Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

Jeg har tatt matte på yrkesfag nivå, men ønsker å ta matte for generell studiekompetanse. Er det matte 2p jeg skal ta da? Eller har jeg ikke tatt 1p på yrkesfag? 

Anonymkode: 6aa04...c2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har allerede 1P-Y så du må ta 2P-Y.

Det finnes en side der du finner hvilke fag du har bestått.

Anonymkode: e69d4...f40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har allerede 1P-Y så du må ta 2P-Y.

Ååå jeg trodde jeg måtte to trinn opp for å få gs 😅Takk for svar.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ok trenger jeg norsk? Har bestått "norsk NOR1262" men jeg trenger ett trinn opp for generell studiekonpetanse, ikke sant? Litt usikker på om jeg hadde ordinær norsk da.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok trenger jeg norsk? Har bestått "norsk NOR1262" men jeg trenger ett trinn opp for generell studiekonpetanse, ikke sant? Litt usikker på om jeg hadde ordinær norsk da.

ts

På allmenpåbygg har du norsk 10 timer I uka. Du tar på en måte 2 år med norsk på ett år. Tror man har en del historietimer også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt å ta det som privatist?

På stud.spes. har de norsk alle tre årene, mens yrkesfag bare har ett år. Og du må ha karakter i sidemål (med mindre du får fritak pga. dysleksi e.l.)

Norsk påbygg er det du mangler:

https://www.udir.no/lk20/fagkoder/nor1270?lang=nob

Anonymkode: 50d89...13d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg tar det som privatist. 

Har naturfag, matte, samfunn, norsk, naturfag og engelsk fra helsefagarbeider utdanningen. Noen av de blir med inn i generell studiekompetanse? Jeg tror jeg mangler norsk, matte 2p og historie da? 😊

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har naturfag, matte, samfunn, norsk, naturfag og engelsk fra helsefagarbeider utdanningen. Noen av de blir med inn i generell studiekompetanse? Jeg tror jeg mangler norsk, matte 2p og historie da? 😊

ts

Hvorfor har du ikke fullført på vanlig måte?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
VetAlt skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du ikke fullført på vanlig måte?

Jeg tok 10 klasse da jeg kom til norge, jeg tok vgs skole som voksen. Da jeg var ferdig som helsefagarrbeider fikk jeg jobb og jeg har ikke hatt muligheten til å ta flere fag. Jeg har ikke voksenrett og det er vanskelig å få til jobb og vanlig skole. Jeg prøver å fiske sammen det jeg har gjort sfor å se om generell studiekompetanse er realistisk som privatist da 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok ett spørsmål til! :papirfly:

Dersom jeg hadde dårlige mattekarakterer på vgs, 1p, blir de karakterene med når generell studiekompetansen vurderes?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

ts

For noen år siden, da jeg byttet linje, fikk jeg beskjed om at norskfaget på vg1 studiespesialiserende tilsvarer både vg1 og vg2 norsk på yrkesfag. Det opplevde jeg også selv i ukene før jeg fikk fritak fra faget, ettersom jeg allerede hadde den nødvendige kompetansen. Generelt oppleves det som betydelig lettere å oppnå høyere karakterer i norsk på yrkesfag enn på studiespesialiserende.

Anonymkode: febb3...6ad

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ok ett spørsmål til! :papirfly:

Dersom jeg hadde dårlige mattekarakterer på vgs, 1p, blir de karakterene med når generell studiekompetansen vurderes?

ts

Jeg fikk to karakterer i matematikk da jeg tok det i fjor. Separate karakterer for 1P og 2P.

Du kan sende en forespørsel til fylkeskommunen der du ber om veiledning i hvilke muligheter du har i din konkrete situasjon.

Anonymkode: e1764...f75

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

ts

Jeg tok vg4 allmen påbygg for de med fagbrev for noen år siden. Da hadde jeg norsk, matematikk, historie og naturfag

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2025 den 19.33):

Hvor? ☺️

Anonymkode: 92580...6d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvor? ☺️

Anonymkode: 92580...6d0

Vigo.no der fant jeg det 😃 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2025 den 20.11):

ts

Du må sjekke ALLE emnekodene og hvor mange timer du hadde i de ulike fagene. For mange av fagene er nok timeantallet for lite. 

Ut fra dette trenger du mer naturfag også:
https://web.trondelagfylke.no/leksvik-videregaende-skole/utdanningsprogrammer/pabygging-yrkesfag/

Anonymkode: af888...e13

Skrevet

Snakk med inntakskontoret i fylket ditt. De jobber med dette, har tilgang til all informasjon om din skolegang i Norge og kan gi konkrete og korrekte råd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...