontakt eller rolle i barnets liv, anser jeg henne ikke som mor, men snarere som en «fødeperson». Anonymkode: adda2...d2f ok. Jeg skulle skrevet KVINNER. Det var nok mer riktig. Det er kun kvinner som føder barn. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #33 Skrevet 22. juli BareMay skrev (10 timer siden): ok. Jeg skulle skrevet KVINNER. Det var nok mer riktig. Det er kun kvinner som føder barn. «Kvinner» er jo ikke spesifikt i det hele tatt. Hvorfor ikke bare bruke «fødende» eller «mor»? De som føder kan selv bestemme hva de vil bli kalt. Vi trenger ikke å ha samme ord for alle. Anonymkode: adda2...d2f
BareMay Skrevet 22. juli #34 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): «Kvinner» er jo ikke spesifikt i det hele tatt. Hvorfor ikke bare bruke «fødende» eller «mor»? De som føder kan selv bestemme hva de vil bli kalt. Vi trenger ikke å ha samme ord for alle. Anonymkode: adda2...d2f Neida. Det jeg ville påpeke er at vi ikke trenger kjønnsnøytrale ord for fødende. "Fødeforelder" blir for dumt, da det er kun kvinner og ikke menn som føder.
AnonymBruker Skrevet 22. juli #35 Skrevet 22. juli BareMay skrev (59 minutter siden): Neida. Det jeg ville påpeke er at vi ikke trenger kjønnsnøytrale ord for fødende. "Fødeforelder" blir for dumt, da det er kun kvinner og ikke menn som føder. Ja, kun biologiske kvinner kan føde, men ikke alle biologiske kvinner identifiserer seg som kvinner. Her er et bilde av transmannen Buck Angel (altså en biologisk kvinne). Hvis han føder, ville det vært feil å kalle ham kvinne. Anonymkode: adda2...d2f
BareMay Skrevet 23. juli #36 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, kun biologiske kvinner kan føde, men ikke alle biologiske kvinner identifiserer seg som kvinner. Her er et bilde av transmannen Buck Angel (altså en biologisk kvinne). Hvis han føder, ville det vært feil å kalle ham kvinne. Anonymkode: adda2...d2f Og noen identifiserer seg som katt.. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #37 Skrevet 23. juli BareMay skrev (3 timer siden): Og noen identifiserer seg som katt.. Du mener oppriktig at de to er sammenlignbare? Da er det ikke jeg som er gal... Anonymkode: adda2...d2f
BareMay Skrevet 23. juli #38 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Du mener oppriktig at de to er sammenlignbare? Da er det ikke jeg som er gal... Anonymkode: adda2...d2f Noen mener de er født i feil kjønn og noen mener de er født i feil art. Så en snutt om ei som identifiserte seg som filipiner også, uten noen tilknytning derfra..
AnonymBruker Skrevet 23. juli #39 Skrevet 23. juli Bare en kvinne kan føde og det heter mor eller biologisk mor. Kjenner flere damer som vil være "styrmann" å ikke ønsker at dette skal bli endret på. Absolutt ingen grunn til å endre titler. Er bortkastet tid og penger. Hva du identifiserer deg som er ikke relevant for de som faktisk ikke lever i en fantasiverden. Anonymkode: aa647...543 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå